ענף הבנייה בעידן החדש: חדשנות טכנולוגית ישראלית פורצת דרך

 

ענף הבנייה, הידוע כשמרני ומיושן, עובר בשנים האחרונות מהפכה טכנולוגית משמעותית ששולחת את זרועותיה לכיוונים רבים. אבל החיבור בין תעשיית היי-טק לתעשייה כבדה אינו טבעי. חברת שפיר זיהתה את הפוטנציאל שמציעים סטארט אפים בעלי טכנולוגיות משבשות מציאות, ויצרה את החיבור שהיה חסר.

 

מרכז החדשנות של שפיר, אקסס, לוקח חברות היי טק צעירות מהענף תחת חסותו, מחבר אותן לגורמים רלוונטיים ומספק להן גישה לידע ולניסיון עצום בתחום. בין היתר, אקסס ושפיר מסייעות לסטארטאפים לקבל פידבק על המוצרים שלהם מאנשי המקצוע, ולשפר אותם בהתאם לצרכי השוק. בנוסף, אקסס תומכת בסטארטאפים בתהליכי גיוס כספים, ומסייעת להן להשיג את המימון הדרוש להמשך צמיחתן.

שתיים מתוך החברות שפעילות במסגרת מרכז החדשנות אקסס הן StructurePal ו-Constrol. שתי החברות הללו מביאות בשורה חדשה ומבטיחה לתחום, ומציעות פתרונות חדשניים המבוססים על בינה מלאכותית וכלים דיגיטליים מתקדמים.

 

StructurePal - אופטימיזציה של תכנון שלד בניין באמצעות בינה מלאכותית

StructurePal, שהוקמה בשנת 2020 על ידי יונתן לזובסקי, יואב חכימי וניר פולק, פיתחה כלי בינה מלאכותית ייחודי המאפשר תכנון יעיל וחסכוני יותר של שלד בניין.

הכלי, המבוסס על טכנולוגיית למידת מכונה מחוזקת (Reinforcement Learning), מסוגל לנתח ולבחון מגוון רחב של אפשרויות תכנון, תוך התחשבות במגוון גורמים הנדסיים וכלכליים.

כתוצאה מכך, הוא מציע פתרונות אופטימליים המפחיתים משמעותית את כמות הבטון והפלדה הנדרשים, תוך חיסכון משמעותי בעלויות הבנייה.

לדוגמה, בפרויקט מגורים גדול בתל אביב, הצליחה StructurePal לחסוך כ-15% בעלויות הבנייה, תוך הפחתת פליטות הפחמן של הפרויקט ב-30%. זאת, באמצעות תכנון אופטימלי של שלד הבניין, תוך צמצום משמעותי של כמות הבטון והפלדה שנדרשו.

פולק טוען "הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לנו לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא פתרונות תכנון חדשניים ויצירתיים, תוך התחשבות בצרכים הספציפיים של כל פרויקט".

 

 

מאיזה רקע אתם באים? האם היה לכם איזה-שהוא קשר לענף הבנייה והתשתיות לפני כן? 

פולק: "יונתן מגיע מרקע אדריכלי וייסד בעבר את חברת פאראגרופ שעסקה במתן פתרונות פרמטרים לענף התכנון והבנייה. אני ויואב מהנדסים בוגרי הטכניון והתמחינו בין היתר בתכנון פרמטרי, פיתוח כלי תכנה ותכנון שלד בניין".

 

ומה הבעיה שזיהיתם בשוק שהמוצר שלכם אמור לסייע בהתמודדות איתה?

"מושג ה"תכנון יתר" מושרש בצורה כה עמוקה שנראה שקבלנו את הגזרה שלא משנה מה נעשה תמיד נשפוך יותר בטון ממה שצריך. אז לא, אפשר לתכנן באופן אופטימלי ולחסוך כמויות גבוהות של בטון וזיון ובכך, לחסוך בצורה דרמטית בעלויות ופליטות הפחמן הגלומות בבטון וברזל. אנחנו מאמינים ש-StructurePal יכולה לשחק תפקיד משמעותי בהפיכת ענף הבנייה ליעיל ובר קיימא יותר."

 

הפתרון שלכם קיים גם בתחומים אחרים או שזה משהו שנתפר במיוחד לענף הבנייה?

חכימי: "אופטימיזציה ואוטומציה קיימים בכל סקטור עסקי. למרות שמבחינת סוג הבינה המלאכותית השתמשנו באסטרטגיה ידועה (למידת מכונה מחוזקת – Reinforcement Learning). כל האלגוריתמיקה נתפרה מ-0 היות ולא היו תקדימים בעולם התכנה למהלך של אופטימיזציה ואוטומציה לתכנון שלד". 

עד כה החברה גייסה כספים הן מרשות החדשנות, משקיעים ישראלים, קנדים, אוסטרלים ומהונג קונג. חלקם משקיעי קונסטרקשן-טק וחלקם מצד הקלימט-טק.

 

איך המוצר שונה ממוצרים דומים בשוק בארץ ובחו"ל?

חכימי: "הפרויקטים בהם נעשה שימוש במוצר שלנו מפחיתים משמעותית שימוש בבטון מזויין, עלויות ביצוע ופליטות פחמן. ישנם שני מתחרים בבמה העולמית אשר מספקים כלי ראשוני עם אלגוריתמיקה בסיסית, עוזר בעיקר לשלב הרעיוני, בעוד אנחנו מתעסקים בשלב הקונקרטי של התכנון ובהפחתה אובייקטיבית ושקופה של עלויות".

 

ענף הבנייה והתשתיות נחשב לא טכנולוגי, מיושן וכזה שמתקשה לאמץ טכנולוגיות חדשות. לזובסקי מסביר שבשל כך האסטרטגיה היא לא לשנות אלא לייעל ולהתחבר לצורת העבודה הקיימת. בצורת עבודה זו פוסחים מעל עקומות למידה והתנגדות של לקוחות שמרניים. "בסופו של יום" מסביר לזובסקי, "אנחנו יודעים להראות חסכון ברור והחזר השקעה אטרקטיבי הכולל בתוכו גם הפחתות פחמן".

 

הקשר הראשוני עם אקסס ושפיר נוצר כאשר ב-StruturePal חיפשו משקיעים אסטרטגים, כאלה שידעו להביא לשולחן לא רק משאבים פיננסים, אלה תמיכה ומתן קרקע לניסוי ולמידה. "אקסס של שפיר היו מושלמים בשבילנו ואנו שמחים שהשקיעו ושעזרו לנו מעל למה שציפינו" מודה לזובסקי. 

 

באיזה אופן אקסס מסייעת ותומכת בחברה שלכם מאז החיבור? 

לזובסקי: "מלבד ההשקעה המשמעותית, אקסס עזרו לחבר אותנו לגורמים הנכונים בתוך קבוצת שפיר ולדאוג לכך שנקבל תשומת לב מלאה ותמיכה מקצועית בכל השאלות הקשורות הן לפן הטכנולוגי והן לתאימות המוצר לצרכי הלקוח. בנוסף על כך הם סייעו לנו בהשגת פרויקטי פיילוט בתחילת הדרך עם זרועות שונות בקבוצה ולבסוף גם פרויקטים מלאים בתשלום כספקים מן המניין". 

 

מה השלב הבא מבחינתכם? 

"גדילה לשווקים נוספים והפיכת הטכנולוגיה לסטנדרט בתעשייה, כניסה לעולם התשתיות ופיתוח הכלי כך שייתן מענה לאופטימיזציה של חומרים נוספים כגון פלדה ועץ. 

 

בתמונה: צוות StructurePal

 

Constrol - כלי לניהול ותמחור מדויק של פרויקטי בנייה

Constrol, שהוקמה בשנת 2020 על ידי גל פוליבודה, פיתחה כלי דיגיטלי חדשני המאפשר ניהול ותמחור מדויקים יותר של פרויקטי בנייה.

הכלי, המבוסס על מערכת ניהול מידע מתקדמת, מאפשר גישה נוחה למידע רלוונטי ומקיף, תוך ניתוח מעמיק של נתונים וגורמים שונים המשפיעים על עלויות הפרויקט. כתוצאה מכך, הוא מסייע בהכנת הצעות מחיר מדויקות ותכנון תקציב יעיל, תוך צמצום משמעותי של טעויות תמחור.

"הרעיון שלנו", מסביר פוליבודה, מנכ"ל ומייסד החברה, "זה שאנחנו מאפשרים לנהל תקציב, תשלום ולוחות זמנים מתוך תאום דיגיטלי. אנחנו מעין סוג של קבלן וירטואלי. אנחנו בונים את כל הפרויקט אחד לאחד במודל תלת מידי ומאפשר להבין בצורה מאוד פשוטה וידידותית את הרכיבים בפרויקט ולפי זה לבנות תקציב, לנהל את הביצוע – הזמנות רכש התחשבנות עם היזם וקבלני משנה. שליטה בכל כתב הכמויות, לחבר את כל המרכיבים של הבניין לציר הזמן".

פוליבודה, מהנדס אזרחי בהכשרתו, נעזר בניסיון שרכש בשירותו הצבאי ביחידה טכנולוגית, ובניסיון שרכש בעבודה בעולם הביצוע בכל הנוגע לעלויות הבנייה, תמחור ובקרה תקציבית. כך, הוא החליט לחבר את היכולות אותן פיתח במהלך השירות וליישם אותן בעולם הבנייה. 

 

מהי הבעיה שזיהיתם בענף שהמוצר שלכם אמור לסייע בהתמודדות איתה?

"הבעיה של היכולת לתמחר פרויקט בזמן קצר בצורה מדויקת בעלויות מינימליות הינה אתגר מורכב שקשה ליישם בהצלחה. כל חברת בנייה יודעת שמי שלא טועה לא זוכה. הנושא של הקמת כתב כמויות מתוך שרטוטים הוא לא מדויק ויכולה להיות טעות של 5% ולחסל את כל הרווח, וזה במקרה הטוב בהנחה שלא טעית במחירים. אם טעית גם במחירים אתה עוד תשלם על הפרויקט. צריכים כלים שמאפשרים לדייק ושלוט בנתונים. המערכת שלנו מאפשרת שליטה בנתונים ברמה הרבה יותר גבוהה".

"קונסטרול זה קונסטרקשן און ליין. אתה שולט בדברים בזמן אמת. יש קבלנים שמגלים רק בסוף הפרויקט שהם במינוס. המוצר שלנו מאפשר להיות בשליטה כל הזמן בזמן אמת וזה גיים צ'יינג'ר וזה מאפשר לכל השחקנים המעורבים בפרויקט לשלוט אונליין, כל אחד בנישה שלו".

 

ומה עומד מאחורי הפתרון שאתם מציעים?

"הפתרון הוא לאפשר לכל השחקנים על המגרש לגשת למידע בצורה פשוטה מדויקת וברורה בזמן קצר הן בשלב המכרז והן בשלב הביצוע. זהו פתרון ייחודי לענף ומותאם לצרכי השוק".

 

 

מהן התועלות שמספק המוצר שלכם? איך מתמודדים בעולם עם האתגר שאתם מנסים לספק לו תשובה?

"בעולם יש מספר כלים להתמודדות הזו, אבל היתרון שלנו הוא בפשטות ובקלות. התפעול הנדרש הוא רק באמצעות עכבר ומסך. המוצר שלנו מאפשר שליטה בנתונים ברמת דיוק גבוהה בהרבה מהקיים וזה יתרון מאוד משמעותי ביחס לנהוג כיום בארץ ובעולם".

"היום", מסביר פוליבודה, "מהנדסים צעירים כבר לא מוכנים לבצע את העבודה השחורה, והמהנדסים שעוסקים במלאכה הזו היום כבר בגיל פרישה. המוצר שלנו מחליף את הצורך בפעולות שעד כה התבצעו בצורה ידנית, איטית, קשה, מסורבלת וברמת דיוק נמוכה". הוואקום הזה משרת את CONSTROL מול הקושי של הענף בקליטת חידושים וטכנולוגיות. 

"יש לנו עשרות לקוחות, מהחברות המובילות בעשירייה הפותחת ועד קבלני בוטיק קטנים שבונים פרויקט אחד או שניים בשנה. הכלי הזה רלוונטי לכל השחקנים על המגרש, גם לאדם פרטי שבונה את הקוטג' הפרטי שלו. הוא אפילו ייהנה יותר כי הוא לא מהתחום והמערכת שומרת עליו, מאפשרת לו לשלוט על הנתונים ולנהל מו"מ עם קבלני המשנה".

הקשר הראשוני עם אקסס נוצר כאשר בקונסטרול חיפשו גורם שיוכל לסייע בפיתוח כלים חדשים וישקיע בחברה. אקסס החלה בתמיכה הכי פשווטה וסיפקה למהנדסי החברה מקום פיזי לעבוד בו. אבל לא עצרה שם, כמובן. אקסס ושפיר חיברה את קונסטרול אל גורמי השטח לטובת קבלת פידבק על המוצרים שנמצאים בפיתוח עוד לפני שהפכו "מבצעיים".

"אקסס איפשרה ומאפשרת לנו חיבורים טובים גם עם גורמי מקצוע וגם עם כל הנדרש בנוגע להשקעות, פתיחת שווקים חדשים וחלוקת ידע ניהולי לקידום החברה. את הכסף הבאנו מהבית בהתחלה, אבל בהמשך מרבית הכסף הגיע מהלקוחות והשנה שפיר הצטרפה כמשקיעה". 

בימים אלה פועלת קונסטרול להקמת חברות בנות במספר מדינות ולאחר ביסוס הפעילות בחו"ל מתוכנן סבב גיוס במטרה להאיץ בצורה משמעותית את קצב הפיתוח והמכירות.

 

מה השלב הבא מבחינתכם? 

"החזון שלי הוא שכל הניהול יהיה דיגיטלי מקצה וקצה. מבניית התקציב, דרך ההתקשרויות, הניהול השוטף, הכל באמצעים דיגיטליים כמעט ללא מגע יד אדם. זה השלב הבא הבא. אני מאמין שנהיה מוכנים ב-2030. כל ענף הבנייה יהיה דיגיטלי בשילוב AI."

 

טיפ ליזם המתחיל

אז אחרי שהם עשו את הדרך, ונמצאים כבר עמוק בתוכה, מה יש למנכ"לי סטארקצ'רפאל וקונסטרול להמליץ ליזם המתחיל? 

פוליבודה: "מומלץ בענף שלנו להיות מחוברים טוב לקרקע. אם אתה לא מגיע מעולם הבנייה חשוב לקחת שותף שמגיע מהשטח ומדבר את השפה". 

 

לזובסקי: "לקחת הרבה אויר. מדובר על ענף שחייב טכנולוגיה ובשנים האחרונות גם הבין זאת, עם זאת התהליכים ארוכים ומורכבים מול פיילוטים ולקוחות ראשונים וקושי בגיוס כספים. אנחנו לא סייבר וברוב המקרים אין תקדימים טכנולוגים או מתחרים ללמוד מהם, אבל שורה תחתונה: 20% מהכסף בעולם שוכב בתעשייה הזאת. אז צריך לבנות צוות עם חוסן גבוה שמסוגל לנווט בתחום מרובה אתגרים ועם “Can do attitude” החל מהמנכ"ל ועד אחרון העובדים, כל השאר פתיר". 

 

על המחבר