בכפוף לשימוע: דגשים לקיום הליך שימוע תקין

רבות כבר נכתב על הליך השימוע. אנחנו שומעים עליו בחדשות ומכירים את צמד המילים "בכפוף לשימוע". עם זאת, אנחנו במסגרת תפקידנו, נשאלים על נושא זה לעיתים תכופות.

 

לכן, החלטנו לעשות סדר למעסיקים בענף הבנייה ולעובדים בו. ריכזנו כמה דגשים שיעזרו לכם, המעסיקים, לקיים הליך שימוע תקין ושיסייעו לכם, העובדים, לדעת את זכויותיכם בנושא.

 

 

מתי מעסיקים מחויבים בשימוע?

כידוע, מטרתו העיקרית של השימוע היא לאפשר לעובד להזים את הטענות כלפיו, להביא תימוכין לגרסתו ולנסות לשכנע את הפורום העומד להכריע בגורלו כי לטענות נגדו אין בסיס, או כי קיימות בידיכם, המעסיקים, אופציות נוספות בעניינו של העובד. 

 

 

מעסיק מחויב בעריכת הליך שימוע טרם קבלת החלטה בכל אחד מן המקרים הבאים:

  • כאשר יש כוונה לפטר עובד.
  • כאשר יש כוונה לא לחדש חוזה העסקה לתקופה קצובה המתחדשת מעת לעת.
  • כאשר יש כוונה לנייד עובדים מתפקיד לתפקיד אשר יש בו משום הרעה בתנאי העבודה. 
  • בהגיע עובד לגיל פרישה (בנסיבות מסוימות בלבד).

 

בפן המנהלתי, על המעסיק למסור את הזימון לשימוע מבעוד מועד ובכתב. עליו לפרט בפני העובד מהי מטרת השימוע ומהם הנימוקים העומדים מאחורי מטרת השימוע. בנוסף לכך, הזימון לשימוע חייב לכלול מועד, שעה ואת מקום עריכת השימוע כמו גם לציין מי יהיו נוכחים מטעם המעסיק במהלכו. 

 

יש לזכור כי במידה ועובד מבקש להימנע ממעמד השימוע עצמו, עומדת בפניו האפשרות לוותר במתן הודעה בכתב על זכותו לשימוע ו/או למסור למעסיק את התייחסותו לטענות הנטענות נגדו בכתב. יחד עם זאת, במידה ועובד לא מתייצב להליך השימוע במועד שנקבע לו מבלי למסור על כך הודעה מראש למעסיק, ניתן יהיה לראות בו כמי שוויתר על זכות זו, על כל המשתמע מכך.  

 

חשוב מאוד כי השימוע ייערך בפני הפורום המוסמך לדון בהעסקתו ובפיטוריו של העובד ורצוי להזמין לישיבה את הממונה על העובד / מנהלו הישיר. כמו כן, המעסיק, כמו גם העובד, יכולים להגיע לישיבה מלווים על ידי עורך דין. 

מעסיקים, שימוע לב: להליך שימוע אשר חרג מהכללים הנ"ל יש השלכות משפטיות. 

 

עובדים, דעו את זכויותיכם

במידה ועובד סבור כי בהליך השימוע נפלו פגמים מהותיים (או במקרה שבו לא נערך שימוע כלל במקרה של פיטורים), עומדות בפניו שתי אפשרויות: האחת, לפנות בבקשה דחופה לבית הדין לעבודה בבקשת סעד הצהרתי על בטלות הפיטורים והשבה לעבודה (כלומר, סעד של אכיפת יחסי עובד – מעסיק). השנייה – הגשת תביעה כספית בדרישה לקבלת פיצויים בגין פיטורים שלא כדין.

 

אמנם בתי הדין לעבודה הקטינו משמעותית את פסיקת הפיצוי הכספי במקרים שבהם מתקבלות טענות על פגמים בהליך השימוע, אך עדיין המעסיקים נגררים להליך משפטי מיותר, להוצאות משפטיות ניכרות ולבזבוז זמן עבודה ומשאבים. לכן, ההמלצה היא להקפיד על עריכת הליך שימוע נכון וראוי. 
 

הכתוב במאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי בנושא.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר