חוסכים זמן וכאבי ראש: 5 טיפים לקבלת היתרי בנייה

בישראל הרבה דברים לוקחים זמן. יותר מדי זמן. הבירוקרטיה אינה פשוטה, הקשיים רבים והעבודה מול גופים ממשלתיים מציבה אתגרים לא פשוטים. בכלל זה אי אפשר שלא להזכיר את תהליך קבלת היתר הבנייה - הוא ארוך, מסורבל ולפעמים גם מעייף. היכולת והרצון שלנו, הלקוחות, כשאנו נתקלים בהליכי רישוי בעיריות או מול גופים ממשלתיים, יכולים לשנות את לוחות הזמנים לפרויקט ולהאריך משמעותית את התחלת הביצוע.

 

 

אבל דעו לכם שבעזרת כמה כלים חשובים ויעילים, ניתן לעשות סדר בתהליך ולהימנע מטעויות שעלולות להאריך את התהליך. אורנית אגם, מנהלת פרויקטים בבנייה, שלה היכרות מעמיקה עם התחום שנים רבות, עושה לכם (ולנו) סדר עם מספר טיפים חשובים לתחום ההיתרים.

1. היו ממוקדים. לצורך פתיחת בקשה להיתר, אנא הצטיידו בכל הנתונים התכנוניים הרלוונטים. הוציאו את תיק המידע מהעירייה ובידקו באופן קפדני ביותר מהם המסמכים והצרופות שעליכם להגיש לעירייה. ודאו שלא חסר דבר, היו צמודים להנחיות ובמידה ולא ברור - גשו לבודקי התכניות בזמן המיועד לקבלת קהל בעירייה ובדקו את כל הדרישות תוך חשיפה לכל המסמכים שיש בידיכם.

 

2. לוחות זמנים ברישוי זמין. בכל שלב בתהליך מול העיריות השונות, ישנם כמה ימים שבהם העירייה בודקת את כל הצרופות שהעלה האדריכל/המתכנן, לרבות תכניות, מסמכים תכנוניים, מסמכים משפטיים, תכניות מדידה וכיו"ב. בדקו את מניין הימים ושימו תזכורת לקבל את התשובה בחזרה, בהתאם למס' הימים הנדרש לבדיקה.

 

 

3. בדקו את כל הדרישות התכנוניות. לאחר אישור פתיחת הבקשה להיתר, ישנו חלון זמן שבו עליכם לדאוג להכנת המסמכים לטובת המשך התהליך בעירייה. יש לוודא מול בודקי התכניות בעירייה מהם כל המסמכים הנדרשים, ללא יוצא מן הכלל, שכן לא בהכרח כל הדרישות עולות על הכתב מטעמם בגליון הדרישות. לעיתים מגלים תוך כדי התקדמות בתהליך כי יש תכניות ואישורים נוספים שיש להגיש, שאינם כתובים ומצויינים במסמך. כדי למנוע מצב שכזה יש לוודא מראש ולעבור ולוודא שיש בידיכם את כל הדרישות התכנוניות לרבות חישובים, מסמכים, הצהרות וכו'.

 

קראו את הטיפים של אורנית אגם בנושא התנהלות מול דיירים בעת שינוי דיירים >>

 

4. ודאו תיקוף של המסמכים. לאורך כל התהליך עד קבלת ההיתר המיוחל, יש לוודא שהתכניות חתומות על ידי מתכנן או אדריכל ועל ידי מתכנן שלד (קונסטרוקטור). כמו כן, יש לוודא כי המדידות בתוקף, לבדוק שחישובי השטחים תואמים את שטח הפרויקט על כל החלוקות (שטח עיקרי/שטחי שירות) ולוודא שהאישורים שאתם מעלים למערכת הרישוי המקוון רלוונטיים ותואמים לתכנון האחרון. שימו לב שבמידה ואין ברשותכם את כל המסמכים הנדרשים, ישנה אפשרות להעלות הצהרת התחייבות (בתיאום מול העירייה) שלפיה אתם מתחייבים להמציא את האישור הנדרש ולתאר את הסיבה שבגינה המסמך אינו בנמצא בשלב זה. הצהרה זו יכולה לצמצם עיכובים ולקדם את הפרויקט. יש לקחת בחשבון שבמידה והמסמכים אינם מיהמנים, הבקשה תידחה ויהיה צורך להמתין שוב לבדיקת העירייה ולעבור את הליך הבדיקה שוב.

 

 

5. המנעו מהיתר שינויים. ככל ותצמדו בהגשת התכניות למצב הסופי שבו אתם רוצים לראות את הפרויקט, כך ייטב עם לוחות הזמנים. ככל ותידרשו להגיש בקשה להיתר שינויים מכיוון שנמצאה אי התאמה בין התכנון לבין הביצוע בפועל, על כל רבדיו, הפרויקט יתעכב. זה יכול להיות היתר שינויים מהסיבות הבאות:  

  • שינוי בצורה ובמיקום חלקי שלד הבניין 
  • שינויים בחלוקה של שטחי הבניין היכולים לכלול שינוי במיקום, מספר, צורה או גודל 
  • שינוי בחזיתות, דלתות פנימיות וכיו"ב, שינויים במתקנים הטכניים החיצוניים
  • שינויים בבליטות ובמעקות
  • שינויים בחומרי הבניה ובגימור הבניין 
  • שינויים במפלס הכניסה לבניין 
  • שינויים בגובה קומות הבניין
  • שינויים בעבודות פיתוח, מדרגות – תוספת/גריעה במספרן, שינוי צורתן או מידותיהן ועוד.

 

יש לקחת בחשבון כי במידה והתכנית נמצאה לא תואמת למציאות לאחר בדיקת מחלקת הפיקוח על הבנייה, זה עלול לגרור אתכם להגיש את הבקשה מחדש - הליך המחייב בהיתר חדש.

 

*הנאמר בכתבה הוא בגדר המלצה ואינו מהווה תחליף ליעוץ מקצועי מקיף.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר