הדרך לאתר הבנייה מתחילה בכיתה

היעד: האקדמיה.

המשימה: יום הלימודים הראשון בענפי ההנדסה האזרחית. 

התיק מוכן. המחשב הנייד הוטען. הרכב מתודלק ותכף המסע מתחיל. 

היום הראשון ללימודים באקדמיה הוא אבן דרך משמעותית בחייו של כל אדם וגם השנה, עשרות סטודנטים במגמות ההנדסה האזרחית בישראל יחלו את שנת הלימודים האקדמית. לחלקם זוהי טבילת אש ראשונה בענף שבו הם חולמים להשתלב. אחרים חוזרים להמשך המסע ויודעים למה לצפות. אלא שלכולם יש מכנה משותף אחד: הם רוצים להיות חלק מעולם ההנדסה האזרחית.

רגע לפני ששנת הלימודים נפתחת, שוחחנו עם כמה מאנשי המקצוע המובילים בענף כדי לשמוע מהם קצת על החוויות שלהם מהימים שבהם את הקסדה ואת המשרד, החליפו הכיתה והמרצה.

"את שיעורי הסטטיסטיקה פחות אהבתי", נזכר שחר אזרחי, סמנכ"ל הנדסה בחברת אאורה. "השיעורים שאהבתי במיוחד היו אלה שבהם נדרשתי ליותר יצירתיות כמו גם הנדסת ערך".
אזרחי (בתמונה משמאל), 50, נשוי ואב לשלושה, למד בטכניון. את התואר הראשון שלו השלים באדריכלות ולאחר מכן המשיך ללימודי הנדסה אזרחית וניהול בנייה לתואר שני. הוא מספר כיצד בתחילת הדרך הוא נתקל בהזדמנות מעניינת. "זו היתה השנה הרביעית ללימודים", הוא משחזר. "הצטיינתי באחד הקורסים בתואר וזה הוביל לכך שקיבלתי הצעת עבודה מהמרצה. זה מה שהביא אותי לפרויקט מגורים ראשון במשרד תכנון בהרצליה. אני זוכר שתוך כדי הלימודים הייתי נוסע שלוש פעמים בשבוע – שלוש שעות לכל כיוון – להרצליה, כדי לעבוד. לאט לאט השלמתי את הלימודים בתואר ומשם הלאה הכל היה קצת פשוט יותר".

 

אחראיים לפיתוח המדינה

נועה אורן, 44, טוענת שבזמן הלימודים הפרספקטיבה על השנים האלה היא אחרת. "אני חושבת שבזמן הלימודים קשה באמת לאהוב מקצוע כלשהו, מה שבא לידי ביטוי הוא ההווי החברתי", היא אומרת. "אהבתי מאוד את ההווי אצלנו בפקולטה".
אורן למדה הנדסה אזרחית בטכניון בין השנים 1994 ל-1998. "למדתי בהתמחות מורחבת של קונסטרוקציות, בעבר קראו למסלול הזה 'שרשרת כפולה'". בתור סטודנטית, היא נדרשה לעבור  שני קורסים בספורט. "התחום מאוד מגוון מכיוון שאת חלק מהקורסים מלמדים סטודנטים", היא נזכרת. "אני לימדתי בלט שלוש שנים והרגשתי שם כמו בבית".
לדבריה, הלימודים סייעו לה מאוד בתחילת הדרך. "אומרים תמיד שהטכניון מלמד אותך ללמוד ולהתמודד עם נושאים חדשים", היא מציינת. "כנראה שהעובדה שבכל מבחן הופתענו בשאלות מתוחכמות, לא משנה כמה תרגלנו מבחנים משנים קודמות, אילצה אותנו להתמודד עם דברים חדשים ולא לפחד מזה. בפועל, לאחר שנה שבמהלכה עסקתי בתכנון כהמשך ללימודי הקונסטרוקציות, עברתי לתחום הביצוע והתגלגלתי לתחום ההנדסה הימית. כיום אני סמנכ"לית בחברת נמלי ישראל בתפקיד ראש המינהלת לפיתוח הנמלים החדשים: נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד".
אורן בטוחה שהעבודה בענף היא שליחות. "אנחנו המהנדסים האזרחיים התברכנו במקצוע שבו רואים בעין את עמלנו", היא מסבירה. "אנחנו אחראיים באופן ישיר לפיתוח המדינה. כמו בשיר 'אני בניתי בית בארץ ישראל, וכביש וגשר ונמל', אני יכולה להגיד בגאווה שזו בשבילי ציונות".

בתמונות למטה: אורן כתלמידה במעבדה מעשית לחומרי בנייה, וכיום, כראש מינהלת הפיתוח של הנמלים החדשים.

 

 

"הלימודים יוצקים את היסודות להמשך הדרך"

ליאור שניר, 49, כיום סמנכ"ל הנדסה בחברת שטרן, למד בטכניון במסלול קונסטרוקציות וניהול הבנייה. הוא מציין שני מרצים שהשפיעו עליו לטובה: "לויפר אלכסנדר ואורן וילנאי השפיעו עלי מאוד בתקופת הלימודים בטכניון", הוא אומר, "אם כי הספוט הכי חשוב בתואר היה שולחנה של בלהה קורן, מזכירת החוג".
גם הוא מאמין שהלימודים הכינו אותו היטב לעולם ההנדסה האזרחית. "הלימודים בטכניון יוצקים את היסודות להתמקצעות בהמשך הדרך", הוא אומר. "את רוב הידע המקצועי רכשתי במהלך השנים הודות לניסיון בשטח, להשתלמויות וללימוד עצמי, אך ללא בסיס איתן של ידע הנדסי וכלכלי לא יכולתי להתפתח בצורה טובה מבחינה מקצועית".
ומה לגבי תחום הלימוד האהוב עליו? "אהבתי את שיעורי סטטיסטיקה המבנים אבל את שיעורי הגיאומכניקה ממש לא אהבתי", הוא נזכר. 

 

"אחריות של מנתח"

בשביל רחלי הרפז, 37, השיעור הראשון כסטודנטית היה זה שגרם לה לפתח את התשוקה לתחום הנדסת המבנים. "פרופ' ינקלבסקי תיאר על רגל אחת את מידת האחריות הכרוכה בקבלת ההחלטות הקשורה לבטיחות המבנה, לחוזקו וליציבותו", היא אומרת. "הוא השווה את המהנדס לרופא מנתח שמקבל החלטות בזמן שחייו של אחר מופקדים בידיו - מהנדס מבנים שמתכנן או מפקח על הביצוע אחראי לחייהם של בני אדם".

הרפז (בתמונה למטה), שנהנתה כסטודנטית מהשקט של ספריית הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון, משמשת היום כמנהלת הנדסה וביצוע בחברת משהב. לדבריה, השנה האחרונה בלימודים היתה משמעותית מאוד. "בשנה האחרונה ללימודים ביקרנו באתרי בנייה", היא משחזרת. "כמו כן, ליווי הפרויקטים התבצע ע"י מנחים חיצוניים שהם מהנדסים בכירים מתחום התכנון והביצוע. הניסיון שלהם תרם לי מאוד בתחילת הדרך".
 

איזה מסר יש לכם לתלמידים החדשים?

אזרחי: "ציונים זה לא הכל וחממת הפקולטה רחוקה לפעמים מהמציאות בשטח. תנצלו כל רגע כדי לחקור, להתנסות ולאגור ידע, כי אחרי התואר מתחיל בית הספר האמיתי של המקצוע - ההשתלבות בתחרות המקצועית במעגל העבודה. כדאי לכם לעבוד בחופשות בכל תפקיד בענף, בכל שכר, כדי ללמוד את השפה המקצועית ולחוות מיד ראשונה את אתר הבנייה או את משרד התכנון. זה יתן לכם יתרון עצום".
אורן: "תהיו חרוצים ותצליחו!"
שניר: "תקופת הלימודים בטכניון היא תקופה מאתגרת וחשובה, נסו לשלב עבודה מעשית בחופשות על מנת להבין טוב יותר את הנושאים התיאורטיים".
הרפז: "תרכשו ידע מדעי, הנדסי וטכנולוגי, תהיו יצירתיים ופתוחים לשילוב בין התיאוריה לפרקטיקה ותראו בכל קושי אתגר. שחדוות היצירה תהיה תמיד חלק בלתי נפרד מהעבודה היומיומית שלכם".

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר