משמרת הבטיחות: החל משנת הלימודים הקרובה ילמדו בטיחות בטכניון

יש לנו יופי של סיפור לספר לכם. הוא מתחיל בסטודנטית שאפתנית ומגיע לראשי הפקולטה להנדסה אזרחית, שהרימו את הכפפה. על הפרק: תכנים יעודיים לסטודנטים בנושא בטיחות בבנייה.

 

רתם אלכסנדרי. צילום מהאלבום הפרטי

 

זהו נושא שנוגע לכל העוסקים בענף הבנייה וגם רתם אלכסנדרי, סטודנטית שתחל בקרוב את שנתה הרביעית בטכניון, נחשפה אליו. אלא שהיא החליטה לעשות מעשה. "כמו רבים בענף גם אני נחשפתי לנושא תאונות הבנייה וחשבתי לעצמי שאני הולכת להיות מהנדסת והחיבור שלי לנושא הוא טבעי, בתור מי שרוצה להשפיע", היא מספרת. "בדיוק סיימתי את שנתי השנייה בלימודים וכשפתחתי את הסילבוס של השנה השלישית בציפייה למצוא תכנים בנושא בטיחות בבנייה, גיליתי שאין כאלה. אז כתבתי לפרופ' עודד רבינוביץ', דקאן הפקולטה, בנושא. גם הצגתי נתונים והסברתי מדוע בעיני זה חשוב שיהיו תכנים לימודיים בנושא הבטיחות. וכך נפגשנו".

 

ומה קרה בפגישה?

"הוא הסביר לי שאני מתפרצת לדלת פתוחה וכי כבר עובדים על שילוב תכנים אלה בתכנית הלימודים".

 

אלא שהדחיפה מצדה, כסטודנטית בפקולטה, סייעה מאוד לקידום הנושא. וכך, החל מהשנה הבאה, הטכניון יציע לסטודנטים שלו תכנים חשובים העוסקים בבטיחות בבנייה. "ישבתי עם פרופ' אמנון כץ, שיש לי רק דברים טובים להגיד עליו, כדי להבין כיצד מתקדמים", מספרת אלכסנדרי. "הוא קידם את הנושא ואכן לקראת השנה הבאה נלמד תכנים הנוגעים לתאונות בנייה".

 

נושא שעלה בשלושה פורומים שונים - באותו זמן

פרופ' כץ, שסיים את התואר הראשון שלו ב-1980, עבד בתעשייה כמה שנים טרם החליט לעסוק במחקר. משנת 1994 הוא משמש כחבר סגל בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. כיום הוא מכהן כראש היחידה למבנים וניהול הבנייה בפקולטה, כשתחומי ההתמחות שלו עוסקים בחומרי בנייה, במיחזורם וכן בטכנולוגיות של בנייה הקשורות לחומרים. לדבריו, נושא תכני הבטיחות עלה בכמה צורות. "נושא הבטיחות עלה בשלושה פורומים, כמעט באותו זמן: בשיחות פנימיות, באמצעות פנייה ממהנדס יוסי סיקולר, איש תעשייה המרצה בפקולטה, וכן מהפנייה מרתם. כשרתם הגיעה למשרדי חשבתי שהיא המנוע הטוב ביותר לדחוף את הנושא וביקשתי ממנה להמשיך ולהציק לי כל שבוע עד שנסיים לבנות את תכנית הקורס".

 

פרופ' אמנון כץ

 

מה המטרות שלכם במהלך הזה? למה אתם שואפים?

"המטרה היא שכל מהנדס בוגר הפקולטה שלנו, יהיה בעל מודעות לנושא הבטיחות בכל פעולה שהוא עושה. אנו נדאג לספק לו כלים ראשוניים להתמודדות עם ניהול הבטיחות באתרים. בטיחות הוא נושא שמוזכר במסגרת קורסים טכנולוגים שונים אך כאן רצינו לשים דגש לנושא העקרוני ולא לפרטים הקטנים השייכים לכל קורס ספציפי. אנו רוצים להוציא מהפקולטה מהנדסים שנושא הבטיחות יושב אצלם במודעות. כך האקדמיה יכולה לתרום לחיזוק המודעות לתאונות הבנייה ואף לצייד את הסטודנטים בכלים ראשוניים. יש לציין גם כי מחקרים אקדמיים יכולים לפתח\לסייע בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ומודרניות בהסתמך על חידושים טכנולוגיים, וגם לעזור בפיתוח שיטות ניהול בטיחות המתאימות לסיטואציות בישראל ולטכנולוגיות המתקדמות האפשריות". 

 

 

כיצד בניתם את מערך התכנים ואת השיעורים? 

"ההחלטה העקרונית הייתה להוסיף את נושא הבטיחות לתכנית הלימודים שלא על חשבון קורס אחר, דבר שדרש להגדיל את היקף הלימודים. הדרך הטובה ביותר היא הוספת התוכן לקורס בסיסי בפקולטה, 'מבוא לניהול הבנייה', אשר שינה את שמו ל'מבוא לניהול ובטיחות בבנייה', זאת על מנת להדגיש את נושא הבטיחות. פנינו אל יועץ בטיחות מומחה בנושאים אלה, ד"ר אבי גריפל, אשר היה גם שותף לכמה מחקרים בנושא בטיחות והוא בנה את תכנית הקורס. תכני הקורס עוסקים בחוקים, בתקנות, באחריות ובמתודולוגיה של בניית תכנית בטיחות, כמו גם בניתוח אירועים".

 

אילו אתגרים יש בהעברת תכני בטיחות לסטודנטים?

"האתגר הוא בניית תכנית המכניסה את הסטודנט למצב חשיבה של בטיחות כך שזו תהיה בראשו כל הזמן. התכנית לא תעסוק בפרטים כמו מאיזה גובה דרושה רתמת בטיחות או מה עובי כבלי העיגון, שכן הידע הזה משתנה מעת לעת וניתן לרכשו לבד. החינוך לבטיחות ידרבן את המהנדס לעתיד ללמוד ולהתעדכן באותם פרטים".

 

בסופו של יום, לאקדמיה יש תפקיד חשוב בנושא. פרופ' כץ מסביר שכאיש מקצוע בענף הנושא הוא מוטרד מהמצב. "אי אפשר להישאר אדישים לתאונות הבנייה", הוא אומר. "לכן, כאיש אקדמיה, פעלתי במישור שבו אני יכול לפעול – הגברת המודעות לבטיחות באמצעות הקניית הכלים לבטיחות כחלק מהכשרת המהנדס". 

 

ומה לגבי רתם? לה יש עוד תכניות בקנה. "הטכניון מרכז בתוכו המון ידע, שמגיע מנישות שונות ומצורות מחשבה מגוונות", היא אומרת, "לכן חשבתי ליזום האקתון בנושא בטיחות בבנייה. כולם יודעים שהענף נמצא בבעיה חמורה וחשוב לייצר מודעות. האקתון מיוחד לנושא הבטיחות, שמביא למקום אחד אנשים שירתמו את הידע שיש בטכניון, יכול להביא לפתרונות מעניינים מאוד".  

 

סטודנטים, הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של CivilEng בקישור המצורף >>

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר