הכן עגורנך לחורף: האתגרים הגדולים לעבודה עם עגורן בימים חורפיים

הגשם שוטף, הרוחות מנשבות בחוזקה ובאתר הבנייה מתמודדים אנשי הצוות שעובדים על הפרויקט עם אתגרי מזג האויר. הבוץ, הראות המוגבלת והאקלים אינם פשוטים לאף אחד באתר. אלא שמעבר לקשיים האלה, אנשי הצוות מתמודדים גם עם קשיים בכל הנוגע למכונות שבהם הם נעזרים.

 

העגורן הוא כלי מפתח בכמעט כל אתר בנייה אך בחורף, העבודה עימו מציבה בפני צוותי האתרים אתגרים לא פשוטים. על פי המוסד לבטיחות ולגיהות, יותר מ-70 אחוז מהתאונות נגרמות בעת קשירת המטען או בתנועתו. בנוסף לכך, חובה לוודא שהוראות האחזקה שסופקו ע"י היצרנים השונים אכן מבוצעות על-ידי העגורנאי. בשל כך – רגע לפני שהגשמים והרוחות העזות פוקדים את אתרי הבנייה – שוחחנו עם אביב כרמל, מנכ"ל חברת סקייליין עגורנים ועם עמיחי לפידות, המהנדס הראשי בחברה, כדי לדעת את כל מה שצריך לדעת על עבודה עם עגורנים בחורף.

 

טכנולוגיה שמשתכללת בהתאם לשימושים

ב-15 השנים האחרונות הוכפל מספר העגורנים בישראל בשל הדרישה הגבוהה. נכון להיום, כ-2,100 עגורנים יש בישראל ומתוכם בכ-1,800 נעשה שימוש. השינוי שחל בענף מתבטא גם בסוגי העגורנים שבהם משתמשים. התיעוש הרב הביא עימו דרישה לעגורנים כבדים יותר, בעלי כושר הרמה רב של עד 18 טון ובעלי זרועות של עד 75 מטר. כמו כן, הבנייה מגיעה לגובה רב יותר - 150 עד 300 מטר – דבר הדורש כננות מנוהלות תדר בעלות קיבולת כבל של כ-1,000 מטר, שמסוגלות להגיע למהירויות גבוהות ולפצות על הספקי השינוע, שיורדים ככל שהגובה עולה. הבנייה בשטחים אורבניים צפופים דורשת שימוש בעגורנים בעלי זרוע משתנה -luffing tower crane. עגורנים אלה מאפשרים עבודה בשטח קטן כך שאפשר למקם כמה מהם באותו שטח מבלי לחרוג מגבולות האתר לשטחים ציבוריים או לאזורים שבהם נמצאים מבנים מאוכלסים סמוכים.  

 

בנוסף לאלה, מקבלי ההחלטות מעוניינים תמיד לקצר את לוחות הזמנים ושאיפה זו הביאה עימה דרישה לפתרונות הרמה לעבודות גמר – זאת במקביל לביצוע השלד - מה שקידם את חברת סקייליין לפתח עגורן עצמאי להזנת חומרים (sky-line feeder). עגורן זה מרים את המטענים ישירות מהמוביל או משטח ההתארגנות אל הקומות.

 

 

אילו דגשים צריך לקחת בחשבון בעבודה עם עגורן?

"יותר מכל, חשוב לעבוד עם עגורן בעל תסקיר בתוקף, ללא ליקויים, של בודק מוסמך מטעם משרד העבודה. התסקיר מרכז את כל הנתונים הרלוונטיים לתקינות העגורן: ביסוס, הזנות חשמל, עומסי עבודה מותרים וכיו"ב. בנוסף לכך, כדי לשפר את הבטיחות משתמשים היום בטכנולוגיות היקפיות כגון: מצלמות אונקל, המאפשרות למפעיל העגורן מבט על שטחים ״מתים״ שמוסתרים ממושבו בתא המפעיל. ככל שהפרויקט עולה בקומות ומתרומם, שדה הראיה של המנופאים מוגבל והמקומות המוסתרים מקו הראיה גדלים. לכן העבודה עם אתתים חשובה ביותר - הם נמצאים על הקרקע או על הבניין ותפקידם הוא להנחות את מפעילי העגורן אל נקודות הטעינה והפריקה. לעתים האתתים גם רותמים או משחררים את המטען מאונקל העגורן. במידה ויש כמה עגורנים בשטח, על האתתים לכוון ולנהל נכונה את העבודה ביניהם באותו מרחב כדי למנוע התנגשויות. יש לקחת בחשבון שגם שדה הראיה של האתת מוגבל כשהוא מנחה את מפעיל העגורן כך שנתק בתקשורת או חוסר תשומת לב יכול להסתיים בתאונה, כך שהתיאום בין האתת למפעיל העגורן הוא קריטי. מצלמות, מערכות נגד התנגשות (Anti Collision) ופיקודים אלחוטיים משולבי מסך – כל אלה מסייעים ליצירת סביבת עבודה בטוחה ויעילה יותר".

 

מהן התקלות הנפוצות ביותר בעבודה עם עגורן בעונת החורף?

"כאמור, יש לדאוג שהעגורן הוקם והופעל כראוי ושיש לו תסקיר בדיקה בתוקף. בהנחה שזה המצב, הסכנה העיקרית היא הפעלה לא נכונה של העגורן ברוחות או ליקויי ביסוס שיכולים להתפתח כתוצאה מחלחול או מהצטברות בלתי מבוקרת של מים סביב בסיס העגורן. דבר זה יכול להוביל לשקיעה ואלה יכולים לגרום לתאונות. בהקשר גשם, התקלות הנפוצות ביותר אינן מסוכנות ברובן. מדובר בעיקר בתקלות שנגרמות מאיטום לקוי של מערכות בקרה, פיקוד או הנעה ואלה מביאות לכך שייתכנו קצרים חשמליים או שהמעצורים יידבקו. תקלות אלה שנגרמות מגשם אמנם לא בהכרח מסוכנות, אך הן גורמות להשבתות עבודה בלתי צפויות שמעכבות את העבודה ואת לוחות הזמנים. בעיות הלו"ז עלולות לדחוק את הקבלנים להשתמש בעגורנים גם בזמן שהרוחות מסכנות אותם ואת סביבת האתר".

 

האם יש הגבלות בעבודה עם עגורן בתנאי מזג אויר קשים? 

"הרוחות הן האויב הבלתי נשלט הגדול ביותר של העגורנים ויש להתייחס לנושא זה בכובד ראש מכיוון שהתוצאות עלולות להיות קטלניות והרסניות. יצרני העגורנים מגדירים באופן ברור ומדויק את מגבלות ההתקנה והעבודה של העגורנים על פי מיפוי העולם להגדרת שטחי רוחות (wind zone) שבו הם מותקנים. גם גובה העבודה המקסימלי החופשי של העגורן - המרכיב העיקרי שקובע את יציבותו – נלקח מהגדרות אלה.  

"העבודה עם עגורן ברוח מותרת על פי המגבלות הבאות: ברוח שמהירותה עד 40 קמ"ש ניתן להרים כל משא. ברוח העולה על 40 קמ"ש ניתן להרים משאות עם מפרש רוח קטן בלבד וברוח העולה על 50 קמ"ש אסור לעבוד עם העגורן כלל. עגורן שאינו במצב עבודה צריך להיות משוחרר וחופשי לרוח".

 

יש לציין שעל פי התקנים האירופיים אסור לעבוד עם העגורן כשהרוחות עולות על מהירות של 47 קמ"ש.

 

 

מהם טיפי הזהב לעבודה נכונה על העגורן בחורף?

  1. "לבצע פעולות מקדימות להכנה לחורף: בדיקת איטום מערכות ומכלולים ,מנגנוני נעילת ארונות חשמל ופיקוד תקינים ואטומים, מנגנוני שחרור בלמי צידוד לרוחות זמינים ותקינים". 
  2. "להקפיד על תשתית ועל ביסוס יבשים ועל כך שלא יצטברו מים סביב יסודות העגורן".
  3. "הקפדה יתרה ומוחלטת על נהלי עבודה ברוח".  

מהם האתגרים הגדולים ביותר שניצבים בפני התחום בעונת החורף?

"האתגר העיקרי בחורף הוא לזרום עם הרוח - הכוונה היא לעבוד אך ורק כשהרוחות מאפשרות זאת וכשהן חזקות מדי אז לא לעבוד על העגורן. כל ניסיון לנצח את הרוח נידון לכשלון – במקרה הטוב הוא ייגמר בנזקים טכניים לעגורן ובמקרה הרע יכולה להתרחש תאונה קטלני. אתגר קריטי נוסף שיש להתמודד איתו הוא איזון העגורן לרוח - התקנת שלטי פרסום שלא על פי הוראות היצרן יכולה להוביל לכך שחלקי שילוט יתעופפו ברוחב אל הרחוב ויתרה מזאת, קיימת סכנה לסחרור העגורן שיכולה להוביל להתהפכותו. בשל כך, האגף לפיקוח על העבודה מבצע אכיפה רבה בעניין כשלצד זה צצים פתרונות טכנולוגיים לנושא כגון מסכי לד מודולריים שעמידים לרוח. אלה יעודיים לעגורנים וניתן לנהל מרחוק את התוכן המוצג עליהם".

     

 עד כמה עגורנים ישנים עמידים למזג האוויר ובטוחים לשימוש?

"מחקרים רבים בארץ ובעולם בדקו תאונות במאות עגורנים לאורך עשרות השנים האחרונות והם הראו במובהק שמבחינה בטיחותית, אין לעגורנים חדשים יתרון על ישנים. למעשה, עגורנים ישנים תוכננו בתכן יתר ועל פי המומחים, המפתח להקטנת מספר תאונות העגורנים הוא תחזוקה נאותה של העגורן ולא הגבלת גילו. במרבית המדינות המתקדמות בעולם אין הגבלות על גילאי העגורנים שבשימוש. גורמי הסיכון העיקריים הם ניהול בטיחות לקוי באתר, ניסיון ומיומנות של מפעיל העגורן וכאמור, הרוחות. האגף לפיקוח על העבודה במשרד הכלכלה נותן את דעתו לנושא הסדרת והסמכת גופים וחברות המוסמכים למתן שרות לעגורנים ולדעתנו זהו יעד חשוב שישפר את נושא הבטיחות בהפעלת עגורני צריח".      

 

מידע נוסף על אודות בטיחות בעבודה עם עגורנים >>

לעמוד של חברת סקייליין באינדקס החברות >>

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר