המדריך להזמנת ברזל יעילה ונכונה

 

מהנדס נתנאל רחימי, מהנדס ביצוע בחברת אלקטרה בנייה, פרויקט בית הפסנתר (תל אביב).

כחלק מתחומי אחריותי בפרויקט, ניהלתי את שלב עבודות השלד החל מיציקת הרפסודה ועד לסיום העבודות. עבודות השלד מורכבות ממספר נושאים מרכזיים אשר מחייבים תכנון יעיל, חשיבה מקדימה, התמודדות עם בעיות שונות ומגוונות בזמן אמת ובקרה בתהליך צמודה, זאת על-מנת לעמוד בלוחות הזמנים של הפרויקט, תוך עמידה בבטיחות, איכות ביצוע, תקציב ויעדי פרויקט נוספים. במאמר זה, אשתדל להעביר את עיקר מסקנותיי בנושא הזמנות הברזל. יום בחיי >>

שימו לב: אין בכתוב הנחיות עבודה אלא המלצות ודוגמאות בלבד, הכל בכפוף לאישור מתכנן הפרויקט ולהערותיו.

 

 

הזמנת ברזל יעילה ונכונה, דורשת חשיבה מעמיקה והבנה של תהליכי העבודה אשר מבוצעים על-ידי קבלן השלד. תכנון נכון של הזמנות הברזל עשוי לייעל את זמן עבודת הברזלנים (עובדי קבלן השלד אשר אחראיים על סידור וקשירת המוטות בהתאם לתוכניות הקונסטרוקציה), לקצר את זמני העבודה על מקטעי העבודה השונים (תקרות, קירות וכו') ובכך להשפיע על לוח הזמנים של הפרוייקט ולחסוך כסף רב. לדוגמא - תכניות ברזל בהן הברזל מתוכנן במוטות בודדים ניתן להמירן ברשתות ברזל עם תוספת חיזוקי מוטות ברזל בודדים באזורים בהם שטח מנת הזיון אינה מספקת (הכל באישור קונסטרוקטור הפרויקט ובכפוף להערותיו), מצד אחד שימוש ברשתות חוסך זמן הנחת מוטות בודדים וביצוע קשירות, מאפשר פתיחת מקטעי עבודה לקבלני המשנה אחרים (עבודות חשמל, אינסטלציה וכו') ומצד שני, רשתות ברזל בעלות מפתחים גדולים וקטרים גדולים הינן כבדות ולכן מחייבות שימוש במנוף צמוד, במידה ושטח התקרה מחולק למקטעי יציקה קטנים (לאור שינויי מפלסים, הנחיות קונס' והתניות ביצוע שונות), כדאיות הרשתות יורדת מאחר ונדרשים חיתוכים רבים הגורמים לפחתים מוגברים, קושי בהנחת הרשת והעברתן דרך קוצי חפייה של קירות וכו'. מדוגמאות אלה ניתן להבין שבהזמנות ברזל אין תשובה אחת נכונה, על מנת לייעל את עבודת הברזל נדרש ניתוח של כלל הגורמים והמשתנים קודם ביצוע ההזמנה.

 

 

הכנות מקדימות טרם ביצוע הזמנת ברזל

מכיוון שזמני האספקה בין המחלקות הייצור במפעלי הברזל משתנות (ברזל בדיד- מס' ימים, רשתות ואלמנטים- מספר שבועות עד חודש), רצוי לבצע את ההכנות המקדימות זמן רב מראש.

  1. מעקב תכניות - טרם ביצוע הזמנת הברזל נדרש לוודא מול הקונסטרוקטור/ ניהול הפרויקט (חברת הפיקוח באם יש) שהתכניות שנמסרו לביצוע בשטח הן מהמהדורה העדכנית ביותר ולא מתוכננים שינויים בנושא הברזל. במידה ויודעים מראש שישנם עיכובים/ חוסרים בתכניות יש להתריע על כך מבעוד מועד.
  2. סופר פוזיציה בין תכניות - בדיקת התאמה בין תכניות קונס' לשאר תכניות הביצוע (קונס', אדר',תכניות היתר, מ"א, חשמל, אינס'). כל שינוי בתכניות עשוי להשפיע באופן ישיר על פריסת וסוג הברזל (לדוגמא- מידות גאומטריות של קירות, מיקומי פתחים, הוספת/ ביטול פתח, אי התאמה במפלסים וכו'). ביצוע סופר פוזיציה אמנם לוקח זמן רב אך חוסך עבודות מורכבות ויקרות בשלב מאוד יותר כגון קידוחים וניסורים.
  3. הבנת נהלי העבודה במפעל הברזל - טרם ביצוע ההזמנות כדאי לתאם ציפיות מול מפעל הברזל על מנת לדעת מהן הדרישות והמחויבויות של המפעל כלפי האתר. בין היתר כדאי לוודא מהם זמני הייצור בכל מחלקה, מי הם אנשי הקשר, באיזה אופן ומול מי מבוצעת הזמנה, ומה העלויות לכל סוג פריט (הבנת העלויות תאפשר ביצוע השוואת חלופות בין סוגי ברזל בעתיד). בשלב זה חשוב להבין האם למפעל האם ישנם הגבלות כלשהן בעת ביצוע הזמנה, לדוגמא: - מה כמות יח' מינימלית להזמנת רשת. - באיזה מידות יש רשתות סטנדרט ומה זמני האספקה שלהן. - מאיזה קטרים רשת הופכת להיות רשת אלמנט (רשת שמיוצרת במפעל אלמנטים) - האם יש כמות יחידות מינימאלית להזמנת אלמנט. - מה מידות המשאיות (דבאל/טריילר).
  4. אספקה - מהם המגבלות לביצוע אספקת ברזל בכל אחד מסוגי המשאיות (מבחינת משקל, אורך, רוחב וגובה).יש אתרים שממוקמים באזורים מאתגרים אליהם קיימות מגבלות רוחב וגובה לסוגי המשאיות השונות. - כמה זמן טרם משיכת ההזמנה נדרש לבצע תיאום אספקה ומי איש הקשר לתיאום אספקה בכל מחלקה.
  5. טפסי מעקב - סוד הקסם לשליטה וניהול נכון של הזמנות ברזל הוא ביצוע מעקב מקיף . הדרך הפשוטה ביותר לביצוע מעקב מסוג זה היא ע"י קובץ מעקב הכולל את כל הפרטים הרלוונטיים לכל הזמנה. חלוקת הקובץ ל-3 סימניות: 1. מוטות בדידים (יתחילו מהזמנה מספר 1000) 2. רשתות (יתחילו מהזמנה מספר 2000) 3. אלמנטים (יתחילו מהזמנה מספר 3000) הוספת כמה שיותר פירוט בקובץ, לדוגמא- מספר הזמנה, שם הזמנה (כולל פירוט מהות ההזמנה), מפלס, איזור, משקל משוער, תאריך הזמנה, תאריך עדכון הזמנה, תאריך אספקה נדרש, תאריך אספקה בפועל, משקל הזמנה בפועל, מספר תעודת משלוח והערות. ככל שהקובץ יהיה מפורט ומסודר יותר כך ברגע בו תצטרכו לשלוף את המידע תוכלו לעשות זאת בקלות ובמהירות.
  6. קביעת מיקומי הפסקות יציקה - טרם ביצוע ההזמנה רצוי לאפיין מהם המיקומים בהם אנו רוצים לבצע את הפסקות היציקה במידה ויש צורך בחלוקה למספר יציקות. ביצוע נכון של הפסקות היציקה עשוי להיות גורם משמעותי בקצב ההתקדמות של הפרוייקט. על מנת לאפיין מיקום נכון להפסקת היציקה, כדאי להכין לו"ז יציקות עקרוני הכולל יציקות ורטיקליות והוריזונטליות ובמהלכו לאפיין מהם ההתניות המשפיעות על הלו"ז בכל איזור בו אנו וחושבים לבצע הפסקת יציקה. מיקום הפסקת היציקה האידיאלי הוא בנקודה בה ההתניות להמשך ההתקדמות ייצרו כמה שפחות עיכובים עקב התניות בהמשך הביצוע. לאחר בחירת מיקומי הפסקת היציקה יש לאשר מול הקונס' את המיקומים ולוודא כי הפסקת היציקה לא דורשת תוספת/ שינוי פרטי ברזל באיזור ההפסקה. במידה והפסקת היציקה דורשת תוספות/שינויים בפרטי הברזל יש לסמן את התוספות/שינויים על התכניות. במקרים בהם יש מספר מפלסים בתקרה, מה שבדר"כ שיכתיב את הפסקות היציקה אלו המפלסים, כאשר היציקה הראשונה תתבצע במפלס נמוך וכן הלאה. את הפסקות היציקה כדאי לסמן על התכניות באופן ברור ומודגש. יש לקחת בחשבון שאת הברזל הנמצא על איזור ההפסקה יש להזמין יחד עם מקטע היציקה הראשון, גם אם הוא מבחינה אורכית רובו נמצא במקטע היציקה השני.

הנחיות כלליות לביצוע הזמנות ברזל

  1. חלוקת הזמנות - ככל שההזמנות שיבוצעו יהיו קטנות יותר (וליתר דיוק על-פי המשקלים המאפשרים הובלה מלאה במשאית) ועבור מקטעי עבודה קטנים יותר כך ניתן יהיה לשלוט יותר בקלות באספקה שלהם ובהתמצאות בניהם. דוגמא לחלוקת הזמנות לא יעילה: הזמנה 1001 "ברזל עבור תקרת קומת קרקע", משקל הזמנה 40 טון. דוגמא לחלוקת הזמנות ברזל יעילה: הזמנה 1001- "ב.ת. עבור תקרת קומת קרקע מקטע 1", משקל הזמנה 10 טון. הזמנה 1002- "ב.ת. עבור תקרת קומת קרקע מקטע 1" משקל הזמנה 10 טון. הזמנה 1003- "ב.ת. עבור תקרת קומת קרקע מקטע 2", משקל הזמנה 10 טון. הזמנה 1004- "ב.ת. עבור תקרת קומת קרקע מקטע 1" משקל הזמנה 10 טון. ההבדל בין הדוגמאות הוא שבחלוקה היעילה כל פיגורה שתגיע לשטח תסומן בהתאם למקטע ולשלב העבודה אליו היא שייכת, הדבר יאפשר לנתב אותה למיקום ולשלב העבודה אליו היא שייכת. בביצוע הזמנות ענקיות לא ניתן יהיה לספק הזמנה שלמה בפעם אחת, מה שיקשה מאוד לשייך ולמקם את הברזל בשטח, יותר קל לתאם אספקה אשר ממלאת משאית שלמה מאשר רבע משאית ולחכות לשילוב. בנוסף, ישנם אתרים רבים בהם לא ניתן לאפסן כמויות גדולות של ברזל עקב מורכביות לוגיסטיות. ככל שגודל ההזמנה יהיה קטן יותר ופירוט המלל בשם ההזמנה ברור ומדוייק יותר כך היכול לשלוט ולייעל את האספקה והעבודה תהיה איכותית יותר. על מנת לשלוט במספורי ההזמנות ולדעת לשייך בקלות כל הזמנה למקומה, כדאי להדפיס סקיצה קומתית קטנה ולחלקה לאיזורי יציקה, על כל איזור כותבים את מספרי ההזמנות הרלוונטיים אליו, את הסקיצה ניתן לצרף לקובץ המעקב ולהעבירה לצוותים בשטח (מנהל עבודה, קבלן השלד), כך שגם הם ידעו איזה הזמנה ואיזה פיגורה שייכים לכל איזור.

  2. תכניות פרטים - טרם ביצוע הזמנת ברזל מומלץ לעבור על כל תכניות הפרטים הרלוונטיות ולהבין כל פרט ופרט. *השטן נמצא בפרטים הטיפוסיים*- תכניות פרטים כוללות בתוכם דרישות טיפוסיות אשר לא בהכרח מופיעות בתכניות הברזל הקומתיות, לכן חשוב מאוד ולוודא שכל הפרטים מובנים ולא קיימות אי התאמות בין התכניות לחתכים. אורך חפייה- לרוב, בסטריפ גליון התכנית תופיע התייחסות הקונסטרוקטור למידת החפייה הנדרשת בין מוטות. במידה ויש אלמנטים עבורם לא מופיע מידת החפייה הנדרשת, נדרש לוודא מול הקונס' מהו אורך החפייה הנדרש עבור כל אלמנט (ברזל תקרה, קורה, קירות). כבר היו מקרים בהם הוזמנו רשתות ואלמנטים ללא תוספת של אורך חפייה, הפתרונות במצב כזה הם בד"כ תוספת חפייה כפולה לכיוון 2 האלמנטים או שימוש באינסרטים בשלב שני, פתרונות אלו מייצרים זמן עבודה נוסף אשר ישפיע על לוחות הזמנים ועלויות לא מתוכננות עבור ביצוע הפרטים (הכל בהתאם להנחיות ולאישור הקונסטרוקטור).

  3. סוג הברזל - טרם ביצוע הזמנות ברזל נדרש לוודא מול הקונס' מהם הדרישות לחוזק ולסוג הברזל (רתיך/משיך). ייתכן ויהיו אלמנטים בהם יהיו דרישות שונות, כדאי לאפיין מראש אלמנטים אלו ולסמנם בהתאם בתכניות.
  4. רתימת צוותי העבודה לתכנון הברזל - טרם ביצוע הזמנת ברזל, מומלץ לערב בהזמנה את מנהלי העבודה על מנת ללמוד מניסיונם בנושא, בנוסף מומלץ לערב גם את קבלן השלד, כך שגם הוא יכיר וידע מהם פיגורות הברזל שעתידות להגיע לשטח על מנת למנוע אי הבנות בהמשך.
  5. סיור במפעל הברזל - מכל הדגשים נראה שזה החשוב ביותר, בהזדמנות הראשונה כדאי לבצע סיור מקיף במפעל ברזל, זאת על מנת להכיר את תהליכי העבודה במפעלים, להבין איפה דברים עלולים להתקע ועם מי צריך לדבר כדי לפתור בעיות. חשוב להכיר את כולם- ממנהל המפעל ועד למפעיל המלגזה שמעמיס את הברזל על המשאיות. במידה רבה אנשי המפעל יהיו אלה שיקבעו את מידת ההצלחה שלכם בפרוייקט. מנסיון, אם מכירים ואוהבים אתכם במפעל, תדעו במקרי חירום להביא ברזל בדיד לאתר תוך כמה שעות ואלמנטים מהיום למחר, רק שימור על יחסי אנוש וקשר טוב עם עובדי המפעל יוכל לעזור לכם במצבים כאלו.
  6. סימון פרטי הברזל בתכנית - על כל פריט שמגיע ממפעל הברזל מופיע מספר הזמנה ומספר פריט כפי שהופיע בהזמנה. בזמן הכנת ההזמנה אני ממרקר וכותב ליד כל מוט את מספר הפריט שלו, דבר המקל מאוד במציאת הפריט הרלוונטי בשטח ובתקשורת אל מול קבלן השלד. את הסימונים אני מבצע בצבעים שונים עבור כל איזור, לדוגמא- ב.ת של מקטע מס' 1 יסומן בצבע צהוב, ב.ע. של מקטע מס' 1 יסומן בצבע ירוק, ב.ת. של מקטע מס' 2 יסומן בצבע כחול וכן הלאה. באופן זה כל המוטות המסומנים קופצים לעין בקלות בהתאם למקטעי העבודה. לאחר סיום הסימונים ניתן לראות בקלות אם נותרו פריטים שהתפספסו ולא סומנו. לאחר סיום העבודה על התכניות, אני שולח את התכניות לצילום עם ניילון ולסריקה. את התכניות המנויילנות אני מעביר למנהל מטעם קבלן השלד. את הקובץ הסרוק אני שומר בתקיית הפרוייקט, כך גם זמן רב ולאחר הביצוע ניתן לחזור אחורה ולהבין איך בוצעה כל נקודה בפרוייקט (כולל התייחסות להמרות ברזל, תוספות ברזל, מיקומי הפסקות יציקה וכו').
  7. הזמנת ספסלים - ספקי חומרי עזר לשלד מייצרים ספסלים מוכנים באורך של 2 מ' ליחידה. הספסלים מגיעים במספר מידות גובה המתאימות לתקרות סטנדרטיות. תמיד כדאי להזמין ספסלים ספייר וכמה שיותר מוקדם. חישוב מידת גובה הספסלים יחושב באופן הבא: גובה ספסל נדרש = עובי תקרה- 2*עובי כיסוי - קוטר ב.ת. בכיוון X – קוטר ב.ע. בכיוון X – קוטר ב.ע. בכיוון Y. אם יש איזורים נקודתיים בהם קוטר הברזל גבוהה ניתן "לפתוח" ידנית את הספסלים הרגילים ובכך להנמיך אותם באיזורים אלו. במידה ונתקעים ללא ספסלים ניתן להזמין ספסלים בודדים ממפעל הברזל. בהזמנת ספסלים ממפעל הברזל יש לקחת בחשבון שספסלים אלו הם נקודתיים ובניהם יש להעביר מוטות אורכיים עליהם תשען שכבת ב.ע. הראשונה. לכן כדאי להזמין אותם במידת ספסלים בהתאם לסעיף הקודם פחות קוטר הברזל האורכי בו משתמשים. נדרש לקחת בחשבון בזמן ההזמנה גם את תוספת המוטות האורכיים, קוטר מוטות אלו יקבע בהתאם לקוטרי הברזל היושב מעליהם (ככל שקוטר ה-ב.ע. גדול יותר גם המוטות האורכיים צריכים להיות בקוטר גדול יותר והספסלים במרחקים קטנים יותר). על מנת לקבוע מידות אלו כדאי להיעזר במנהל צוות השלד.
  8. המרות ברזל ושינוי פריטים - לעיתים, נוכל להציע לאישור הקונסטרוקטור עדכון ושינוי פיגורות ברזל בהתאם לתנאי העבודה בשטח ולאור מגבלות ביצוע שונות. לדוגמא- המרת ספסלים לחדירה בזדים בודדים לחדירה, שימוש במוטות מכופפים עם חפייה במקום שימוש בחישוק סגור באלמנטים גבוהים, שימוש במוטות מכופפים במקום בחתים וכו'. את שינויים אלה יש לאשר מול הקונסטרוקטור טרם ביצוע ההזמנה. על מנת להבין מהם הפתרונות היעלים ביותר כדאי להתייעץ על מנהלי העבודה וצוות השלד המנוסים בביצוע ברזלנות.

דגשים להזמנת ברזל בדיד

  • בשלב הראשון נכניס להזמנת הברזל את המוטות הבודדים, מוטות אלו ימוספרו בהתאם למספור שלהם על התכנית.
  • במידה ותכנית הברזל היא ללא רשתות עבור ברזל מינימאלי, נדרש להוסיף ברזל מינימאלי בכל השדות בהם לא מופיע ברזל מחושב. כאשר מדובר בשדות קטנים ניתן להוסיף ידנית פיגורות ברזל במידות מדוייקות (לא לשכוח תוספת לחפייה), אם מדובר בשטחים גדולים ניתן להזמין רשתות/ ליפטים במספר מידות בקוטר הברזל המינימאלי.
  • לאחר הכנסת המוטות להזמנה נכניס לכל מקטע יציקה את הפרטים הרלוונטיים אליו. בהזמנת הפרטים יש לקחת בחשבון מהם שלבי הביצוע ובאיזה שלב נדרש לבצע כל פרט על מנת לשייך אותו לרשימת הברזל הרלוונטית (לדוגמא- ברזל חדירה, ווטה, חתכי חיבור בין מפלסים וכו'). במידה ויש ספק אם הפרט הספציפי יבוצע בשלב העבודה על הברזל העליון או התחתון עדיף תמיד להזמין אותו יחד עם התחתון. עדיף שיישב בשטח מאשר שכל השטח יישב ויחכה לו. במקרים רבים נוספים פרטים/ מגלים פרטים שנשכחו/ במהלך פיקוח עליון הקונסטרוקטור דורש תוספות של פרטים כגון חדירה, ברזל סביב ריכוזי חשמל וצנרות אינסטלציה, חתים בהיקף וכד'. לכן, בהזמנת הפרטים כדאי להזמין כמות גדולה מהפרטים שמופיעים בתכניות על מנת להמנע ממצב בו יהיו חוסרים ויידרש כיפוף ידני בשטח. לרוב משקל הפרטים מינורי ביחס לשאר הברזל וחוסרים בו עלולים לגרום לעיכובים מיותר בלוחות הזמנים.
  • כל מפעל מחזיק ליפטים (ברזל מצולע ישר במגוון קטרים ואורכים). כדאי לברר עם המפעל מראש מה מידות הליפטים שניתן להזמין. תמיד טוב להחזיק באתר כמה ליפטים בהתאם לקטרים בהם יש שימוש בשטח, הליפטים ישמשו להשלמות, לברזל מינימאלי לחיזוקים, לברזל מדרגות וכו' . בהזמנת ליפט יש לקחת בחשבון שמידות הליפט צריכות להתאים לצרכי ומגבלות האתר. (לדוגמא- באתר בו אין שטח התארגנות/ מפתחי התקרות קטנים, שימוש בליפט של 12 מטר יהיה לא יעיל וכן להיפך).
  • חישוב מידת ברזל חדירה - גובה ברזל החדירה יחושב באופן הבא: גובה ברזל חדירה = גובה ספסל + קוטר ב.ע. בכיוון X + קוטר ב.ע. בכיוון Y + קוטר שורה עליונה של ב.ת. + 2*קוטר ברזל החדירה. (הסיבה להוספת 2*קוטר ברזל חדירה היא מכיוון שהגובה בו הברזל מגיע מהמפעל הוא לפי מידות חוץ של הפיגורה, רצוי לברר זאת מול המפעל טרם ההזמנה, כך שברזל שמוזמן מכופף יגיע במידת אורך נקייה של אורך הברזל פחות קוטר המוט). לחישוב ניתן להוסיף ס"מ נוסף כך שבטוח יהיה מספיק מרווח להכנסת המוטות. במידה וברזל החדירה מעט גבוה יש להתייעץ עם הקונסטרוקטור לפתרון אפשרי. בברזל חדירה חשוב לקחת בחשבון שיש לבצע פרטים מסוג חדירה גם סביב ריכוזי צנרות חשמל, אינסטלציה וכו', לכן מראש עדיף לזמין כמות גדולה של מוטות אלו מעבר לכמות המופיעה בתכנית.
  • טרם ביצוע הזמנה יש לבדוק האם נדרשים פרטי ברזל מיוחדים שאינם מופיעים בתכניות קונסטרוקציה, ובמידת הצורך לאשר את פרטי הברזל מול הקונסטרוקטור. לדוגמא- ווי תלייה עבור מעליות, ברזל חלק עבור הארקות, קלמרות וברזל עבור אלמנטי בטון אדריכליים שאינם מופיעים בתכניות קונס'.

דגשים להזמנת רשתות

  • להזמנת רשתות זמן אספקה ארוך יחסית (שבועיים עד חודש, תלוי במפעל ובתקופה). לכן, בהזמנת רשתות תמיד מומלץ להזמין מעט יותר, במידה ויהיו רשתות מיותרות ניתן יהיה לקזז מההזמנות הבאות.

  • בהזמנת רשתות יש מגבלה של מינימום יחידות להזמנה מכל טיפוס, כדאי לוודא מראש מול מפעל הברזל מהם המגבלות ולתכנן את ההזמנות בהתאם. כאשר אין מספיק יחידות בהזמנה מכל טיפוס יש לאחד מידות כך שמכל סוג רשת תהיה מידה מינימאלית לייצור. גם במקרה זה- ככל שהקשר עם מפעל הברזל טוב יותר כך המגבלות יהיו גמישות יותר וזמני האספקה קצרים יותר.

  • בהזמנת רשתות יש לקחת בחשבון שרשת דורשת חפייה מ-2 הכיוונים. את הקוצים לחפייה יש לחשב בהתאם להנחיית הקונסטרוקטור לחפייה. עבור חפייה אנכית יש להוסיף לאורך החפייה את עובי התקרה. בהזמנת רשתות עבור קירות יש לאפיין מראש האם בקומה הבאה הברזל ממשיך/ נגמר. במידה והברזל נגמר יש לבצע פרטי קיר נגמר בהתאם לפרטי הקונסטרוקטור. ניתן לבצע סיום ע"י הזמנה מראש של רשתות מכופפות, ע"י כיפוף וחיתוך הקוצים בשטח או ע"י חיתוך הקוצים והוספת חתים בקצה העליון של הקיר. במידה ובוחרים להזמין רשת מכופפת יש לוודא מראש שהרשת אכן תואמת את המפלסים. הדרך המומלצת לקביעת גובה רשת הוא לשרטט ליד סקיצה של הרשת את מפלסי הרצפה והתקרה, על הסקיצות הרשתות ניתן לסמן מה קורה לאלמנט הרשת במפלס התקרה ומעליו התקרה וכך לתכנן אותה בהתאם. אם ישנם מפלסים שעתידים להשתנות/ רשת אשר תונח במספר מפלסים שונים, עדיף להזמין רשתות ישרות ובמידת הצורך לכופף אותם בשטח (במידה וקוטר הרשת מאפשר כיפוף ידני). כמויות להזמנת רשתות יחושבו באופן הבא: כמות להזמנת רשת תקרה = שטח התקרה לביצוע רשתות חלקי שטח רשת ללא קוצים. כמויות להזמנת רשתות קיר = אורך קירות לביצוע ברשתות חלקי אורך רשת ללא קוצים. ברשתות לקירות ניתן להפחית בחישוב האורך את אורך הפתחים (פתחים גדולים כדוגמאת פתח דלת, שם אין שימוש ברשת).

  • רשתות סטנדרט - כל מפעל מחזיק מספר רשתות סטנדרט. רשתות הסטנדרט הן רשתות שיש במלאי וניתן להזמינם במשך זמן קצר יחסית. רשת סטנדרט מגיעה במידות קבועות המתאימות לקירות ותקרות. בהזמנת רשת סטנדרט יש לקחת בחשבון שרשתות אלו מגיעות ללא קוצים/ עם קוצים שלא בהכרח עונים על דרישות הקונס'. לכן, בחישוב כמויות להזמנת רשת סטנדרט, כאשר נדרשת חפייה, יש לקחת בחשבון שנדרש להזמין מוטות בודדים לחפייה או להניח רשת על רשת, דבר המקטין את השטח הנקי של הרשת לשימוש.

  • בהזמנת רשתות יש לקחת בחשבון שמעל קטרים מסויימים המפעל מגדיר את הרשת כ-"רשת אלמנט". המשמעויות של ייצור כאלמנט הם עלויות שונות, זמני אספקה שונים ומגבלות כמות מינימאלית שונים. לכן, כדאי לוודא מראש מול המפעל מה יוגדר כ-"רשת אלמנט" ואת ההזמנות האלו מראש להגדיר ולמספר בהתאם להזמנות אלמנטים (3000 והלאה).דגשים להזמנת אלמנטים

  • טרם הזמנת אלמנטים, חשוב לוודא סופרפוזיציה בין תוכניות הקונס' והאדריכלות. שינוי מימדי אלמנט מרותך בשטח לוקח זמן רב הכולל חיתוכים והתאמות ועדיף להימנע מכך.
  • טרם הזמנת אלמנטים יש לקחת בחשבון כי זמן הייצור עלול להיות ארוך, לכן כדאי לוודא מראש שזמן הייצור תואם את לוחות הזמנים של הפרוייקט, זאת מכיוון שאלמנט הוא פריט שאינו ייחודי שמיוצר בדיוק בהתאם לצורך ולאחר זמן הביצוע יהיה קשה למצוא בו שימוש במיקום אחר.
  • בהזמנת אלמנט יש לקחת בחשבון שאם מעל האלמנט יישב אלמנט נוסף, בקצה העליון של האלמנט הקוצים צריכים להיות בזווית כלפי פנים (כיפוף הקוצים במפלס התקרה), זאת על מנת שניתן יהיה להשחיל מעל האלמנט את האלמנט הנוסף (יש לאשר מול מתכנן הפרויקט את הפרט העקרוני). את זוית הכיפוף ומיקום הכיפוף יש לציין בסקיצות שמעבירים למפעל האלמנטים.
  • כאשר אלמנט הוא חלק מקיר ארוך, ניתן להזמין את האלמנט יחד עם קוצים אופקיים לחפייה (כתלות באישור המתכנן). במידה ויש אלמנטים צמודים שהוזמנו עם חישוקים סגורים יש לקחת בחשבון בהזמנת הברזל הבדיד להוסיף ברזל עבור חפייה אופקית. קיימת אפשרות להזמנת אלמנטים בגובה 2 קומות, במצב כזה יש לציין בסקיצות ההזמנה שבאיזור בו התקרה עוברת האלמנט ללא חישוקים, כך שניתן יהיה להעביר את הברזל התקרה דרך האלמנט. היתרונות בהזמנת אלמנט כפול הם קיצור לוחות הזמנים (נדרשת הרכבה אחת בלבד) וחסכון בברזל חפייה בין המפלסים. החיסרון בהזמנת אלמנט כפול הוא שבהרכבתו יש לדייק בפילוס כלוב הברזל, במידה והכלוב יהיה מעט בסטייה ייתכן ובקומה השנייה לא ניתן יהיה לצקת את האלמנט במיקומו הנדרש. לכן, באלמנטים כפולים יש לוודא בנוסף לפילוס התבניות גם את פילוס כלוני הברזל. בהזמנת אלמנטים חשוב להבין מה קורה במפלס העליון על מנת לבצע את הקוצים העליונים מכופפים/ ממשיכים. באלמנט 2 קומות יש לוודא את המפלסים והמשכיות/הפסקת האלמנט בשתי הקומות בהם מוצב האלמנט ומקומה השלישי בה הוא נגמר/ממשיך.
  • רוב מפעלי הברזל נותנים שירות של הכנת סקיצות לאלמנטים. בתהליך ייצור הסקיצות נדרש לשלוח למפעל תכניות ולאחר מספר ימים הם יעבירו סקיצות לאישור. יש לקחת בחשבון שבמצב זה תכנון האלמנטים לא בהכרח מודע לצרכים הכוללים של האתר וייתכן והסקיצות לא יהיו אידיאליות לביצוע. בנוסף, שירות זה לוקח זמן שעלול להיות משמעותי בעיכוב זמני ייצור ואספקת האלמנט. לכן, מומלץ לייצר סקיצות באופן עצמאי הכוללות מידות ופסיעת חישוקים לגובה העמוד, חתך המתאר את פריסת הברזל ומיקומי הקלמרות, מפלסי תקרות מעל ומתחת לאלמנט, מיקום כיפוף הקוצים בעמוד מסתיים או מיקום וזווית כיפוף בעמוד ממשיך ומיקום הפסקת חישוקים באלמנט 2 קומות במפלס התקרה. לצורך הכנה ידנית של סקיצות כדאי לקחת מהמפעל סקיצה גנרית לייצור ועליה להכניס את הפרטים הנדרשים.
  • בהזמנת אלמנטים יש לקחת בחשבון שהרכבת אלמנטים דורשת זמן עבודה במנוף, ייתכן ובאתרים בהם יש מוגבלויות מבחינת עבודת מנוף שימוש באלמנטים אינו יעיל.
  • יש לקחת בחשבון כי ישנם מקרים בהם עובד צינור אינסטלציה בתוך עמוד אשר מוזמן כאלמנט, יש לבחון את מקרים אלו בקפידה מאחר ולעיתים כדאי להביא את אלמנט העמוד בקשירה (המפעל מספק את כלל הפיגורות, מוטות, חישוקים מפורק).
  • מחיר האלמנטים אמנם גבוהה ממחיר ברזל בדיד ורשתות, אך שימוש באלמנטים חוסך ברזל עבור חפיות והשלמות חתים, המשמעות היא שבמקרים מסויימים ייתכן שגם מבחינת עלות השימוש באלמנט יהיה זול יותר משימוש ברשתות והשלמות בברזל בדיד.
  • בנוסף, שימוש באלמנטים עשוי במקרים רבים לקצר משמעותית את זמן העבודה, מה שישפיע על לוחות הזמנים של הפרוייקט.

 

אוהב לשתף ? שלח מאמר דומה

 

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר