הממשלה אישרה הגדלת מספר העובדים הזרים בענף הבנייה

הממשלה אישרה את הצעת שר הבינוי והשיכון אורי אריאל להגדלת מספר העובדים הזרים בענף הבנייה לעד 15,000 עובדים עד ליום 30 ביוני 2019 (כלומר, בחמש השנים הקרובות), עד אשר תכניות עידוד העובדים הישראלים בענף יוכלו להבשיל ולהכניס עובדי בניין ישראלים לענף, ומה-1 ביולי 2019 יפחת מספרם באופן דרמטי.

מטרת הגדלת העובדים הזרים היא להגביר עוד יותר את קצב התחלות הבנייה הפוטנציאלי בשוק, בייחוד לאור יציאתם לדרך הצפויה של תכניות הדיור שהתקבלו בקבינט הדיור – מחיר מטרה ומע"מ בשיעור אפס, שצפויות ליצור ביקושים לדירות חדשות.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אמר: ״המחסור בעובדים בענף הבנייה הוא אחד הגורמים המרכזיים לעליית המחירים. הצעת ההחלטה תאפשר הבאת עובדים מקצועיים רבים מסין והיא צעד נוסף וחשוב לפתרון ולהורדת מחירי הדיור. בכוונתי לפעול בצורה המהירה ביותר מול כל הגורמים הרלוונטיים על מנת להגיע להסכם עם ממשלת סין בהקדם האפשרי ולאפשר לענף הבניה את כוח האדם שהוא כה זקוק לו״.

מספר העובדים הזרים לענף הבנייה השוהים בישראל כיום עומד על כ-6,000 עובדים. לנוכח המחסור בעובדים מיומנים לעבודות רטובות – דבר המביא כאמור הן להארכת משך זמן הבנייה הן לצמצום מספר התחלות הבנייה, ועד להשלמת הכשרת העובדים הישראלים, החליטה הממשלה לקבל את הצעת שר הבינוי והשיכון ולקבוע כי מכסת העובדים הזרים לענף הבנייה תעמוד על 8,000, ולאחר שתימלא מכסה זו, תוגדל המכסה באופן הדרגתי בשלוש פעימות בהתאם לאיוש בפועל של כל פעימה וללא צורך בהחלטה נוספת למכסה מרבית כוללת של עד 15,000 עובדים, עד ליום 30 ביוני 2019 (הפעימה הראשונה תהיה עד למכסה של 10,500 עובדים עם מילוי מכסה זו יעלה המספר אוטומטית ל-13,000 עובדים ולאחר מכן ל-15,000 עובדים).

רקע כללי

בשנים האחרונות קטן מספרם של הישראלים העוסקים בעבודות ה"רטובות" (ריצוף, טיח, טפסנות וברזלנות) בענף הבנייה, והקושי בגיוס והכשרת עובדים מקצועיים לעבודות בנייה רטובות לצד ההיבטים הביטחוניים וההשלכות של העסקת עובדים פלסטינים – מגבילים את היקף הגידול הפוטנציאלי של שוק הבנייה למגורים.

בנוסף, בעקבות מדיניות של מערכת התכנון, חל בשנים האחרונות שינוי משמעותי בהרכב הבנייה למגורים, במסגרתו בלטה מגמה של מעבר לבניית בניינים בעלי 8 קומות ומעלה. כתוצאה מכך, הקמת בניינים אלה מהווה כיום כשני שליש מהיקף הבנייה למגורים, לעומת כשליש לפני כעשור. שינוי זה מצריך שימוש בטכנולוגיות בנייה מתקדמות והביא בשנים האחרונות להשקעות בהיקף של מיליארדי שקלים בציוד לענף הבנייה. בשנת 2011 היה היקף ההשקעות בציוד בענף הבנייה למעלה מ-3 מיליארד שקל לעומת כ-1 מיליארד שקל ב-2006. הניסיון הכלכלי מלמד שטכנולוגיה מתקדמת מחייבת העסקת עובדים מקצועיים יותר ומיומנים והיעדר כמות מספקת של עובדים כאלה לא מאפשר ניצול נכון של ההשקעות בציוד.

בהתאם למדיניות הממשלה להפחתת מכסות העובדים הזרים, חלה ירידה בהיקף של למעלה מ-50% במספר העובדים הזרים בענף הבנייה. אולם, בשונה מהצפוי, חלה במקביל, בין השנים 2006-2012 ירידה של כ-40% במספר העובדים הישראלים העובדים בעבודות רטובות בענף הבנייה. כפיצוי על הירידה במועסקים מקרב הישראלים והזרים חל גידול משמעותי בהיתרים להעסקת עובדים פלסטינים.

היעדר עובדים זרים וישראלים מיומנים, שעות עבודה מוגבלות ואי-ודאות תעסוקתית (מסיבות ביטחוניות) של עובדים פלסטינים, גרמו למחסור של עובדים מיומנים בתחום העבודות הרטובות. בשל כך, הקבלנים מעדיפים לצמצם את התחלות הבנייה במגדלים, מאשר להיקלע לאיחורים במסירת בניינים ועקב כך לקנסות פיגורים ועלויות מימון.

היעדר העובדים גרם לקיטון במספר התחלות הבנייה במגדלי מגורים. בשנת 2011 החלו בבנייה של כ-6,500 דירות בבניינים מעל 16 קומות ואילו בשנת 2012 החלו בבנייה של כ-3,500 דירות בלבד מסוג זה, כאשר הגורם העיקרי הינו היעדר עובדים מיומנים. במידה ולא יגדל מלאי העובדים המיומנים בעבודות רטובות במגדלים, לא ניתן יהיה להגדיל את מספר התחלות הבנייה כנדרש.

במסגרת מאמצי הממשלה להגדלת התחלות הבנייה, צמצום משך הבנייה והגדלת מלאי העובדים הישראליים המיומנים לעבודות רטובות, חתם משרד הכלכלה על הסכם עם התאחדות בוני הארץ שעניינו הכשרת עובדים ישראלים לענף הבנייה. ההתאחדות הצהירה בפני הממשלה כי תוספת העובדים בעת הזו, לא תביא לפגיעה בהיקף העסקת העובדים הישראלים והפלסטינים הקיימים בענף.

נתונים כלכליים

הגדלת מספר העובדים הזרים בעבודות רטובות בבנייה לגובה, תביא לצמצום משך הבנייה הממוצע של בניינים גבוהים ב-20%-30% (לדוגמא, בהתאם לגובה הבניין, קבוצת שלד סינית בונה 3 קומות בחודש ואילו קבוצת שלד פלסטינית בונה קומה וחצי בחודש). נתון זה צפוי להוזיל את העלות לקבלן בכ-50,000 שקל לדירה, בשל הצמצום בעלויות התקורה של אתר הבנייה ובעלויות המימון.

ירידה צפויה בתעריף השעה הממוצע המשולם לעובדים הזרים (שעלה בשנים האחרונות בשל המחסור בעובדים זרים מיומנים והצורך למתן בונוסים לעובדים הזרים על ידי הקבלנים) עשויה להביא לירידה נוספת של כ-5%-7% מעלות הדירה.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר