הרכבת לאילת: המחוזית אישרה 180 ק"מ מהתוואי לאילת

הוועדה המחוזית דרום אימצה היום את חלופות הקטעים הצפוני והדרומי של המסילה לאילת, כפי שהומלצו ע"י חברת "נתיבי ישראל".

בעוד כחודשיים, יתקיים הדיון בחלופות הקטע באורך כ-60 ק"מ, שבין דימונה לחצבה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, אישרה היום את רוב תוואי מסילת הרכבת לאילת - בקטעים שבין באר שבע לדימונה ובין חצבה לבין אילת.

הוועדה לא קיימה דיון סביב קטע מרכזי שבין דימונה לחצבה ("מישור ימין"), שבו נבחנות כיום 3 חלופות שונות לתוואי הרכבת מעל ומתחת לקרקע. הדיון בקטע זה, עתיד להתקיים בעוד כחודשיים. במשרד התחבורה ובחברת "נתיבי ישראל",

האחראית על פיתוח והקמת המסילה לאילת, ציינו לחיוב את החלטת הוועדה, שהתקבלה לאחר קבלת הסכמת המשרד להגנת הסביבה. בכך, אושר למעשה תוואי מסילה באורך של כ-180 ק"מ, מתוך כ-240 ק"מ של מסלול הרכבת שבין באר שבע לאילת (מסלולן של רכבות המשא יהיה 260 ק"מ), אותו מוביל שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ.

בעקבות ההחלטה, יחל ביצועו של תסקיר השפעה על הסביבה, לאחריו תוגש התכנית להפקדה, לצורך שמיעת התנגדויות הציבור. בדיון שהתקיים בוועדה, נקבע עוד כי לאחר ביצוע השלמות ותסקיר השפעה על הסביבה, יעלו לדיון הנושאים הקשורים באישור הקמת מסוף המטענים ותחנת הרכבת הסמוכים לאילת.

"לקו הרכבת לאילת, יתרונות משמעותיים בשיפור מעמדה האסטרטגי של מדינת ישראל", אמר שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, "ברמה הלאומית, נקבל מסלול נסיעה של שעתיים בין תל אביב לאילת. בנוסף, הפרויקט יהפוך את נמל אילת למוקד סחר בינלאומי בין אסיה לאירופה, יחזק את הקשרים הכלכליים עם העולם ויתרום לעצמאות המדינית-כלכלית של ישראל".

קו הרכבת לאילת מקודם ע"י חברת "נתיבי ישראל" בהתאם להחלטת ממשלה. על פי התכנון הקיים, הקו יכלול שתי מסילות נוסעים, למשא ולרכבות נוסעים ולארכו יוקמו 5 תחנות נוסעים, 8 תחנות תפעוליות וארבעה מסופי מטען. על סמך בדיקות כלכליות, נקבע כי תחנות הנוסעים מדרום לבאר שבע, יהיו בתחנות הנוספות, דימונה, ספיר, קטורה ורמון.

תכנון קו הרכבת לאילת התקדם השנה בקצב עבודה גבוה במיוחד. 6 משרדי תכנון, שכל אחד מהם מקדם במקביל קטע מסילה של כ- 40 ק"מ, עובדים מסביב לשעון במטרה להגיע לשלב הפקדת התכנית בראשית שנת 2013.