השבוע: ההחלטה שעלולה לייצר כאוס בענף הנדל"ן

מאות מפעילי עגורני צריח, המנופים הגדולים שכולנו רואים באתרי הבנייה, מאיימים להתפטר השבוע. למה? כי כבר תקופה ארוכה הם טוענים לתנאי עבודה בעייתיים, כי המקצוע שלהם לא מוסדר כמו שצריך בענף הנדל"ן והם מוצאים עצמם פעם אחר פעם צריכים להתעמת עם מעסיקים על סוגיות כמו בטיחות בעבודה.

צריך להבין שאין הרבה מנופאים פעילים בישראל, כאלו עם רישיון תקף, ואם באמת ההתפטרות ההמונית תתרחש, ענף הבנייה ייקלע למשבר חמור. אין בניין גבוה בישראל שנבנה ללא מנוף, ואין מנוף שיכול לפעול ללא מפעיל מקצועי עם רישיון.

הטענות של מפעילי העגורנים יותר ממוצדקות. התפקיד אותו הם ממלאים באתרי הבנייה הוא חשוב והאחריות שלהם אדירה. הם יושבים שם למעלה גבוה, ומניפים משאות כבדים, בזמן שהם צריכים לשמור על העובדים באתר מצד אחד ועל הציבור הרחב שנמצא בסמוך לאתרי הבנייה מהצד השני.

המנופאים עצמם מעידים על מציאות כמעט בלתי נתפסת. של מנהלי אתרים שמתעלמים מהפרות בטיחות, ממנופים שלא תמיד עוברים את כל הבדיקות הבטיחותיות והכל בעבודה עם סיכון גבוה תרתי משמע.

אפילו בכל מה שקשור לרישיונות של המנופאים המצב בשטח הוא מערב פרוע. למרות שמדובר בתפקיד שדורש מיומנות מיוחדת, והפעלה של ציוד כבד, מדובר בתעודת נייר פשוטה שקל מאוד לזייף או להעביר מיד ליד. ועל פי המנופאים, המציאות המפחידה היא שהמקרים האלו בכלל לא נדירים. כבר שנים מדברים על הוצאת רישיון חכם, אבל זה בינתיים לא קורה.

נושא הבטיחות בענף הבנייה עלה לכותרות בשנה האחרונה. מספר ההרוגים בקרב פועלי הבניין הוא בלתי נתפס ועד כה המדינה לא עושה יותר מידיי בנידון. בגלל שהמנופאים הצליחו להתאגד קולם עכשיו נשמע. וטוב שכך.

נכון לעכשיו, מקודמות תקנות חדשות שיעזרו קצת לעשות סדר בענף הזה. תקנות שאמורות לדאוג לדברים שכל אחד היה חושב שהם מובנים מאליהם, בטח בסוג עבודה שכזה. מדובר בתקנות שיקבעו שלכל מנוף יהיה תא עבודה ממוזג ותקין, עם מכשירים למדידת רוח והתראה על מצבי קיצון בהם יש להפסיק את העבודה.

במקביל, תקנות נוספות אמורות לחדד עוד את ההנחיות באתרי הבנייה ולקדם תוכניות הכשרה רחבות יותר. אלו תקנות שעובדים עליהם כבר שנתיים ועכשיו הן בדרך לאישור משפטי ולאישור בוועדת העבודה. לא ברור למה היה צריך לחכות כל כך הרבה זמן, אבל כנראה רק שצועקים ומאיימים להתפטר, מישהו מחליט לתת עדיפות לדברים כאלו. 

לסיום נאמר שבעקבות האיום בהתפטרות המונית, שר העבודה והרווחה נפגש עם המנופאים שבנתיים גם פועלים אל מול ההסתדרות כדי להכריז סכסוך עבודה בענף. מיותר לציין שאם אכן האיום בהתפטרות יצא לפועל, המשמעות תהיה כאוס באתרי הבנייה. בינתיים, אם ההתפטרות ההמונית תקרה או לא תקרה, הרעש כבר נוצר ונקווה שלפחות תנאי העבודה והבטיחות ישתפרו.

לכתבה המלאה, לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר