תביעה תקדימית: משפחת פועל שנפל מעגורן דורשת מיליונים מהמדינה

משפחתו של פועל שנהרג באוקטובר 2015 בתאונת עבודה הגישה הבוקר (15.1) תביעת נזיקין תקדימית בסך 2.5 מיליון שקלים לבית המשפט המחוזי בתל אביב. משפחתו של סמיון חודוש, שנפל אל מותו כשטיפס לתא המפעיל של עגורן באתר עבודה של חברת "שובל הנדסה בע"מ", החליטה שלא להסתפק בתביעה נגד החברה, אלא לכלול את רשויות המדינה שלא אכפו את החוקים באתרי הבנייה.

מאז מותו נותרה משפחתו ללא מפרנס ראשי. חודוש טיפל מטפל באשתו קטועת רגל, המוכרת בביטוח הלאומי ב-100% נכות ומתגוררת בקומה שלישית. בנו שוחרר מצה"ל לפני כשנה. "המנוח היה יוצא לעבודה ב-04:30 בבוקר וחוזר בערב כדי לטפל בה. כעת, נותרה המשפחה ללא מקור פרנסה וללא עזרה", מספר עורך הדין שמייצג את המשפחה, ישראל אסל, המתמחה בנזקי גוף ותאונות עבודה.

שנת 2016 הייתה שנת דמים בתחום: היא הסתיימה עם 48 הרוגים באתרי הבנייה, עשרות פצועים באורח קשה ומאות פצועים באורח קל - מרביתם עובדים זרים ופועלים פלסטינים שנותרו שקופים לאחר פגיעתם. עם איחוד משרד העבודה ומשרד הרווחה, הבטיח השר חיים כץ כי יקיים רפורמה בתחום תאונות העבודה. ואולם, לא נעשה דבר: לא חל שינוי במספרם המועט של המפקחים במנהל הבטיחות, תנאי עבודתם ויכולת אכיפתם את הנעשה בשטח.

 

 

"תאונות אינן קורות, תאונות נגרמות, בעיקר מאחר שמצב הבטיחות בענף הבנייה גרוע ביותר, מדי שנה נופלים עשרות פועלים מגובה, חלקם נהרגים ונפצעים באורח קשה", נכתב בכתב התביעה, שהגישה המשפחה נגד משרד העבודה והרווחה ומשטרת ישראל בגין נזקי גוף והפרת חובת החקיקה. הבלגן באתרי הבנייה חוגג, קבלנים מועסקים ללא רישיונות. גם המשטרה שמגיעה ראשונה לאתרי הבנייה לא ממש יודעת כיצד להתנהל, מסתבר שאין כל ממשק עבודה בין המשטרה, מנהל הבטיחות והפרקליטות", נכתב בתביעה. משפחת ההרוג מתחה ביקורת על רשלנותו של משרד העבודה בתחום תאונות העבודה באתרי הבנייה. "הנתון שמלמד אותנו על אוזלת היד של המדינה בטיפול ואכיפת חוקי הבטיחות בעבודה, הוא היחס בין מספר תאונות העבודה הקשות למספר כתבי האישום וההרשעות שהושגו בפן הפלילי".

13 אלף אתרי בנייה - רק 18 מפקחים

על פי נתוניו של ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, עולה כי בשש השנים האחרונות נהרגו כ-180 פועלי בניין, אך רק 78 תיקים הועברו לפרקליטות ו-11 כתבי אישום הוגשו בגין גרימת מוות ברשלנות. עוד עולה כי שמונה תיקים בלבד הסתיימו בהרשעה, ומתוכם רק במקרה אחד נגזר מאסר בפועל.

טענות אלו עולות על רקע מכתב ששלח לאחרונה ועד מפקחי מנהל הבטיחות במשרד העבודה אל השר כץ, ובו הודיעו על צעדים ארגוניים לאור התעלמותו מהצורך בתוספת תקנים והעדפת רחפנים שיסייעו בפיקוח על אתרי עבודה. נכון להיום, ישנם 18 מפקחים האחראים על כ-13 אלף אתרי בנייה.

משפחתו של המנוח ביקשה באמצעות עו"ד אסל לקבוע כי בתאונה זו קיימת אחריות נזיקית מצד המדינה, בעקבות מחדלי החקירה הנובעים מהתנהלותה. לדברי בני המשפחה, כשנה וחצי לאחר התאונה נעשתה פנייה אל מנהל הבטיחות כדי לבדוק כיצד מתקדמת החקירה, אך התשובה שקיבלו הייתה לקונית ונמסר כי התיק נמצא בטיפול המשטרה. כאשר פנו אל מפקד תחנת המשטרה קדמה לקבל מידע, לא נענו בתשובה.

 

 

לכתבה המלאה, לחץ כאן

 

 

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר