חיים בנון, יועץ בטיחות: "כשהנהלת החברה רתומה ומחויבת לנושא הבטיחות, הכל קל יותר"

כולנו בענף הבנייה מכירים את התחושה הזו שמתפשטת בגוף כשאנו שומעים על עוד אסון באתר הבנייה. הכאב על המצב, ההבנה שמשהו חייב להשתנות, העצב על עוד אדם שנהרג או נפצע במהלך עבודתו. אנחנו נתקלים בחדשות האלה יותר מדי – באתרי האינטרנט, בקבוצות המקצועיות ושומעים עליהן מחברים לענף.

 

 

אבל יש גם חדשות טובות. עוד ועוד חברות בענף הבנייה מבינות שאין מנוס אלא לשפר את בטיחות העובדים. המקצועיות בתחום הולכת וגדלה כשכללי בטיחות נכתבים, נהלי בטיחות מוטמעים, ציוד מגן נרכש ואכיפה של כללי הבטיחות מתבצעת.

 

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות שלנו ב WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

 

לתוך זה נכנס יועץ הבטיחות. תפקידו מורכב מאוד אבל השורה התחתונה שלו היא לייעץ לחברות כיצד לייעל את נהלי הבטיחות באתרי הבנייה.

 

שוחחנו עם חיים בנון, יועץ וממונה בטיחות בעבודה שמתמחה בענף הבנייה, כדי להבין מה תפקידו של היועץ, מהם תחומי האחריות שלו וכיצד מטמיעים תרבות בטיחות באתר הבנייה בפרט ובענף בכלל.

 

מאבזרים את ארגז הכלים המקצועי

"כשמטמיעים תרבות של בטיחות חייבים להתחיל בהסברה", פותח בנון. "הסיבה לכך היא שהסברה להנהלת החברה ולראשיה, רותמת אותם לנושא. זה מתבטא בכך שנושא הבטיחות עולה בסדר העדיפויות בתרבות הארגונית – ההנהלה מהווה דוגמה אישית, מקצה תקציבים ומקדמת יוזמות הנוגעות לבטיחות. כשהנהלת החברה רתומה ומחויבת לנושא, הכל קל יותר".

 

בנון מסביר שלאחר שהנהלת החברה מחויבת לסוגיה מתחילים לאבזר את ארגז הכלים המקצועי של אנשי הביצוע. יוצרים נהלים ומייצרים שגרת עבודה לניהול הבטיחות באתרי הבנייה. "אנחנו יוצרים מנגנון שדרכו התנהלות הבטיחות עוברת", הוא אומר. "נהלים, טפסים רלוונטיים, הקניית ידע ופרקטיקה לעובדים באמצעות ימי עיון, קורסים וכנסים".

 

חיים בנון

 

מה דעתך על מצב הבטיחות באתרי הבנייה כיום וכיצד ניתן לנהל את הסיכונים הקיימים בעת הבנייה באתרים?

"קשה לענות זה אבל אפשר לומר שיש רוח של שינוי כי ניכר שמתחילים להפנים שבטיחות באתרי הבנייה חשובה ביותר. נראה שבעוד ועוד מקומות רוצים לשפר את רמת הבטיחות באתרים. בחברות הגדולות והמשפיעות של הענף מובילים דרך חדשה ומכניסים מנגנונים שמטרתם להגביר את הבטיחות: יש ממוני בטיחות – אחד לפחות – ובמקרים רבים מחלקה שלמה האמונה על נושא הבטיחות, שחותרת לשיפור מתמיד. הבעיה הגדולה יותר קיימת בחברות הקטנות. לא מקצים מספיק משאבים לנושא ואנחנו עדים לתוצאות.

"ניהול הסיכונים באתר בנייה צריך להתבצע ע"י בעל הסיכון של אותה הפעילות (לדוגמא: מנהל עבודה), . צוות ניהול האתר - מנהל פרויקט, מהנדס ביצוע ומנהל עבודה - לא הוכשרו בנושא כך שאין להם את הידע בביצוע ניהול סיכונים. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא הקניית הידע והפרקטיקה בביצוע ניהול סיכונים. את זה עושים תוך הטמעת תרבות בטיחות כחלק בלתי נפרד מתהליכי הביצוע".

 

בעידן שבו פועלים רבים אינם דוברים עברית ומגיעים ממדינות שונות, כיצד ניתן לגשר על הפערים התרבותיים כך שהבטיחות באתר תשתפר?

"תרבות הבטיחות לא נובעת מהשפה אלא מההרגלים שעמם מגיע העובד. עם זאת יש צעדים שבהחלט כדאי לבצע: יש להדריך את העובדים באמצעות מתורגמן הדובר את שפתם. בנוסף לכך, אפשר לדרוש את גיוסו של ראש צוות לעובדים הזרים והוא יעביר את המסרים בשפתם. בתפקידים כדוגמת אתת אנו דורשים עובד שמבין את השפה בצורה בסיסית".

 

המפתח להצלחה – שיתוף פעולה

אנו שומעים על תאונות עבודה רבות באתרי הבנייה בשנים האחרונות וגם בעולם נראה שענף הבנייה סופג יותר ויותר אבידות ופציעות. לפי נתונים מתוך אתר הסטטיסטיקה יורוסטאט, נכון לשנת 2015, למעלה מ-3,500 תאונות עבודה באתרי הבנייה במדינות האיחוד האירופי הסתיימו במוות, עליה של 102 מקרי מוות לעומת השנה שקדמה לה. לדעתו של בנון, ההבנה והקבלה של תחום הבטיחות כתחום מקצועי לכל דבר ועניין, תסייע להורדת כמות הנפגעים באתרים. "הקושי העיקרי כיום מצד אנשי הביצוע הוא קבלת סמכותו של ממונה הבטיחות בארגון", הוא אומר. "ממונה בטיחות אינו שוטר ולא מחפש בעיות כדי להלשין להנהלת החברה. כשאנשי הביצוע מקבלים את ממונה הבטיחות כמי שבא לתרום ולקדם את הנושא, שהם אחראים עליו ע"פ החוק, הדברים נהיים קלים יותר. המפתח להצלחה זה שיתוף פעולה".

 

כיצד מתבצעת העבודה מול היזם, מול החברה המבצעת ומול שאר הגופים הרלוונטיים? 

"כממונה בטיחות תפקידי לייעץ למעסיק בכל הנוגע לחוקים, תקנות, נהלים ותקנים בתחום הבטיחות בעבודה. בשלב ראשון תפקידי הוא למפות את מצב הבטיחות בארגון, להציף בעיות או אי התאמות לדרישות החוק ולהנחות מה צריך לעשות בכפוף לחוק. בשלב השני, עלי ליצור מנגנון שהוא למעשה תכנית לניהול בטיחות. התכנית, שמהווה את האורים והתומים של התחום, רלוונטית לכל רבדי הארגון. במסגרת התכנית אני כותב נהלים, סקרי סיכונים וטפסי עזר, מבצע ניהול סיכוני, ומייצר שגרת עבודה ותרבות בטיחות. בשלב השלישי עלי לבצע בקרה ואכיפת הבטיחות באתרי הארגון, תוך הוצאת דו"חות ביקור המשקפים את רמת הבטיחות באתר כמו גם המלצות לשיפור הבטיחות. במקרים מסוימים נדרשת הפסקת עבודה והפעלת סנקציות כלפי העובדים או כלפי קבלני משנה. אני גם הגורם המקשר בין הרגולציה (מנהל הבטיחות במשרד העבודה) לארגון שאותו אני מייצג".

 

כיצד השטח מתייחס לסמכותך? מי אוכף את ההוראות שלך וכיצד אתה יודע שהן אכן מתבצעות? מהן סמכויות האכיפה שלך או של מי מטעמך?

"ממונה הבטיחות צריך למצב את עצמו בראש הפירמידה האירגונית והמלצתי היא להיות כפוף למנכ"ל החברה. אם הצלחתי בזה, החשיבות לנושא תהיה מובנת לכולם. האכיפה מתבצעת ע"י מנהל הפרויקט בשוטף וע"י ממונה הבטיחות בביקוריו באתר. כמו כן, יש משוב מצד מנהל העבודה או הפרויקט ועליו לדווח כי ההנחיות בוצעו וממשיכות להיות מבוצעות. בהקשר סמכויות האכיפה, הן אינן מוגבלות כל עוד הן במסגרת נהלי החברה. ניתן לעצור עבודה, להזמין עובד לשימוע, לתת קנסות לקבלני משנה ובמקרים מסוימים גם להפסיק את ההתקשרות איתם".

 

חקירת התאונה

אחד הנושאים החשובים ביותר בתפקידו של ממונה הבטיחות הוא פענוח נסיבותיה של התאונה כדי שיהיה אפשר למנוע את הישנותם של כשלים בטיחותיים. "צריך להבין שחקירת תאונה לא מתבצעת בהכרח כדי למצוא אשמים אלא כדי למנוע את התאונה הבאה", מצהיר בנון. "לאחר שמתקבל דיווח טלפוני נדרש מנהל העבודה נדרש למלא טופס (קבוע ומובנה) על כל פרטי האירוע (הוא זה שאמור לדעת הכי טוב את נסיבותיו). כממונה בטיחות עלי להגיע כדי לברר את נסיבות האירוע ואני חוקר את כל מי שאני מוצא לנכון – בין אם הוא מעורב באירוע בצורה ישירה או עקיפה".  

 

מה מתגלה בדרך כלל בעת החקירה?

"מתוך בירור הנסיבות עולות מסקנות ולעתים אני מגבש פעולות מנע ופעולות מתקנות שעוברות בצורה רוחבית בכל הפרויקטים של החברה, כדי שתאונות דומות לא יקרו".

 

כלומר, המסקנות רלוונטיות גם לאתרים אחרים.

"בהחלט. כדי שבאתר אחר לא יקרו תאונות מיישמים את הפתרונות ומבצעים את ההתאמות הדרושות. כדי למנוע את התאונה הבאה שיתוף המידע חייב להיות רוחבי ובמסגרת תפקידי אני מוודא את ביצוען של הפעולות המתקנות אל מול מנהל הפרויקט (או מי מטעמו) באתר אחר. אני גם מפיץ מיילים על הנושא לכלל האתרים ואנשי הקשר ובמקביל וועדת בטיחות דנה בתאונות למען אי הישנותן".  

 

מהי מידת שיתוף הפעולה בין יועצי הבטיחות למפקחים מטעם המדינה?

"ככל הידוע לי יש שיתוף פעולה ואיפה שאין חוטאים למטרה. שיתוף פעולה שכזה רק יקדם את הבטיחות באתרי הבנייה".

 

על סכנות הבטיחות בעולם התשתיות - כבישים אדומים >

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר