יורדים לשטח - סקירת פרויקט המסילה המזרחית, קטע B (חלק ב')

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

חלק א' של סקירת קטע B בפרויקט המסילה המזרחית עסק ברובו בניקוז המים שמהווה מרכיב ביצוע מרכזי בפרויקט ומפעל גדול בפני עצמו. ערכנו בדיקה השוואתית של מספר גשרים שהופיעו בסקירה שמלפני חצי שנה ועסקנו בסטטוס הביצוע והאישורים של שלוש תחנות הרכבת שעל התוואי. למרות המאמץ שהושקע בתיאור עניינים אלה, אין הדבר יכול להיחשב כתיעוד מספק לקטע B. גודלו של הקטע ומספר המרכיבים הרב והמגוון שכולל הביצוע, מחייב אותנו לחזור ולהשלים את המלאכה.

 

מרוץ CivilEng 2022 >>

 

לפיכך, אנו חורגים ממנהגנו וחוזרים אל הביצוע. הפעם יעמדו במרכז חלק ב' של הסקירה מחלפון שער אפרים, גשרים משמעותיים שנמצאים בחלקו הצפוני של קטע B ומרכיבים נוספים שלא ניתן לוותר עליהם. עשרים ק"מ של תוואי אינם עניין של מה בכך ולמרות הרצון להציג תמונה כוללת ככל שניתן של הביצוע, אין חלק ב' של הסקירה מתיימר לסקור את כל הנעשה בפרויקט. עם זאת, אנו מקווים שהמשך זה יספק מצג הולם וראוי לפרויקט הענק. כהרגלנו, תיאורים מצורפים לתמונות הסקירה. קדימה, בואו נראה.

 

קרדיטים:

  • מזמין: "נתיבי ישראל", גרגורי שיינאייזן
  • ניהול ופיקוח: "א. אפשטיין". מנהל הפרויקט; חן טירולר. מפקחים: דודי קורלנד, אלחנן יעקובסון, רותם גרם ועידו באום. מנהל פרויקט תחנות: רן מנובה; מפקחים; רועי לוי ואלחנן סער
  • מנהל תכנון: אודי שריג
  • מתכנן קונסטרוקציה: "אמי מתום מהנדסים ויועצים", "נ.ת.ב"
  • קבלן ראשי: "דניה". מנהל הפרויקט: נדב טבול. מנהל קטעים; נתנאל רבוח, נועם הררי
  • מתכנן תחבורה ותנועה מטעם המדינה: "יינון תכנון ייעוץ ומחקר", אלכס לרנר, אמיליה וקסלר
  • מתכנן תחבורה ותנועה מטעם הקבלן: "ד.א.ל גרונר מהנדסים", יבגני ברונפמן, אמיר זמירו
  • תכן מבנה: עופר קיף

 

לסקירות נוספות >>

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

 

1. ממשיכים את המסע בקטע B סמוך לקצהו הצפוני שנמצא ליד היישוב ניצני עוז. את גבול הקטע תוחם גשר BR-24 שעל כביש 57. בתמונה שכיוונה דרום נראה בצד ימין קיר אקוסטי, אחד מחמשת הקירות שמוקמים בפרויקט. בקטע המבנה הבהיר שבתמונה נראות הכנות התושבות לחשמול כשהן מוקפות ביריעות כתומות. קרוב יותר אלינו נראה המבנה עם שתית חמרה - חומר אינרטי טוב למילוי. מעל שכבת מילוי זו יונחו מצעים.

2. חוזרים לסביבת תחנת טייבה עם מבט דרומה. תוואי רצועת הרכבת נמצא ברוחב שמתאים להכיל 4 מסילות עבור שני רציפי האי שצפויים להימצא בתחנה. בתמונה נראה גבול הביצוע של "דניה" עם קבלן התחנה, "י. לרר". משמאל - תעלת הניקוז שתוארה בחלק א' של הסקירה. מי תעלה זו יגיעו בסופו של מסלול אל נחל תאנים כתחנה סופית.

3. גשר נחל אברך - BR-28. בגשר רכבת זה, כמו בכל גשרי הרכבת בפרויקט, מופיעות פלטות גישה מבטון שעליהן יונח רבד המסילה. פלטות אלו נמצאות בכל מקום בו קיים מעבר ממיסעה קשה (בטון) למיסעה רכה (רבד) שנמצאת ברובו הגדול של התוואי. מטרתן לשכך זעזועים בציוד הנייד בעת מעבר ממיסעה מסוג אחד למיסעה מהסוג האחר.

4. עדיין עם גשר הרכבת BR-28 שחולף מעל נחל תאנים. לנחל זה יחד עם הנחלים ציר, קנה, אלכסנדר, ואברך קיימת התייחסות בפרויקט בהיבט ביצוע הניקוז. בתמונה זו נראות ההכנות ליציקת פלטות הגישה מצידו האחר של הגשר. פלטות הגישה מבוצעות משני צידיו של כל גשר.                                                                              5. על הגשר הזה לא ניתן לוותר. כאשר מביטים מזרחה מהגשר החדש של נחל תאנים, ניבט לפנינו גשר כביש 6 ומאחוריו גשר הרכבת ההיסטורי שבנו הטורקים. החליטו בעצמכם מי יותר יפה. לנו יש דעה מאוד ברורה בנושא.

5. על הגשר הזה לא ניתן לוותר. כאשר מביטים מזרחה מהגשר החדש של נחל תאנים, ניבט לפנינו גשר כביש 6 ומאחוריו גשר הרכבת ההיסטורי שבנו הטורקים. החליטו בעצמכם מי יותר יפה. לנו יש דעה מאוד ברורה בנושא.

6. ההיסטוריה ממשיכה ללוות אותנו גם בנחל אלכסנדר. מראה הגשר העותמאני ההיסטורי ולצידו הפילבוקס המנדטורי, כפי שניתן למצוא בגשרי נחלים לא מעטים ברחבי הארץ. בגשר ההיסטורי בוצע חיזוק מסוים. לצידו נבנה גשר רכבת חדש שמספרו בפרויקט BR-30. מיד נראה אותו.

7. גשר הרכבת החדש מעל נחל אלכסנדר. אפשר לסמן וי על השלמת ביצוע הגשר.

8. מראה תוואי רצועת הרכבת בגשר  נחל אלכסנדר. תעלות התקשורת מוכנות ומראה הגשר שהושלם מספק הזדמנות להתרשם ממראה כמעט סופי שלו ושל סביבתו. בשל כך, נתעכב עליו גם בתמונות הבאות.

9. חדר ביטחון. סמוך לגשרי הרכבת נבנים מבנים כאלה ובהם יימצא ציוד תקשורת לאבטחה וניטור של הגשר.

10. הסדרת ערוץ נחל אלכסנדר בקרבת גשר הרכבת. מראה כמעט סופי ואסתטי של ערוץ הנחל.

11. נפרדים מנחל אלכסנדר עם מראה של תעלת הניקוז שמגיעה אליו.

12. גשר חקלאי OP-06. גשר זה, שנפתח לתנועה כבר בשנה שעברה, נמצא סמוך לתחנת טייבה ומחבר את טייבה עם קלנסווה ועם השטחים החקלאיים שממערב לרצועת הרכבת. כמו גשרים נוספים בפרויקט,  מדובר בגשר  קיים אשר נדרשה הארכתו בשל רצועת הרכבת שעליו לחצות. מעט דרומה ממנו נמצא גשר חקלאי OP-08. תחילת העבודות על גשר OP-08 הותנתה בפתיחתו לתנועה של גשר OP-06.

13. גשר חקלאי OP-08 שביצועו הוזנק לאחר פתיחתו של הגשר החקלאי OP-06. גם כאן מדובר בהקמת גשר חדש אשר עתיד להתחבר אל גשר קיים שחוצה את כביש 6. החיבור בין שני הגשרים יבוצע באמצעות מילוי והקמת קירות קרקע משוריינת.

14. נקז מחורץ - אמצעי ניקוז נוסף שנמצא במקומות בהן קיימות 4 מסילות ונדרש ניקוז של המסילות הפנימיות. בין הנקזים שלאורך התוואי מחברת צנרת אשר בסופו של הקטע המנוקז חוצה לרוחב את רצועת הרכבת ומובילה את המים אל התעלות הראשיות.

15. תרשים מחלפון שער אפרים. מחלפון זה נולד עקב נוכחותה של תחנת טייבה והצורך להסדיר את דרכי הגישה אליה. במסגרת הביצוע יבוטל מעגל התנועה שבכניסה ליישוב שער אפרים והכביש יהפוך לדו מסלולי - דו נתיבי עם פניות ימינה בלבד. בנוסף, נסלל כביש 3 במספור מקומי אשר ישמש  לכניסה ויציאה ל-5614 למזרח. כביש נוסף במספור מקומי הוא כביש 1 שישמש לכניסה ויציאה ל-5614 למערב. ביצוע המחלפון עתיד לשפר את בטיחות הכביש ואת התנועה בו. תנועה זו צפויה לגדול משמעותית עם פתיחת כביש 444 החדש ועם פתיחתה של תחנת טייבה.

16. סלילת כביש 1 במסגרת הקמת מחלפון שער אפרים

17. וזהו כביש 3 אשר תואר קודם לכן. כדאי לשים לב לסמיכות הבתים אל הכביש ע"מ להבין את שנדרש כדי להוציא את התכנון אל הפועל.

18. כביש 3 מטפס אל הצומת עם כביש 5614 (כאמור- צומת לפניות ימינה בלבד) ומסתייע לשם כך בקירות רגל. קיר רגל הוא קיר מבטון מזוין שבו ממלאים קרקע על הבסיס (הרגל) כדי לשמור על יציבות הקיר כפי שנראה בתמונה. לעיתים לא ניתן לבצע חפירה ואז מבוצע הקיר באמצעות דיפון.

19. אם נחזור לרגע לתרשים המחלפון, נבחין בצידו השמאלי במעבר תת"ק מתחת לכביש 5614. מעבר זה מיועד עבור אופניים והולכי רגל שמגיעים אל תחנת טייבה. בתמונה נראות העבודות על הקמת השביל. בתמונה הבאה נעמוד על ענייני ההנדסה שכרוכים בביצועו של מרכיב זה.

20. מאחר שמדובר בביצוע מעבר מתחת לכביש קיים, שלבי הביצוע הם כדלקמן:

א. ייצוב המדרונות על ידי כלונסאות וקירות תומכים. ב. ביצוע Top Down של המעבר עצמו בתחום הכביש ובליווי הסדרי תנועה להעברת התנועה לחצי כביש קיים ולאחר מכן העברת התנועה לחצי שעליו עבדו (מעל חצי המעבר). ג. השלמת הכלונסאות תשמש בסיס לחיפוי וליצירת קירות ותקרה בעתיד. לאחר ביצוע האיטום מעבירים את התנועה מעל האלמנט שנבנה ומשלימים את הצד השני בדיוק באותה שיטה: כלונסאות, ראשי כלונס, תקרה ובמקביל ייצוב המדרון וביצוע כנפיים למעביר.

21. מסיימים עם תמונה מאת המפקח עידו באום - שימור עץ סמוך למחלף אייל, כי גם את זה צריך לבצע. להתראות בסקירה הבאה!

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר