יורדים לשטח - סקירת פרויקט מחלף מוצא

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

שלושה מחלפים ושתי מנהרות כפולות נכללים בביצועו של כביש 16. כביש זה עתיד לספק כניסה נוספת לירושלים מכיוון מערב. קצהו האחד של הכביש נראה מכביש 1 בעמק מוצא. מערכת גשרים מרשימה מובילה מכביש 1 אל מתחת לשכונת הר נוף הירושלמית. עם נגיעת הגשרים בהר משתנה מופע הגשרים למנהרה כפולה. כעבור 1.5 ק"מ מגיחה המנהרה לאוויר החופשי. גיחה זו מתבצעת אל ערוץ נחל רבידה שמפריד בין שכונת הר נוף לשכונת יפה נוף. בערוץ הצר של נחל רבידה מוקם מחלף מורכב ונוסף בפרויקט: מחלף רבידה, שסקירה בעניינו מחויבת המציאות.

לכביש 16 אין זמן רב מדי להתפעל מהתשלובת ההנדסית המפותחת שבמחלף רבידה. בסיועם של שני גשרים קצרים, הוא ממהר לחדור שוב אל מעבה האדמה. גם כאן מקדמת מנהרה את תוואי הכביש. המנהרה היא מנהרת יפה נוף והיא הנדסית במיוחד. בצידה האחד שבמחלף רבידה, יש למנהרה זו ארבעה פתחים. שני המרכזיים מביניהם משמשים את כביש 16 ואיתם ממשיכים 1.5 ק"מ נוספים עד לפתח היציאה, שסמוך לבית החולים שערי צדק. גם כאן הכביש אינו מסתפק ביציאה פשוטה אל האוויר החופשי. את פניו מקדם מחלף בייט אשר מציין את קצהו של הפרויקט.

 

שלג בירושלים. התמונה באדיבות שירן גרנות מחברת Elements

 

מתיאור מהלך הכביש ניתן להבין שכביש 16 הוא כביש עתיר הנדסה. מרכיבי הביצוע המרכזיים שכביש זה מציג הם מנהור וגישור. ואם בגישור עסקינן, הרי שאין טוב ממחלף מוצא כדי לייצג את כביש 16. את מחלף מוצא לא ניתן לפספס. המחלף ניבט לנוסעים בכביש 1 ועל אף נוכחותם של גשרים אחרים ומכובדים בסביבתו, כדוגמת גשר מוצא של כביש 1 וגשר 10 המונומנטלי של הרכבת בעמק הארזים - לא ניתן להתעלם ממנו.

את התימוכין למשפט מסיים את הפסקה האחרונה ניתן למצוא במראה הנגלה לעין בעמק מוצא: מבט חטוף מכביש 1 מגלה מערכת גשרים מורכבת וחדשה שהוקמה בעמק המפריד בין מוצא תחתית למוצא עילית. לגישור הנרחב שבסביבה מתלווים הסדרי תנועה חדשים שבוצעו באחרונה במחלף. לרוע המזל, אין במראה זה כדי לספק עבורנו תמונה כוללת על הצפוי במחלף עם סיום הפרויקט, ולכן, על מנת להכיר את תצורת התנועה הסופית במחלף, באים לעזרתנו המהנדסים המקצוענים של הקבלן, עמית גלוזמן ונמרוד סגיב. סיוע נוסף נמצא בהדמיות המועילות והמעולות מאת האדריכל אבנר דרורי. תודה גדולה לכל אלה על הסיוע בהכנת הסקירה. כהרגלנו, הסברים יצורפו לתמונות.

 

 

קרדיטים:

  • מזמין: "נתיבי ישראל". מנהלי הפרויקט: בוריס רוזנברג ויאיר גרינוולד
  • אדריכלות והדמיות: "אבנר דרורי"
  • ניהול ופיקוח: "ח.פ.ת"
  • קונסטרוקציה גשרי מוצא: "ירון שמעוני שחם" אבי ברדח
  • קונסטרוקציה: "משה פאר" - אוהד רבלג, "ויה ברידג" - אייל עזרא
  • קבלן ראשי: שותפות "שפיר הנדסה אזרחית וימית" וחברת Pizzarotti האיטלקית. מנהל ביצוע מחלף מוצא: נמרוד סגיב. מנהל ביצוע כביש 16: עמית גלוזמן

 

לסקירות נוספות >>  

רוצים שנסקור גם את הפרויקט שלכם ? >>

 

פותחים עם הדמיה כללית של מחלף מוצא באדיבות האדריכל אבנר דרורי.

בהדמיה נראה כמעט כל שטחו של המחלף הגדול, למעט חלק קטן מקצהו המערבי.

המבט בהדמיה מופנה לכיוון דרום־מזרח ומופיע בו האלמנט המרכזי בפרויקט: מערכת גשרים אשר מגיחה מפורטל מנהרת הר נוף. הגשר הצפוני מביניהם נפרד בהמשך ומתעקל אל מפלס הקרקע. עוד מופיעים בהדמיה שלושה מעגלי תנועה. הימני מביניהם נמצא בכניסה למוצא עילית, המרכזי סמוך לגשר הצפוני ואילו השמאלי שבהדמיה הוא "מעגל המשקפיים" - מעגל תנועה קיים אשר מקבל אליו תנועה מהמחלף.

הדמיה נוספת מאת האדריכל. המבט מופנה כעת לעבר מוצא תחתית ואל הדרך הקיימת שמובילה מ'מעגל המשקפיים' אל ירושלים.
מבט אל קצה גבולו של המחלף. לפנינו פורטל מנהרת הר נוף שממנה משוגרים הגשרים מערבה. מנהרה זו היא אחת משתי מנהרות כפולות שנמצאות בפרויקט. אורך כל אחת מהן מסתכם ב-1.5 ק"מ בקירוב. כרייתן של המנהרות הושלמה זה מכבר ובמנהרת הר נוף מתבצעות כעת עבודות אספלט מתקדמות.
הושלמו עבודות היציקה המאוזנת על הגשרים באמצעות מערכת ה-FT (תבנית מתניידת). המערכת נמצאת כעת בשלבי פירוק והסרה מהאתר. בגשר השמאלי (הדרומי) נראים חלקי מעקות המתכת אשר יותקנו עליו בקרוב.
באזור הקרוב למנהרות יחוברו שני הגשרים הצפוניים (הימניים בתמונה) למיסעה אחת. לפיכך, עוד צפויה להתבצע יציקה נוספת במרווח שבין שני גשרים אלה.
אורכם של שני הגשרים המרכזיים במחלף מסתכם ב-372 מ'. לכל גשר קיימים ארבעה נציבי אמצע ושני נציבי קצה. גובהו המקסימלי של הגשר מעל הקרקע מגיע ל-23 מ'. הגשרים הוקמו בשיטת היציקה המאוזנת FT.
קצות הגשרים ותחילת המילוי. הגשר הימני (16 בכיוון ת"א) יעבור מתחת לגשר מוצא של כביש 1 ויתחבר אל כביש 1 בכיוון מערב. על הגשר השמאלי תתנהל התנועה שיורדת מכביש 1 בכיוון מזרח בדרכה אל ירושלים.
מבט לעבר מוצא עילית אשר מספק הבנה טובה יותר לנכתב בתמונה הקודמת. שני גשרי המחלף עושים דרכם לעבר כביש 1. על השמאלי מביניהם תתנהל התנועה לעבר ירושלים ועל הימני התנועה לכיוון ת"א. בצד השמאלי של התמונה מופיע כביש שיורד ממעגל הכניסה של מוצא עילית לעבר העמק ו'מעגל המשקפיים'. באמצעות כביש זה, שכבר נמצא בגאומטרייה סופית, תינתן האפשרות לנסוע לעבר בית זית ואל גבעת שאול שבירושלים דרך היער. בנוסף, הגעה אל מעגל המשקפיים תאפשר המשך לעבר 'מבשרת הישנה' באמצעות המעבר שמתחת לכביש 1.
כביש 16 עתיד להיות כביש דו נתיבי־דו מסלולי לאורך כל חמשת הקילומטרים שלו. לאחר 1.5 של נסיעה במנהרת הר נוף (16 בכיוון דרום) הכביש מגיח לאוויר במחלף רבידה ורק לאורך קצר. שני גשרים קצרים יחברו במחלף רבידה את מנהרת הר נוף למנהרת יפה נוף הנוספת שבפרויקט. נסיעה נוספת של 1.5 ק"מ במנהרת יפה נוף תשחרר את הכביש לאוויר החופשי במחלף בייט הירושלמי אשר צמוד לבית החולים שערי צדק.
מעגל תנועה חדש. ממעגל זה נמצא אף הוא בגאומטרייה סופית, אך עשוי לחול בו שינוי ממצבו כיום. היציאה האמצעית שמובילה כיום לחניית בית הכנסת ובית ילין, תבוטל. במקומה תושלם יציאה במיקום בו עומדת המשאית. מיציאה זו תתאפשר גישה אל החניה לאחר שעוברים מתחת לגשר שיורד מכביש 16 אל העמק. עניין נוסף שראוי להזכיר הוא שבמצב הסופי לא תתאפשר נסיעה מהיציאה השמאלית (שממשיכה מתחת לכל גשרי המחלף) אל תל אביב. החפצים בכך אשר מגיעים אל המעגל מכיוון 'מעגל המשקפיים' יצטרכו לצאת ביציאה הראשונה, שעוברת מתחת לגשר היורד אל העמק.
מבט לכיוון 'מעגל המשקפיים'. מעגל קיים זה ישרת את התנועה מ/אל מבשרת הישנה, את התנועה אל שדרות בן גוריון (לשעבר כביש 1) שבהמשך, את התנועה אל בית זית/מוצא תחתית ואת התנועה אל המעגל שבתנועה הקודמת.
עוד מבט על מעגל התנועה החדש. מסכמים את עניין הגישה לבית הכנסת ובית ילין: הגעה לחניה ברכב תתאפשר רק דרך מעגל התנועה הזה. יציאה מהחניה תתאפשר רק לכיוון תל אביב. הגעה ברגל ממוצא עילית תתאפשר דרך מעבר תת"ק מתחת לכביש אשר יוצג בהמשך.
כבישים בעלי מספר זוגי נחשבים במדינה ככבישי אורך שכיוונם צפון-דרום. אי לכך, נתייחס אל התמונה כקצהו הצפוני של כביש 16, למרות אי הדיוק שבכיוונים. לפנינו הרמפה היורדת מכביש 1 אל עמק מוצא ופנייה שנמצאת מעט צפונית למעגל התנועה שבכניסה למוצא עילית. פנייה זו מאפשרת כיום לבאים מהמעגל השתלבות אל כביש 1 בכיוון מערב. במצב הסופי תתבטל פנייה זו ונסיעה לכיוון ת"א תתאפשר או בהגעה מכביש 16 ואו באמצעות היציאה שתוארה קודם לכן מבית הכנסת.
מרחיבים את המבט וכעת נראים כל אותם מרכיבים שתוארו קודם לכן בתמונה הקודמת. עניין נוסף וחשוב שנראה בקושי בתחתית התמונה (בצד שמאל) הוא המעבר מתחת לכביש. מדובר במעבר הולכי רגל ממוצא עילית אל בית הכנסת ובית ילין.
מעגל התנועה שבכניסה למוצא עילית. הגעה אליו תתאפשר מכביש 1 בכיוון מערב או ממעגל התנועה החדש שבעמק מוצא. לא תתאפשר יציאה ממעגל זה לכיוון תל אביב.
'מעגל המשקפיים' - מעגל קיים בפרויקט. אופן התנועה בו תואר בהרחבה בתמונות קודמות. בתמונה נראית כניסה עתידית אל המעגל מהגשר היורד אל העמק.
מסיימים עם מבט לעבר הגשר הוותיק שמימין אשר חולף מעל ערוץ נחל שורק. על הגשר מבוצעים מילוי בלבד והקמת קירות עבור מעקות. מישהו עוד זוכר את סיבוב מוצא הקטלני?
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר