יורדים לשטח - פרויקט "המסילה הרביעית" בפרוזדור איילון

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

מבין כל הפרויקטים המסילתיים, פרויקט המסילה הרביעית בפרוזדור איילון הוא ללא ספק הפרויקט הקריטי והחיוני ביותר לביצוע. למעמד נכבד זה הגיע הפרויקט עקב מבנה רשת הרכבות אשר עדיין מקיימת ציר אורך בודד מצפון לתל אביב. אל תל אביב מתנקזת תנועת רכבות שמגיעה כמעט  מכל רחבי הרשת: מקו החוף הדרומי, מקו החוף הצפוני, מבאר שבע באמצעות שתי זרועות אורך מסילתיות (אחת שעוברת דרך לוד והאחרת דרך קו החוף הדרומי), מלולאת השרון, מירושלים ומודיעין דרך נתב"ג ומבית שמש. עם ביקוש גואה לשירותי הרכבת, צוואר הבקבוק בתל אביב היה רק עניין של זמן. ואכן, למרבה הצער, זמן זה הגיע כבר לפני כעשרים שנה. כבר אז היה הפרויקט הרבה יותר מוחשי מאשר רעיון ערטילאי. למעשה, ביצועו אמור היה להתרחש בד בבד עם פרויקט המסילה השלישית בציר האיילון או מיד לאחריו. כמו במקרים רבים, צו השעה לא היה בדיוק צו. תקצוב הפרויקט בושש לבוא ואת מקומות תפסו גרירת רגליים, חוסר מעש ואי קבלת החלטות מצד המדינה.

סדרי עדיפויות שגויים הובילו להשקעות גדולות בפיתוח הכבישי שבציר איילון (כביש 20, כביש 1, הנתיב המהיר) על פני השקעה אמיתית בתשתיות תחבורה ציבורית. לעניין אחרון זה נלוו משמעויות כבדות משקל אשר הובילו לאובדן הכנסות במשק, להתייקרות הפרויקט ולביצוע מורכב פי כמה מאשר היה נדרש לו בוצע הפרויקט במועדו המקורי ולא בזה הנוכחי. 
את הבנת גודל המשגה אנו רואים באחרונה עם השקתם של פרויקטים שמטרתם לשנות את סדרי העדיפויות ולהעמיד את השימוש בתחבורה הציבורית והשיתופית במרכז ההשקעה. בין הפרויקטים הבולטים בתחום זה נמנים פרויקט "הנתיבים המהירים" של  "נתיבי איילון", "מהיר לעיר", ביצוע נת"צים, וכעת בשעה טובה ומאוחרת: פרויקט המסילה הרביעית. הפרויקט  יכלול הוספת מסילה רביעית בין תחנת סבידור לתחנת ההגנה ושתי מסילות נוספות בין תחנת ההגנה לתחנת לוד. בשלב זה הביצוע כולל 4 מסילות מסבידור ועד מחלף גנות בלבד.

הדרך אל היעד הסופי עוד ארוכה ותיארך שנים לא מעטות. עוד בטרם תושלם המסילה הרביעית, צפויה הטמעתה של מערכת איתות חדשה ברכבת (ETCS). מערכת זו תגדיל בתחילת 2024 את קיבולת הרכבות בפרוזדור איילון מ-14 רכבות בשעה לכל כיוון (ע"ג 3 מסילות) ל-17 רכבות בשעה לכל כיוון. בצעד הבא שיגיע ב-2028 ובו  יסתיים הפרויקט, תוגדל קיבולת זו ל-22 רכבות לכל כיוון ועל גבי 4 מסילות. הגדלה נוספת של הקיבולת צפויה להתבצע בשני שלבים נוספים ובתלות בהשלמתם של פרויקטים אחרים אשר כלולים בתכנון ארוך הטווח של הרכבת. בשנת 2030 צפויות לנוע 26 רכבות לכל כיוון בציר איילון ועד 2040 מתוכננת הגדלה נוספת ל-32 רכבות בשעה לכל כיוון.

ביצועו של פרויקט המסילה הופקד לידי שתי זרועות של משרד התחבורה: "רכבת ישראל" ו"נתיבי ישראל". בתקופה האחרונה ספג הפרויקט טלטלה עזה בעקבות החלטות המשרד (תחת השרה הקודמת וזו הנוכחית) להעביר חלקים מהביצוע, מחברה אחת לאחרת וחוזר חלילה. סקירה זו תעסוק אומנם במכרז כביש 1 בלבד, אך יצוינו בה גם תחומי האחריות של מכרזים רלוונטיים נוספים שנמצאים כעת בביצוע. כהרגלנו, הסברים מצורפים לתמונות הסקירה, אך לפני שנעבור אליהם, הרשו לנו להודות לשני מפקחי חברת הניהול אשר הובילו במקצועיות רבה את סיור CivilEng בפרויקט. תודתנו לאבי חג'ג' ולויקה אדרי הצעירים והמוכשרים אשר ללא ספק בחרו במקצוע הנכון.

 

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

קרדיטים

  • מזמין: "נתיבי ישראל". מנהל אחראי מטעם המזמין: ניר אהרון
  • ניהול ופיקוח: "א.אפשטיין". מנהל הפרויקט מטעם חברת הניהול: נחמן צבר. מפקחים: אבי חג'ג, ויקה אדרי
  • קבלן ראשי: "אליקים בן ארי". מנהל הפרויקט מטעם הקבלן: חן פריד
  • מתכנן תנועה מטעם המזמין: אלעד איילון ממשרד "ינון - תכנון ייעוץ ומחקר"
  • קונסטרוקטור מטעם המזמין: טל קדושי ממשרד "ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים"
  • קונסטרוקטור מטעם הקבלן: תומר גיברמן ממשרד "נ.ת.ב מהנדסים" 
  • מתכנן תנועה מטעם הקבלן: מוטי פריד ממשרד "ת.ה.ן - תכנון הנדסי"
  • תרשים וסרטון: באדיבות "נתיבי ישראל"

 

תרשים שלבי הביצוע בפרויקט המסילה הרביעית, כפי שהוכן ע"י "נתיבי ישראל". השלבים בתרשים נותרו כשהיו, אבל למעט שלב 1 (פרויקט הניקוז) יתר מרכיבי הביצוע החליפו ידיים מספר פעמים ואנו נתעלם מסלאלום זה. עם זאת ניתן וחשוב לציין שני עניינים. הראשון שבהם מתייחס לעבודות קידום הזמינות שבוצעו ע"י נתיבי ישראל בעונות הקיץ של 2020 ו-2021. עבודות אלו בוצעו בתעלת האיילון בין שני סכרים שהוקמו בערוץ הנחל. האחד - סכר "ראש ציפור" מצפון לתחנת סבידור. הנוסף - סכר "שתולים" שהוקם בדרום העיר מול פארק מנחם בגין. בימים אלה מתבצעות עבודות קידום זמינות בקטע שבין הסכר הצפוני לגשר חיל השריון. ע"פ אישור רשות הניקוז, העבודות בערוץ הנחל יכולות להתבצע אך ורק בטווח החודשים שבין אפריל לאמצע אוקטובר. עבודות קידום זמינות אלו נמצאות כעת בביצוע "רכבת ישראל" ועיקרן קידוח כלונסאות בערוץ הנחל. בסקירה שתפורסם בעתיד נעסוק בהרחבה בסטטוס הביצוע ובמטרתן של עבודות אלו.

עוזבים את החלקים המעורפלים בפרויקט ועוברים למכרז כביש 1 שבו העניינים ותחומי האחריות ברורים לגמרי. בביצועו של מכרז זה עוסקת הסקירה הנוכחית. לפנינו שלטי הפרויקט ועליהם גבולות הגזרה, זהות הקבלן המבצע והלו"ז לסיום מכרז ביצוע זה. אורך קטע הביצוע מסתכם ב-3.5 ק"מ.

מכרז הביצוע של "אליקים בן ארי" הוא מכרז מסוג DB (Design-Build). בתכולת המכרז נמצאים מספר מרכיבי ביצוע מרכזיים.

א. הסטה צפונה של כל נתיבי כביש 1 מערב. הסטה זו נועדה להרחיב את רצועת הרכבת ע"מ שתוכל לקלוט בעתיד 4 מסילות במקום השתיים הקיימות. יובהר, כי הסטה זו כוללת גם את הנתיב המהיר וכי ביצוע המסילות בתוך רצועת הרכבת אינו נכלל במכרז זה.

ב. פינוי תחמ"ש (תחנת משנה) תל אביב מזרח של חברת החשמל.

ג. פירוק הגשר הירוק של אזור והקמת גשר קורות אשר עתיד להחליף אותו.

ד. הקמת נת"צ (בכיוון מזרח בלבד) בין קיבוץ גלויות למחלף גנות.

ה. הקמת קיר אקוסטי מול אזור.

כמו בכל פרויקט, האנשים הם שעושים אותו והפעם לפנינו שני מהנדסים צעירים ומוכשרים להפליא. הכירו את מובילי סיור CivilEng בפרויקט המסילה הרביעית. מימין, המפקחת ויקה אדרי אשר תחת ניהולה מבוצעות עבודות לאורך 1.3 ק"מ מסכר שתולים ועד קיבוץ גלויות. מכרז נפרד ומעניין זה כולל עבודות להרחבת התעלה ועבודות ביסוס למבנה הגישור העתידי שיוקם בתעלת הנחל. די ברור שלא ניתן למכרז זה לחמוק מאיתנו ובכוונתנו לקיים סיור גם בו. לצידה של ויקה ניצב המפקח אבי חג'ג'. עבודות מכרז כביש 1 נמצאות תחת ניהולו ואף הן עתירות אתגרים. מיד נעמוד על כך, אך קודם לכן ניפרד משניים אלה בדברי תודה על האירוח הנהדר ועל ההסברים המקצועיים. בהצלחה לשניהם!

ממשיכים עם האנשים בפרויקט ומגיעים אל חן פריד מנהל הפרויקט מטעם קבלן הביצוע "אליקים בן ארי". את עבודות הפרויקט מנהל חן בקרבת אחד הכבישים העמוסים ביותר במדינה, עניין שיוצר תמיד אתגר לוגיסטי וקשיים בנגישות הכלים ההנדסיים אל אתר העבודה. אם אין די בכך, הרי שגשמי החורף לא הקלו על מלאכתו. כשנגיע לגשר נעבור אותו, אלא שגם כאן צפוי לחן אתגר לא פשוט וככל הנראה גם האתגר הגדול ביותר בפרויקט.

גשר המתכת הירוק של אזור. גשר זה הינו בעל נתיב נסיעה אחד בלבד והוא משמש את חוות שורגי הפרטית שמצידו הצפוני של כביש 1. הסטת נתיבי הכביש צפונה והרחבת רצועת הרכבת עתידים להפוך את הגשר לבלתי פונקנציונלי יותר ולכן נדרשת החלפתו.

הגשר החדש יוקם צמוד ומצידו המערבי של הגשר הירוק. אורכו יסתכם ב-150 מ' ורוחבו 13.5 מ'. לגשר יהיו חמישה נציבים והוא יוקם כגשר קורות אינטגרלי. כדי לשמור על אפשרות המעבר מעל כביש 1 במיקום זה, פירוק הגשר הירוק יתבצע רק לאחר פתיחתו לתנועה של הגשר החדש.

מבט מגובה הקרקע על כלונסאות נציב הקצה של הגשר החדש אשר נראו בתצלום האוויר הקודם.

את ענייני הגשר הירוק והגשר החדש אנו חותמים עם האתגר הגדול ביותר בפרויקט: הרכבת קורות הגשר החדש מעל רצועת הרכבת ופירוק הגשר הירוק שעובר אף הוא מעל תוואי מחושמל ופעיל. עדיין לא ברור כיצד תבוצענה פעולות אלו ומהו משך השבתת תנועת הרכבות שיידרש לשם כך, אך סביר להניח שהביצוע ידרוש עבודה בסופ"ש. מטבע הדברים, ממשק עבודה משותף של "נתיבי ישראל" מול "רכבת ישראל" מעולם לא היה עניין פשוט. דומה שתוספת הקושי שטמון בביצוע הפעולות לעיל רק מעצימות את האתגר ההנדסי והניהולי של שלב זה.

מבט מהגשר הירוק לעבר אזור ותעלת הניקוז אשר עושה דרכה באמצעות מעביר מים מתחת לנתיבי כביש 1 ואל נחל איילון. במסגרת הפרויקט מוקם נת"צ מקיבוץ גלויות אשר עתיד לעבור מעל תעלת הניקוז. בקטע הדרומי של מעביר המים יבוצע קירוי למעביר . בתמונה נראית תעלת אזור וסמוך אליה קיר תמך לרצועת הכביש העתידית שתורחב. 

מבט צפונה אל מעבר לגבולות הפרויקט. בתמונה נראית תעלת אזור אשר מובילה את מימיה אל ערוצו של נחל איילון. מבט זה נועד להזכיר את קיומו של מכרז DB ענק, שבו זכתה שותפות "אורון ואוליצקי" ואשר ביצועו עומד להתחיל בקרוב. עלותו של המכרז האמור מסתכמת ב-1.1 מיליארד ש"ח והוא כולל את השלמת כל ענייני הניקוז בפארק אריאל שרון, שמטרתם לווסת את כמות המים אשר זורמת בתעלת הנחל.

מתחם ההתארגנות של הקבלן בצידו הצפוני של כביש 1. מאחוריו נראה תחמ"ש ת"א מזרח של חברת החשמל. פינוי התחמ"ש נדרש הן עבור פרויקט כביש 1 והן עבור פרויקט הניקוז הגדול שבפארק אריאל שרון.

מבנה תחמ"ש מזרח של חברת החשמל. פינוי חלקו של התחמ"ש אשר נדרש עבור עבודות הכביש, הושלם עוד לפני הלו"ז החוזי. המשך הפינוי יבוצע במסגרת פרויקט הניקוז ויכלול גם את הריסת המבנה. לפינוי המבנה קדמה העתקה משמעותית של תשתיות חברת החשמל מזרחה לאזור מחלף גנות.

עוד בתכולת הפרויקט: הקמת קיר אקוסטי מול בתי היישוב אזור.

המכרז שהסתיים ואלו שבפתח. עבודות הגרעין של מכרז הניקוז מופיעות בשלט ואליהן יצטרף מכרז הניקוז הגדול שהוזכר קודם לכן. עם סיומו, יכילו מאגרי פארק אריאל שרון ומקווה ישראל כ-6.2 מיליון מ"ק של מים למטרה אחת בלבד: ויסות הזרימה בתעלת האיילון. בפארק אריאל שרון יבוצע פיתוח סביבתי נרחב שיכלול הקמת טיילת סביב המאגר המרכזי וחיבור אל פרויקט אופנידן. מכרז נוסף אשר עתיד להתפרסם בשבועות הקרובים יעסוק בהקמת מחלף מסילתי מדרום לתחנת ההגנה והוספת שתי מסילות בקטע שמבוצע כעת בפרויקט כביש 1.

מבט מזרחה מקצהו המערבי של הפרויקט. מגשר מקווה ישראל נראות מעין מדרגות לאורך תוואי הנת"צ העתידי. מדרגות אלה שימשו את מנוף חברת החשמל אשר פירק את טור עמודי החשמל שניצב לאורך התוואי. את התשתית העילית של חברת החשמל החליפה תשתית תת"ק.

מבט מערבה על התוואי ואל גשר מקווה ישראל שבקצהו. גשמי החורף לא הקלו על עבודות העפר ויחד עם הקרקע החרסיתית של הסביבה היקשו על התקדמות הביצוע. בהחלט ייתכן כי כדאי אולי לשקול ביצוע מבנה היברידי של רשת ביאקסיאלית וכוורות גם במבני כביש ולא רק ברצועות רכבת, כפי שמבוצע כיום.

מיקום מעניין בפרויקט. במיקום זה מתבצעים כלונסאות דיפון לקו איגודן הסמוך. דיפון זה יאפשר ביצוע חפירה מדרך הגישה אל רצועת הרכבת. חפירה זו תשמש להקמת מעבר תת"ק תפעולי אשר יאפשר כניסה אל רצועת הרכבת מחוץ לנתיבי כביש 1.

ביצוע כלונסאות דיפון לקו איגודן. מכרז כביש 1 הוא מכרז עתיר ממשקים. בין הגופים שאיתם מקיים הפרויקט ממשק נמצאים חברת החשמל, "רכבת ישראל", "נתיבי ישראל", חברת הנתיב המהיר, פארק אריאל שרון והמועצה המקומית אזור.

נחל איילון. סביבת הפרויקט היא חלק בלתי נפרד מהפרויקט. קל וחומר כאשר מדובר בנחל איילון אשר מושקעים בו משאבים ומאמצים גדולים ע"מ לשכך את זעמו החורפי. שני מכרזים חולקים את ביצועם בנחל זה: מכרז התעלה ומכרז הניקוז הענק. ביצועם של מכרזי ההמשך אשר עוסקים בעבודת המסילות ובתחנות הרכבת, מותנה בהשלמת ביצועם של שני מכרזים אלה. אנו נשוב אליהם בזמן הנכון.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר