יורדים לשטח - פרויקט כביש המנהרות

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

'כביש המנהרות' בשמו המוכר והלא רשמי הוא קטע מכביש 60 של "נתיבי ישראל". הכביש משרת בעיקר את יישובי גוש עציון, ביתר עילית, צור הדסה, אפרת, יישובי מועצה אזורית מטה יהודה, כפרים ערבים שבסביבה ויישובי הר חברון. קצהו האחד של הכביש נמצא במחלף רוזמרין שבדרומה של ירושלים וקצהו האחר בצומת חוסאן שבמפגש עם כביש 375. שמו של הכביש ניתן לו בשל שתי מנהרות שנמצאות בו. אורכה של הצפונית מביניהן מסתכם ב-270 מ' בעוד אורכה של הדרומית מסתכם ב-890 מ'. שתי המנהרות הוקמו כשבתוכן כביש חד נתיבי - חד מסלולי. לתקופה מסוימת החזיקה המנהרה הארוכה והוותיקה תיקה בתואר מנהרת הכביש הארוכה ביותר בארץ, אלא שהתפתחות ענף המנהור בארץ הולידה מנהרות חדשות, ארוכות ורחבות יותר, אשר נישלו את המנהרה הארוכה של כביש 60 מתוארה המכובד.

עם גידול האוכלוסייה במשך השנים, הגיע גם גידול מסיבי במספר משתמשי הכביש. עומסי התנועה הוחמרו עד מאוד בכניסה הדרומית לירושלים, שבה כביש המנהרות מהווה עורק התנועה הראשי. בעקבות כך, החליטה המדינה לשדרג קטעים רבים של הכביש, הן כאלה שנמצאים מצפון לבירה והן כאלה שמדרומה. ואכן, בשנים האחרונות פורסמו מכרזי ביצוע לעשרות ק"מ מתוך כביש 60. שניים ממכרזים אלה עוסקים בשדרוגו של כביש המנהרות שצוין לעיל, אך אנו נעסוק בשלב זה במכרז הצפוני בלבד של הכביש. 

 

 

המכרז הצפוני עוסק בשדרוג קטע באורך כשלושה ק"מ שתחילתו במחלף רוזמרין הירושלמי וסיומו מיד לאחר קצהו הדרומי של גשר נחל גילה. עבודות השדרוג כוללות את הפיכת קטע הכביש מחד נתיבי - חד מסלולי לדו נתיבי -דו מסלולי. כדי להגיע ליעד זה נדרשה הקמתם של גשר נוסף מעל נחל גילה, הקמת מנהרה צמודה ומקבילה למנהרה הקצרה והקיימת שבכביש ושדרוג הכביש הקיים. לעבודות השדרוג נוספה הכבדה נוספת בדמות שיקום המנהרה הקיימת והטמעת טכנולוגיות ומערכות חדשות בה. למעט כרייתה מחדש של המנהרה הקיימת, בהחלט ניתן לומר שמנהרה זו הוקמה מחדש. 

מרכיב חדש ומפתיע בביצוע הפרויקט כולל הקמת נת"צ מתחלף. הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) המתחלף יופעל לכל אורכו של כביש המנהרות (מכרז דרומי וצפוני). בשעות הבוקר יפעל הנת"צ בכיוון ירושלים (צפון) ולאחר מכן יוחלף כיוון הנסיעה בנת"צ לכיוון דרום. נכון לעכשיו, ידוע כי שעת ההחלפה מתוכננת לשעה 11 בבוקר. ידוע, כי נת"צ מתחלף מתוכנן במקומות נוספים, אך כביש המנהרות יהיה הראשון בארץ לחנוך אמצעי זה. נת"צ מתחלף זה יחד עם שאר מרכיבי הביצוע שתוארו לעיל, הופכים את פרויקט כביש המנהרות לכזה שיש בו הכול, או בשפתנו: 'פרויקט אקזוטי'. 

סקירה זו תעסוק במכרז הצפוני של כביש המנהרות אשר נמצא בביצוע "סולל בונה". בסוף השנה עתיד להסתיים כליל ביצוע המכרז עם מעבר לתצורת תנועה סופית קודם לכן, כבר בקיץ הקרוב. רגע לפני שאנו מפספסים את הרכבת, או ליתר דיוק את הנת"צ המתחלף, אנו עורכים סיור בפרויקט. את סיור CivilEng בפרויקט הוביל מנהל הפרויקט האלוף של "סולל בונה", המהנדס משה כבודי. משה נמצא בפרויקט מתחילתו והוא יודע כל מה שצריך לדעת על פרויקט מרתק זה. תודתנו לחברת "סולל בונה" ולמשה על האירוח בפרויקט, על ההסברים המקצועיים ועל צילומי האוויר הנאים שמצורפים לסקירה זו. 

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

 

קרדיטים

  • מזמין: "מוריה - חברה לפיתוח ירושלים" 
  • ניהול ופיקוח: "דן בן עמרם". מנהל הפרויקט מטעמה - יובל דבוסקין
  • תכנון קונסטרוקציה גישור: "שמיר פוזנר בראון" 
  • תכנון תנועה: אלעד רוזן 
  • תכנון מנהור: Pini Israel
  • קבלנים ראשי: "סולל בונה". מנהל אזור מטעם הקבלן - אורי שקד. מנהל הפרויקט - משה כבודי. מהנדס ביצוע - אדיר צוגמן 
  • צילומי אוויר: אבישי חנן מ-SkyVideo

 

כמו תמיד, הסדר הנכון מציב את האנשים בקדמת הפרויקט. לפנינו שני המקצוענים של של "סולל בונה". מימין, מנהל העבודה תייסיר אבו ג'מעה ולצידו מנהל הפרויקט משה כבודי. שני אלה צולחים יחדיו פרויקט עתיר אתגרים מסוגים שונים אשר על חלקם נקרא לקראת סוף הסקירה. משה היה זה שהוביל את סיור CivilEng בפרויקט בהסברים מקצועיים ומאירי עיניים. למרות הימצאותו של משה פרויקט מרגע תחילתו, כמעט והצלחנו לפספס אותו. בעוד מספר מצומצם של חודשים יעבור הפרויקט לתצורת תנועה סופית ולקראת סוף השנה צפוי הפרויקט להסתיים כליל. התמזל מזלנו והצלחנו להגיע אל פרויקט מעניין זה ואל משה זמן קצר לפני כל אלה.  

בואו נכיר מעט את הסביבה. המבט מופנה דרומה. היישוב שניבט בעומק התמונה הוא העיירה הנוצרית בית ג'אלה כשצמוד אליה ומימין לה נמצא הר גילה. מימין לכביש 60 נראה מתחם ההתארגנות של הקבלן עם שלט הפרויקט. מימין למתחם ההתארגנות נמצאת שכונת גילה הירושלמית, שאינה נראית בתמונה. 

מתקדמים מעט דרומה. ולפנינו נגלה הפורטל הצפוני של המנהרה הקצרה. כבר במבט ראשון ניתן להבחין שפתח המנהרה הימנית רחב יותר מזה של השמאלית. מאפיין בולט זה מזהה עבורנו את המנהרה הימנית כמנהרה החדשה שהוקמה בפרויקט. מנהרה זו תכיל את הנת"צ המתחלף ושני נתיבים נוספים עבור יתר התנועה. זאת, לעומת שני נתיבים בלבד אשר נמצאים במנהרה השמאלית והוותיקה. פרט חשוב שמופיע בתמונה זו מתייחס לסיומו של הנת"צ המתחלף סמוך לפתח המנהרה החדשה. כזכור, במנהרה זו מתנהלת התנועה לכיוון דרום פרט לזו שבנת"צ אשר תתנהל בשני הכיוונים. כאשר כיוון  התנועה בנת"צ הוא צפון, הנתיב המזרחי של הנת"צ מגיח מהמנהרה ומיד לאחריה קיים עבורו נתיב השתלבות קצר אל הנתיבים המזרחיים של כביש 60, שכיוונם ירושלים. 

אבן דרך משמעותית בפרויקט הושגה בספטמבר 2021, בערב ראש השנה. במועד זה בוצעה העברת תנועה משמעותית מהמצב הקיים אל המנהרה החדשה שהושלמה ואל הגשר החדש שהושלם אף הוא. על שני אלה עדיין מתנהלת תנועה דו־סטרית עקב סגירתם של המנהרה הקיימת והגשר הקיים עבור עבודות שיקום וחיזוק רחבות היקף. 

הופכים כיוון בפורטל הצפוני וכעת המבט מופנה צפונה לעבר ירושלים ולוכד את תחנת הדלק הסמוכה למנהרה. גשרי שילוט כבר מותקנים, האספלט לפני הנחת שכבה סופית ועד להסדר התנועה הסופי צפויים מספר הסדרים מקומיים. באחד מביניהם שבכל זאת צפוי להיות הסדר משמעותי, תוסט התנועה לבאים מדרום, מזרחה אל שטח הנת"צ. זאת, במטרה להשלים גשר שילוט וחיבור אי תנועה. הסדר התנועה הסופי, שיגיע לאחר מכן, יבוצע בשתי המנהרות (החדשה והוותיקה), אך לא יכלול את הנת"צ. זה יצטרך להמתין עד להשלמת העבודות במכרז ההמשך אשר מבוצע ע"י "אורון". 

לפני שניכנס אל המנהרה הוותיקה, נבחין כי בפתח היציאה של המנהרה נמצאת תבנית הדיפון הסופי. דיפון זה החל דרכו מהפורטל הדרומי של המנהרה, לפיכך משמעות הדבר היא שהסתיים ביצוע הדיפון הסופי של המנהרה הוותיקה. כחלק מעבודות השיקום העמוקות של המנהרה, הוסר הדיפון הקיים ובוצע דיפון מחדש ע"י המכונה שבתמונה. 

מבט מקורב אל המנהרה הוותיקה ואל תבנית הדיפון שהגיחה ממנה. במיקום זה נותר עוד להשלים את יציקת הפתח שנקרא "פיית החליל" (ראו במנהרה החדשה) ולהשלים את הקטע הקצר של חיפוי האבן שנותר בפורטל. 

תמונה לסיכום מראה הפורטל הצפוני. בתמונה מופיעה מימין המנהרה החדשה כשהיא מושלמת ועם 'פיית החליל'. צמודה לה המנהרה הוותיקה שבה הסתיים הדיפון הסופי. עוד בתמונה אחד משני מבני האנרגיה של צמד המנהרות. המבנה הנוסף מוקם בפורטל הדרומי. מן הראוי לציין, כי כריית המנהרה החדשה בסמיכות כה רבה לקיימת הצריכה שמירה על המנהרה הוותיקה ולכן בוצעו במנהרה הוותיקה עבודות חיזוק משמעותיות שתפקידן להבטיח את יציבותה של המנהרה בכל משך עבודות הכרייה. 

אנו במנהרה הוותיקה וכבר מבחינים בביצוע עבודות מערכות. עבודות המערכות לכל אורכו של כביש המנהרות (עד צומת חוסאן) מבוצעות ע"י "אלקטרה אנרגיה" במכרז נפרד, בעוד  "סולל בונה" ו"אורון" הן במעמד של קבלן ממונה. עבודות המערכות כוללות עבודות חשמל, תאורת חירום, תקשורת, מערכות בקרה, ניקוז ועוד. 

מראה כללי של המנהרה הוותיקה, שבה הסתיימו עבודות הדיפון. נוסף על עבודות הדיפון, בוצעו במנהרה עבודות איטום, החלפת מערכות, וחיזוק מבני אשר הצר מעט את חתך המנהרה, אך נותר עונה לדרישות חתך התנועה, כפי שנקבעו ע"י "נתיבי ישראל". 

צנרת שהושחלה לתוך בלוק המערכות שבדופן המנהרה. יש כאן מכל טוב: צנרת עבור תקשורת, חשמל, מערכות בקרה וחירום. 

אורכה של המנהרה הקצרה מסתכם ב-270 מ'. מדינת ישראל אימצה תקן מחמיר ולפיו לאחר כל 250 מ' צריכה להימצא מנהרה מקשרת בין צמד המנהרות. הנה המנהרה המקשרת היחידה שנחצבה בין המנהרות. 

המנהרה המקשרת משמשת כמנהרת מילוט בעת חירום. חציבתה של מנהרה זו חייבה משנה זהירות ע"מ שלא לייצר זעזועים במבנה הקיים. אורכה הקצר של המנהרה הצריך ביצוע מנהרה מקשרת אחת בלבד, בעוד שבמנהרה שמבוצעת ע"י אורון" נדרשות 4 מנהרות מקשרות. 

לאורך דפנות המנהרה נחצבו נישות עבור תאים טכניים ובהם ארונות חשמל, כיבוי אש, מערכות תקשורת, בקרה וכד'. 

קו ניקוז שהונח לאורך דופן המנהרה. 

הגיעה העת לצאת אל האוויר החופשי. פתח המנהרה הרחבה מופיע בצד שמאל ולכן משמעות הדבר שאנו מול הפורטל הדרומי של המנהרה. כאן כבר הכול מוכן וכל שנותר הוא להשלים את חיפוי האבן של הפורטל. 

מבט מגובה הקרקע על חיפוי האבן של הפורטל. בהחלט בחירה אדריכלית ראויה ומשתלבת עם הסביבה. 

עבודות חיפוי האבן בצד המזרחי של הפורטל נמצאות לקראת השלמתן. 

מבט דרומה לעבר בית ג'אלה. הגענו אל גשר נחל גילה אשר קצהו הדרומי הוא קצה גבול הביצוע במכרז של "סולל בונה". מימין מופיע הגשר החדש אשר הוקם בשיטת היציקה המאוזנת עם תבנית מתניידת (FT). הקמת הגשר, כמו כל הפרויקט כולו, לוותה באתגרים לא מעטים. ביניהם: עבודה בשטח ביטחוני אשר הצריכה שמירה על העובדים, תיאומים רבים מול הצבא ומשרד הביטחון, סביבה נופית רגישה אשר הצריכה פגיעה מינימלית בנוף והקמת נציבים על מדרון תלול. בנוסף, גם מזג אוויר חורפי וקשה תרם את חלקו. סביבת שכונת גילה היא האזור הגבוה ביותר בירושלים. במקרים רבים הופסקה עבודת העגורנים שמקימים את הגשר, בשל משבי רוח חזקים. 

מסיימים עם מבט על גשר נחל גילה ממערב למזרח. נתוניו של הגשר מכובדים בהחלט:  אורכו מסתכם ב-360 מ' והוא כולל שבעה נציבים כאשר המפתח הארוך ביותר בין נציבי הגשר מסתכם ב-66 מ'. גובהו המקסימלי של הגשר מעל הקרקע מסתכם ב-45 מ'. על הגשר יימצאו כאמור שלושה נתיבים אשר המזרחי מביניהם יוקצה עבור הנת"צ המתחלף. נת"צ זה אינו מסתיים בקצה הגשר והוא ממשיך את דרכו דרומה לעבר המנהרה הארוכה שבביצוע "אורון". בהחלט יהיה מעניין לבקר גם שם, אז להתראות בסקירה הבאה!

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר