יורדים לשטח - פרויקט כביש המנהרות

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

'כביש המנהרות' בשמו המוכר והלא רשמי הוא קטע מכביש 60 של "נתיבי ישראל" >>

 

כביש 60 הוא אחד הכבישים הארוכים ביותר במדינה. קצהו הצפוני נמצא במבואותיה של נצרת ואילו קצהו הדרומי נמצא בבאר שבע. קטעים רבים מתוך הכביש נמצאים בשנים האחרות בעבודות שדרוג תחת אחריותה של "נתיבי ישראל". יוצא דופן מבחינה זו הוא קטע הכביש שמדרום לירושלים אשר מוכר בשמו הבלתי רשמי 'כביש המנהרות'. שדרוג כביש המנהרות נמסר לניהולה של "מוריה החברה לפיתוח ירושלים". הכביש משתרע בין מחלף רוזמרין שבירושלים ועד צומת חוסאן ובו מתבצעים שני מכרזי ביצוע. הצפוני מביניהם מבוצע ע"י "סולל בונה" וזכה  לסקירה אצלנו בקבוצת CivilEng. לא מכבר נפתח לתנועה קטע זה בתצורת תנועה סופית, אך עדיין ללא מרכיב משמעותי אשר נמצא בו -  הנת"צ המתחלף אשר יצטרך להמתין לסיום ביצועו של המכרז הדרומי. מכרז זה מבוצע ע"י "אורון תשתיות ובנייה" והוא נושאה של סקירה זו. 

בסקירת המכרז הצפוני של כביש המנהרות הכרנו את גבולותיו ותכולתו של הקטע שמשתרע ממחלף רוזמרין הירושלמי ועד קצהו הדרומי של גשר נחל גילה. מעבר לסלילת הכביש והרחבתו, המכרז כלל מספר מרכיבי ביצוע הנדסיים משמעותיים שהבולטים ביניהם היו כריית מנהרה חדשה באורך 230 מ', הקמת גשר חדש ונוסף מעל נחל גילה ושיקום מסיבי של המנהרה הקיימת. המכרז הצפוני בכביש המנהרות מתבצע בקטע שבין קצהו הדרומי של גשר נחל גילה ועד צומת חוסאן. אורכו של הקטע מסתכם בשלושה וחצי ק"מ והוא מבוצע ע"י "אורון תשתיות ובנייה". 

בחודש מאי 2020 התקבל צו התחלת עבודה וביצועו של המקטע הדרומי הוזנק לדרך. במרכז הביצוע של הפרויקט נמצאת כרייתה של מנהרה נוספת ומקבילה לזו הקיימת. הקמת המנהרה החדשה בסמיכות כה גדולה לזו הקיימת מציבה אתגר הנדסי גדול בביצוע אשר תקף הן עבור המנהרה החדשה והן עבור זו הקיימת. אורכה של המנהרה החדשה מסתכם ב-890 מ', ובשונה מהמנהרה הקיימת, במנהרה זו יימצאו 3 נתיבים אשר אחד מהם מיועד עבור נת"צ מתחלף. נת"צ זה יופעל בשעות הבוקר לכיוון ירושלים ובשעות אחה"צ יופעל הנת"צ בכיוון דרום. 

כריית המנהרה החדשה ייצרה את האתגרים ההנדסיים הגדולים ביותר בפרויקט, אך אתגרים אלה אינם בודדים ואליהם מצטרפים אתגרים נוספים כדוגמת עבודה בסביבה ביטחונית רגישה, תיאומים מול גורמי ביטחון רבים, התנהלות רגישה מול האוכלוסייה המקומית, שמירה על זרימת התנועה במהלך כל משך ביצוע הפרויקט, ממשק עם שתי רשויות סטטוטוריות שונות ועוד. בסקירה זו נציג את אתגריו ההנדסיים של הפרויקט, נלמד על ענייני התנועה שקשורים בו ולא נשכח לציין גם את שני מעברי התת"ק שנמצאים בו. לעזרתנו מגיעה "אורון תשתיות ובנייה" עם מנהל הפרויקט והמהנדס המוכשר, דניאל צרפתי. בפרויקט שבו מרכיב המנהור הוא מרכיב משמעותי בביצוע, דניאל הוא האיש הנכון במקום הנכון. בעברו המקצועי נרשם פרויקט 'אנרגיה שאובה' בגלבוע, שבו מרכיב המנהור אינו פחות מזה שבכביש 60. דניאל הוביל במקצועיות רבה ובהסברים מרתקים את סיור CivilEng בפרויקט. זה המקום להודות לדניאל ולצוות חברת "אורון תשתיות ובנייה" על האירוח הלבבי והמקצועי בפרויקט. כהרגלנו, הסברים מצורפים לתמונות הסקירה. 

 

אהבתם ? לכל הפרויקטים >>

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

קרדיטים

  • מזמין: "מוריה החברה לפיתוח ירושלים"
  • קבלן ראשי: "אורון תשתיות ובנייה", OSSA קבלן מנהור. צוות אורון: מנהל הפרויקט - דניאל צרפתי. מהנדסי ביצוע - אפרת מזרחי, אלון כוכבי, עומרי שטרן, משה לוי. מנהלי עבודה – פאוזי אלשאמי, הישאם חלאילה, ג'ו אסייג. צוות האתר של אורון – אנדריי גאיליס, בצלאל הרץ, עטי שטיינברג, אופיר אנגלסמן
  • ניהול ופיקוח: "דן בן עמרם", צוות החברה - משה נחום, תמר פלדמוס, נריה נחמיאס
  • קונסטרוקטור מבני כביש: "שובל יהודאי מהנדסים"
  • אדריכל כביש המנהרות: "עמי גבירצמן אדריכלים"
  • מתכנן מנהור: דן צוקר - Pini Israel, יוני אנסלמן - "גרושקו מהנדסים"
  • מתכנן כביש: אלעד רוזן משרד "פטר ליבוביץ מהנדסים"
  • מתכנן תנועה: "אמאב תחבורה ותנועה"
  • צילומי אוויר: "עין הנץ צילום אווירי"

 

 

1. פרויקט כביש המנהרות שבביצוע "אורון תשתיות ובנייה" ממשיך את הפרויקט של "סולל בונה", שהחל לפניו. בתמונה מופיע קו הגבול בין שני הפרויקטים. המבט צפונה קולט בעומק התמונה את הפורטל הדרומי של המנהרה הקצרה ואת הגשר הכפול שחולף מעל נחל גילה. ניתן לראות בגשר השילוט שבמרכז התמונה את הגבול שבין שני הפרויקטים.

2. הופכים את המבט ולפנינו מופיע הפורטל הצפוני של המנהרה הארוכה. בפורטל זה מופיעים מספר מבנים ומרכיבי ביצוע מעניינים שכדאי להתעכב עליהם מעט.

3. אנו נמצאים כעת על גג הפורטל הצפוני עם מבט אל מבנה כיבוי האש שהופיע בתמונה הקודמת. למבנה זה קיים חדר משאבות ומכל מים בנפח 500 מ"ק. המבנה עתיד לשרת את שתי המנהרות במקרים שבהם יידרש בהן כיבוי אש. 

4. מבט צפונה מגג הפורטל הצפוני של המנהרה הארוכה. תנועת כלי הרכב עדיין מתנהלת בתוך המנהרה הקיימת. בתמונה נראה נראה בבירור הפרש הרוחב שבין נתיבי המנהרה הקיימת (הימנית) לבין המנהרה החדשה אשר תכיל שלושה נתיבים. עוד בעומק התמונה: תבנית הדיפון הסופי אשר סיימה את עבודתה במנהרה החדשה.

5. תבנית הדיפון הסופי בפורטל הצפוני. בשונה מהמקובל, תבנית זו נעה באמצעות גלגלים ולא באמצעות מסילות. הסיבה לכך היא הימצאות שיפוע בן למעלה מ-5% במנהרה, עניין שמייצר בעיות חיכוך כאשר משתמשים במסילות. לתבנית זו קיימת יכולת הידראולית להתרחב בעת הצורך בעוד 2.5 מטרים. באחת התמונות הבאות נראה באילו נסיבות הדבר נדרש.

6. מוטיב אדריכלי אסתטי בפורטל הצפוני. בדומה לפרויקט של "סולל בונה" גם במקטע הדרומי יוקמו בפורטלים קירות כובד מדורגים בחיפוי אבן ועם צמחייה מעל להשלמת המראה האסתטי. בתמונה מופיעות ערוגות אבן טבעית שבהן יישתלו עצים.

7. דילגנו אל הפורטל הדרומי של המנהרה הארוכה ובדופן המזרחית של הפורטל הוקם מבנה אנרגיה שמשרת את שתי המנהרות ומוזן ע"י חברת החשמל.

8. הפורטל הדרומי - אחד ממרכיבי הביצוע המעניינים בפורטל היה האלמנט שנקרא "פיית החליל" בשם הבלתי רשמי. אלמנט זה, שמוקם בשיטת Cut & Cover נבנה מחלקים טרומיים ע"מ לקצר את משך הביצוע וע"מ להשתחרר מהתלות בתבנית הדיפון שיוצקת את המנהרה.

9. יוצאים מגבולות הפורטל הדרומי לתצפית צפונה על תוואי הכביש שמתרחב בחלק התחתון של התמונה לקראת הגעתו אל מחסום צה"ל. היקף עבודות הכרייה והחציבה בפרויקט עומד על כ-300,000 מ"ק. מספר דומה שימש גם למילוי כאשר כל החומר המיועד למילוי נגרס מעבודות החציבה בפרויקט והוחזר כמילוי נברר.

11. לפני ההגעה לצומת חוסאן קיימים מספר מרכיבי ביצוע משמעותיים מדרום למחסום צה"ל, שאין לדלג עליהם. הראשון שבהם הוא המעבר התת קרקעי 'טליתא קומי', ששמו הבלתי רשמי הוענק לו ע"ש המוסד הכנסייתי הסמוך בבית ג'אלה. המעבר נפתח באוקטובר 2021 ומשרת את הנוסעים מבית ג'אלה דרומה על כביש 60. כעת נחסך מהם הצורך לבצע פניית פרסה כבעבר אחרי מחסום צה"ל.

12. מרכיב משמעותי נוסף ובולט בדרך לצומת חוסאן הוא קיר הקרקע המשוריינת שבתמונה. קיר זה מגיע לגובה 18 מ' בשיא גובהו. הקיר תוכנן ע"י "טר ארמה" שגם ייצרה את כל האלמנטים של הקיר. בפרויקט מופיעים קירות תמך נוספים, אך זהו הבולט מכולם. שטח הפנים של קיר גדול ממדים זה מגיע ל-8,000 מ"ר.

13. מבט מצפון לדרום אשר קולט את צומת חוסאן ואת מעבר אל חאדר (UP-03). מעבר זה משרת את התנועה מ/אל אל חאדר מכיוון חוסאן וכן את המגיעים מדרום מכביש 60. במסגרת הפרויקט, המעבר מוארך ע"מ להתאימו לממדים החדשים שאליהם יורחב צומת חוסאן.

14. תמונה מעולה נוספת של "עין הנץ צילום אווירי", תורמת צילומי האוויר לסקירה זו. בתמונה שכיוונה מזרח, נראה מעבר אל חאדר שהוזכר קודם לכן, מעגל תנועה שעל כביש 375 וצומת חוסאן. בכל אלה יבוצעו שינויים בפרויקט. מעגל התנועה יהפוך לצומת מרומזר עם שלושה נתיבים בכל כיוון שע"ג כביש 375. צומת חוסאן ישודרג אף הוא ויהפוך לצומת עם ארבעה נתיבים בכל כיוון - הן ע"ג כביש 60 והן ע"ג כביש 375.

15. חוזרים אל מרכיב הביצוע המשמעותי ביותר בפרויקט - צמד המנהרות. מעבר להבדלי הגודל בחתך שתי המנהרות שנראה בפורטל הדרומי, נראה כאן פרט נוסף ומהותי: המרחק בין שתי המנהרות מגיע ל-3.4 מ' בלבד ולכן לא התאפשרה כרייתה של המנהרה החדשה באמצעות פיצוצים.

16. את הפרויקט לא ניתן לסקר ללא התייחסות לכריית המנהרה שליוותה אותו במשך תקופה משמעותית מהביצוע. כרייה זו בוצעה בשתי חזיתות כרייה: האחת מצד צפון והאחרת מהצד הדרומי. בצילום ארכיון זה, שבאדיבות "אורון", נראה תהליך הכרייה בצד הצפוני של המנהרה. צד זה התאפיין בסלע קשה אשר מקל על  הביצוע. אי לכך, הכרייה בצד זה בוצעה בשני שלבים: כריית חלוץ והרחבה.

17. צילום ארכיון נוסף באדיבות הקבלן. אם בצד הצפוני הכרייה בוצעה "ע"פ הספר", הרי שבחזית הכרייה הדרומית ביצוע הכרייה התנהל באופן מורכב ומבוקר יותר בשלושה 'תאים'. תחילה בוצעה כריית חלוץ בצד ימין, אחריה כריית חלוץ בתא שמאלי ואחריה כריית קמרון (התא המרכזי) שבין שני התאים. את מלאכת הכרייה השלימה העמקה (Bench Down) שבוצעה בכדי להגיע לחזית כרייה מלאה. לביצוע הכרייה באופן זה היו שתי מטרות ראשיות. האחת - הרצון לחשוף את עמוד הסלע שבין המנהרות ולוודא שאין בו חללים לפני המעבר לחזית כרייה מלאה.  השנייה - להקטין למינימום תזוזות אפשריות כלשהן שעלולות להשפיע על המנהרה הקיימת. בהמשך לקו תכנוני זה, בוצע דיפון מסיבי של המנהרה.

18. חוזרים להווה עם תמונה עדכנית של המנהרה. ניתן להבחין בתמונה בהתרחבות של חתך המנהרה עקב הימצאותו של מפרץ החירום. עניין זה הציב אתגר בביצוע והצריך את התרחבותה של תבנית הדיפון. עוד ניתן להבחין בביצוען המתקדם של התקנת המערכות במנהרה.

19. ויש גם אספלט במנהרה החדשה, אם כי עדיין לא בכולה נכון לזמן הסיור.

20. ממשיכים עם נופי המנהרה החדשה. לפנינו חדרים טכניים אשר ממשיכים את אחד ממפרצי החירום שהוקמו במנהרה. בסה"כ קיימים במנהרה החדשה ארבעה מפרצי חירום אשר שניים מהם נבנו גב אל גב מול המנהרה הקיימת.

21. מנהרה מקשרת עם נישת כיבוי אש. במנהרה החדשה תהיינה ארבע מנהרות מקשרות שהמרחק בין כל שתיים עוקבות מהן מסתכם כמקובל ב-250 מ'.

22. מדלגים אל המנהרה הקיימת ופוגשים בדופן המנהרה קיר 'מסתורי' וחדש שנבנה בדופן המשותפת עם המנהרה החדשה. מטרתו של קיר זה היא לתמוך באזור בו פולש מפרץ החירום של המנהרה הקיימת אל השטח העתידי של המנהרה החדשה.

23. מסיימים עם אקשן בביצוע: בניית חדר טכני במנהרה החדשה. לאורך 890 המטרים של המנהרה החדשה מצויים חדרים נוספים כמותו ונישות מערכות רבות. ביצועה של המנהרה נמצא בשלבים מתקדמים מאוד, אך עדיין בשלב שמצדיק ביקור נוסף בפרויקט מרתק זה. להתראות בסקירה הבאה!

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר