כך תגשו לקורסי חוזק ותישארו בחיים

הוא ידוע לשמצה בקרב הסטודנטים. קשה לעבור אותו. הוא נחשב הכי קשה ולא משנה כמה יזהירו אתכם, כשתתחילו אותו תגלו שהוא הרבה יותר קשה מכל הסיפורים שסיפרו לכם. 

 

קורסי החוזק במהלך לימודי ההנדסה האזרחית הם אימת הסטודנטים. לעתים הם דורשים שינוי חשיבה דרסטי וצורת הסתכלות חדשה, הם דורשים השקעה רבה לעומת קורסים אחרים. יש סטודנטים שמדווחים כי הקושי רב מאוד בעוד שאחרים מאמינים שלמידה סדורה עושה את ההבדל. בשורה התחתונה - עם קורסי החוזק, שנחשבים לקשים בתואר, ניתן להתמודד בצורות שונות וכל אחד מוצא את הנתיב המתאים עבורו.

 

כדי להבין מה הופך את הקורס לקשה כל כך, איך לומדים ומתכוננים לשיעורים ואיך צולחים את המבחנים, שוחחנו עם כמה סטודנטים בעבר ובהווה, שהצליחו בקורס: יהלום בן יעקב, סטודנטית מצטיינת לשנה ד' להנדסת בניין במכללה האקדמית סמי שמעון, אורי טרמר, מהנדס ביצוע בחברת "קן התור" שסיים את לימודיו בהצלחה בטכניון לפני כשלוש שנים ודימה גינזבורג, שעובד כמתכנן במשרד "ירון אופיר מהנדסים בע"מ", גם הוא בוגר המכללה האקדמית סמי שמעון. הם חלקו עימנו מניסיונם וסיפקו כמה הארות ודגשים שכדאי לדעת.

 

"קורסי החוזק מדברים למי שאוהב את המקצוע". גינזבורג

 

לפני הכל, לגינזבורג חשוב להרגיע אתכם, הסטודנטים. "קורסי תורת החוזק 1 ו-2 אכן נחשבים לקשים ולחשובים בתואר, אך אני חייב להרגיע ולומר שאין ממה לפחד", הוא מבהיר. "מדובר בקורסי המשך לקורס 'מבוא למכניקה הנדסית' והם בסיס לקורסים רבים וחשובים שבאים אחריהם". טרמר מסכים עם הדברים. "נוטים להפחיד את הסטודנטים אבל בפועל זה רק לחץ והשד לא נורא כל כך", הוא אומר. "זה לא קורס קשה במיוחד והאתגר הכי גדול הוא שצריך לפתח חשיבה הנדסית". 

 

האם כשניגשתם לקורס ידעתם שהוא נחשב לקשה ביותר?

טרמר: "על פניו כן, כי הלחיצו אותנו שזה הקורס הקשה ביותר. זה עובר בין הסטודנטים משנה לשנה וכשניגשים לקורס מגיעים אליו עם הידיעה הזו. אבל עבודה סדירה לאורך הקורס תסייע לעבור אותו בהצלחה". 

בן יעקב: "כשניגשתי לקורס, ידעתי מסיפורים של סטודנטים משנים מתקדמות כי זהו קורס קשה, אבל לא ידעתי כמה הוא מורכב באמת עד לתחילת הקורס".

גינזבורג: "אכן ידעתי שזהו קורס קשה אבל כאמור, אין ממה לפחד. בהחלט נדרשת השקעה רבה יותר מאשר בקורסים מקבילים באותו הסמסטר, אך מי שמקפיד להכין את עבודות הבית, לומד את החומר במהלך הסמסטר ומתכונן לבחני האמצע, יעבור בהצלחה גם את המבחן הסופי".

 

"כבר בשיעור הראשון הבנתי שהקורס שונה מאלה שקדמו לו". בן יעקב 
 

איך התרשמתם מהשיעורים הראשונים בקורס? 

גינזבורג: "קורסי תורת החוזק היו מעניינים מאוד עבורי. הם מדברים למי שאוהב את המקצוע. מדובר במקצוע שמצריך מהסטודנטים לחשוב בקפידה ובהגיון תוך דיוק וזהירות בדרך לפתרון הבעיות. לעיתים קרובות נדרשת גם יצירתיות והתרגיל הופך מתרגיל פשוט לחידה מעניינת".

בן יעקב: "הרושם הראשוני שלי מהשיעורים הראשונים היה שעשינו צעד קדימה. אמרתי לעצמי 'אוקיי, עכשיו התחלנו ללמוד הנדסת בניין', מכיוון שכל הקורסים מלבד קורס מכניקה הנדסית, שקדמו לחוזק, הינם קורסים כלליים כמו חדוו"א ופיזיקה. למעשה, חוזק 1 הוא הקורס הראשון שהכניס אותנו לעולם הנדסת הבניין".

טרמר: "היה לי מרצה מעולה, פרופ' עודד רבינוביץ', שמשמש היום דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, וזה השאיר רושם חיובי כך שזה סייע מאוד להבין את החומר. זה היה הקורס הראשון שבו נדרשנו לעבור מחשיבה מתמטית להנדסית. זה הקורס שבו התחלנו בעצם ללמוד באמת הנדסה אזרחית". 

 

מתי הבנתם שזה לא קורס כמו שאר הקורסים בתואר? ומה עושה אותו קשה ומורכב כל כך לסטודנטים?

בן יעקב: "כבר בשיעור הראשון הבנתי - ואני חושבת שמרבית הסטודנטים הבינו - שהקורס שונה מאלה שקדמו לו ומשיעור לשיעור המסקנה התחדדה. לדעתי, מה שעושה אותו למורכב יותר הוא שצריך לשנות צורת חשיבה. עוברים ממצב של פתירה טכנית של משוואות דיפרנציאליות לראייה רחבה, להבנה מעמיקה של החומר ושל תכונות החומרים".

טרמר: "כאמור, מה שעושה אותו קשה ומורכב היא העובדה שנדרש שינוי מחשבתי לכיוון הנדסי. וזה גם מה שמאתגר". 

גינזבורג: "אני חושב שמה שהופך אותו לקשה יותר הוא הזמן שמוקדש ללימוד הקורס ולתרגול החומר. הוא רב יותר בהשוואה לקורסים אחרים בתואר. זה גם קורס גדול יותר בהיקפו מבחינת החומר המועבר וכך גם עבודות הבית גדולות ומורכבות יותר. ניתן גם לראות את הגישה השונה לקורס מבחינת הסטודנטים, שרובם מתאספים בקבוצות למידה בספרייה".

 

להזכר בחומר מקורסים קודמים ולהיות נוכחים בהרצאות

שאלת מיליון הדולר היא איך צולחים קורס קשה כל כך, בייחוד כשהוא דורש צורת הסתכלות אחרת על הבעיות. "חשוב לזכור את החומר שלומדים בקורס המקדים, מבוא למכניקה הנדסית", מבהיר גינזבורג. "זה הבסיס לתורת החוזק ויש דברים בסיסיים שחייבים לדעת. לכן, אם יש דברים שלא זוכרים, כדאי לחזור אחורה, לחדד את הדברים ולהיזכר".

 

"זה אולי נשמע טריוויאלי אבל חייבים להיות נוכחים בהרצאות, הן חלק מהותי מהקורס והבנת כחומר חשובה מאין כמוה בקורס הזה", מחדדת בן יעקב. "אני זוכרת שבחוזק 1, שהגענו לנושא של פיתול, יצאנו כולנו בשוק מההרצאה. אבל אחרי כמה תרגולים וחזרה על חומר בבית, התחלתי להבין כיצד לגשת לתרגילים מהסוג הזה ובאופן כללי הבנתי את החומר בצורה טובה יותר". 

 

איך לומדים בקורס בצורה יעילה ומהם הטיפים הכי טובים שאתם יכולים לתת לאלה שמתעתדים לגשת לקורסי חוזק? מה אתם ממליצים לסטודנטים הבאים בתור לעשות?

טרמר: "ממה שאני גיליתי, כדאי לפתור מבחני עבר שבהם יש דוגמאות שונות ורלוונטיות. גם ההרצאות המוקלטות עזרו וגם חזרה על השיעורים ועל התרגולים. וכמובן שצריך לעבוד קשה, ללמוד היטב ולתרגל לאורך הקורס, כמו גם לאורך שאר התואר. אני באופן אישי התמקדתי בלמידה עצמית וזה מה שעבד עבורי. בסופו של יום זה קורס באוניברסיטה, קשה ככל שיהיה. ברגע שעובדים כמו שצריך גם מצליחים בו". 

בן יעקב: "מכיוון שחשוב להיחשף לכמה שיותר דוגמאות ומקרים שונים של תרגילים, ביצוע המטלות הופך למשמעותי ביותר. לעתים הייתי יושבת בבית שעות רבות על תרגיל מסוים או על סעיף ולאחר מחשבה רבה, האסימון נופל והתמונה הכוללת מתבהרת. ביצוע המטלות וההשקעה – זו דרך הלמידה הטובה ביותר בעיני. כמו כן, מכיוון שקצב השיעורים הוא מהיר, אני ממליצה לחזור על ההרצאות בבית, בקצב שלכם, על מנת להבין את החומר בצורה טובה ומעמיקה יותר. לפעמים האסימונים לא מספיקים ליפול במהלך ההרצאות ובבית הם כן נופלים והדברים מתחברים. חשוב ביותר להגיע לכל התרגולים בקורס , מכיוון ששם נחשפים לדוגמאות ולתרגילים שונים. אל תתביישו לשאול שאלות כדי שלא תצברו פערים. דרך נוספת ויעילה היא ללמוד בקבוצה עם חברים. כל אחד תורם להבנת החומר לפי מה שהוא הבין מהשיעור וכקבוצה, ניתן ללמוד אחד מהשני ולהרכיב ביחד פאזל שיעזור לכל אחד לעבור את הקורס בצורה טובה. חשוב מאוד להתנסות בלמידה עצמית לבד וגם בלמידה בקבוצה".

גינזבורג: "חייבים להקפיד ולפתור את עבודות הבית ולהתכונן טוב לבחני האמצע. מי שמעתיק את עבודות הבית, רק כדי להגיש בשביל שיסמנו וי ליד השם שלו, פוגע אך ורק בעצמו. לא כדאי לצבור פערים בנושא הזה וצריך לעמוד בקצב. בנוסף, גם אני ממליץ ללמוד לעתים בקבוצות, אך לא לשכוח להקדיש זמן לעצמכם ולשבת גם לבד על מנת להתרכז ולהתעמק יותר בחומר. היעזרו בספרי הקורס -  תוכלו למצוא שם תשובות רבות וזה גם מדמה את עבודת המהנדס השוטפת, שכן מהנדסים נדרשים להיעזר בחומר תיאורטי מהספרות".

 

 

 

מה צריך לעשות כדי להצליח במבחן? האם יש משהו ייעודי שעשיתם לקראת המבחן הזה לעומת המבחנים האחרים בתואר?

גינזבורג: "במבחן יש כ-45 דקות לכל שאלה. זה הרבה זמן. התחילו לפתור את השאלות הקלות יותר. אם נתקעתם באחת השאלות, נסו דרך אחרת, אך אל תשרפו יותר מדי זמן ותעברו לשאלה אחרת כך שתוכלו לחזור לשאלה שבה נתקעתם אחר כך. שימו לב לפרטים קטנים, כמו יחידות, שכן הרבה פעמים טועים דווקא בדבר כל כך בסיסי ופשוט. תלמדו את דף הנוסחאות של המבחן מבעוד מועד ונסו לפתור תרגילים רק בעזרת דף הנוסחאות".
בן יעקב: "אני ממליצה כבר במהלך הסמסטר לפתור תרגילים, מבחנים או תרגילים ממבחנים כשלקראת המבחן יש לתרגל כמה שיותר בלמידה בקבוצה וגם לבד. בעיני, כדאי למדוד מראש כמה זמן לוקח לכם לפתור מבחן שלם. במבחן עצמו, חשוב מאוד לקרוא תחילה את כל השאלה, מהתחלה ועד הסוף, לרשום בדף הבחינה את כל הנתונים, לא להשקיע זמן בשרטוטים יפים והכי הכי חשוב לא לרוץ לפתור את השאלה! לקרוא את כולה, לרשום בצד דגשים ורעיונות כיצד לפתור את הבעיה. במידה ומדובר בתרגילים שעלינו לחשב ולשרטט מהלכי גזירה ומומנטים, רצוי מאוד לרשום את הסכמות סטטיות וכמובן לרשום בצד שאלות שאולי נרצה לשאול את המרצה כשיכנס, ורק אז להתחיל לפתור את השאלה".

 

ולסיום, מהם הדברים שצריך לקחת בחשבון ושאסור לוותר עליהם?

בן יעקב: "כמו שאמרתי, רצוי מאוד לא להפסיד הרצאות, לשאול ושוב לשאול, לא לחכות שהמרצה/המתרגל יסבירו משהו שאתם לא מבינים או שמישהו אחר ישאל את השאלה שעומדת לך על קצה הלשון. הפתגם 'לא הביישן למד' מלווה אותי לאורך כל התואר ואני בטוחה שימשיך ללוות אותי גם בהמשך. כמו כן, במידה ואנו תקועים על בעיה מסוימת ולא מצליחים לפתור אותה במשך זמן ממושך, אני ממליצה לעזוב את החומר, לעשות דברים אחרים ולאחר זמן מה לחזור שוב לחומר. האסימון עשוי ליפול בזמן הזה ודברים נראים אחרת אחרי שמשחררים ונותנים למוח לנוח. אני גם ממליצה שבנוסף לכל, במידה ונושא מסוים עדיין לא ברור, לחפש עליו מידע באינטרנט ולהשתמש בכל מקור ידע אפשרי. פיתוח יכולת למידה עצמית הוא כלי מאוד חשוב בקורס, בתואר ובכלל בחיים. ולסיום, הכי חשוב לא לחשוש ולא להתייאש. אם תשקיעו, תלמדו ותאהבו את המקצוע, אין סיבה שלא תצליחו. קורס חוזק הוא התשתית והבסיס ללימודי הנדסת הבניין ואחד הקורסים היותר חשובים בתואר. ושיהיה לכולם בהצלחה!".

גינזבורג: "כל מה שציינתי כאן הוא חשוב לטעמי. בנוסף לכך, אף פעם אל תשאפו רק לעבור את המבחן או הקורס, אלא תשאפו להצטיין בו. אל תוותרו על אף נקודה. מהנדס נוטל על עצמו אחריות רבה ולעתים קרובות הוא הסמכות הקובעת בעבודה. לכן, אל תזלזלו במקצוע שלכם. שיהיה בהצלחה!"

טרמר: "מעבר לדברים שנאמרו, כאמור, משנה לשנה, הדיון על קושי הקורס והשיח בנושא עובר בין הסטודנטים. אבל למעט העובדה שזה מלחיץ, המציאות היא קצת אחרת וצריך לזכור את זה. צריך לקחת בחשבון שזה לא קורס קשה כל כך כמו שחושבים אלא הוא מאתגר. בהצלחה!". 

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר