לחץ על בכירים במשרד השיכון: מתנו את הביקורת נגד הקלות הפיקוח על קבלנים

כחודש לאחר הצגת המלצותיו של "הצוות להפחתת הנטל הרגולטורי בנושא רישום קבלנים" - במשרד השיכון עדיין מתקשים להחליט כיצד לנהוג בהמלצות, שעוררו ביקורת חריפה במיוחד בקרב שורת אנשי מקצוע, ובהם גם בכירים במשרד השיכון עצמו.

מנכ"ל משרד השיכון, אשל ארמוני, ערך באחרונה פגישות עם חברים בוועדה המייעצת לרשם הקבלנים, שמתחה ביקורת חריפה על ההמלצות בנושא רישום קבלנים, וביקש מהם לרכך את הביקורת כדי לאפשר את קבלתן של חלק מההמלצות לפחות. אתמול החליט ארמוני לדחות שוב, בשלושה שבועות נוספים, את הישיבה הבאה של מועצת הקבלנים — הגוף המוסמך לאשר או לדחות את המלצות הצוות — וזו נקבעה ל–10 באוגוסט.

הוועדה המייעצת מורכבת מנציגי גופים מדעיים מתחום הבנייה, בראשות הפרופסור להנדסת מבנים רוני נבון. בחוות הדעת טענו חברי הוועדה המייעצת כי מסקנות הצוות אינן סבירות, ויישומן עלול בסבירות גבוהה לעלות באובדן חיים של פועלי בנייה, שיועסקו בסביבת עבודה לא מקצועית, ושל המשתמשים במבנים לצורכי מגורים, מסחר או תעסוקה. "המלצות חסרות היגיון, בלתי־מבוססות מבחינה מקצועית ומבחינת הידע הנדרש מבעלי כישורים"; "השלכה מצמררת על בטיחות העובדים"; "התוצאות צפויות להיות מקיפות וקשות יותר מאלה של הפל־קל" — אלה רק חלק קטן מהביטויים שבהם ביקרה הוועדה את המלצות הצוות.

לצד ביקורת זו, טען היועץ המשפטי למשרד השיכון, עו"ד אלעזר במברגר, שבעצמו כיהן כחבר בצוות, כי עבודת הצוות היתה מוטה בשל ריבוי הגורמים הפרו־קבלניים בו, ובהם סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ עו"ד אמיר הלר, רשם הקבלנים במשרד השיכון עו"ד אמנון כהן, וראש אגף בכיר לטיוב רגולציה במשרד ראש הממשלה עמיחי פישר. במברגר סירב להצטרף להמלצות הצוות ופירסם חוות דעת מיעוט.

הצוות בראשותו של נתנאל לפידות, מנהל אגף בכיר במשרד השיכון, המליץ בין השאר על שינוי דרגות סיווג הקבלנים. אם המלצותיו יתקבלו, קבלן בראשית דרכו יוכל לבצע פרויקטים בהיקף כספי של עד 8 מיליון שקל (במקום 4 מיליון שקל כיום), ויוכל לבצע עבודות שלד לבניינים של עד 10 ואף 12 קומות ללא מעורבות מהנדס או הנדסאי, יינתן פטור לקבלנים בסדר גודל קטן ובינוני מהעסקה דרך קבע של מהנדס או הנדסאי בחברה, ותינתן לקבלנים אפשרות לחבר את היקפי הבנייה של שני פרויקטים קטנים הנבנים במקביל כדי שייחשבו כפרויקט גדול אחד לצורכי הגדלת סיווג.

ההמלצות, שאותן חשף TheMarker לפני כשבועיים, עוררו סערה בענף הבנייה. מאז הפרסום פנו שורה של אנשי מקצוע וארגונים אל ארמוני בבקשה שיעכב את אישור ההמלצות, ויפתח אותן לדיון ציבורי מחודש. בין הפונים — איגוד מהנדסי הבניין והתשתיות, לשכת המהנדסים והאדריכלים, הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון והקואליציה למאבק בתאונות בניין — ארגון גג שבו חברים בין השאר קו לעובד, ארגון העובדים מען והאגודה לזכויות האזרח בישראל.

איגוד המהנדסים פנה לארמוני פעמיים בשבועיים האחרונים ודרש להיפגש עמו כדי להעלות הסתייגויות. לטענת יו"ר האיגוד וחבר מועצת הקבלנים, דני מריאן, האיגוד לא קיבל עד כה את פרוטוקול הישיבה האחרונה של המועצה בנושא, על אף בקשות חוזרות ונשנות, וכן לא הוצגו הנתונים האמפיריים שעליהם התבססו לכאורה ההמלצות, שלדבריו סותרים נתונים שנמצאים בידי האיגוד. "בעוד שעל פי עבודת הוועדה קיים כיום קושי לכאורה לקבלנים להגדיל את רמת הסיווג שלהם — על פי המידע שבידינו, מתוך 1,400 קבלנים שפנו לרשם הקבלנים בשלוש השנים האחרונות בנושא, 800 נענו בחיוב, ו–100 בקשות נוספות נמצאות בטיפול, כלומר לא קיים כל קושי בנושא", טען מריאן.

במכתב נוסף שששלחו לפני שבוע ראשי הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון — הדקאן פרופ' עודד רבינוביץ', ראש היחידה להנדסת מבנים פרופ' אביעד שפירא וראש המכון הלאומי לחקר הבנייה פרופ' יחיאל רוזנפלד — ביקשו השלושה להקפיא את השינויים המוצעים, "ובמקביל תיערך בחינה מעמיקה — ובעיקר מקצועית — של הצורך בשינויים ושל אופיים". במכתב נפרד ששלח פרופ' ארנון בנטור, גם הוא מהטכניון, נטען כי המלצות הצוות סותרות את המלצות ועדת זיילר שהוקמה בעקבות אסון ורסאי: "בחלק מהמלצות הצוות משתמע שלהקטנת הנטל הרגולטורי ניתנה פרשנות של התפשרות על מקצועיות, על כל המשתמע מכך לגבי איכות הבנייה ובטיחות המבנים".

במכתב ששלח לארמוני מנכ"ל ארגון העובדים מען, אסף אדיב, בשמה של הקואליציה למאבק בתאונות הבניין, נכתב כי לאור הקביעה מצד שורה של אנשי מקצוע כי להמלצות הצוות תהיה השלכה של גידול במספר תאונות העבודה ופגיעה בבטיחות העובדים, יש להקפיא את ההמלצות ולפתוח אותן לדיון ציבורי מעמיק.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "בהמשך להחלטת הממשלה ולאחר שנים שלא נעשו כל תהליכי הסדרה בתחום, משרד הבינוי והשיכון מקיים בימים אלה עבודת מטה יסודית על מנת להפחית ביורוקרטיה וסחבת, לייעל תהליכים ולחסוך בזמן ובהוצאות כספיות, שהיום, לצערנו, מתגלגלות לכיסו של הצרכן. עבודת המטה מתקיימת מזה כשנה בהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה, האוצר וגורמים מקצועיים, ובהם מהנדסים וקבלנים שהיו שותפים לגיבוש ההמלצות. העבודה טרם הושלמה ובימים אלה מציגים כלל הגורמים הרלוונטיים את חוות דעתם בפני מנכ"ל המשרד, במטרה לייצר את בסיס הידע הטוב ביותר לקראת תכנון הצעדים החדשים תוך הקפדה מדוקדקת על בטיחות וללא פשרות על איכות הבנייה".

לכתבה המלאה לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר