מקום לשאגה: סקירת הקמת גן החיות האינטראקטיבי בבאר שבע

פרויקט מעניין מאוד נמצא בימים אלה על שולחנו של שמואל זאנגי, מנהל פרויקטים ביחידת הבינוי של חברת "ברן". מדובר בפרויקט ייחודי של הקמת גן חיות ללא גדרות. כן, ללא גדרות. אינטראקטיבי. השאלה הראשונה ששאלנו אותו היא איך בכלל בונים גן חיות ללא גדרות? בכל זאת, אנחנו לא רוצים להיות טרף של אף אחד. "זה אתגר מרתק", הוא מסביר. "המטרה היא שלא תרגיש שאתה בא כדי לצפות בחיות, אלא שאתה נכנס לסביבה שלהם. באופן עקרוני, קיימות הגדרות ברורות מאוד לגבי מה כל בעל חיים צריך במתחם שלו. ומכיוון שזהו גן חיות ללא גדרות, האתגר הוא למצוא פתרונות יצירתיים לכך מצד אחד ועמידה בתקציב מצד שני. דוגמה אחת שאני יכול לתת בעניין היא מתחם האריות. כדי להמנע משימוש בגדרות, יצרנו מתחם שמופרד באמצעות חפיר בעומק של חמישה מטר וברוחב של שישה מטר. כך האריות לא מגודרים מצד אחד, אך מרחקי ואמצעי הבטחון קיימים". 

 

 

הרחבה של הגן הזואולוגי בבאר שבע

לפרויקט הגיעה יחידת הבינוי של קבוצת ברן לאחר שניגשה למכרז. "היה לנו ידע מסוים בתחום בשל העובדה שעבדנו על פרויקט שבמסגרתו הקמנו בתי חיות בפקולטה למדעי המוח בירושלים", הוא אומר. מדובר בפרויקט הרחבה של הגן הזואולוגי בבאר שבע שתקצובו מגיע מכספי תרומות של קרן מנדל – לרבות השלמה מסוימת ממפעל הפיס - והינו התרומה הגדולה ביותר לעיר. הלקוח הוא חברת 'כיוונים', המפעילה את הגן, שמנוהל דרך החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע. היקפו, כולל ניהול התכנון, הוא 124 מיליון ₪ והוא מיועד להסתיים ב-2022. 

 

יחידת הבינוי של ברן מתמחה בתחום הניהול, תיאום תכנון ופיקוח על הקמת פרויקטים מורכבים עבור מגוון לקוחות פרטיים וציבוריים בישראל. היחידה מנהלת פרויקטים בשלל תצורות, החל משלב בדיקת חלופות, קביעת פרוגרמה ועד לסיום ביצוע הפרויקט כולל כל השירותים ההנדסיים (ניהול, תכנון, רכש והקמה), תכנון-ביצוע ופרויקטי אחריות כוללת (Turn-Key). לצד הפרויקט המאתגר הנוכחי, יחידת הבינוי של ברן ניהלה פרויקטים מורכבים בקנה מידה משתנה, כגון: הקמת שדה התעופה רמון, בניין לימודי ניהול לורי לוקיי, בניין ננו טכנולוגיה ובית הספר פורטר ללימודי סביבה באוניברסיטת תל אביב, מכון רפואי בוטנר בירושלים, אינטל קריית גת, אינטל חיפה – IDC9 וכמובן, מבנה מחקר חקר המוח באוניברסיטה העברית. היחידה מונה כ-40 מהנדסים, אדריכלים והנדסאים.
 

בעלי תפקידים בפרויקט: האדריכלים הם ליאור וולף ואסף לרמן, שנעזרים בסיוע מתכנן גני החיות ההולנדי אריק ואן וילט. הקונסטרוקטור הוא רפי בט מ"לביא בט מהנדסים". אדריכלות נוף על ידי צור-וולף. ניהול הפרויקט מתבצע על ידי שמואל זאנגי מחברת "ברן" וקבלן עבודות העפר הוא ב.ס אל-עוברה בע"מ.

 

ביצוע עבודות עפר
 

באיזה שלב נמצא הפרויקט? אילו אתגרים עומדים בפניכם כרגע?

"הפרויקט נמצא עכשיו בביצוע עבודות עפר גסות וביצוע מובלי מים החוצים את הגן להכנה לכניסת קבלן ראשי. אנחנו בשלב המכרז של הביצוע לקבלן ראשי והוא צפוי לצאת בינואר 2020. כמו כן, התכנון נמצא בהליכי רישוי. מעבר לזה, קיימים אתגרים הקשורים לעמידה בתקציב הפרויקט ובעמידה בלוחות הזמנים שהגדיר התורם, זאת לצד השלמת הליך הרישוי לפני כניסת הקבלן הראשי לעבודות. כמו כן, האתגרים הגדולים הם יחודיים לפרויקט זה – המבנים לחיות, המתחמים וכיו"ב. העבודה מול התכנון היתה רבה, שכן אנו נדרשים לוודא שהקונסטרוקציה של הפתרונות שלנו אכן עובדת – למשל, שאלת עובי הזכוכיות במתחמים, העומק בקרקע (מכיוון שיש בעלי חיים שחופרים) וכו'. האדריכל ההולנדי שליווה אותנו מנוסה בהקמת גני חיות והביא עמו פתרונות טובים להולנד , אבל למשל בכל הקשור לצמחיה, האקלים פה שונה ונדרשנו לבצע התאמות. בסופו של יום, האתגר בתכנון – ואני ליוויתי ממצב של תכנון ראשוני ועד לשלב זה של הוצאת המכרז – היה גדול ודרש יצירתיות. בהקשר לוחות הזמנים, אלה הוגדרו על ידי התורם אבל הוגדרו אבני דרך. כדי לעמוד בהן, התחלנו את ביצוע עבודות העפר במקביל לביצוע המכרז". 

 

הדמייה של גן החיות

 

זאנגי מסביר כי עיריית באר שבע הקצתה לטובת הפרויקט אשת מקצוע מטעמה. "יחד איתנו עובדת על הפרויקט אדריכלית מטעם עיריית באר שבע והיא יושבת בישיבות תיאום התכנון", הוא מציין. "התכנון מתואם מולה כך שהיא עומדת על הדגשים הרלוונטיים מבחינתה. למעשה, העירייה שותפה לעבודה שלנו על הפרויקט הזה כשהאתגר הוא לקבל את היתר הבנייה עד לכניסת הקבלן הראשי לעבודות". 

 

ומה לגבי בעלי החיים עצמם? הם דורשים התייחסות ייחודית.

"אכן, בעלי החיים כל הזמן בראשינו ולהיבטים הזואולוגיים אנחנו נעזרים בזואולוג שמוליק יידוב, שלו ניסיון רב בתחום. הוא גם ליווה את הקמת הגן החיות התנ"כי בירושלים ואף עבד שם. בסופו של יום, כל אלמנט במתחמי החיות צריך לעבור אישור שלו וזה מגיע לרזולוציות שבפרויקטים אחרים לא חושבים עליהם, למשל סוג המים (בעלי חיים שונים דורשי סוגי מים שונים), סוגי ההפרדה, סוג הצמחיה שמותר לשלב בכל מתחם ועוד. אני יכול לתת דוגמה מעניינת לגבי ג'ירפות - במתחם שלהן נדרשת הגנה גם מסביב לעצים בשל התנהגותן. כל אלמנט ולו הקטן ביותר, צריך לקבל אישור זואולוגי במקביל לאישור התכנון האדריכלי, כך שקיים גורם מאשר נוסף שנמצא בישיבות התכנון.
"דוגמאות נוספות כוללות ביצוע רשתות מתחת לפיתוח של הדורבנים ורשתות מרותכות לנשרים. ובכלל, נושא לוחות הזמנים הוא קריטי לא רק לפרויקט אלא לדיירים העתידיים. נדרשת התאמה של לו"ז הביצוע ללוח הזמנים של הבאת בעלי החיים. הג'ירפות, למשל, דורשות זמן התאקלמות ויש להתחשב בזה. או שישנם בעלי חיים בגן הקיים שדורשים העברה לצורך שיפוץ המתחם שלהם, כגון אריות ובבונים. הכל חייב להלקח בחשבון".

 

סיור במחצבת דרגות לבחינת הבאת סלעים טבעיים מפיצוץ מהמחצבה
 

אלמנטי תכנון יחודיים

מכיוון שזהו פרויקט ייחודי, זאנגי מספר על כמה אלמנטים יחודיים מבחינה תכנונית. "כל התכנון הנופי והפיתוח בוצע על ידי משרד אדריכלי הנוף צור-וולף, כשהתכנון של מתחמי בעלי החיים נערך בשיתוף עם מתכנן גני החיות אריק ואן וילט", הוא אומר. "התכנון נעשה על פי תפיסה של איזורי מחיה – עמק, ערבה, נווה מדבר וסוואנה – ואלה תוכננו לפי היחודיות של כל אחד מאיזורי המחיה הללו. למשל בעמק, נצטרך לייצר סלעים מלאכותיים ויעשה את זה קבלן משנה מחו"ל. יש פה כמובן אתגרי רישוי, מכיוון שעד שאין לנו תכנון סופי של האלמנטים האלה לא נוכל להגיש את האישור לרישוי אלא רק לאחר מכן. אתגר נוסף הוא תכנון הבריכות – מתוכננו כמה בריכות מסוגים שונים (בריכות נוי, בריכות בטון ועוד) על ידי חברת מיזומי. הבריכה היחודית היא זו להיפופוטמים, שלא מבצעים אותה מבטון אלא משכבה של שכבה של חרסית וזה מה שאוטם אותה, בלי יריעות ובלי בטון. זה שונה מבריכות אחרות מכיוון שחרסית זה בדיוק מה שמנסים להרחיק מהקיר התומך בנסיבות רגילות ולכן האתגר בביצוע בריכה כזו הוא גדול. ביצענו בדיקה ראשונית כדי למצוא פתרון לבריכה הספציפית הזו. או למשל, בריכת הפינגווינים דורשת מים נקיים מאוד וצריך למצוא את הפתרון לכך שאלה יסופקו באופן שוטף. בסופו של יום אני יכול לומר שהתכנון בפרויקט הזה יחודי ביותר שכן נדרשים אישורים זואולוגיים לכל אלמנט וצריך להתאים את הכל לתקנים של גני החיות בעולם. וזה האתגר שעומד בפנינו – לייצר גן חיות ייחודי, בסטנדרט גבוה שאינו נופל משום גן חיות אחר בעולם". 

 

סיור של צוות התכנון בגן הקיים 
 

עד 2022 לשמואל ולצוות הפרויקט יש עוד עבודה רבה. אבל אנחנו בטוחים שהדיירים החדשים יהנו מאוד מהבית שיבנו להם. אנחנו עוד נחזור לבדוק איך הם התאקלמו. 

 

למשרות בתחום הניהול והפיקוח >> 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר