מרבית חברות הבנייה הסיניות שבדרך לא עומדות בהבטחות

בסוף חודש אוקטובר הודיעו משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון על בחירת שש חברות זרות, חמש סיניות וחברה אחת מפורטוגל, שיהיו רשאיות לבנות בנייני מגורים ולנהל פרויקטי בנייה בישראל. מטרת המהלך היא להאיץ את היקף הבנייה בישראל ולהגדיל את היצע הדירות בשוק. במשרדי השיכון והאוצר התגאו כי החברות שנבחרו בתהליך בחירה מוקפד מבין 50 מועמדות הן מהשורה הראשונה בעולם.

עם זאת, בדיקה שערך כלכליסט על החברות שנבחרו במכרז, מעלה שורת תמיהות סביבן, ובעיקר סביב אחת מהן – Jiangsu First construction Corporation. לפי פרסומי משרד הבינוי והשיכון לאחר המכרז, מדובר בחברה שנוסדה בשנת 1949, והיא חברה פרטית, שפועלת מהעיר נאנג'ינג בסין והכנסותיה עומדות על מעל ל־1.5 מיליארד דולר בשנה. בירור קצר ברשם החברות הסיני מעלה כי לא קיימת חברה שעונה על פרטים אלו. כלכליסט פנה אל משרד הבינוי על מנת לקבל את מספרי החברות שזכו במכרז – מספר ברשם החברות או מספר התאגדות, אך לא הצליח לקבל את המידע. עם זאת, בדיקה של כרטיסי הביקור שהשאירו כאן אנשי הקשר של החברה, הובילה לחברה באותו שם שנוסדה ב־1997, שהיא פרטית "בבעלות המחוז ומופעלת על ידי האזרחים". בדיקה על חברה זו העלתה כי המבנה התאגידי הינו מפוזר ומסועף, וכולל חברות קשורות רבות, שמופיעות לא פעם, ברשימה השחורה "לענייני אשראי" של השלטונות הסיניים. לפחות ארבע מהן מופיעות ברשימה זו.

איפה המספרים

חברה נוספת אשר לגביה נתגלו סימני שאלה היא China Huashi Enterprises. לכאורה, מדובר בענקית. החברה הוקמה בשנג’ן בדרום סין באוגוסט 1982. שנתיים לפני כן, ב־1980, שנג’ן נבחרה לשמש כאזור הכלכלי המיוחד הראשון בסין שבו החלה לפעול כלכלת שוק חופשי. התוצאה היתה צמיחה מסחררת שהפכה את שנג’ן בתוך 30 שנה מעיירה של 30 אלף איש למטרופולין עם 10 מיליון תושבים. China Huashi Enterprises היא למעשה חברה־בת של קונצרן בנייה ממשלתי ענק בשם Sichuan Huashi Group, שבסיסו במחוז סצ’ואן במערב סין. החברה האם ממוקמת כיום במקום ה־9 בדירוג הקבלנים הגדולים בסין על פי Engineering News Record עם פרויקטים בהיקף 8 מיליארד דולר ב־2015. החברת־הבת הוקמה כדי להצטרף לתנופת הבנייה האדירה בשנג’ן בעקבות פתיחתה לעולם. לפי הנתונים שפרסם משרד השיכון עם זכיית החברות במכרז, הכנסות החברה עומדות על מעל מיליארד דולר והיא מעסיקה אלפי עובדים. אולם בדיקה של נתונים שפרסמה בסין, מעלים סימני שאלה סביב הנתונים. 

הסתבכות בסעודיה

חברה שלישית שלגביה נתגלו סימני שאלה היא Everbright International Construction Engeeniring Corporation. החברה נוסדה ב־1994 ופועלת מבייג’ינג. לפי מרשם החברות הסיני, החברה נמצאת בבעלות של חברה ממשלתית אחרת בשם China Construction International שדורגה במקום ה־275 ברשימת 500 הקבלנים המובילים בסין של איגוד ניהול פרויקטי הבנייה הסיני ב־2015. לפי משרד השיכון, לחברה הכנסות של מעל מיליארד דולר. החברה מעסיקה 125 מהנדסים ועוד 200 עובדי מטה בתחומי ניהול, כלכלה ופיננסים. החברה מדווחת על ביצוע מגוון פרויקטים באזור בייג’ינג והסביבה שקשורים לכמה מהאתרים המוכרים ביותר בעיר, כמו בניית אוטוסטרדת בה דה לינג המחברת בין בייג’ינג לחומה הגדולה, מרחק של כ־65 ק"מ, שיפוץ המאוזוליאום של היו"ר הראשון של סין מאו דזה דונג בכיכר טיינאנמן, תיקון של המדרחוב המפורסם ציאנמן בסמוך לכיכר ועבודות תשתית הקשורות לבניין המשרד הסיני לביטחון פנים, אוניברסיטת צ’ינחואה והמוזיאון הלאומי של סין. פרויקטים נוספים שביצעה החברה מחוץ לבייג’ינג הם בניית תחנת כוח הידרואלקטרית במחוז ליאונינג בצפון-מזרח סין ובניית טרמינל ימי לסחורות במחוז אנחווי במזרח סין.

עם זאת, לידי "כלכליסט" הגיעו מסמכים משפטיים רשמיים מבית המשפט בבייג'ינג, המצביעים כי החברה היתה בעבר ברשימה השחורה של השלטונות הסיניים. באחד מהמסמכים מצויין כי זרוע של החברה שביצעה פרויקט בסעודיה, לא שילמה לעובדיה במשך 4 חודשים. אלו פנו במחאה לשגרירות הסינית במדינה, והוחזרו לסין על ידי המדינה, לאחר שהחברה בטיפול בעניין, וזאת לאחר ש"פעולות המחאה של העובדים הפריעו לשגרירות הסינית וגרמו לשבירת החוק המקומי".

שתי ענקיות בדרך לכאן

בדיקה מעמיקה של החברות הסיניות שזכו במכרז מעלה כי האמירה שמדובר בחברות מהשורה הראשונה בעולם מוגזמת בחלק מהמקרים, אך הרשימה כוללת גם חברות שהן בהחלט שם גדול בסין ובראשן Beijing Construction Engineering Group ו־ Jiangsu NanTong No. 2.

למעשה רק חברה אחת מתוך חמש הסיניות, Beijing Construction Engineering Group, (BCEG) נכללת ברשימת 250 חברות הבנייה הגדולות בעולם על פי נפח פעילות של המגזין האמריקאי Engineering News Record. החברה דורגה נכון ל־2016 במקום ה־48 ברשימה, ירידה של ארבעה מקומות בהשוואה לשנה שעברה.

ברשימה אחרת של Engineering News Record, המדרגת את 80 הקבלנים הגדולים בסין נכון ל־2015 על פי הכנסות, דורגה Beijing construction במקום ה־13, לפני Jiangsu NanTong No. 2 שדורגה במקום ה־15. שאר החברות שנבחרו לעבוד בישראל אינן מדורגות ברשימה.

איגוד ניהול פרויקטי הבנייה הסיני (Chinese Construction Enterprises Management Aassociation) מפרסם גם הוא רשימה של 500 חברות בנייה סיניות מובילות על בסיס כמה קריטריונים כמו נכסים, רווח נקי ותפעולי ודירוג אשראי. ב־2015 דורגה חברת Jiangsu NanTong No. 2 במקום ה־25, הגבוה ביותר מבין החברות שיעבדו בישראל. אחריה דורגה Beijing construction במקום ה־30, כאשר חברת China Haushi Enterprise תופסת את המקום ה־219 ו־Jiangsu First construction Corporation מדורגת במקום ה־285. חברת Everbright כלל לא מופיעה ברשימה.

"מותנה בבדיקה"

Beijing Construction Engineering group היא השם הגדול והמוכר ביותר בעולם מבין חברות הבנייה הסיניות שנכנסות לישראל. מגזין Engineering News Record העריך כי פעילויות הבנייה של החברה הניבו הכנסות שהסתכמו ב־2015 ב־7.5 מיליארד דולר. החברה מעסיקה כ־20 אלף עובדים ב־27 שלוחות ברחבי העולם ולפי נתונים שסיפק משרד השיכון הכנסותיה עומדות על מעל 2 מיליארד דולר בשנה. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "שש החברות הזרות, מתוכן 5 סיניות, שזכו במכרז בשעתו, ידעו כי זכייתן מותנית במעבר בהצלחה של בדיקת הנאותות המסתיימת בימים אלה. מבדיקת הנאותות הקפדנית עולה כי חלק מהחברות יצאו מהרשימה ויוחלפו בחברות אחרות שדורגו במכרז. נדגיש כי מדובר בפרויקט חשוב וראשון מסוגו עליו החליטה ממשלת ישראל שעתיד להשפיע על הבנייה המתועשת בארץ".

לכתבה המלאה, לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר