עבודות שלד בשיטת ברנוביץ`


 
 
 
הכתוב לעיל אינו מהווה המלצה מכל סוג שהיא. הוראות ליישום וטיפול באבן - יתקבלו על ידי יועץ האבן \ קונסטרוקטור הפרוייקט בלבד.

סוג האבן
 
  • תקן ישראלי: אבן החיפוי צריכה לעמוד בסטנדרטים של תקן ישראלי מס` 2378 חלק 1 לחיפוי חוץ
  • משקל סגולי: מינימום 2,300 [ק"ג\מ"ק]
  • ספיגות: מכסימלית של 1% לאבן קשה, 2% לאבן רכה (גיר) מומלץ השימוש באבן קשה
  • חוזק לכפיפה: מינימום 3 [Mp]
  • באזורים הקרובים לים יש לבצע בדיקת התגבשות מלחים ולדאוג לעמידות האבן בסביבה קורזיבית
  • באזורים הקרובים לעורקי תחבורה ראשיים יש לבצע בדיקת בליה לסביבת CO
  • רצוי להעזר ביועץ אבן או חוות דעת של ספק אבן נטרלי לפני קבלת ההחלטה על סוג אבן החיפוי
 
מידות האבן
 
  • במידת האפשר ובאישור קונסטרוקטור הפרוייקט, עובי האבן לחיפוי בשיטת ברנוביץ יהיה בעובי שלא יפחת מ-2 [ס"מ]. יש לציין כי רוב היועצים והמומחים ממליצים על אבן בעובי מינימלי של 3 [ס"מ].
  • אורך האבן לא יפחת מ - 40 [ס"מ] ולא יעלה על 80 [ס"מ]
  • רוחב האבן יכול לנוע במידות 25-32 [ס"מ] בהתאם לפרישה
טיב האבן הינו בעל השפעה מכרעת על קבלת המוצר הסופי ואיכותו. השקעה של מספר דולרים נוסף למ"ר וקבלת אבן איכותית וחזקה יותר עשויה לחסוך רבות בעבודת התיקון והחלפת השבר, פחת קטן יותר והימנעות מבעיות של רטיבות.
 
עיגון האבן
 
  • עיגון האבן יבוצע ע"י 4 עוגני נירוסטה בקוטר 3.5 [מ"מ] לפחות לכל יחידה עפ"י התקן - רצוי השימוש בעוגן בקוטר 4 [מ"מ]
  • לכל עוגן נירוסטה יבוצע חירור בדופן האבן וחריץ ע"י דיסק שיאפשר השקעת העוגן אל תוך פני האבן
  • חירור האבן יבוצע ע"י מכונה ייעודית לכך או "שבלונה" אשר יבטיחו כי החירור יעשה בצורה אחידה ושווה בכל החורים
  • בכל מקרה יש לשמור על "בשר" בצד הפנימי של האבן הפונה אל הבטון - מאחר ועיקר הלחץ מופעל בצד זה
 
כאשר אורך האבן גדול מ - 60 [ס"מ] יש לקדוח זוג חורים נוסף (סה"כ 3 חורים בכל צד) דבר שיבטיח עיגון תיקני גם במידה והאבן תיסדק לאחר היציקה (בפועל תהפוך לשתי אבנים).


סוגי עוגני נירוסטה
בשוק קיימים שלושה סוגי חומרים המשמשים לעיגון:
 
  • נירוסטה 201 - לסביבה רגילה, מכילה 2-3% ניקל ומחירה כ-15 [אגורות\יח`]
  • נירוסטה 304 - לסביבה קרובה לים, מכילה 6-8% ניקל ומחירה כ-45 [אגורות\יח`]
  • נירוסטה 316 - לסביבה קרובה מאד לים, מכילה 14-16% ניקל ומחירה כ-55 [אגורות\יח`]
 
פרישת האבן בתבנית
 
סידור האבן יעשה בשיתוף האדריכל תוך התחשבות מכסימלית בחזיתות המבנה ובפתחים השונים.
הסידור המיטבי הינו ע"י יצירת משיקים אופקיים בכל שורה, משיקים אשר ישפרו את האחיזה של הבטון באבן ויטשטשו אי דיוקים קטנים במישוריות חיפוי החוץ הנובעים מתבניות לא ישרות, לחץ שנוצר ביציקה וכו`...
 
  • פינות הבנין יבוצעו עפ"י פרט של סידור אבן ע"ג אבן - 1:2
  • במידה ולא מתאפשר ביצוע פוגות - חובה לדאוג לתפר "הרפיה " אופקי בין כל קומה וקומה בעובי מינימלי של 2 [ס"מ] !

טיפול בקיר

 
לאחר סידור האבנים ע"ג התבנית והחדרת העוגנים יש לבצע איטום משיקים על גבי כל הפוגות הפנימיות של האבנים. חומר האיטום יהיה מסוג מרק אקרילי המיועד לכך. תפקידו של המרק הינו איטום המשיקים מפני חדירת מים וכן איטום קיר האבן מפני יציאת "מיץ" הבטון במהלך היציקה. לא מומלץ למרוח את גב האבן בשכבת פריימר בטון אשר יתרון האיטום שלו אינו מוכח ויתכן שיצור שכבת "פילם" אשר תגרע מכושר הידבקות הבטון לאבן.
 
 
הכנות ליציקת הקיר
 
לאחר סיום הכנת קיר האבן ואיטומו ניתן להתפנות להכנת קיר הבטון ליציקה. תפיסת האבן לתבנית עד ליציקת הבטון נעשית ע"י פרופיל T הנשלף סמוך ליציקת הבטון, יש לוודא שליפת כל "הסכינים" בתום היציקה - השארתם בתוך הקיר משמעותו החלדת הברזל, תפיחתו וערעור עיגון האבן. שיטה נוספת לעיגון האבנים לתבנית, נעשה באמצעות פרופילי פלסטיק בגב האבן, המשמשים להצמדת והידוק האבנים אל התבנית, באמצעות חוטי נירוסטה דקים.

סידור רשתות ברזל בקיר הבטון - יש לדאוג לקביעת שומרי מרחק מפלסטיק בין הברזל לקיר האבן על מנת להימנע מכשל שיקרה כתוצאה מחדירת מים וקורוזיה דרך האבן אל גופי מתכת
וערעור עיגון האבן.


טיפול בחזיתות והשלמת האבן
 
הטיפול בחזיתות הבנין מתחיל עוד בשלב השלד ע"י מערך של "מרפסות" התלויות מפיגומי הקומה אל הקומה שאך זה הסתיימה. בצורה זו נעשית עיקר עבודת הטיפול בקיר עוד בשלב השלד.
 
לאחר סיום עבודות השלד מטופל הקיר בשנית על מנת לתקן את כל הפגמים לנקותו ולהוסיף את הנדבך האחרון של האיטום. עבודה זו מתבצעת לרוב בעזרת פיגום חשמלי תלוי, כאשר לחץ הזמן בהעברת הפיגום אינו קיים כמו במהלך עבודות השלד וניתן להתייחס נקודתית לכל מפגע.
 
ניקיון: ניקיון קיר האבן משאריות בטון, לכלוך והכתמות שונות. ניתן להיעזר לעבודה זו בחומצת מלח מהולה - אולם כדאי לבצע תחילה ניסוי על קטע ניסתר כיוון שאבנים שונות ובעיקר אבני גיר ישראליות נוטות לשנות את הגוון לאחר טיפול בחומצה. במקרה כזה לא נותרת ברירה אלא לבצע ניקוי ידני ע"י דיסק עם מברשת פלדה לניקוי.
 
אבנים שבורות: אבנים אשר נשברו בצורה חמורה במהלך יציקת הקיר ופרוק התבניות יוחלפו ע"י סיתות האבן כולה החוצה מהקיר, ניקיון תשתית קיר הבטון וסגירת כל מוקדי הסגרגציה במידה ויש. הדבקת אבן חדשה במקום האבן המוחלפת (בדרך כלל יש צורך להשתמש באבן בעובי 1 [ס"מ]) ע"י דבק ייעודי לכך - הדבק חייב להיות מתאים להדבקת אבן חיצונית בעל חוזק מספק ובעל גמישות מתאימה. כל אבן שתוחלף - תעוגן שוב ע"י שני ברגי נירוסטה !
 
אבנים סדוקות: סדקים נימיים ושברים באבן, בעיקר בקצות האבן ניתן לתקן ע"י רובה צמנטית לחיפוי חוץ בגוון מתאים. הוצאת אבן המעוגנת ליציקת הבטון והחלפתה אינה מומלצת במקרים בהם הנזק מזערי וניתן לתקנו ע"י רובה. בכל מקרה אין להשתמש בדבק שיש לתיקונים - חומר זה אינו עמיד לקרינת השמש והוא מתפוצץ ומתקלף בתוך פרק זמן קצר.
 
מילוי פוגות: מילוי המשיקים בין האבנים יבוצע ע"י מסטיק אקרילי בשפורפרות המיועדות לכך. חומר זה משמש לאטימת הפוגות ולחומר גמיש המשמש בתפרי הרפיה. יש לבצע תפר הרפיה כאמור בכל קומה לפחות.
 
סילר: בסיום כל עבודות התיקונים וההחלפות יש למרוח סילר שקוף לשימוש חיצוני ע"ג כל הקיר. מטרת מריחת הסילר הינה להקנות לקיר נדבך אחרון של איטום, ברק והגנה. יש לדעת כי עמידות הסילר היא למספר שנים בודדות בהתאם לסוג הסילר.


חלונות ממ"ד
 

הדבקת אבן ע"ג כיס חלון הממ"ד היא פעולה לא רצויה ומסוכנת - אין ניסיון מוכח של שנים רבות לגבי פעולה זו בה מודבקת אבן החיפוי אל דופן הפח של החלון. חיפוי האבן מעל כיס חלון הממ"ד יבוצע ע"י הרחבת עובי הקיר (והתאמת פרופיל משקוף החלון בהתאם) בצורה שניתן יהיה לצקת בטון בעובי של לפחות 5 [ס"מ] ואליו יעוגנו האבנים.

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר