עוקף קריות: מוכן לסדר

בעוד שבוע, בבקרו של ליל הסדר, ייפתח כביש עוקף קריות לתנועה מלאה, בין העיר התחתית בחיפה לפאתי עכו. שר התחבורה ישראל כ"ץ: הקדמת לוחות הזמנים היא חסכון נטו למשק והקלה משמעותית עבור נהגים רבים.

שבוע לפתיחה המלאה של כביש עוקף קריות. ביום שני בשבוע הבא (25.3.2013), בשעות שלפנות בוקר, יסתיימו ההכנות האחרונות והכביש החשוב ביותר במפרץ חיפה, כביש עוקף קריות (מספר 22) ייפתח לתנועה למלוא ארכו. הפרויקט שיקדים בחצי שנה את לוחות הזמנים המקוריים, יאפשר נסיעה במסלול שארכו 14 ק"מ, בין העיר התחתית בחיפה, לשדרות ההסתדרות, קרית אתא, קרית ביאליק, זבולון, מטה אשר וכפר מסריק, עד לפאתי עכו. מחר, יום שני – בשורה נוספת עם פתיחתו לתנועה של נתיב נוסף בכביש 79, בקטע העמוס שבין מחלף ביאליק לכביש 4 – הכביש יהפוך לדו נתיבי בשני מסלולי הנסיעה.

"הקדמת לוחות הזמנים היא השי שלנו לחג הפסח. זהו חסכון נטו למשק הלאומי והקלה משמעותית עבור נהגים רבים", אמר שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והתשתיות ישראל כ"ץ, "פתיחת הקטע הצפוני בכביש, מעמידה לרשות הנוסעים חמישה מחלפים המאפשרים נסיעה מהירה, נוחה ובטוחה בלבו של מפרץ חיפה", הוסיף כץ, "דקות נסיעה יחליפו נסיעה דרך עשרה רמזורים בכביש ישן החוצה ערים צפופות ואיזורי תעשייה. חיפה, עכו והקריות מעולם לא היו קרובות כל כך".

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל שי ברס, אמר כי הכביש נבנה מתוך מחשבה לשנות דור: "לצד הפתרונות לכלי הרכב, הכביש מעניק פתרונות לסוגיות רבות, בהן העתקת והקמת מערכות תשתית מתקדמות, ניקוז נחלים, הרחקת קרקעות רעילות ממפרץ חיפה, עבודות שיקום נרחבות בשמורת טבע, העתקות עצים, הנחת תשתיות לאלפי יחידות דיור חדשות, שבילי אופניים ועוד. אנו גאים לסיים את הקמתה של מערכת תחבורה ברמה הגבוהה ביותר בישראל, אשר תשמש ציר אורך עיקרי במטרופולין".

הקמת כביש עוקף קריות נוהלה ע"י החברה לפיתוח ותשתיות (ח.פ.ת). הקבלן הראשי בפרויקט, הינה חברת "שפיר". הפרויקט שהוקם בהשקעה של כ-2 מיליארד שקל, יצר מסלול נסיעה חדש בין חיפה לקריות, עכו והגליל המערבי, עם אפשרות לנסיעה במהירות 100 קמ"ש. הכביש מהווה כבר כיום חלופה איכותית לשדרות ההסתדרות (כביש מספר 4), עד למחלף ביאליק שנפתח חלקית לתנועה. הפעלת הקטע הצפוני בכביש, באורך 6 ק"מ, תכלול פתיחה מלאה לתנועה של מחלף ביאליק, פתיחת מחלף כרי נעמן וקטע נסיעה חדש עד לכניסה לכפר מסריק ולארכו, שני צמתים להשתלבות בכביש 4 וליציאות מהכביש.

בשולי הדברים יודגש כי פתיחת הכביש לתנועה, עדיין אינה סיומן של העבודות בפרויקט שהוקם בהשקעה של קרוב ל-2 מיליארד שקל. עדיין נדרשת עבודה להשלמת הכביש: עבודות נופיות, טיפול באיי תנועה, שני גשרים להולכי רגל באזור כפר מסריק ובעין המפרץ, סלילת שכבת אספלט אחרונה בשעות הלילה ועבודות אחרונות להשלמת הפרויקט.

צילום: רודי אלמוג, באדיבות נתיבי ישראל.