עושים סדר במושגים: BIM ו-VDC

המונחים BIM ו-VDC הופכים מוכרים יותר ויותר, אבל רבים עדיין לא פוגשים אותם בעבודה עצמה בגלל שהשימוש בהם עוד לא הושרש בכל החברות, ותלוי לא פעם בהיקף הפרויקט. בשל כך נוצר פער ידע ולא פעם נתפסים שני המושגים האלו כאותו הדבר, אז החלטנו לעשות סדר בעניינים.

 

נא להכיר - BIM

BIM הינה מתודולגייה, שיטת עבודה. ה-BIM מהווה תוצר של תהליך שבו משולב כל המידע מתוך התכנון, הביצוע והתיעוד לאורך חיי הפרויקט. בשיטת BIM קובץ ה-Revit המתקבל יכול להיות עשיר באינפורמציה ולכלול פרטים לגבי מאפייני הביצוע של הפרויקט, ספציפיקציות פיזיות ומידע שאינו פיזי. כל אלו מוטמעים וחולקים יחד מודל הוליסטי של הפרויקט. זהו תהליך המתאפשר בזכות שיתוף פעולה בין כל הגורמים בפרויקט, ומספק לאדריכלים, למהנדסים, ללקוחות ולקבלנים לעבוד יחד, בו-זמנית או ברצף, על אותו המודל. את התכנית הראשונית יוצר אדריכל על Revit, עליה מתווספות שכבות נוספות של בעלי המקצוע האחרים, כשהראשון שבהם הוא הקונסטרוקטור, וכל השאר אחריו.

ביצוע בדיקות במודל מאפשר זיהוי בעיות תכנוניות טרם יציאה לביצוע,  וכך מתאפשרת מציאת פתרונות לבעיות עוד טרם היווצרותן. כך, ה"כלי" הזה חוסך כסף וזמן, מפחית את ההשפעה של הפרויקט ושל תהליך הביצוע שלו על הסביבה, מעלה את רמת הבטיחות בפרויקט ומאפשר לבעלי המקצועות השונים להבין בצורה טובה יותר תכנון תלת-ממדי של אלמנטים מורכבים בתוך הפרויקט.

ה-BIM מציג מודל דיגיטלי של הפרויקט שכולל את כל המערכות והפריטים הפונקציונליים הפעילים שהוא מכיל: חיווט חשמלי, מיזוג אוויר, דלתות, חלונות, צנרת, וכיו"ב. זהו מקור מידע מולטי-דיסציפלינרי שיתופי לכל בעלי התפקיד בפרויקט מסוים המאפשר יעילות מקסימלית בתהליכי התכנון והבנייה בהתחלה, אבל נותר גם אחרי השלמת העבודות והאיכלוס ומאפשר עדכון מתמשך ושימוש במודל ככלי לטיפול בתקלות, החלת שינויים מבניים במידת הצורך ותחזוקה שוטפת.

המודל הוא כלי עבודה מהותי במתודוגליית BIM ומהווה תהליך שמצריך שיתוף פעולה ועובד יותר טוב ככל שמוזנת לתוכו יותר אינפורמציה, כמו למשל פרטי מידע אודות חומרים הנמצאים בשימוש בפרויקט, מידע אודות רכיבים וחלקים ומידע אודות היצרנים שייצרו אותם, אם כי יותר מדי מידע פוגם באיכות המודל ולכן נדרשת בחינת הצורך בסוגי האינפורמציות השונות שניתן להזין לתוכו. להבדיל מתוכנות קודמות דוגמת ה- 3D CAD, מסד הנתונים ב-BIM עשיר יותר ויכול להכיל נתונים אודות תכונות וספציפיקציות של רכיבים וחומרים שונים כמו הולכה, בידוד רעשים, "התנהגות" בתנאי חום וקור, אסתטיקה, תפקוד מבני ועוד.

שיתוף פעולה מהווה מושג מפתח בניסיון להגדיר ולהבין מה זה BIM ואיך הוא עובד. שיתוף פעולה מצריך תיאום בין גורמים שונים בעלי מטרה משותפת. קווי התקשורת המוגדרים בתהליך מאפשרים דיוק בעבודה והורדה של סף השגיאות. היישום המקובל הנו ייצור מודל מאסטר המורכב משכבות מידע המעודכנות בזמן אמת ומקנות גישה לאותו מודל בכל שעה ומכל מקום. זהו ייצוג דיגיטלי של מאפיינים פיזיים ותפקודיים של מבנה או פרויקט. ככזה, הוא משמש כמשאב ידע משותף למידע על המבנה, ומהווה בסיס אמין להחלטות במהלך מחזור חייו מתחילתו ואילך.

 

ה-BIM מציג מודל דיגיטלי של הפרויקט שכולל את כל המערכות והפריטים הפונקציונליים הפעילים שהוא מכיל

 

ה-BIM מהווה כלי עבודה תכנוני ומאפשר הבנהשל הממדים הנוכחיים של מבנה קיים, או בחינה של כוונת התכנון של משהו שטרם נבנה BIM משמש לסיוע בתכנון ובתיאום, מה שמוביל ליעילות בנייה גדולה יותר, כולל הפחתת עבודות חוזרות, הפחתת עלויות חומרים ועלויות עבודה, זיהוי מוקדם ומתקדם של התנגשויות והעלאת הצורך בשימוש בבנייה טרומית.

BIM מייצר מודל תלת ממדי המאפשר הבנה טובה יותר של יחסים בין חללים, חומרים ומערכות שונות בתוך מבנה פיזי, וכיצד אלמנטים מהעולם הלא-וירטואלי ישפיעו על אותו מבנה. כאשר מרכיבים במודל משתנים, המודל כולו מתעדכן כך שישקף את השינוי, מה שמבטיח שלכל הצדדים המעורבים בפרויקט תהיה גישה למידע עדכני בסביבה שיתופית. ניתן לקשר כל היבט של הפרויקט לנתונים רלוונטיים, מאוחדים וריכוזיים, המסייעים להפחית את הסיכון לאובדן מידע ולשיפור היעילות הכוללת של הפרויקט.

 

ועכשיו - VDC 

ה-VDC או Virtual Design and Construction אף הוא מוגדר כתהליך עבודה, כמו ה-BIM, ומתאר ניהול מודל ביצוע רב תחומי משולב. התהליך מאפשר פיצוח אסטרטגי אידיאלי של פרויקט תוך שילוב בעלי המקצוע השונים עם הטכנולוגיות המתאימות לאותו פרויקט.

ה-BIM מהווה פעמים רבות חלק מהותי ב-VDC, אבל בעוד BIM מתייחס למאגר מידע דיגיטלי של כל מה שקשור לפרויקט, ומורכב ממידע גיאומטרי ולא גיאומטרי כאחד, VDC מתייחס לתהליך שבו נעשה שימוש ב-BIM לאורך מחזור החיים של פרויקט. למרות ש-VDC הוא מושג רחב יותר המאמץ את BIM כמסגרת או דרך עבודה וחלק בעל ערך גבוה מאוד בתהליך שלו, השניים עצמאיים זה מזה. VDC לא תמיד כולל BIM, וניתן ליישם BIM מבלי להיחשב כחלק מ-VDC.

בניגוד לאמונה הרווחת, VDC אינו מרכיב שונה מ-BIM אלא הוא המתודולוגיה הכוללת הגדולה יותר שיכולה להשתמש ב-BIM לתכנון בנייה. VDC הוא תהליך כולל של ניצול טכנולוגיית מחשב כדי להפוך את תהליך הבנייה ליעיל יותר, בעוד BIM הוא אחד הכלים שניתן להשתמש בהם בתהליך VDC. במילים פשוטות, תהליך VDC משפר את התיאום בין כל המשתתפים כדי לא רק להשתמש בטכנולוגיה כדי לבנות בצורה יעילה יותר, אלא כדי לבצע דיגיטציה של הנכס לצורך שיפוץ ותפעול עתידיים.

 

 

VDC מאפשרת לחברות בנייה להשתמש במודלים ממוחשבים תלת ממדיים מדויקים, המפותחים בדרך כלל באמצעות BIM, כדי ליצור "תאום דיגיטלי" למבנה עוד לפני שנבנה. התהליך מאפשר לקבלנים להעריך בצורה מדויקת יותר את כמויות החומר והעלויות הקשורות להשלמת פרויקט, ומעודד תקשורת ושיתוף פעולה מוגברים שמסייע להימנע מעבודות חוזרות יקרות - שבדרך כלל אחראיות ליותר מ-10% מעלות הבנייה. התאום הדיגיטלי מאפשר לבחון בכל רגע נתון את כל המבנה על כל היבטיו והמערכות שבו. התאום הדיגיטלי מאפשר לתכנן שינויים ו"לשלוט" בניהול המבנה תוך כדי הבנייה ולאחר השלמתה.  

עם זאת, VDC לא תמיד חייב לערב BIM. זוהי מתודולוגיה גג שלרוב משלבת עקרונות של BIM לשיתוף מידע טוב יותר, שיתוף פעולה ותקשורת. בכל מקרה אין ספק שזהו עתיד הענף, ולגבי חברות מובילות הפועלות בפרויקטים גדולים ומורכבים, ה-BIM וה-VDC הם כבר ההווה.

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר