על ניהול פרויקטים. כתבה ראשונה בסדרה

 

כל התהליכים, השלבים, סדרי העדיפויות והתפקידים השונים הכרוכים בניהול פרויקט בניה.
כתבה ראשונה בסדרה.
 
כתבה זו, שעניינה ניהול פרויקט בניה (פרטי או אחר) בשיטה הקונבנציולית הנהוגה בארץ, הינה הראשונה בסדרת כתבות שמטרתן להביא ולו על קצה המלזג, את עיקרי ויסודות התהליכים, סדרי הפעולות ו"הנפשות הפועלות" בניהול פרויקט בניה.
 
כמובן שאין מדובר על פרויקטים מורכבים, ארוכי טווח ועתירי תקציב, כי אם בבניה פרטית, או בכזו המקבילה לה בהיקף ובתקציב והמורכבות, גם אם לאו דווקא נועדה למגורים כבנית מבנה תעשייה, לדוגמא.

הכתבה תתיחס לכמה שאלות יסוד אותן נבהיר "אחת לאחת" כדי לעמוד נכונה על המושגים השונים ו/ או ההיבטים הכרוכים בניהול פרויקט בנייה:
  • מהו תפקידו של מנהל הפרויקט ומהם הכישורים הנדרשים לכך
  • באיזה שלב יש לערב מנהל פרויקט ומדוע
  • היכן מצויה "נקודת ההתחלה" של הפרויקט ומהם השלבים השונים שבדרך
  • מהו "תאום תכנון ויועצים" ומהו תכנון מושלם למכרז ולבצוע
  • מהי שיטת הבניה המועדפת - קבלן ראשי או "בניה עצמית בניהול"
  • שלבי העבודה - שלד וגמר מערכות
  • "סוף טוב הכל טוב" - חיבור החשמל והאיכלוס
 
תפקידו של מנהל הפרויקט
 
במובנים רבים, ובדרך ציורית, אפשר להשוות את תפקידו של מנהל הפרויקט לתפקידו של מנצח בתזמורת, או מפיק - בימאי קולנוע, שכן גם הוא, כמותם, מחזיק בידיו את מפתח התיאום בין כל המרכיבים והגורמים השונים השותפיפ ליצירה, והוא זה שמנווט אותה כנדרש בשל כישוריו המקצועיים. תפקידו של מנהל הפרויקט, מתחיל כבר בשלב הייזום ו/ או התכנון והוא האחראי לתיזמון נכון של השלבים השונים ולאיכות עבודה הולמת המתבצעת על ידי בעלי המקצוע.

תהליך בניה, מלווה בלא מעט מכשולים בלתי צפויים המחייבים מציאת פתרון מידי, כגון ההפתעה שבגילוי קווי מתח גבוה, העוברים בקרבת הקרקע, או קווי ביוב הקבורים בשטחה, שעובדת קיומם לא היתה ידועה בעת רכישת הקרקע. "תפירת" כל אלה למוצר מוגמר – תחת לוחות זמנים שלא תמיד נשלטים,ותקציב מדוד ונתון מראש - יהא תפקידו של מנהל הפרויקט.

 
הכישורים הנדרשים לניהול פרויקט
 
התכונה הבסיסית הנדרשת ממנהל הפרויקט היא בראש ובראשונה מקצועיות בלתי מתפשרת וכן הבנה והכרה מיומנת של כל אחד מהתחומים ו/ או הגורמים המתקשרים לתהליך: החל ממנגנוני עיריות, משרדי ממשלה, מוסדות בנקאיים, התמחויות תכנון וכלה ב"שורה התחתונה בשטח" - הבנת תהליכי העבודה שהינה חיונית על מנת חצפות ולאתר בעיות העלולות לצוץ, טרם הופעתןף ולכוון את כל המכלול למטרה הסופית ובצורה הטובה והיעילה ביותר.
 
מיומנות טובה של מנהל פרויקט מסייעת בקבלת החלטות במהלך העבודה ולאלה, למותר לציין, יש לא פעם השפעות ארוכות טווח... לצד המקצועיות והמיומנות שתוארו לעיל, תכונה חשובה לא פחות הנדרשת ממנהל הפרויקט היא.. יחסי אנוש טובים! שכן, כפי שכבר צוין, שיבושים עלולים לצוץ, ומעצם הוויתם כם כרוכים לא פעם באי נעימויות - בלשון המעטה... מנהל פרויקט מיומן, בעל תקשורת אנושית טובה יוכל להגיע לפתרון נאות גם של אלה, ולרתום את כל הגורמים המעורבים, הלאה, להמשך התהליך...
 
באיזה שלב יש לשלב מנהל פרויקט
 
והיה ואכן נפלה החלטה לערב את מנהל פרויקט בתהליך הבניה, כדאי ש"ערובו" יעשה מוקדם ככל האפשר, כבר בשלבים הראשונים. שכן לכל הסבורים שתפקידו של מנהל פרויקט מסתכם בפיקוח על תהליכי ביצוע בלבד, מוזמנת הפתעה: בשל אופן חשיבתו, הנובע מהווית התפקיד, ןמונחה תמיד מספר צעדים קדימה, עשוי מנהל הפרויקט לשמש כ"אח גדול ויועץ", קרי : בוחן ובודק את ההחלטות המתקבלות ומוודא שהשיקולים לקבלתן חפים מכל מניעים רגשיים או אינטואיטיביים. למותר לציין שבחינה זו, מתורגמת לא פעם לחסכון משמעותי בזמן ובעלויות...
 
יוצאים לדרך - נקודת ההתחלה
 

נקודת ההתחלה של תהליך תכנון ובניה, משתנה, כמובן, מפרויקט לפרויקט וממקום למקום. ואולם כולם חולקים מושגי יסוד ראשוניים: תב"ע - תכנית בנית ערים, בקשה להיתר או רישוי בניה, ומושגים נוספים בהם תעסוק הכתבה הבאה.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר