על תכנון, ביצוע ומה שביניהם

בעולם שבו הכל קורה כל כך מהר, החל מהזמנת אוכל, בגדים וגאדג'טים דרך העלאת תוכן ופרסום, אנו מבחינים כי הצורך לפתרונות מהירים קיים גם בבניית פרויקטים באופן יעיל ומהיר גם יחד. בשנת 2020 אין מקום לאיטיות - היא מייצגת חוסר חדשנות הישארות מאחור והיא איננה פורצת גבולות.

 

כמי ששימש מהנדס ביצוע בעולם השלד והמגורים וכיום עובד כמנהל תכנון הנדסי בעולם הגמרים והמשרדים, אני מכיר היטב את שני העולמות. והנה אני מחדש לכם - יש ביניהם קשר ישיר. תכנון נכון, יעיל וברור יוביל באופן ישיר לביצוע מוצלח הלכה למעשה בשטח, הן מבחינת עמידה בלו"ז מאתגר והן מבחינת אי בזבוז משאבים אנושיים וכספיים.

 

 

כפי שכבר הזכרנו, דרישת אספקת המוצר המהירה מגיעה ממזמיני העבודה. הם מצפים להכין קפה ולשבת לשיחה על הספה הטרנדית בסלון תוך פרק זמן קצר, מרגע חתימת העסקה ועד למסירת המפתח.

 

הדרישה הזו הולידה מציאות חדשה בעולם התכנון וייקרא שמה: מלאכת "תכנון ביצוע". מדובר במתודת תכנון מסודרת ומנוהלת במקביל לשלבי הביצוע, כדי לייעל זמנים ולעמוד בלוחות הזמנים שהוגדרו מראש. עבודה בטור, שמתחילה בתכנון ואז עוברת לביצוע, לא מספקת את התוצאות הנדרשות ולכן תהליך התכנון מוכרח לחפוף לתהליך הביצוע.

 

קצת על התהליך

פעל. נסגרה עסקה מול המזמין והבוס נותן הוראה להתקדם בתכנון הפרויקט.
הכר. מתקיימת פגישת התנעה והצגת קונספט אדריכלי ראשוני של הפרויקט .
תכנן. הכנסת יועצים רלוונטיים לצוות הפרויקט לצורך תכנון מפורט בהתאם לסטנדרט שהגדיר הלקוח.
בקר. קבלת תוצרי היועצים והאדריכלים, בקרה שלנו כמנהלי תכנון ונעילת התכנון מול המזמין.
בצע. כאן זהו שלב הממשק בין הזרוע התכנונית לזרוע המבצעת, בתור מנהל תכנון אני דואג לתעדף את תוצרי היועצים בהתאם לדרישות השטח, לדוגמה : תכנית בינוי אדריכלית תצא ראשונה כי היא הדרושה להתנעת ההתקדמות בשטח ולתכנון שאר היועצים, מן הסתם שתכנית מפורטת של נגרות המטבח פחות רלוונטית בשלב תחילת הפרויקט.

 

המודל

בשנים האחרונות אנו למדים ומברכים על כניסתו של המודל התלת ממדי לעולמות התכנון והביצוע. מודל זה מכיל בתוכו את כלל האלמנטים בפרויקט, החל מאדריכלות הפרויקט ברמת המעטפת ועד לתעלת המיזוג בחדר הישיבות. כיום, מודלים אינם מאוחסנים בכונן הקשיח במחשב הנייח באחד ממשרדי החברה, אלא בענן, כך שניתן  לגשת אליהם מכל מקום, דבר המאפשר גמישות וזמינות גבוהה. 

 

המודל, שנוצר מנוהל בתוכנת ה- Revit, מכיל בתוכו את כלל הלינקים של מתכנני הפרויקט:

  • מודל אדריכלות, כולל בתוכו את אלמנטי האדריכלות בפרויקט: מחיצות גבס, מחיצות FTC ( Floor to ceiling  ), ריהוט, דלתות, מטבחים, כלים סניטריים, ריצוף, תקרות ועד לרמת המראה הדקורטיבית בשירותים.
  • מודל חשמל, כולל בתוכו את אלמנטי החשמל בפרויקט: שקעים, לוחות חשמל, תעלות ועוד.
  • מודל מיזוג אויר, כולל את יחידות המיזוג, תעלות המיזוג, מפזרי אויר, תעלות שחרור עשן, תעלות אויר צח, תעלות יניקת שירותים/מטבחים, תעלות מנדפים ותרמוסטטים.
  • מודל תאורה, כולל בגופי תאורה תקרתיים, קיריים ושולחניים.
  • מודל מטבחים, כולל את אלמנטי המטבח: תנורים, מיקרוגל, כיריים, מנדפים, מקררים, מכונות קפה ועוד.
  • מודל אינסטלציה וספרינקלרים, כולל ניקוזי כיורים, צנרת ביוב, קופסאות ביקורת, מערך פרישת ספרינקלרים, גלגלוני כיבוי אש ועד לרגשי ההצפה בחדרי התקשורת.
  • מודל בטחון ותקשורת, כולל מנגנוני נעילת הדלתות, מצלמות, מיקומי אנטנות סלולאריות, מיקומי Wi-Fi, ארונות תקשורת בחדרי השרתים, תעלות תקשורת.

 

ומהן התועלות מהמודל?

  • כמויות לטובת הזמנות רכש. ככל שנקפיד על מידול האלמנטים כפי שיבוצעו במציאות, כך גם נוכל להפיק מידע מדויק לטובת הזמנות רכש בעתיד. אם בעבר נאלצנו להושיב שני כמאים/יות בחדר עמוס בתכניות, סרגלי קנ"מ, מרקרים בשלל צבעים ומנורת שולחן, היום, בכמה לחיצות כפתור והגדרות ספציפיות, נוכל להפיק זאת בשעת עבודה בודדה לכל היותר. 
  • ניתוח קצב הפרויקט על פי האלמנטים המצויים בו. כזכור, את החומרים והאלמנטים שמידלנו צריך לבנות. על ידי הכנסת קצבים וכוח עבודה ידועים מראש עבור מלאכה X, נוכל לגזור לו"ז ביצוע ואפילו לחזות את השבועות העמוסים ביותר במהלך הפרויקט!

 

 

  • מציאות מדומה – VR – Virtual Reality. אפקט נוסף ומשמעותי הוא לחוש את המוצר בידיים עוד לפני שהפועל הראשון הניף כלי עבודה בידו. על ידי הרכבת משקפיים ייעודיים נוכל להמחיש, להציג ולדון על בעיות ביצוע ומתן הערות למתכננים לשם שינויים כאלה ואחרים טרום הביצוע. אנו יכולים לחסוך עלויות עצומות אם הטעות עדיין רק על "הנייר" - או במודל. שהרי ברור שלשנות קווים לא יעלה כסף, בעוד שלפרק מחיצה או לפרק תעלה, יעלה הרבה. 

 

 

  • הצגת המוצר לצרכי פרסום ויח"צ. עולם הפרסום והמודעות תופס תאוצה. בעידן האינסטגרם, מובן כי מוחשיות ותמונות של מוצרים (במקרה שלנו, בניינים) סקסיים עושות את העבודה מבלי לדבר יותר מדי .

 

 

אז מידלנו פרויקט, הצגנו אותו ללקוח, הוא התרשם (סמכו עליי) And the rest is history .

 

האפקט המשמעותי ביותר בעיניי - ואותו אני חי ונושם ביום יום - הוא תיאום מערכות הפרויקט, או סופרפוזיציה של מערכות, MEP Coordination. בעבר היינו מקבלים סט שלם של תכניות יועצים ומבלי לפגוע באף אחד, בעולם ה-CAD כל אחד היה חי בעולם משל עצמו. כך, התוצאה היתה די ברורה לנו - ערימה של מערכות שלא התחשבו זו בזו ולכן יוצרת כאוס מוחלט וזעקה מהשטח. לעומת זאת, כשאנו ממדלים את כלל המערכות במודל חי שמתעדכן אונליין בענן, נזהה את ההתנגשויות מבעוד מועד, נדע להתריע ולתקן ויותר מזה - נדע להפיק עבור הקבלן בשטח, שתולה את המערכות במו ידיו, תכנית שתעשה לו חיים הרבה יותר קלים. כמה קלים? הנה דוגמה:

 

 

אני אסיים וארשה לעצמי לקשר את המהפכה עם המושג הרווח "דור ה-Y", שמוגדר כך:"דור ה-Y גדל לתוך ההאצה המהירה בפיתוחים הטכנולוגיים בתחום המחשבים והאינטרנט והוא בעל נגישות לכלים ואמצעי תקשורת מתקדמים. זהו דור הילידים הדיגיטליים, הדור שנחשף מגיל צעיר לגירויים גלובליים".

 

אחד הזיכרונות שחרוטים בזכרוני, סה"כ 5 שנים אחורה כשהתחלתי לעבוד בחברת תדהר בתור מהנדס ביצוע צעיר, הוא מן הרגשה של בלימת חדשנות מצד דור ה-X, שאולי קצת יותר קשה לו עם חדשנות, טכנולוגיה ושבירת מוסכמות. נחתתי היישר מספסל הפקולטה להנדסה אזרחית לבור החפירה ולריח הבטונים והיו מי שכינו את המודל משחק מחשב. היום, אין מנהל פרויקט אחד שלא יושב לי על הזנב כדי שאפנה זמן עבורו ואפשט לו את החיים בהוצאת מידע וכלים ביצועיים מאותו "משחק מחשב". עוד אציין כי בחברת תדהר מעודדים חדשנות וכך התוצרים משתפרים. 

 

זהו צעד משמעותי מאוד לעולם הבנייה וצריך לזכור שהוא רק בחיתוליו. בעיני, ככל שעולם מסוים יותר מיושן הוא מזמן אליו יותר הזדמנויות ליצירת חדשנות – והזדמנויות לוקחים ב-2 ידיים! ואולי המשפט הבא הוא לדיון אחר אבל אם לדור הזה יהיה אולי יותר קשה לקנות דירה, לפחות יהיה לו יותר קל לבנות אותה.

 

צילומים: זיו קורן, באדיבות קב' תדהר

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר