תכנית לאומית חדשה צפויה לקדם תנועה מקיימת במרחב העירוני

משרד הבינוי והשיכון, המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ, משרד התחבורה, רמ"י ומנהל התכנון עובדים על תוכנית אסטרטגית לאומית לתנועה מקיימת במרחב העירוני. על פי המשרדים, תנועה מקיימת, הכוללת הליכה ורכיבה על אופניים וקורקינטים, תשלים את המעבר האסטרטגי משימוש ברכבים פרטיים לשימוש בתחבורה ציבורית בערים הגדולות. התוכנית פותחה כחלק מהפעילות של הממשלה להשגת היעד של 40% מהנסיעות בתחבורה ציבורית במטרופולינים. יישום התוכנית האסטרטגית לתנועה מקיימת צפוי להגדיל באחוזים משמעותיים את שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית.

 

 

המחשבה מאחורי התוכנית היא על "הקילומטר האחרון" - הדרך שעושה הולך הרגל במרחב העירוני בין התחבורה הציבורית למקום מגוריו, זאת לאחר שימוש באמצעי הסעת המונים כגון המטרו העתידי וקווי הרכבת הקלה. התוכנית האסטרטגית מעודדת שימוש בתחבורה ציבורית על ידי שינוי המרחב האורבני והופכת אותו לנגיש ונוח יותר עבור מגוון אוכלוסיות. זה יעשה, בין השאר, על ידי שינוי המרחב האורבני והתאמתו להליכה ברגל ונסיעה באופניים ובכלים ממונעים קלים.

 

התוכנית מתמקדת במרחבים העירוניים ומציעה כלים אסטרטגיים מגוונים להגדלת השימוש באמצעי תחבורה מקיימים לתנועות קצרות. התוכנית המוצעת יחד עם התוכנית הממשלתית לפיתוח התחבורה הציבורית המבוצעת בימים אלו, מהוות את הפתרון השלם להפחתת התלות ברכב פרטי. 

 

 

המטרה: שיפור החיים בעיר

התוכנית, בהובלת משרד הבינוי והשיכון, המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, רמ"י, מנהל התכנון ומשרד התחבורה, מציגה עשרה צעדים להפחתת התלות ברכב הפרטי, שצפויים לשפר בצורה משמעותית את איכות החיים בעיר.  יישום הצעדים צפוי להגדיל את השימוש בתחבורה ציבורית, לתרום לפיתוח הכלכלה המקומית וכן להביא לשיפור הבטיחות בדרכים. בין היתר, התוכנית כוללת הקמה של תשתיות אופניים רציפות ברחובות עורקיים, שיפור הנגישות של הולכי הרגל והרוכבים, היערכות הרחובות לרכב אוטונומי, תכנון רשת רחובות ייעודית להולכי רגל, מתן עדיפות להולכי רגל ואופניים על פני כלי רכב, שילוב מסחר עירוני ברחובות והוספת עצים וצמחייה להגברת הנוחות. 

 

במסגרת המחקר נמצא כי הרגלי הנסיעה של ישראלים בתחבורה ציבורית נופלים ביחס למדינות מערב אירופה. חלקה של התחבורה הציבורית בישראל נמוך מאוד ומגיעה בערים הגדולות לכ-10%, וזאת לעומת כ30-40% בערים הגדולות במערב אירופה. עוד עולה כי כ-62% מהנוסעים לעבודה עושים זאת ברכבם הפרטי, לעומת כ- 20% בלבד העושים זאת בתחבורה ציבורית.

 

בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "כחלק מחזון משרד הבינוי והשיכון לשיפור איכות החיים בישראל, מושם דגש רב בשנים האחרונות לתכנון המרחב העירוני. הדבר בא לידי ביטוי בהביטי תחבורה, תנועה, הצללה ושיטות בנייה מתקדמות. כתיבתה של התוכנית האסטרטגית בשיתוף עם כלל הגורמים, מהווים נדבך נוסף בהסתכלות על האזרח במרכז ופעילות המשרד לשיפור המרחב העירוני בו הוא חי".

 

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ׳ אבי שמחון: ״הקורקינטים והאופניים החשמליים, בוודאי הולכי הרגל, אינם הבעיה אלא חלק מהפתרון. אם נשכיל לייצר עבורם את התשתיות הנכונות, נצליח להפחית את השימוש בכלי רכב פרטיים במרחב העירוני, ונביא להגדלת כמות המשתמשים בתחבורה הציבורית. התוכנית הזו היא חלק משלים חשוב להתמודדות עם אתגר התחבורה בישראל. יישום התוכנית יאפשר לערי ישראל לצמוח תוך הבטחת איכות חיים לתושביהן והקטנה של הזיהום הנובע מהתחבורה. בשנים הקרובות ממשלת ישראל צפויה להשקיע משאבים אדירים בתשתיות התחבורה במטרופולינים ובשירותי תחבורה חכמה. התוכנית הזו תשלים את התוכניות החשובות של הממשלה ותיתן מענה לאוכלוסיות נוספות במרחב העירוני".

 

נתנאל לפידות, סמנכ"ל אסטרטגיה ומדיניות, משרד הבינוי והשיכון: "אנו גאים להציג את התוכנית האסטרטגית הלאומית, שהינה פרי מאמץ ארוך ומשותף בין גופים רבים בעלי אותה מטרה: ליצור מרחב חיים טוב יותר, מקיים יותר ואיכותי יותר העונה על צרכי האוכלוסייה תוך ראיה אסטרטגית ארוכת טווח.  קשה להמעיט בחשיבותה של התוכנית אשר עשויה לעצב מחדש את המרחב האורבני בישראל ולשפר את איכות החיים של תושביה".

 

מאיר פרי, מנהל אגף בכיר אסטרטגיה תכנון ומדיניות ברשות מקרקעי ישראל: "התוכנית האסטרטגית הלאומית לתנועה מבטאת ניצול יעיל ונכון יותר של הקרקע בראייה תחבורתית ונדל"נית כאחד. התוכנית מרחיבה את השימוש באמצעים קיימים לצד הגידול המשמעותי בהיצע יחידות הדיור בלב אזורי הביקוש".

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר