יורדים לשטח - פרויקט "עץ החיים"

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

צמוד לשוק מחנה יהודה הירושלמי, מוקם בימים אלה פרויקט "עץ החיים" של קרן JTLV. במסגרת הפרויקט, מוקמים שני מגדלים בני 29 קומות מגורים ובהם 308 יחידות דיור. המגדלים יתנשאו לגובה כ-120 מ' מעל הקרקע  ומעל 7 קומות מרתף, שבהן יימצאו חדרים טכניים, מחסנים וחניות עבור דיירי המגדלים. כ-4,500 מ"ר נכללים בשטח הפרויקט. צידו המערבי גובל בדופן מבנה השוק ובצידו המזרחי מצוי J Tower שברחוב כי"ח. בגבולו הדרומי של האתר מצוי חניון השוק ובו בית אליאנס ההיסטורי, בעוד שלגבולו הצפוני ממשק עם פרויקט אחר - מלון "עץ חיים" שברחוב יפו. את פרויקט "עץ החיים", שתכולתו תוארה לעיל, מבצעת "אשטרום ירושלים" מתחילתו ועד סופו.

 

שם הפרויקט משמר את שמה של הישיבה שפעלה בסביבה. לישיבת "עץ החיים" השתייכו שני מבנים שבשטח האתר; מבנה הישיבה שצמוד לבית המלון החדש של רשת "פתאל",  ומבנה גן ילדים שנמצא במרכזו של האתר. שני מבנים אלו נרכשו ע"י היזמים ומיועדים לשימור. כחלק משימור זה, יהפוך מבנה הישיבה לאגף במלון שבפרויקט השכן ואילו מבנה גן הילדים יהפוך למבנה פתוח לציבור ובו יהיו מסעדה, בתי קפה, גלריה וכיו"ב. יובהר להלן, כי במסגרת פרויקט "עץ חיים" שבביצוע "אשטרום ירושלים", שיקום מבנה גן הילדים אינו חלק מתכולת הפרויקט. כחלק מהפרויקט נכללות עבודות ההכנה לשימור ושיקום המבנה. שימור המבנה עצמו, יבוצע בהליך מכרזי נפרד. 

אם מסופה של הפסקה הקודמת השתמעה באופן כלשהו המעטה בחלקן של עבודות ההכנה לשימור מבנה הגן, הרי שסקירה זו באה להפוך דברים ולהעמידם על דיוקם: עבודות ההכנה לשימור מבנה גן הילדים הן שיאו ההנדסי של פרויקט "עץ החיים". הן אלו שהופכות אותו לפרויקט ייחודי, מלהיב ונדיר, בנופי הפרויקטים בארץ. בסקירה זו נכיר את סביבת "עץ החיים" והשפעותיה על ניהול הביצוע, נציג את אתגריו של הפרויקט ובראשם עבודות ההכנה לשימור מבנה גן הילדים. בנוסף,  נתוודע להשתלשלות האירועים שהובילה להרמת המבנה ונעלה פירוט לשלבי הביצוע של הליך הנדסי מרשים זה. חשוב מכל אלה: נכיר את האנשים העוסקים במלאכה.

כהרגלנו, הסברים יצורפו לתמונות הסקירה, אך קודם לכך הרשו לנו להעלות דברי תודה לאייל בונדה מנכ"ל "אשטרום ירושלים" ולמנהל הפרויקט מטעמו, עופר ענבר. תודה לשניהם על האירוח מסביר הפנים בפרויקט ועל הסיוע הרב והמועיל בהכנת הסקירה. לא נשכח כמובן גם את כל (!) צוות עובדי "אשטרום" באתר, שממנו זכינו להתקבל בסבר פנים יפות ובהסברים מקצועיים לעילא.

 

 

 

 

קרדיטים:

  • מזמין: "קרן JTLV"
  • ניהול, פיקוח וייזום קבוצת הרכישה: "ב.ס.ר הנדסה ופיתוח"
  • קבלן ראשי: "אשטרום ירושלים"
  • הדמיות ואדריכלות: PEI COB&PARTNERS ARCHITECTS LLP ו "ברעלי לויצקי כסיף"
  • קונסטרוקציה: "דוד מהנדסים"

שימור

  • אדריכלות: "אורי פדן אדריכלים"
  • קונסטרוקציה: "שפר רונן מהנדסים" 

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

פותחים את הסקירה עם מראה התוצר הסופי, כפי שמופיע בהדמיה. בתמונה שלפנינו המבט מופנה מזרחה. את רחוב יפו ניתן לזהות בקלות הודות למסילות הרכבת הקלה שנראות עליו. מלון "עץ חיים" גובל ברחוב מצידו הימני ומיד אחריו מופיעים שני מגדלי הפרויקט בני 29 קומות כל אחד. יתר המגדלים שבהדמיה אינם שייכים לפרויקט הסקירה. למרגלות המגדל הימני ניתן להבחין במבנה הגן שמיועד לשימור ומשמאלו חלק ממבנה הישיבה אשר עתיד להפוך לאגף של המלון.

כמו תמיד; האנשים הם שעושים את הפרויקט וזהו תמיד הסדר הנכון. כאשר מדובר באלה שבתמונה, הרי שלפנינו חבורה של אלופים אמיתיים ומארחים נהדרים. בואו נכיר מימין לשמאל: יגאל כהן - מהנדס ביצוע, אייל לוין - מנכ"ל קבוצת CivilEng, משה משלי - מנהל עבודה ראשי, עופר ענבר - מנהל הפרויקט, אייל בונדה - מנכ"ל "אשטרום ירושלים", זיו מדר - מהנדס ביצוע, ראד סלמן - קבלן עפר, מוהנד נימר - עוזר בטיחות. למעט אייל לוין וראד סלמן, כל היתר הם אנשי "אשטרום".

האנשים שעושים את המלאכה!

הכירו את דוד לרנר. הגדרת תפקידו של דוד בפרויקט כה ארוכה עד כדי כך שגרמה לנו לאמץ בחום את הכינוי "איש הפלדה" שהוצמד לו ע"י בני המקום. דוד אחראי בתפקידו על ניהול הביצוע של קונסטרוקציית הקשירה וההרמה של מבנה "עץ החיים". למרות מראהו הצעיר, הבחור כבר צבר ותק מכובד בן 8 שנים ומעיד על אהבתו הגדולה למקצוע בו הוא עוסק. ע"פ התוצאה שנראה בהמשך, בהחלט ניתן לומר שהצליח לו. יופי, דוד; אתה במקצוע הנכון!

ממשיכים עם הדמיה נוספת, שאינה האחרונה בסקירה זו. זווית המבט נעה כעת מעט דרומה בהשוואה להדמיה הקודמת וכעת קל יותר לזהות את האובייקטים שבפרויקט. שני המגדלים השמאליים הם שני המגדלים שבפרויקט "עץ החיים". בגובה הקרקע מופיעים באופן ברור מבנה גן הילדים ומשמאלו מבנה הישיבה שצמוד למלון. מבנה נוסף שניתן להבחין בו באופן ברור יותר הוא בית אליאנס ההיסטורי עם החצר הפנימית. מבנה נמוך זה נמצא מימין למגדלי הפרויקט ומשמש כיום את משרדי הנהלת הפרויקט. אף שאינו חלק מהפרויקט הנוכחי, גם לגביו תוכניות עתידיות שניגע בהן בסקירה זו.

משה משלי מנהל העבודה, יחד עם מוהנד נימר עוזר הבטיחות. שני אלה היו הראשונים שפגשנו באתר ולזכותם ייאמר שהצליחו להכניס אותנו לעניינים עוד בטרם החלה הצגת הפרויקט. למשה המקצוען קיים תיעוד מסודר מביצוע הפרויקט. סקירה זו מבוססת בחלקה על מידע וחומרים שהגיעו ממשה ולכן נשוב ונודה לו בהזדמנות זו. נאחל לשניהם הצלחה בהמשך הפרויקט.

מסיימים עם פרק ההדמיות עם היטל על של מתחם "עץ החיים". לצידו קיים בשטח מגדל J tower ושני מגדלים נוספים שעתידים לקום במסגרת פרויקט המשכי. נקדיש לכך מספר מילים בהמשך.

תמונה אחרונה של הצוות הנהדר של אשטרום. לכל אחד שבתמונה מגיעה תודה על הסיוע בהכנת הסקירה.

בית אליאנס. כאשר מתעדים פרויקט כלשהו, לסביבה יש השפעה על הפרויקט שהופכת אותה לעיתים, לחלק בלתי נפרד ממנו. בית אליאנס וחניון השוק נרכשו ע"י היזם ולגביהם קיים תכנון עתידי שעתיד לצאת לביצוע כבר בחודשים הקרובים. מבנה בית אליאנס משמש כיום את משרדי הנהלת הפרויקט ובנוסף מתקיימות בו פעילויות של אמנים צעירים.

הכתובת בחזיתו של בית אליאנס. למבנה שנוסד מכספי הקרן של הברונית קלרה הירש תתווסף קומה והוא עתיד להיהפך לבית מלון שבצידו הדרומי יקומו שני מגדלים נוספים (ראו בהדמיה הקודמת). מגדלים אלה עתידים להיות שונים בצורתם מאלה שבהדמיה, אך עקרונית מדובר במגדלים שדומים בגובהם לאלה שמוקמים כעת במסגרת פרויקט עץ החיים. יודגש, כי הפיכת בית אליאנס למלון והקמת שני המגדלים הנוספים יבוצעו במסגרת פרויקט נפרד, שטרם נקבעה בו זהות הזוכה במכרז.

אז דוד לרנר, איש הפלדה, הציע להרים את הראש. זו בהחלט עצה טובה ושימושית, שכוחה יפה למקומות רבים וזה המראה שמתגלה בראשו של בית אליאנס - מראה ששווה שימור. לפני שניפרד מבית אליאנס, עניין נוסף ששווה אזכור הוא חניון השוק. חניון זה עתיד להיסגר ובשטחו תבוצע חפירה דומה לזו שמבוצעת בפרויקט "עץ החיים". גם כאן תימצאנה 7 קומות מרתף ומהן יתאפשר מעבר תת"ק ברכב אל החניון של פרויקט "עץ החיים". מבנה בית אליאנס יעבור הליך חיזוק וחפירה דומה לזה של גן "עץ החיים", אך ללא הרמה של המבנה.

הגענו לשני המבנים אשר מספקים עבורנו את שיאו ההנדסי של הפרויקט - מבנה הישיבה ומבנה הגן. הדרישה האדריכלית של יזמי הפרויקט הייתה לייצר רחבה מפולסת בין שני המבנים, אלא שבין שניהם קיים פער במפלס הקרקע בשיעור 0.6 מ'. אחת הדרכים להתגבר על פער שכזה היא לפרק את המבנה ולהקימו מחדש מאבניו המקוריות. בשיטה זו נעשה שימוש בלא מעט פרויקטים שעסקו בשימור מבנים, אלא שמחלקת השימור של עיריית ירושלים התנגדה לפירוק המבנה ובעקבות התנגדות זו נבחר פתרון הרמת המבנה. לנו אין תלונות, כמובן...

לפני שנעסוק באתגר ההנדסי המרכזי של הפרויקט (הרמת המבנה), מוטב שנכיר גם את אתגריו הנוספים. בתמונה זו מופיע אחד מהם: דרך גישה יחידה לאתר מרחוב כי"ח. דרך זו היא דרך אספקה יחידה הן למלון, שחסום בצידו הצפוני ע"י רחוב יפו והרק"ל, והן לפרויקט והן לפרויקט "עץ החיים". סעיף זה מחייב תיאום לוגיסטי ובטיחותי בין שני הקבלנים השונים.

ביוני 2020 בוצעה עלייה ראשונה לשטח. בשלב הראשון של העבודות בוצע חיזוק למבנה הגן. חיזוק זה הסתיים לפני תחילתה של החפירה אשר החלה באפריל 2021. בתמונה ניתן להבחין עד כמה קרובה חפירה זו לדופן השוק. כך גם ביחס לצידו של האתר אשר צמוד לחניון השוק. עומק החפירה באזור שבעת מפלסי החניון מגיע ל-22 מ'. הדיפון בוצע באמצעות כלונסאות מיקרופייל וברגי סלע. נכון להיום, הושלמה החפירה עבור המגדלים (מינוס 3) ובוצעו כ-40% מחפירת החניון העמוק יותר.

במבצע מרשים שנערך ב-2005, הוזזו ממקומם חמישה מבנים טמפלרים בקריה בתל אביב. אי לכך, ההשוואה בין שני הפרויקטים מתבקשת. משקלו של מבנה גן הילדים הוא כ-3000 טון לעומת מבני הטמפלרים שמשקלם נאמד במאות טונות בלבד. בנוסף, שלד המבנים הטמפלרים הוא בטון מזוין ולכן הם נחשבים כבתים מודרניים, בעוד שיציבות מבנה גן הילדים נסמכת על קירות כובד וקמרונות בלבד. מעבר לכך, ביצוע הרמה של מבנה כזה מעולם לא בוצעה בארץ. כל אלה הופכים את פרויקט "עץ החיים" לפרויקט הנדסי כה מרתק הנדסית וכה ייחודי.

לצורך חיזוק המבנה מפני קריסה, בוצעה התקשרות עם מתכנן מבנים מנוסה בעבודות חיזוק מבנים. רעיון החיזוק מתבסס על יצירת קונסטרוקציה מפלדה אשר חובקת את כל קירות המבנה ומייצרת למעשה שלד חליפי עבורו אשר מעביר את כל העומסים אל אגדי פלדה שחוצים את תחתית המבנה לרוחבו. מאחר שגורם אי הוודאות בהליך שכזה הוא כה משמעותי, נלקחו בתכנון מקדמי ביטחון גבוהים ביותר בביצוע חיזוקי הפלדה. 

להלן שלבי הביצוע בחיזוק המבנה עד להשלמת הרמתו.

א. ביצוע חיזוקי פלדה לכל קירות המבנה (פנים וחוץ) באמצעות קורות "U", שאותן רואים בחלק העליון של המבנה.

ב. קידוח כלונסאות בצד הדרומי ובצד הצפוני של המבנה.

ג. יציקת ראשי הכלונסאות.

ד. ניתוק קירות המבנה מסלע היסוד - סעיף זה יפורט בהמשך.

ה. החדרת אגדי פלדה לרוחב המבנה.

ו. יצירת קונסטרוקציית פלדה נוספת לחיבור בין האגדים למבנה.

ז. התקנת בוכנות, מערכת הידראולית ומערכת בקרה.

ח. הרמת המבנה.

ט. ביצוע תושבות פלדה לאחר סיום ההרמה.

י. ניתוק והוצאת הבוכנות ממקומן.

לאחר שהכרנו את שלבי הביצוע עד להרמת המבנה, ניתן לחזור אחורה בזמן ולהתבונן על שלבים שונים של שבביצוע זה. בתמונה זו נראים ראשי הכלונס שתפקידם לשאת את הבוכנות ואת אגדי הפלדה שמרימים את המבנה.

תמונה נוספת מהעבודה על ראשי הכלונס.

בתמונה זו מופיע אחד השלבים הקשים ביותר לביצוע בפרויקט - ניתוק המבנה מהקרקע. מבנה גן הילדים הוא מבנה ללא יסודות כלשהם, אלא מבנה שקירותיו הם קירות כובד שממוקמים ישירות על הסלע. עניין זה הצריך ניתוק של הסלע מהקיר באופן הבא: חפירה וחציבה ידנית במקטעים קטנים מאוד מתחת לקיר ויציקה מחדש תוך הפרדה באמצעות ניילון שהונח בתחתית היציקה. ביצוע זה נדרש ע"מ שלא לערער את יציבותם של קירות המבנה. באופן זה ולסירוגין, בוצעו יציקות באורך מטר בלבד מתחת לכל קירות המבנה. בתמונה מופיע המצב הסופי של שלב זה - מקטע שנחצב מתחת לקיר ונוצק מחדש.

אחד מחמשת אגדי הפלדה שהגיעו מחו"ל והוחדרו לרוחב המבנה.

מראה כללי של המבנה ובו חמשת אגדי הפלדה שחוצים אותו מצד לצד.

הנתיב בו הוכנס האגד לרוחב המבנה. במקומות מסוימים נוצר צורך להרחיב מעט את פתחי המעבר, אך לא בוצעה שבירת קירות לשם כך.

סימון מיקומם של קדחים שדרכם יועברו פרופילי פלדה שיחוברו לאגדים.

קדחי הכנה למעבר הפרופילים שהוזכרו בתמונה הקודמת.

והנה הפרופיל שהוכנס לתוך הקדח.

ועכשיו קדחים בצורת רבים.

ניטור - מרכיב חשוב והכרחי בפרויקט. מערכת הניטור כללה מד תאוצה, מדי נטייה, מדי עיבור וסדיקה. כל אלה חוברו למערכת שידור מקוונת אשר באפשרותה להתריע בזמן אמת בעת הצורך

הדמיית קונסטרוקציית החיזוק בחזית הדרומית של מבנה גן הילדים. כפי שניתן להבחין, המלאכה טרם הסתיימה. עוד לפנינו ביצועם של המסבכים האופקיים.

הדמייה באדיבות המהנדס עופר כהן

תמה הסקירה, אך תם ולא נשלם הפרויקט המדהים שבביצוע "אשטרום". שלא כבדרך שגרה, המילה "מדהים" זוכה לשימוש מועט ביותר בסקירות CivilEng. פרויקט "עץ החיים" זוכה בה ביושר ובצדק.

עוד אתגרים רבים לפניו ואנו תקווה כי נוכל לשוב ולתעדם. להתראות בסקירה הבאה.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר