יורדים לשטח - פרויקט "עוקף חווארה"

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

שני מעגלי תנועה נוכחיים מציינים את גבולותיו של פרויקט כביש עוקף חווארה. בקצהו הדרומי מצוי מעגל התנועה שבצומת תפוח שבשומרון ואילו בקצהו הצפוני מצוי מעגל תנועה שנמצא בגבולו הצפוני של הכפר הגדול. כ-7.5 ק"מ תחומים בין שני מעגלי התנועה.בנתון זה יש כדי להעיד על אורכו הגדול של הכפר הצפוף ועל חיוניות הפרויקט - חיוניות שאינה רק ביטחונית עבור האוכלוסייה הישראלית, אלא גם תחבורתית עבור כל משתמשי הכביש הרבים. שני מעגלי התנועה שהוזכרו לעיל עתידים להשתנות במסגרת הביצוע. מעגל התנועה שבתפוח (כבישים 60/505) יהפוך לצומת מרומזר ואילו מעגל התנועה הצפוני עתיד להפוך למחלפון יצהר - האלמנט ההנדסי הבולט ביותר בפרויקט.

 

 

בפברואר 2021 ניתן צו התחלת עבודה לקבלן הביצוע. בתכנון הראשוני הופיע רובו של הפרויקט ככביש דו מסלולי־חד נתיבי כשרק 1.5 ק"מ שבחלקו הדרומי מתוכננים לביצוע ככביש דו מסלולי־דו נתיבי. התכנון לקח בחשבון אפשרות עתידית להרחבת הכביש כדו מסלולי־דו נתיבי לכל אורכו וביטוי לכך ניתן בפרויקט בדמות הכנה ברמת הגישור והתוואי. בהשוואה לפרויקטים אחרים ודומים במצבם, זמן לא רב מדי חלף והאישור, להרחבת הכביש כדו מסלולי־דו נתיבי, הגיע. כצפוי, לתוספת זו בתכולת הפרויקט עתידה להיות השפעה על מועד הסיום הצפוי אשר עתיד לדלג מחודש מרץ 2023 לרבעון הראשון של 2024. פתיחת הכביש לתנועה צפויה להקדים בכמה חודשים את מועד הסיום של הפרויקט.

מלבד עבודות העפר הנרחבות, פרויקט כביש עוקף חווארה אינו שופע פעילות הנדסית יתר על המידה. קיימים בו ארבעה גשרים שמשמשים כהפרדות מפלסיות מעל כבישים קיימים, שני מעברים חקלאיים, מעבר שמיועד לתלמידים, מעבירי מים במספר לא גדול ומחלפון. בנוסף, בוצעה בו העתקת קווי "מקורות" לכל אורך התוואי. המפרט ההנדסי הצנוע אינו מקטין כהוא זה את האתגר הגדול שקיים בניהולו ובביצועו של הפרויקט הרגיש. אתגר זה מתחיל זמן רב קודם לתחילת הביצוע. ראשיתו בעצם קבלת ההחלטה על ביצועו של הפרויקט, המשכו בפתרון הבעיות הסטטוטוריות, בשלבי התכנון, ולבסוף, בניהולו השוטף של הביצוע. ביטוי מוחשי לדברים אלה ניתן למצוא בכמה אירועים בלתי שגרתיים אשר מלווים את הביצוע.

בסקירה זו נעקוב אחר תוואי הפרויקט ומרכיביו השונים, נכיר את אתגריו ונציג היבטים ייחודיים שמתקיימים בו ואינם נמצאים בפרויקטים דומים. זה המקום להעלות תודה גדולה במיוחד למהנדס המוכשר והתותח, אשר מנהל ביד בוטחת את הפרויקט מטעם המזמין. תודה גדולה ונוספת לקבלן הביצוע "תוראב השקעות ופיתוח" על צילומי האוויר בפרויקט, שבלעדיהם לא ניתן היה להעלות סקירה זו. 

 

 

קרדיטים:

  • מזמין: "נתיבי ישראל". מנהל פרויקט: משה פרומר, סגן מנהל פרויקטים מרכז ותח"צ
  • ניהול ופיקוח: "אורהד הנדסה". מנהל הפרויקט מטעמה: צחי כהן ברר, מפקח: בוריס פרידמן
  • קבלן ראשי: "תוראב השקעות ופיתוח". צוות הקבלן: אסי חן, יהודה לוי, מאהר אלסייד
  • תכנון תחבורה ותנועה: "ינון הנדסה - תכנון ייעוץ ומחקר". אחמד אבו זייד ושירן כרסנתי
  • ניהול תכנון: "אביב AMCG תשתיות ותחבורה". דניאל רוזנברג, טניה קוסטינסקי ומורן סיסו
  • צילומי אוויר: באדיבות קבלן הביצוע. צילומים נוספים באדיבות הנהלת הפרויקט

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

 

מחלפון יצהר נבחר לפתוח את הסקירה והוא האלמנט ההנדסי הבולט ביותר בפרויקט. מחלפון זה מוקם בקצהו הצפוני של הפרויקט, במקום מפגשם של כביש 60 עם כביש 555. במחלפון יימצאו שני מעגלי תנועה וגשר שיחלוף מעל הכביש הקיים. כביש 60, שמגיע מצומת תפוח, חוצה את כפר חווארה לכל אורכו ומבצע פניה לכיוון צפון־מערב לעבר היישוב יצהר. כביש 555 של הצומת הקיים, ממשיך בכיוון צפון־מזרח לעבר היישובים איתמר ואלון מורה. מעט צפונה ממעגל התנועה של יצהר, נמצאת העיר שכם - לקוחה גדולה של ציר הנסיעה האורכי רמאללה-שכם. כביש 555 שמסומן בצד שמאל של התרשים (כיוון דרום) ככביש 555 צפוני, הוא למעשה כביש 60 במספורו שטרם השינוי.

מקום נוסף שעתיד לעבור שינוי בפרויקט הוא צומת תפוח. מעגל התנועה הנוכחי עתיד להתבטל ואת מקומו יחליף צומת גדול ומרומזר שזרועותיו יורחבו. עניין נוסף בתרשים משמש כביש 60 בתוואי החדש. תוואי זה עובר מערבית לכביש הקיים ובהמשך מדלג מעליו באמצעות גשר אש משנה את מיקומו למזרחית מהכביש הקיים. רובו הגדול של התוואי החדש יעבור מזרחית לכפר חווארה ולכביש 60 הקיים. להתרשמות, מומלץ לצפות בסרטון ההדמיה של הפרויקט.

תמונת ארכיון מצוינת שכוחה יפה כתרשים. מבט מצפון לדרום. בתמונה נראה כל תוואי הכביש שנמצא מזרחית לחווארה. ממזרח לתוואי הכביש החדש נראים בשיפולי הרכס שני כפרים נוספים: ביתא אל פוקא וביתא א-תחתא.

מבט צפונה, סמוך לצומת תפוח. התוואי של הכביש החדש ממשיך צפונה ומלווה את הכביש הקיים מצידו המערבי. בהמשך הדרך יעבור הכביש החדש באמצעות גשר (BR-03) לצידו המזרחי של הכביש הקיים וינמיך בגובה אל העמק.

בפרויקט נעשה שימוש חוזר בחומר החפירה והחציבה. כל החומר משונע לאתרי מילוי בפרויקט. באזור זה שנמצא מזרחית לכביש הקיים נרשמת התקדמות בולטת בביצוע הפרויקט.

כ-540,000 מ"ק של עפר נכללים בביצוע הפרויקט. מרביתם מגיעים מהקטע שנראה בתמונה זו ובקודמות לה. עומק החפירה המקסימאלי בפרויקט מגיע ל-20 מ' ואילו עומק המילוי המקסימאלי מגיע ל-15 מ'.

מבט דרומה אל התוואי לעבר צומת תפוח. אזורי הברמות יעברו חיפוי ושתילה בסיסית.

 

התקדמות קטנה צפונה (צד ימין בתרשים) ואנו עם גשר BR-03 אשר חולף מעל כביש 60 הקיים. כדאי לשים לב כיצד כביש 60 החדש הופך ונעשה צר יותר והופך בתרשים מכביש דו מסלולי־דו נתיבי לכביש דו מסלולי־חד נתיבי. כאמור, התקבל תקצוב להמשך הרחבת הכביש לכל אורכו ולכן מועד סיום הפרויקט מדלג לרבעון הראשון של שנת 2024.

עברנו צד ביחס לתוואי הכביש הקיים וכעת אנו נמצאים מצידו המערבי. באמצע התוואי, סמוך לכפרי "הביתות" (ביתא אל פוקא וביתא א-תחתא) נמצא מעבר חקלאי UP-05, אחד משלושת המעברים שיימצאו מתחת לכביש 60.

הגענו אל סביבה 'אקזוטית' בפרויקט. תורמים לה בכך הלונה פארק  שמיקומו נראה סוריאליסטי מעט והנוף הנהדר שנשקף מהסביבה. באזור זה נרשמת התקדמות יפה בהקמת קירות התמך. בפרויקט נמצאים כ-30,000 מ"ר של קירות קרקע משוריינת וקירות בטון. אורכו של הקיר שבתמונה כ-600 מ'. עוד בתמונה: מעבר חקלאי UP-06 שכביש 60 עתיד לעבור מעליו.

תמונה נוספת של מעבר UP-06 שסמוך ללונה פארק.

קיבל את המגיע לו - BR-06.

אחד הנושאים הרגישים והנפיצים בפרויקט זה הוא עניין ההפקעות, שהטיפול בו עלול להוביל למחוזות לא רצויים. קל וחומר כאשר מדובר בסביבה ביטחונית זו. תוואי הפרויקט, כפי שניתן להתרשם מתמונה זו ואחרות, עובר בתוך שטחים חקלאיים שחייבו לא רק ביצוע הפקעות אלא גם שיתוף פעולה עם האוכלוסייה המקומית בעניינים נוספים שנראה בהמשך. מן הראוי לציין, כי האינטרס המשותף בביצוע כביש אשר עתיד לשרת את שתי האוכלוסיות שבאזור, הוא אשר תרם לשיתוף פעולה זה.

שת"פ לא שגרתי עם חברת החשמל שכם להעתקת קו חשמל שסמוך לכפרי 'הביתות'.

עוד מאותו שת"פ יוצא דופן עם חברת החשמל של שכם.

והיה גם שת"פ כזה - שת"פ עם חברת התקשורת "פלטל".

ביצוע קירות מהווה חלק משמעותי בפרויקט עוקף חווארה. בואו נראה כמה תמונות להתרשמות.

קירות קרקע משוריינת.

קיר תמך מבטון - ניצול מקסימאלי של זכויות הדרך בפרויקט.

מתקרבים אל קצהו הצפוני של הפרויקט. בקצה זה יוקם מחלפון יצהר שלו שני מעגלי תנועה וגשר קורות אינטגרלי.

מחלפון יצהר הולך ומתקדם לקראת צורתו, כפי שנראית בתרשים הפרויקט.

קידוחי כלונסאות עבור גשר BR-11 של המחלפון. בתמונה נראים קידוחי הכלונסאות עבור הנציב המזרחי של הגשר. נכון לעכשיו הושלמה גם יציקת קורת הראש. העבודות על נציב הגשר בוצעו לאחר ניתוק זמני של מתח החשמל שביצעה חברת החשמל. המשך העבודות מותנה בהעתקת קו החשמל.

עובדי חברת החשמל שהגיעו למחלפון ע"מ לבצע את הניתוק הזמני והחיבור מחדש של המתח. 

עולים קצת לגובה ע"מ להיטיב את המבט על מחלפון יצהר. אבן הדרך הבאה בפרויקט תהיה מן הסתם הנפת והרכבת קורות הגשר.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר