את קבוצת CivilEng הקמנו עבורכם, אנשי המקצוע, במטרה להוביל שינוי בתרבות המקצועיות, האיכות והבטיחות בענף הבנייה, הנדל"ן והתשתיות בישראל.
10 התקלות הנפוצות ביותר בבקרת איכות בפרויקטי בנייה ותשתיות
התוכן בשיתוף חברת Vi-Soft
חברות בנייה ותשתיות בישראל מתמודדות עם הפסדים משמעותיים כתוצאה מתקלות וליקויים, שמקורם בין היתר באי-עמידה ביעדי איכות ותקלות תפעוליות. ברבעון הראשון של 2024, כ-30% מחברות הבנייה במדד ת"א בנייה רשמו הפסד - עלייה לעומת ממוצע של 20% בשלוש השנים הקודמות, כאשר עיכובים בפרויקטים וליקויים הם מהגורמים המרכזיים לכך. בשנת 2023 בלבד, 470 חברות בנייה ותשתיות נקלעו למצוקה תזרימית, וההערכות מדברות על כך ש-680 קבלנים נוספים צפויים להיקלע למצב דומה בעקבות תקלות שונות, עיכובים וניהול לקוי בפרויקטים. מעבר להפסדים ישירים, ליקויי בנייה מהותיים מובילים לעיתים גם לפיצויים הנאמדים במאות אלפי ואף מיליוני שקלים לכל פרויקט, בגין ירידת ערך ותיקוני תשתית משמעותיים.בתוך המציאות המאתגרת הזו, אחריותם של אנשי בקרת האיכות והבטחת האיכות הופכת להיות קריטית במיוחד בתור שומרי הסף של כל פרויקט. אנשי בקרת והבטחת האיכות נדרשים לאתר כשלי שורש בזמן, להנהיג סטנדרטים מחייבים, להנחיל תרבות מקצועית ולהבטיח שכל שלב יתבצע בצורה מיטבית וללא פשרות.

בקרת איכות והבטחת איכות הן אבן יסוד בכל פרויקט בנייה או תשתית רציני. עם זאת, גם בפרויקטים הנחשבים למוקפדים וחסרי פשרות, צצות שוב ושוב תקלות דומות שגורמות לעיכובים, לעלות כספית מיותרת, לירידה באיכות המוצר, ובמקרים הגרועים גם לסכנות בטיחות של ממש. להלן עשר התקלות הכי שכיחות בתחום:
1. היעדר תכנון איכות כבר בתכנון הראשוני
איכות מתחילה הרבה לפני שמגיעים לאתר: כבר בשלב התכנון חובה להגדיר יעדי איכות, קריטריונים ברורים ונוהלי עבודה מוסדרים. כאשר אספקטים אלו נדחים לשלבים מאוחרים המחיר מגיע בדמות תיקונים יקרים, עיכובים במסירה, קושי במעקב אחר הביצוע ואי עמידה בדרישות הלקוח.
2. בדיקות איכות בידי גורם לא מוסמך
לא אחת משאירים בדיקות בשטח בידי צוותים לא מנוסים, בתקווה ש"יעשו הכי טוב שאפשר". בפועל, בדיקות אלו לעיתים מסתיימות באישור פגמים. כשהפגמים מתגלים בשלב מאוחר יותר כל שנותר הוא להרוס או לפרק חומרים יקרים והתיקון מוסיף עלות וזמן.
3. חוסר תיעוד מסודר של הבדיקות
כל בדיקה, אפילו קטנה או שגרתית, חייבת להיות מתועדת - כולל תוצאות, תעודות, תמונות, חתימות ותאריכים. ללא תיעוד מקצועי, לא ניתן להוכיח עמידה בדרישות, להכריע בסכסוכים או להפיק לקחים לקראת הפרויקטים הבאים. תיעוד שיטתי הוא חיוני מאחר והוא מהווה "רשת ביטחון" איכותית ומאפשר הטלת אחריות מקצועית רלוונטית במקום שבו מתגלעת מחלוקת.
4. הסתמכות על בדיקות סופיות בלבד
מדובר בטעות קריטית: יש לגוון בין בדיקות בתהליך (In Process) - שמאפשרות לזהות בעיות ולטפל בהן מיידית, לבין בדיקה סופית - שמגיעה למעשה מאוחר מדי. כדי למנוע הפתעות יקרות ועיכובים שכיחים, חובה לתכנן נקודות בקרת איכות (Quality Gates) מראש, ולבצע מדידות בשלבים, לפי אבני דרך מרכזיות.
5. חוסר הדרכה והכוונת צוותי הביצוע
לעיתים מתברר כי צוותי הבנייה לא ממש מבינים את דרישות התקן או את הדקויות שביישום. במצב זה הסיכון לטעויות ולריבוי ליקויים עולה. הדרכות מקצועיות, סיכומי מסמכים, מפגשי הסברה ותמיכה דיגיטלית יומיומית משפרים דרמטית את רמת הביצוע וההיענות לסטנדרטים.
6. הפקת לקחים לא מספקת מפרויקטים קודמים
מיחזור טעויות הוא סימפטום של כשל מערכתי. ריכוז מסודר של הדוחות, תיעוד של כשלים ועקרונות יישום, והעברת הידע הלאה - כל אלו מונעים חזרה על טעויות, מצמצמים כשלים ומעלים את רף המקצועיות הפרויקטלית.
7. בחירה לא נכונה של ספקים וחומרי גלם
בחירה חפוזה או לא מבוקרת בספקים/חומרים מובילה פעמים רבות לפגמים, תקלות ואיבוד אמון לקוחות. יש לבצע מערך בדיקות קפדני, לנסח כתבי כמויות מדויקים, לא לוותר על בדיקת אישורים מראש ולבצע בקרה שוטפת על חומרי הגלם והספקים.
8. תלות באדם יחיד - סכנת אובדן ידע
כאשר הידע הקריטי וההיסטוריה של האיכות נמצא אצל אדם אחד בלבד, כל עזיבה של בעל תפקיד כזה או שינוי בהגדרת התפקיד שלו גוררים אובדן של מידע יקר ותחילת תהליך למידה כואב מחדש. איסוף נתונים דיגיטלי המרוכז במקום אחד, נגיש ושקוף לכולם, מהווה פקטור חשוב לאין ערוך.
9. היעדר שימוש בכלים דיגיטליים מתקדמים
ניהול איכות ידני מבוסס מחברות או קבצי אקסל מפוזרים כבר לא מתאים לעולם של פרויקטי תשתית רחבי היקף. השימוש בכלים דיגיטליים הוא חיוני. כלים שכאלו מרכזים את כל הפרטים, מייצרים נגישות מיידית, מפיקים דוחות חכמים בזמן אמת, ומונעים טעויות שמקורן באי־סנכרון.
10. אי־זיהוי נכון של הנתיב הקריטי בפרויקט (Critical Path)
הנתיב הקריטי הוא שרשרת המשימות שבלי השלמתן בזמן - כל הפרויקט מתעכב. אי־זיהוי מבעוד מועד גורר "אפקט דומינו" ושיבוש בלוחות הזמנים. רק תוכנות מתקדמות יודעות לשרטט בגרף את הנתיב הזה ולהתריע אוטומטית כשמשהו חורג.
אכן, ריבוי תקלות בפרויקטים בתחום הבנייה ותשתיות הוא תופעה שכיחה הגובה מחיר כבד מתקציב הפרויקט, מהיזמים ומהחברות המבצעות כאחד. כל כשל באיכות - בין שמדובר בליקוי תכנון, חוסר תיעוד או שימוש בחומרים לא מתאימים - עלול להוביל לדחיות, חריגות תקציב, פגיעה באמון הלקוחות ואפילו לסכנה בטיחותית של ממש. מעבר להשלכות מידיות אלה, הצטברות ליקויים מקבעת תדמית שלילית בענף כולו ופוגעת ביציבות חברות, ביכולתן לזכות במכרזים עתידיים וברווחיות ארוכת הטווח שלהן.

האתגר ברור ומקיף. רוב התקלות נובעות לא מהזנחה אלא מחוסר בתשתית נכונה. הבשורות הטובות הן שקיים כלי דיגיטלי שמספק מענה לכל נקודות התורפה המוזכרות ולאחרונה הושקה גרסה מתקדמת ומקיפה של התוכנה הותיקה Vi-Soft.
למי שבמקרה עדיין לא מכיר, Vi-Soft היא מערכת ניהול דיגיטלית ייעודית שמאפשרת להגדיר איכות כבר בתכנון, לבצע ולתעד בדיקות בקלות ולשמור על רצף ידע מקצועי גם כשצוותים מתחלפים או כשהפרויקט הופך מורכב.
Vi-Soft מפיקה דוחות והתראות, מאפשרת בקרה מול ספקים, מנהלת אישורים, תיעוד של הזמנה ושימוש בחומרי גלם ומאגדת היסטוריית בדיקות. התוכנה בעצם מחברת בין כלל בעלי התפקידים - מנהלי פרויקטים, קבלנים, בקרי איכות, מנהלי הבטחת איכות, יועצים, מהנדסים ועוד - לתוך מסך אחד ברור ושקוף לכל הצדדים.
הגדרת יעדים ברורים וקליטת מסמכים ונהלים נעשית בקלות באמצעות Vi-Soft. התוכנה מאפשרת ניהול תיעוד שיטתי ומסודר, כולל העלאת תמונות ותיעוד דיגיטלי מהשטח. היא מסייעת בהפקת דוחות איכות בממשק קל לשימוש ונגישות ממוקדת לכל הצוותים ובסופו של דבר מספקת בקרה אקטיבית, במקום ריאקטיבית.
לסיכום, בעידן מורכב ומאוד תחרותי, ניהול איכות אפקטיבי הוא לא בגדר מותרות, אלא מהווה תנאי יסוד. בחרו בכלי הבקרה והניהול שיאפשר לכם לנהל את תהליכי האיכות, התיעוד וההפקה המקצועית בצורה הטובה ביותר. כך תבטיחו שפרויקט הבנייה הבא שלכם יהיה לא רק יעיל, אלא גם בטוח, מתועד ומוערך על ידי לקוחות ואנשי מקצוע כאחד.
אם אתם רוצים לקחת את הפרויקט שלכם ואת החברה כולה צעד אחד למעלה ולקבל מידע נוסף על יישום פתרונות מתקדמים לבקרת והבטחת איכות בפרויקטי בנייה ותשתיות, מוזמנים להשאיר פרטים בטופס המצורף ונציג מטעם חברת Vi-Soft יחזור אליכם עוד היום:






