אנשים מאחורי הכבישים - ראיון עם דודי ימין, סגן מנהל אגף פרויקטים נתיבי ישראל

  • שם: דודי ימין
  • תפקיד: סגן מנהל אגף פרויקטים נתיבי ישראל
  • סטאטוס: נשוי + 2

 

ספר על החוויות והאתגרים בתפקיד

העבודה בנתיבי ישראל הינה מורכבת ומאתגרת. תפקיד מנהל מחלקת פרויקטים הינו למעשה ניהול פרויקטים מרובים (ברמת המזמין) בשלבי התכנון והביצוע. 

בנוסף, התפקיד דורש מקצועיות הנדסית וניסיון, ניהול ספקים חיצוניים הכוללים מנהלי פרויקטים חיצוניים, מעקב שוטף אחר התקדמות הפרויקטים תוך דגש על עמידה בלוחות זמנים ותקציב (תכנית עבודה).

בין היתר אנו מתייחסים לשאילתות פניות ציבור, ראשי ערים/מועצות, גופי תשתית ואזרחים מודאגים בנושאים תחבורתיים.

הפרויקטים ההנדסיים בתחום התשתיות מורכבים מאוד מבחינה הנדסית והאתגרים במהלך התכנון והביצוע רבים, כמו התנהלות מול גורמי תשתיות, ראשי מועצות ועוד.

 

מהו פרויקט הדגל שלך ? ספר עליו

כביש 31 מולדה - שוקת באורך של 6 ק"מ. קיבלתי את הפרויקט בתחילת דרכי בנתיבי ישראל.

למעשה הכביש הוא חלק מציר שלם בעלות כוללת של מעל מליארד שקלים, מצומת שוקת לערד. הקטעים המזרחיים יותר נפתחו בצורה מדורגת לתנועה בשנת 2015. עיקר המעורבות שלי כממ"פ לאחר שנפתחו לתנועה היתה ליווי השלמת העבודות, תיקונים ומסירה לאחזקה. 

קטע כביש שליוויתי מתחילתו ועד סופו  הינו הקטע האחרון בין צומת מולדה  לצומת שוקת בתקציב קבלני של כ- 150 מיליון שקל. פרויקט מורכב, מכיל הרבה אלמנטים הנדסיים שכוללים גשרים, עבודות עפר, מעברים תחתיים, ועבודות נופיות בהתאם לנוף המדברי שמאפיין את האזור.

מהות הפרויקט בעיקרו בהיבט הבטיחותי כולל הרחבת הכביש לדו מסלולי דו נתיבי עם מפרדה קשיחה, הסדרת הצמתים ע"י מפרידנים, הסדרת דרכי הגישה בסמוך לכביש 31 הקיימים ומשמשים בעיקר את התושבים המקומיים ופתרונות אקולוגיים למעבר בעלי חיים וצאן.

הציר משמש את בעיקר תושבי ערד הבאים והיוצאים ומחבר את משתמשי הדרך לדרום הארץ לרבות ים המלח ואילת.

 

 

למה דווקא שם ? איך בעצם מחליטים על שדרוג כביש בסדר גודל כזה ומה קובע את סדר העדיפות של הפרויקטים ? 

הכביש הינו כביש דמים בעשור האחרון- הוא גבה כ-100 קורבנות, חלקם מהפזורה הבדואית, תאונות חזיתיות רבות (מדובר בכביש דו סטרי חד מסלולי). 

בגלל סיבות אלו ובהמשך להחלטת הממשלה הוחלט לשדרג את הכביש עם מפרדה קשיחה בנוסף, הכביש מהווה ציר ראשי ומחבר את כל הכבישים לדרום הארץ.

תעדוף הכביש נובע בראש ובראשונה מהמרכיב הבטיחותי, קיים מנגנון שבודק את כמות התאונות עם נפגעים בגוף ובנפש, שמהווה פרמטר עיקרי  להכנסת פרויקט זה לתכנית העבודה של נתיבי ישראל. 

 

עם איזה אתגרים מיוחדים התמודדת במהלך הפרויקט ? ספר על אירוע יוצא דופן.

מעבר לאתגרים ההנדסיים, האתגר הכי גדול של הפרויקט הזה מבחינתי, היה האתגר האנושי.

היו המון מרכיבים ופערים שדרשו הבנה של תרבות אחרת, התנהלות, מנטליות שונה ומתן פתרונות בדרכים אחרות. נדרשה מידת רגישות גבוהה, כל החלטה לקחה בחשבון השלכות עתידיות ומידה של גמישות, על מנת למנוע  חיכוכים ולאפשר את התקדמות הפרויקט לפי הלו"ז שנקבע.

כאמור מהות השדרוג של הכביש היא בטיחות לכן היינו מחויבים לחסום פרצות מהשטח לכביש הראשי, מה שגרם לאי נוחות בקרב תושבי האזור.

הפקעות שטחים שהבעלות עליהם היתה מעורפלת ולקח זמן להבין מול מי צריך לקדם את התהליך.

אני חייב לציין שההתגייסות של כלל הגורמים לרבות ראשי הפזורה הבדואית ותושביה, הביאה לכך שהפרויקט הסתיים בהצלחה.
 

 

ספר על מהלך העבודה השוטף בין הממ"פ של נתיבי ישראל למנהל הפרויקט החיצוני

העבודה בין מנהל הפרויקט החיצוני לבין הממ"פ של נתיבי ישראל, נעשית בשיתוף פעולה ומעורבות במהלך העבודות הנעשות בשטח ובמיוחד במציאת פתרונות יצירתיים לבעיות הנדסיות ומנהלתיות בדינמיות של ניהול פרויקט תשתיות. 


 

האם נעשה שימוש באלמנטים מיוחדים שמעלים את רמת הבטיחות בכביש ויכולים לצמצם משמעותית את מספר התאונות בכביש ?

כאמור, מטרת העל בפרויקט הייתה להעלות את רמת הבטיחות וצמצום תאונות הדרכים באזור:

  • תצורת הכביש ששונתה לדו נתיבי דו מסלולי עם מפרדה קשיחה.
  • הסדרת הכניסות והיציאות באמצעות מפרידנים וצמתים. בנוסף הותקנו מעקות לאורך הכביש שמונעים מצבים מסוכנים בעלי פוטנציאל לתאונות.
  • הקמת מחלפונים במקום רמזורים המאפשרים לתנועה לזרום ללא עצירות ביניים.
  • מעברים תחתיים לעדרי צאן וכך למנוע את חציית הכביש שמסכנת את משתמשי הדרך.

 

למה להיות מנהל פרויקט בנתיבי ישראל ?

יש לא מעט סיבות, אך הסיבה העיקרית שלי היא תחושת השליחות ואחריות.

אני שותף לתהליכים גדולים ומשמעותיים המשפיעים על חיי היום יום של אזרחי המדינה בשגרת חייהם.

לעומת תפקידי הקודם כמנהל פרויקט בחברה קבלנית שם קיבלתי תכנון  שהוצאתי לפועל, בנתיבי ישראל אני שותף משלבי התכנון המוקדמים, פרסום מכרזים דרך הביצוע ועד לתוצאה הסופית.

אני תמיד מתרגש מעצם העובדה שחלקת אדמה הופכת לקטע כביש. זה כמו לתכנן ילד ולדמיין איך הוא ייראה ואיך הוא יהיה, כך גם  תהליך התכנון של פרויקט, מרמת השרטוט ועד לידתו.

התפקיד מאפשר לראות את הדברים בראייה רחבה יותר, להרחיב אופקים להתפתח בתחומים שונים ומגוונים וללמוד הרבה מעבר לתפקיד עצמו.

העבודה מצריכה שליטה וניהול בסביבה מרובת משימות, צריך להיות כל הזמן עם היד על הדופק, להיות בפרטים הקטנים, לצפות תקלות, לתת פתרונות מהירים ולקבל החלטות.

יחד עם זאת, סביבת העבודה מאפשרת לנהל חיי משפחה שפויים שזה דבר שהוא מאוד חשוב לי- להיות שותף בגידול הילדים גם אם זה אומר להגיע בדיוק לארוחת הערב או לסיפור לפני השינה.

חשוב לי מאוד להיות מסופק מהעבודה ומהעשייה היומיומית. אין לזה מחיר ויש לזה תמורה ברמה האישית וההתפתחותית שלי כאדם.

 

איפה תהיה בעוד 10 שנים ?

יש משפט חכם שאומר שצריך ליהנות מההווה ולנצל את הכאן והעכשיו. למרות זאת, אני תמיד מביט קדימה וחושב על ההתפתחות המקצועית שלי.

אני נמצא שנתיים וחצי בנתיבי ישראל ולא מזמן קודמתי לתפקיד סגן מנהל אגף. אני מצפה להמשיך ולאייש תפקידים נוספים ומאתגרים.

 

הוסף תגובה