גישה חדשנית לתכנון וביצוע חניונים תת-קרקעיים בשיטת TOP DOWN

* מתוך הרצאתו של אינג` רמי בלס שנתנה במסגרת הכנס השביעי לבנייה ותשתיות.


פרויקט: אביב רוטשילד סנטר
יזם: קבוצת אביב
אדריכלות: משה צור אדריכלים ומתכנני ערים
תכנון קונסטרוקציה: רמי בלס מהנדסים
ניהול הפרוייקט: אינג` יאיר צברי (קבוצת אביב)
קבלן ביסוס: סולל בונה תשתיות (צמנטכל)

התכנון המבנה התחתון כולל ביצוע חניון תת קרקעי בן 7 קומות, ללא שימוש בעוגני קרקע אלא בשיטת DOWN TOP (בניגוד לבנייה הקונבנציונלית ובה בונים מלמטה למעלה - ראשית נוצקת הרצפה, אח"כ הקיר ומעליו התקרה). ראה גם הרחבה בנושא תקרות TOP DOWN כאן

בתמונה: תוכנית חניון (גיאומטריה)


כאלטרנטיבה לתמיכת קירות הדיפון באמצעות עוגני קרקע, התמיכה בוצעה באמצעות 7 טבעות בטון ספירליות ברוחב של כ 6.0 מ`, הצמודות לקירות הדיפון ומשמשות כקורות אופקיות הנושאות בכוחות האופקיים.

תמיכת תקרות החניונים (בצד הפנימי של החניון) בוצעה באמצעות עמודי פלדה זמניים הממוקמים במקומות המתאימים לשלב הביניים של הביצוע.

בתמונה: מבט על חתך בתקרות ה TOP DOWN


בשיטה זו, מצטמצם החתך הקונסטרוקטיבי של עמודי הפלדה לחתך המינימאלי הנדרש לתמיכת טבעות הבטון הנ"ל, ומושג חיסכון כספי ניכר בגין שימוש בעמודי בטון מזוין עם בטון מסוג ב-60 ואחוזי זיון של עד 3.0%, לעומת עמודי פלדה "כבדים" בעלות גבוהה.

הטיפול בסטיות במיקום רכיבי הביסוס המתגלות רק לאחר השלמת החפירה עד תחתית הרצפה של החניון התחתון ביותר, נעשה מתחת הרצפה ובתחום ראשי הכלונס, ואינו משפיע על מיקום העמודים הראשיים של הבניין והחניון התת-קרקעי.

עמודי הבניין מתבצעים בשלב מאוחר יותר במקומות המתוכנים, כאשר כלוב הזיון מוכנס למקומו דרך חורים שהושארו במקום המתאים בכל 7 התקרות. בשיטה זו מקבלים דיוק מרבי במיקום העמודים הראשיים, וללא תלות בדיוק עמודי הפלדה כפי שמקובל היה בשיטת הביצוע המקובלת בפרויקטים אחרים שבוצעו עד כה.

בתמונה: כלוב הזיון העובר דרך כל התקרות


כלובי הזיון מבוצעים ככלובים לגובה של 4 קומות כאשר הכלוב כולו מוכנס לתוך כלוב הזיון של ראשי הכלונס, ללא צורך בקוצים מתוך ראשי הכלונס. כמות החפיפות בין כלובי הזיון האנכיים של עמודי הבניין מצטמצמת לחפיפה אחת בלבד - ומתקבל חיסכון רב בכמות הברזל הכוללת.

תקרות הבטון נוצקות על גבי שולחנות מודולאריים התלויים לתקרות שבוצעו מעל המפלס הרלוונטי וללא צורך בביצוע חפירה מדויקת מתחת התקרות, שימוש בתבניות על רגלי תמיכה וכדומה.

בתמונה: טפסות "שולחנות" ליציקת טבעות תקרת הבטון


סיכום: משך הביצוע הכללי קצר יותר, ואיכות הבטון בתקרות גבוה יותר מהתוצאות בשיטות המקובלות.

* מתוך הרצאה שנתנה במסגרת הכנס השביעי לבנייה ותשתיות 21-22.11.2011.