פרויקט מתגלגל: תקרות Top Down (חלק 6)

בהמשך לחלק 5 שבו סקרתי את עבודות העיגון - התברר כי בחלקו הדרומי של החניון, עתידה לחצות הרכבת הקלה ונגזרת מכך - צפויה לעבור תחתייה תשתית ענפה של כבלים וצנרת.
מאחר ותוואי התשתיות העתידי אמור להשאר פנוי מכל מכשול, נאסר על הקונסטרוקטור להיעזר בעוגני קרקע באזור זה של קיר הדיפון והוא נאלץ לחפש פתרון חלופי.

 
עוגני הקרקע בפרוייקט זה הינם עוגנים זמניים - כלומר אינם משמשים כמערכת עיגון קבועה ומתמשכת וזאת בשל העובדה כי הם מסיימים את תפקידם -ברגע שנוצקת תקרה במפלס הקרוב אליהם (התקרה מתוכננת עד חצי מטר מתחת לשורת עוגנים). בשלב זה ניתן לשחרר ולפרק את העוגנים.

ככל הידוע לי נבחנו על ידי משרד התכנון כמה אלטרנטיבות כפתרון לסוגייה זו אולם מסיבות אלה ואחרות רובן "ירדו מן הפרק" (בעיקר בשל עלויות כספיות

גבוהות ואילוצי ביצוע) ונותרו שתי חלופות רלוונטיות עיקריות :

1. שליפת העוגנים בתום תקופת חייהם

עוגני הקרקע המתוכננים לפרוייקט חושבו לתסבולת מתיחה של 06 [טון]. באופן תיאורתי - במידה ונשקיע כח מתיחה גבוה יותר, העוגן אמור להתחיל "לזחול" ובסופו של תהליך - להשלף מן הקרקע. על לוגיקה זו בנוייה אלטרנטיבה זו. הבעיה שעומדת מאחורי פתרון זה, היא אמנם העוגן (השתיל\כבלי הפלדה) עשוי להשלף, אולם הדייס הצמנטי שהוזרק למעבה הקרקע - יישאר קבור לעד ויהווה מכשול לכל תשתית עתידית. שליפת העוגנים בתום תקופת חייהם לא נוסתה בפועל, אולם מנסיון קבלן העוגנים - נראה כי הכח לשליפת עוגן טיפוסי שתוכנן ל 06 [טון] עשוייה להיות מעל 001 [טון].

בסקיצה מצ"ב - נוכל להתרשם מעוגן (חץ אדום) וסביבו דייס צמנטי ה"מונע" ומתנגד לשליפה לאחר שהתקשה (עננה אפורה מסביב לעוגן). הדייס יישאר בקרקע - גם אם העוגן יישלף ועשוי להפריע לתשתיות העתידיות.

 


2. תקרת nwod poT

בדרך כלל, אנחנו מכירים תהליך בנייה שבו בונים תחילה את הרצפה, אח"כ את הקירות והעמודים ולבסוף את התקרה.
במצב האידיאלי היינו מצפים לבנות כך : חפירה ישירה לכל העומק, רצפה ואח"כ ממשיכים לבנות כלפי מעלה. בפועל, עומק החפירה עולה על 21 מ"א ולכן אין הדבר אפשרי.

 

 

שיטת הביצוע nwod poT מתייחסת לתהליף הפוך בדיוק... ראשית יוצקים את התקרה ורק אח"כ משלימים את האלמנטים הוורטיקליים.
שיטת ביצוע זו, מתאימה בדיוק לאזור הבעייתי, מאחר והתקרה משמשת כסמך נמשך לקירות הדיפון למעשה היא מהווה בכך - תחליף לעוגנים.
בשל העומק הנדרש בפרוייקט זה - נתבקשנו לבצע שתי תקרות מהסוג הנ"ל, הראשונה במפלס חניון 1- והשנייה במפלס 3-.
תקרות אלה - יחוברו בהמשך הפרוייקט לתקרות החניון ויהיו חלק מהן.

 

צהוב - תקרת nwod poT
אדום - כוון שקול כוחות
שחור - כלונסאות דיפון
אפור - פירוס כוחות הקרקר על קיר הדיפון

מהלך העבודה
 


 
1. בשלב ראשון, הקרקע טבעית והפעילות היחידה שהתבצעה בה - חישוף פני השטח והכנתו לתחילת העבודה.
2. בשלב השני, נקדחו ונוצקו כלונסאות הדיפון - שיהוו את קירות המרתפים העתידיים (4 קומות חניון).
3. בשלב זה נקדחו כלונסאות זמניים בקוטר 001 [ס"מ] - עליהם תשען תקרת ה nwod poT הראשונה.

 

 


4. בשלב זה מתבצעת חפירה למפלס חניון ראשון. במפלס זה אמורים היו להקדח עוגני קרקע ובכך לאפשר את המשך החפירה - למפלס הבא (ראה חץ ירוק) אולם בשל אילוצי התכנון שהוזכרו לעיל, הוחלט על ביצוע התקרה.
5. יציקת תקרת nwod poT ראשונה, שהיא למעשה רצפה מונחת, מאחר ותחתייה עדיין קיימת קרקע.
6. חפירה מתחת לתקרת nwod poT וחשיפת מפלסים 2-/3-.

 

 
 
7. יציקת תקרת nwod poT שנייה, שהיא למעשה גם כן רצפה מונחת, מאחר ותחתייה עדיין קיימת קרקע. 
8. חפירה מתחת לתקרת nwod poT וחשיפת מפלס 4-.

 

הלכה למעשה...

 

 

 
 

מעניין ? כנסו לכל הפרקים של מיזם פרויקט מתגלגל

הוסף תגובה
צור קשר