המהנדסים והאדריכלים לכחלון: אל תתחילו לבנות את פרויקטי מחיר למשתכן ללא פיקוח צמוד

ראשי איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות, ועמותת האדריכלים, פנו במכתב לשר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ולראש מטה הדיור אביגדור יצחקי ובו הם קוראים להם לקדם פיקוח צמוד לפרויקטים בטרם היציאה לבניית פרויקטי מחיר למשתכן .

דני מריאן יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיותמסביר כי מטרתה של תוכנית מחיר למשתכן היא  להוזיל את עלות הדירה לרוכש הסופי, אך שיטת המכרז מבוססת על סבסוד מחיר הקרקע על ידי הממשלה וקבלת הצעת המחיר הזולה ביותר על ידי הקבלן ולכן היא מפעילה לחץ על הקבלנים לחסוך בעלויות ולהוריד את סטנדרט הביצוע של הדירות הנבנות. שינוי שיטת הפיקוח הנהוגה בישראל והטלת פיקוח צמוד על הפרויקטים ישמש כלי משלים למפרטים המוכתבים על ידי הרשויות ולמכוני הבקרה על מנת להבטיח את איכות ובטיחות המוצר (המוזל) אותו יקבלו הדיירים.

במכתב מציינים ראשי הארגונים כי הם מודאגים מאוד מנושא איכות הבנייה ובטיחות המוצר הבנוי ודורשים משרי הממשלה לקדם את תיקון התקנות בנוגע למינוי מפקח צמוד לפרויקטי בנייה והגדרת אחריותו.

אדר’ אלי פירשט – יו”ר עמותת האדריכלים ציין כי "כידוע לכל איכות הבנייה בישראל לוקה בחסר. מחקרים שנערכו לאורך השנים במכון הלאומי לחקר הבנייה קובעים שעלויות אי האיכות מגיעות עד ל 10% מעלויות הבנייה הישירות. עלויות אלו מגולגלות על הצרכן ומיקרות את המוצר הבנוי וזאת מבלי לקחת בחשבון את עלויות ההתדיינויות המשפטיות הרבות הקיימות בנושא ליקויי בנייה.
גם בטיחותו של המוצר הבנוי ובטיחותם של המשתמשים ועוברי הדרך לוקה בחסר. זכור לנו היטב אירוע נפילת המרפסות בחדרה שארע לאחרונה כמו גם אסון ורסאי המהווה אבן דרך חשובה בהבאת הנושא למודעות הציבור. במסגרת המלצותיו העיקריות ממליץ דו"ח זיילר על הפעלת שני מעגלי בקרה לטיפול באיכות המוצר הבנוי ובטיחותו: מעגל בקרת האיכות – על ידי הקבלן המבצע (קיים גם היום) ומעגל אבטחת האיכות – על ידי גורם אובייקטיבי נפרד מהגורם המתכנן שימנה היזם (התיקון הנדרש). הפעלת שני מעגלי האיכות מקובלת הן בשוק הבנייה העולמי ובכל מערכת יצור תעשייתית בעולם".

כדי למנוע רגולציה ובירוקרטיה מיותרת , הארגונים אינם מציעים לחוקק חוק חדש אלא לשנות את התקנות ולהגדיר מחדש את חובותיו ואחריותו של "האחראי לביקורת על הביצוע"  (שאחריותו מוגדרת בחלק ט"ז לתוספת השנייה של תקנות התכנון והבנייה) כך שזו תביא לביקורת אמיתית ואפקטיבית של תהליכי הבניה, בין היתר הם מציעים שהמפקח הצמוד יהיה חייב בנוכחות שוטפת באתר, לא רק בצמתים אקראיים כפי שקיים היום. הביקורת תתייחס לכל תחומי המקצוע – שלד, גמר, מערכות אלקטרו-מכניות לא רק ל 4 נקודות בתהליך כפי שמוגדרות היום. ושהביקורות יתייחסו לתכניות עבודה, לבדיקות מעבדה, ולתכולת הבקרה של מכון הבקרה, למעשה - המכלול השלם המבטיח את איכות המוצר ובטיחותו.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר