זרקור פרוייקט: הכירו את המטרונית - כלי התחבורה ששינה את חיפה

מערכת המטרונית

המטרונית - מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, הנוסעת בתדירות גבוהה, בנתיבי תחבורה ייעודיים ובעלת העדפה ברמזורים. המטרונית מאפשרת לנוסע לתכנן את נסיעתו באמצעות מערכות מידע בזמן אמת. חברת דן בצפון מפעילה את המטרונית ובשלב זה יופעלו שלושה קווי מטרונית שיחברו את חיפה עם ערי הקריות. בהשקת המערכת התחילו לפעול 90 מטרוניות באורך של כ-18 מטרים: אוטובוסים משודרגים, מרובי קיבולת ונמוכי רצפה, בעלי עיצוב המדמה רכבת קלה. מתוכן, 6 מטרוניות הן היברידיות: בעלות הנעה משולבת - חשמלית וסולר.

במערכת המטרונית יופעלו שלושה קווים שיחברו את כל ערי המפרץ וחיפה:

  1. הקו הראשי - הקו האדום: יוצא ממרכזית הקריות (אזור צפון הקריות, בסמיכות למחנה כורדני לשעבר), דרך כביש 4, שד' ההסתדרות והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. הקו הראשי של המטרונית יפעל במשך כל השבוע, כולל ערבי שישי ושבתות.
  2. הקו הכחול: יוצא מקרית אתא למסוף בת גלים, דרך שד' ההסתדרות והעיר התחתית של חיפה.
  3. הקו הירוק: יוצא ממרכזית הקריות, דרך קריית ים וקריית חיים להדר בחיפה.

הקו הכחול והקו הירוק יפעלו עד כניסת השבת וישובו לפעול עם צאת השבת.  למערכת המטרונית חיבור ל-4 המרכזיות באזור: קריות, מפרץ, בת גלים וחוף כרמל. כמו כן, המערכת מתחברת לרכבת ישראל ולמוקדי הפעילות המרכזיים.

  • לידיעה אודות זכיית המטרונית בפרס הגלובוס הירוק לשנת 2014 לחץ כאן

 

כלי המטרונית

המטרונית מצוידת בכל המערכות הטכנולוגיות, הכוללות מחשב רכב, מערכת העדפה ברמזורים, מערכות מידע לנוסע, מערכת ספירת נוסעים, מונגש לבעלי מוגבלויות, מצלמות אבטחה ומערכת כריזה. כלי המטרונית הינו אוטובוס רב מפרקי ידידותי לסביבה שיסיע מאות אנשים, במהירות וללא פקקים לאורך חיפה והקריות. המטרונית תיבדק ותעמוד בכל דרישות החובה של משרד התחבורה ושל תקני ה-EC של ארצות השוק המשותף, זאת כדי להבטיח עמידה בתקינה האירופית הבטיחותית, המחמירה והעדכנית.

 

מטרונית קונבנציונאלית

המטרונית הקונבנציונאלית היא פיתוח ייחודי ישראלי, אשר אופיין ע”י צוות משרד התחבורה במסגרת מכרז המטרונית. המרכב תוכנן ונבנה בארץ ע”י חברת הארגז בע”מ על גבי שלדה של אוטובוס מפרקי מדגם NG363F של חברת MAN, על פי בחירה של חברת דן בצפון בע”מ, כדי לענות לדרישות היחודיות של מכרז מערכת המטרונית במטרופולין חיפה. הכלי ארוך ורב קיבולת, בעל עיצוב ייחודי בחלקו הפנימי והחיצוני, ביצועים ואמינות הפעלה גבוהים, רמת נוחות גבוהה לנוסעים ומערכת הינע ידידותית לסביבה. דגש רב ניתן לנוחות הנסיעה ברכב ולנגישותו, לאמצעי אחיזה ולתנועת נוסעים מהירה וזורמת למרחב הפנימי וליציאה מחוץ למטרונית לרציף התחנה. ציבור הנוסעים, בהם בעלי מוגבלויות, נוסעים המשתמשים בכיסאות גלגלים, ונוסעים עם עגלות תינוק יוכלו ליהנות מכניסה ויציאה נמוכה הקרובה לגובה הרציף. המעבר בתוך המטרונית הינו ללא ממדרגות וללא שיפועים משמעותיים ועם מושבים מרווחים במיוחד.

העיצוב הפנימי והחיצוני של המטרונית מהווה חלק חשוב מתדמית מערכת המטרונית ותוכנן ע”י המעצב דורי רגב, בשיתוף הגורמים המתכננים וצוות משרד התחבורה. העיצוב החיצוני כולל חזית משופעת, דינאמית ובעלת עיצוב תלת מימדי. האבזור החיצוני תואם את העיצוב הכולל, המשתלב עם שאר המבנה ומעניק זהות ייחודית למטרונית. עיצוב הפנים כולל מפרט חומרים ומרכיבים מושקע, המשקפים איכות וגימור ברמה גבוהה. דגש מיוחד ניתן לעיצוב התאורה, החיפויים, המחיצות, עמודי האחיזה וסביבת הנהג, הכל בכדי לספק לנוסעים אווירת נסיעה וחוויה מיוחדת. פרוייקט המטרונית כולל הצטיידות של 84 מטרוניות, אשר יאפשרו נסיעה בטוחה, אמינה, עם רמת שרות ונוחות גבוהה וידידותית לסביבה, באמצעות תחבורה ציבורית חדשנית ומתפתחת.

 

מפרט טכני של כלי המטרונית הקונבנציונאלית 

אורך כללי 18.750 מ’ רוחב 2.550 מ’ גובה 2.985 מ’ משקל כולל מקסימלי מותר 28,000 ק”ג הספק מנוע 360 כ”ס מנוע דיזל ופלטות מזהמים EEV המהווה שיפור ביחס לתקן הנדרש יורו 5 קיבולת מקסימלית ישיבה+עמידה של 140 נוסעים מספר מושבים 40 שתי יחידות מיזוג האחראיות לספק נוחות תרמית גבוהה לנוסע 4 דלתות אוטומטיות לכניסה ויציאה, שתי דלתות בקרון ראשון ושתי דלתות בקרון אחורי תא נהג מופרד, תא נוסעים נגיש עם מקומות המיועדים לנוסעים עם מוגבלויות.

 

מטרונית היברידית

המטרונית ההיברידית הוא כלי הפועל באירופה, מסוג Phileas, תוצרת APTS, אשר נבחר ע”י דן בצפון בע”מ על פי האפיון שהוגדר ע”י צוות ברשות משרד התחבורה במסגרת מכרז המטרונית. המטרונית ההיברידית כוללת שיפורים ותוספות הנגזרות מדרישות המכרז ותיפעל באופן מלא ושוטף כחלק ממערכות המטרונית במטרופולין חיפה, במסגרת ניסוי שיבחן את מכלול הנושאים, לרבות אמינות, רמות רעש, תצרוכת דלק ופליטות מזהמים לסביבה. המטרונית ההיברידית מונעת בהנעה מקבילית, המשלבת הנעה של מנוע דיזל קונבנציונאלי והנעה חשמלית, באמצעות מערכת היברידית של חברת אליסון. למטרונית ההיברידית מרכב הבנוי מחומרים מורכבים, כל המתלים נפרדים, המשפרים את יכולת התמרון ובכך מפחיתים את רדיוס הסיבוב. עיצוב המטרונית ההיברידית חדשני, החזית מעוגלת ותלת ממדית, התורמת לחזות ייחודית. תא הנהג מופרד ומעוצב, הכניסה לרכב נמוכה והמעבר נקי ממדרגות ושיפועים, עובדה המאפשרת לנוסעים תנועה נוחה עם נגישות טובה לנוסעים עם מוגבלויות. פנים הרכב מרווח ומואר, עם פתחי חלונות גדולים, חיפויים, מחיצות ומאחזים המתוכננים באופן מיוחד וברמה גבוהה.

פרוייקט המטרונית כוללת הצטיידות של 6 מטרוניות היברידיות, אשר ישרתו את ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית במטרופולין חיפה. כמו כן יאפשרו למשרד התחבורה לבחון את יתרונות/חסרונות מערכת ההינע ההיברידית בהשוואה למערכת הקונבנציונאלית במכלול הנושאים, לרבות אמינות הרכב והשפעתו על הסביבה.

 

מפרט טכני של כלי המטרונית ההיברידית

אורך כללי 18.5 מ’ רוחב 2.55 מ’ גובה 3.20 מ’ משקל כולל מקסימאלי מותר 27,000 ק”ג הספק כולל חשמלי ומכני בזמן האצה 400 כ”ס הספק מנוע דיזל 340 כ”ס מנוע דיזל עומד בתקן יורו 5 קיבולת מקסימאלית מתוכננת של 154 נוסעים מספר מושבים 40 שתי יחידות מיזוג לקבלת נוחות תרמית המתאימה לתנאי הארץ 3 דלתות כפולות ברוחב 1.2 מ’ נטו תא נהג מופרד, תא נוסעים נגיש עם מקומות המיועדים לנוסעים עם מוגבלויות.

 

קרדיט לתמונות: צבי רוגר.

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר