חוות דעת קיצונית אינה רלוונטית

 
 
חוות דעת מקצועית שכל מהותה היא לרצון את מי שמשלם את שכרה, גולשת לעתים לקיצוניות ובכך אמנם גורמת לרוב נחת רוח למזמין העבודה המקצועית, אולם נחת רוח זו הינה לטווח קצר בלבד, שכן בבוא יום משפט - היא במהרה הופכת לבלתי רלוונטית, ואיש לא דן בה.
 
 
כך קורה דרך שגרה לחוות הדעת המקצועיות המוצבות מול חוות הדעת של דיירים רוכשי דירות. הקבלן, לצורך התגוננות, מזמין שכירי חרב שכל מטרתם הינה לאיין ולבטל את הליקויים בדירה או ברכוש המשותף, כדי ליהנות מעמדה זמנית של עליונות-מה כלפי הצד השני, וכל זאת - במקום להתמודד עם הפגמים לגופו של עניין.
 
ראה לדוגמא ת"א 1217/84 לשם אריה ורבקה נגד אחד העם שפירא בע"מ, פסק דינו של השופט ע` שרון מבית משפט השלום בחדרה, ביקורת על מומחה שריצה את שולחו:
 
"לדוגמא, אציין מספר עובדות המסייעות ותומכות במסקנתי, שאינני נותן אמון במהנדס טחגרמן.
בחוות דעתו ציין הוא עלות עבודות מסויימות בסכומים כה מגוחכים, המצביעים על חוסר רצינותו של מהנדס טיגרמן והתייחסותו לנושא. למשל בסעיף 10 בחוות דעתו ביחס לביצוע סיוד בקירות חוץ מסביב לחלונות חדר מגורים, העריך המהנדס טיגרמן את עלות העבודה בסכום של 5 דולר ארה"ב..."
 [פסק הדין מובא בספר "עדות מומחה" מהדורת 2001, מאת א` בן עזרא בהוצאת "שי" עמ` 235].
 
ראה גם הערת שופט בית המשפט העליון צבי א` טל בת"א 472/95 זכריה זלוצין ואח` נ` דיור לעולה בע"מ, [פורסם בספר הנ"ל בעמ` 377], כדלקמן:
 
"דיור לעולה צרפה לכתב הגנתה חוות דעת של מומחה מטעמה בדבר הליקויים בדירות הדיירים. בתיק המוצגים של הדיירים מצאתי 26 חוות דעת כאלה. לפיהן, הליקויים הם זניחים ועלות תיקוניהם נעה בין 15 (חמישה עשר!) שקלים לדירה, ובין כמה עשרות או מאות שקלים לדירה אחרת..."
 
בעקבות הערכות סמליות אלה, שכמובן בינן לבין מומחיות הקשר הוא מקרי בלבד, פסק בית המשפט העליון כי זכותו של הקבלן לתקן את הליקויים - נשללה;
 
האם לכך התכוון הקבלן בעת שמינה, כמומחה מטעמו, את יקירו?!
 
כך קורה בדרך כלל בתחום: אל מול הטענות של הדיירים, שדירתם דולפת וסובלת מחדירת רטיבות ומסדקים, שהמעקים שבה אינם בטיחותיים, שהטיח נושר מהתקרה ומהקירות והאבן מתנתקת - ממנים אחד כמו ר"ג, אשר מנפיק חוות דעת מקצועיות המבטלות את קיומם של הליקויים בטענות מטענות שונות, תוך התפלמסות משפטית והתחכמות פילוסופית חסרות שחר.
 
הקבלן המקבל לידיו מסמך כזה - מחכך ידיו בהנאה [הנאה זמנית ביותר].
 
בעת ביקור המומחה מטעם בית המשפט בנכס, עיקר תפקידו של אותו מומחה מטעם הקבלן הוא להסיט את הוויכוח והדיון באמצעים שונים מהעיקר אל הטפל. כל ר"ג שאל אותי מדוע אני חותם פעם ד"ר אינג` אברהם בן עזרא, ופעם אחרת מסתפק ב- א` בן עזרא... והתשובה היא [שלא ניתנה על אתר, כדי שלא לשחק לידיו של השואל] - כי גם פרופ` ליבוביץ עטור התארים, הסתפק לפעמים בראשי תיבות של שמו י"ל ותו לא, ראה ספרו החשוב "רציתי לשאול אותך, פרופ` ליבוביץ" בהוצאת "כתר" 1999, אשר יורשה לי בהזדמנות זו להקדיש למהנדס ר"ג, את תשובת י"ל לשאלת מ` מיום 20 למאי 1993, עמ` 514-515 שם.
 
אלא שלאחר שוך הסערה, לאחר הביקור באתר, מה שנותר רלוונטי - אלו חוות הדעת המהותיות, כולל זו של מומחה בית המשפט, זולת חוות הדעת "מטעם" אשר אינן עולות כלל לדיון.
 
למען הגילוי הנאות ייאמר כי בשני התיקים הנזכרים לעיל, תיק לשם ותיק זלוצין, שימשתי כמומחה צד לדיון.
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר