יורדים לשטח - חניון שז"ר בירושלים

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

1374 הוא מספרם המדויק והמרשים של מקומות החניה העתידיים בחניון שז"ר. כדי להגיע למספר זה נדרשה כרייתם של שני אולמות באורך 250 מ' כשבכל אחד מהם 5 קומות חניה תת־קרקעיות. חניון שז"ר ממוקם בכניסה לירושלים, מתחת לרחוב שנושא את שמו ובין בנייני האומה לתחנת הרכבת נבון של "רכבת ישראל". מיקום זה, שכל אזרח ישראלי מכיר, נמצא סמוך לתחנה המרכזית של העיר. הקו האדום של הרק"ל פועל בסביבה זו ואליו יצטרפו בעתיד חמישה קווי רק"ל, שצפויים לפעול במפלס הרחוב. זהו הלב התחבורתי הפועם של העיר ומרכז תחבורתי, שחניון שז"ר הינו חלק בלתי נפרד ממנו. את פעילותו של לב זה לא ניתן לעצור. לכן, מסיבה זו בדיוק, נבנה החניון במנהור ולא בחפירה, כנהוג, וכפי שניתן היה לצפות. 

עבודות המנהור בפרויקט שז"ר החלו בספטמבר 2015 ובוצעו ע"י "אלקטרה". למרות שטח העבודה המצומצם יחסית, הרי שעבודות אלו הצליחו לייצר עולם תת"ק עשיר במיוחד ומשופע במראות מנהור מעוררי התפעלות. למראות בלתי נשכחים אלה תרמו שני אלמנטים מרכזיים בפרויקט: אולמות הכרייה שמתנשאים לגובה חסר תקדים בן 30 מ' ופירי החניון אשר שווים סקירה נפרדת בפני עצמם. רק לשם השוואה; אולמות הכרייה של תחנת נבון הסמוכה מתנשאים לגובה 22 מ' - גובה מרשים לכל הדעות, אך עדיין קטן מזה של אולמות הכרייה של חניון שז"ר. 

לפירי החניון שהוזכרו לעיל קיימת משמעות רבה בביצוע ובהבנת אופיו ומורכבותו של חניון שז"ר: הפירים נבנו מתוך החניון ובהמשך נפרצו בחפירה שבוצעה מבחוץ וממפלס הקרקע. פריצת הפירים מבחוץ והקמת מבני השלד בתוכם מבוצעת ע"י "לינום" במכרז נפרד, אך גם אלה, כמו החניון כולו, מנוהלים ע"י "א. ספיבק חברה להנדסה". בעקבות הצלחת "אלקטרה" להקדים את לו"ז הכרייה, הוגדלה התכולה החוזית של מכרז הכרייה והחברה החלה בסוף 2019 לבצע את שלד קומה מינוס 5. בשנת 2020 זכתה החברה במכרז המשלים לביצוע החניון. מכרז זה, שביצועו נמשך בימים אלה, כולל את הקמת שלד החניון, הקמת הפורטל המערבי ועבודות גמר ומערכות בחניון ובפירים.

בימים אלה נמצאות עבודות הקמת שלד החניון בעיצומן ובשלב מתקדם מאוד. חלקי הפאזל ההנדסי המורכב מתחילים להתחבר ומאששים את מה שהיה ידוע מראש: חניון שז"ר אינו חניון מן המניין; הוא הרבה יותר מעבר לכך. יחד עם מערכת פירים עשירה, חיבורים אל הסביבה והפרדה מפלסית ממפלס הרחוב, הופך הפרויקט לתמנון רב זרועות. תמנון זה הוא חלק  ממרכז התחבורה הגדול של הבירה ואיבר בלתי נפרד מפרויקט רובע הכניסה לירושלים. את ייעודו כחניון לרכבים פרטיים, מאזנת ההפרדה המפלסית אשר לה משמעות רבה: במפלס הרחוב העילי תתנהל תנועת תחבורה ציבורית בלבד (אוטובוסים, רק"ל), בעוד שבמפלס התחתון של ההפרדה תתנהל תנועת רכבים פרטיים שחוצה את שדרות שז"ר.

כמו בכל פרויקט, האנשים הם שאחראים לביצועו ולניהולו. סיור CivilEng בפרויקט, פגש את צוות הניהול המוכשר של "א. ספיבק". כמו תמיד, כל סיור בחניון אינו מסתכם רק בהכרת התקדמות הביצוע. זוהי חוויה לימודית מעשירה, שלה אחראים מנהל הפרויקט ומפקחיו. זה המקום להעלות תודה גדולה למנהל הפרויקט ומוביל הסיור, דודי יחזקאל תותח העל ההנדסי. תודה נוספת לצוות המפקחים של חברת הניהול על האירוח הלבבי וההסברים המקצועיים. נראה את כולם בתמונות הפרויקט.

 

 

קרדיטים:

  • מזמין: "מוריה חברת לפיתוח ירושלים"
  • ניהול ופיקוח: "א. ספיבק חברה להנדסה". מנהל הפרויקט מטעמה: דודי יחזקאל. מפקחים: אופיר ביגדרי,  מתן טייר, יקין אבו קטיש
  • קבלן ראשי: "אלקטרה תשתיות"
  • קבלן ביצוע פירים: "לינום"
  • תכנון קונסטרוקציה: "ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים"
  • תכנון מנהור: "ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים" ו "Pini Swiss"
  • אדריכלות: "פרחי-צפריר אדריכלים"
  • הדמיות: "עדן - החברה הכלכלית לפיתוח ירושלים"

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

 

1. כמו תמיד, כל פרויקט מתחיל ונגמר באנשים והפעם לפנינו קבוצה מוכשרת במיוחד, כולם אנשי חברת הניהול, "א.ספיבק" אשר ניצבים בפורטל המזרחי של החניון. מאחוריהם נראים במעומעם שני אולמות הכרייה של החניון. משמאל לימין שלושת המפקחים: מתן טייר, אחריו אופיר ביגדרי ויקין אבו קטיש. שלושת אלה, ללא יוצא מן הכלל, גילו בקיאות רבה בחומר המקצועי והיטיבו בהסברים המקצועיים. את הסגל המקצועי חותם דודי יחזקאל מנהל הפרויקט. דודי הוא ללא ספק אחד ממנהלי הפרויקטים הבולטים ביותר בענף. אלוף הנדסי זה צלח בעברו פרויקטים מאתגרים כהפרדה מפלסית במפגש 208 של הרכבת, מחלף ראש העין מזרח, הכפלת קטע מכביש 444 ועוד. כל הפרויקטים שהוזכרו לעיל לא כללו מנהור. לפיכך, הצלחתו להתמודד עם פרויקט עתיר מנהור כמו פרויקט שז"ר בהחלט מעוררת השתאות, אבל לא ממש עבור מי שמכיר את דודי. הבחור תותח!

2. מבט מזרחה מתוך הפורטל המזרחי. קודם שניכנס אל החניון, ישנם כמה עניינים מחוץ לפורטל אשר עלינו להתייחס אליהם. אחד מהם  הוא זרוע המשאבה שקָצֶהָ אינו נראה בתמונה.

3. כעת רואים את קצה זרוע המשאבה והיא עוסקת ביציקת תעלות אוורור. בחניון שז"ר יותקנו מפוחים רבי עוצמה אשר יפלטו עשן מהחניון ויחדירו אוויר צח אליו. בכל צד של הפורטלים תימצאנה תעלות אוורור שזהו ייעודן.

4. אנו נשארים עדיין מחוץ לפורטל עם יציקת תעלות האוורור. בתמונה זו מופיע שריד "היסטורי" בביצוע הפרויקט - מנהרת הגישה שבאמצעותה הוכנסו ממזרח הכלים ההנדסיים לביצוע עבודות המנהור. מנהרה זו התפצלה בעת קיומה לשתי מנהרות עבור כל אחד מאולמות הכרייה של החניון.

5. בדופן הצפונית של הפורטל המזרחי מוקם חפ"ק (חדר פיקוד). מחפ"ק זה ינוהל מפלס ההפרדה המפלסית בעת חירום. להשלמתו קיימת חשיבות רבה והיא מהווה תנאי לביצוע הרמפות מצד מזרח (מבוצעות בנפרד במסגרת פרויקט רובע הכניסה לעיר) אל רחובות נורדאו והנשיא השישי.

6. "הקרומים" - עניין אחרון לפני שנכנסים אל החניון. עֲרֵמָה של קרומים מונחת מחוץ לפורטל. קרומים הם אלמנטים טרומיים עם דריכת קדם במקרה דנן והם חלק מהקונסטרוקציה הסופית. בתמונה ניתן להבחין בחישוקי פלדה שבולטים מהקרומים. ע"ג חישוקים אלה מתבצעת יציקה משלימה אשר מעוגנת אל הקרום. הליך זה חוסך את עבודת הטפסנות שנדרשת בתחתית אלמנט יצוק במקום.

7. אנו בפנים וזהו המראה שנגלה לפנינו: חמש קומות החניון מקומה מינוס 1 שרצפתה נראית בתמונה ועד קומה מינוס 5. שני מפלסים עדיין אינם נראים בתמונה זו - מפלס ההפרדה המפלסית שהקמתו מתקדמת בינתיים מכיוון מערב ומפלס מינוס 6. כן, חניון שז"ר כולל גם מפלס מינוס 6 שבשגרה משמש לחניה. למפלס זה קיימות דלתות אשר ננעלות בזמן חירום והופכות את מפלס מינוס 6 למקלט שמאובזר בכל המערכות הנדרשות לשם כך. עניין חשוב ונוסף שנראה בתמונה זו הוא פתחים שמופיעים בדפנות אולם החניון. פתחים ופירים אלה אינם היחידים וקיימים עוד רבים נוספים אשר מקנים לחניון שז"ר מעמד שונה משל חניון מן המניין.

8.  כדי לשנע כלים וחומרים לתוך החניון הותקנו בכל אולם כרייה מסילות (מופיעות בצבע כחול) בגובה מפלס ההפרדה המפלסית, שעליהן נעים העגורנים. בתמונה מופיע אחד העגורנים כשהוא מניף קורה שמחלקת את עומס האלמנטים שהעגורן מניף.

9. תמונה נוספת של העגורן בפעולה. מפלסי חניון שז"ר נבנים מלמטה למעלה. עם התקדמות הבנייה לגובה, נעשית יכולת התמרון של העגורנים מוגבלת ולכן החל תהליך פירוק הדרגתי של מסילות העגורנים ושימוש באמצעים חילופיים, כפי שנראה בהמשך.

10. פירוק מסילות העגורן ע"י עובדי הקבלן. כדאי לשים לב לקרומים שנראים בתמונה. קרומים אלה הם כבר חלק מרצפת מפלס ההפרדה המפלסית אשר נמצאת בהכנות ליציקה. מעט בהמשך נראה כבר רצפה יצוקה של מפלס עליון זה.

11. עצרנו את עובדי "אלקטרה" לצילום. פירוק מסילות העגורן יכול להמתין מעט.

12. מיקום מסילות העגורן מעיד על המפלס שלפנינו והוא מפלס ההפרדה המפלסית שעליו תתנהל תנועת הרכבים הפרטיים. באפשרותה של תנועה זו לחצות את רחוב שז"ר או לצאת ולהיכנס מ/אל החניון. בתמונה: הקרומים שעליהם תתבצע יציקת הרצפה.

13. הכירו את "החרגול". כל היציקות בחניון מבוצעות באמצעות דוודים שמונפים ע"י העגורן וללא משאבה. לעגורן יכולת תמרון שמתגלה לעיתים כמוגבלת ולכן נעשה שימוש בחרגול אשר מצליח להגיע למיקומים שהעגורן מתקשה בהם.

14.  מפלס ההפרדה המפלסית אשר משרת את התנועה לכיוון מזרח. בדופן השמאלית של אולם הכרייה הדרומי נראה פתח גדול. פתח זה הוא פיר C בפרויקט. בפיר זה תימצאנה שתי מעליות אשר באמצעותן ניתן יהיה להגיע אל מעבר הולכי רגל תת"ק שעובר מתחת לרחוב שז"ר ומתחבר אל הדופן הדרומית של תחנת הרכבת נבון. למעליות פיר C תהיינה תחנות בכל מפלסי החניון ובמפלס העליון של הרחוב.

15. עדיין באולם הדרומי עם מבט לעבר הרמפה של החניון שיורדת ממפלס ההפרדה המפלסית אל קומה מינוס 1. הפתח שבדופן השמאלית הוא אותו פתח של פיר C שנראה בתמונה הקודמת.

16. אולם הכרייה הדרומי, מבט ממזרח למערב. בדופן הדרומית נראה פתח גדול ומיד אחריו שני פתחים במפלס גבוה יותר. הפתח הגדול הוא פתח פיר G שבו תימצאנה מעליות ומדרגות. בנוסף על אלו, בחפירה הענקית של פיר G תימצא לולאת רכב לכניסה אל החניון. בדופן החפירה החיצונית, שאינה נראית בתמונה, תימצא הכנה לגישה מחניון תת"ק של מגדל עתידי - שישמש כמלון ויימצא במתחם בנייני האומה - אל לולאת הרכב של הפיר. חניון מגדל המלון יזכה לקבל כניסה נוספת וישירה ממפלס ההפרדה המפלסית. את ההכנה לכניסה זו אנו רואים בדמותם של שני הפתחים שנראים בדופן האולם הדרומי. דגימה זו היא רק חלק ממגוון החיבורים שיש לחניון שז"ר להציע וממחישה היטב את מורכבותו הרבה של הפרויקט.

17. מעבר מאולם הכרייה הדרומי אל לולאת הרכב של פיר G.

18. ממשיכים לתור את סודות החניון. לפנינו פיר F. פיר מדרגות זה בנוי בצורת האות למ"ד. תחילתו בקומה מינוס 5. עם הגעתו למפלס ההפרדה המפלסית, הפיר מתיישר אופקית ומטפס קומה אל מפלס הרחוב.

19. עוד חיבורים, והפעם לפנינו החיבור אל מתחם הרכב K ממפלס ההפרדה המפלסית. פתח זה ישמש ככניסה ויציאה אל/מ חניון המתחם. מתחם K הוצג בסקירת רובע הכניסה לעיר שהועלתה אצלנו. מוזמנים לחזור ולהציץ באותה סקירה.

20. פתח פיר C שבאולם הדרומי. פיר זה הוא אחד המשמעותיים בחניון שז"ר. בפיר תימצאנה שתי מעליות מתחתית החניון ועד מפלס הרחוב. למעליות אלו תהייה תחנת עצירה במעבר התת"ק שמוביל אל מפלס הבידוק הביטחוני בתחנת נבון. לפיר C קיים פיר משלים באולם הצפוני. הפיר המשלים הוא פיר B אשר אינו חפור כיתר הפירים. פיר B נבנה על הדופן הצפונית של האולם הצפוני והוא עתיד להיפרץ דרך קמרון האולם אל המעבר התת"ק שמוביל אל תחנת נבון. בפיר B, כמו בפיר C, תימצאנה מדרגות ומעליות.

21. גם הפיר שלפנינו הוא פיר משמעותי בחניון. זהו פיר D אשר מתחבר למבואה המזרחית העתידית של תחנת נבון. במכרז המשכי של "רכבת ישראל" יבוצעו בפיר זה מעליות ומדרגות אל הרחוב ואל שני מפלסים(בידוק ביטחוני ומפלס ולידטורים) של תחנת נבון. לפני מספר שבועות פורסם קבלן זוכה למכרז זה אשר ינוהל אף הוא ע"י "א. ספיבק".

22. מפלס ההפרדה המפלסית מתקדם מפתח המנהרה הצפונית אל תוך המנהרה. בדופן השמאלית נראה פתח אשר הינו אחד משש המנהרות המקשרות שבין שני אולמות החניון.

23. את תמונת הארכיון הזאת של מנהל הפרויקט אסור לנו לגנוז מכם. בתמונה נראה אולם הכרייה הדרומי עם שלוש מנהרות מקשרות בדופן הדרומית. חץ באדום מסמן את מיקומם של העובדים אשר נבלעים בחלל העצום של המנהור. קוראים לזה: פרופורציות.

24. חיבור נוסף של החניון מופיע בקצהו המערבי של האולם הצפוני. זהו חיבור כניסה ויציאה של חצר המשק (פינוי אשפה) של תחנת נבון - צומת T עם פניות ימינה בלבד למפלס ההפרדה המפלסית. מפאת קוצר היריעה, סקירה זו מדלגת על פירים A (חיבור למגדל מרום - פיר מקביל למדי בתכולתו לפיר G) פיר E (מילוט להולכי רגל) ופיר H (מעליות למפלס הרחוב).

25. מתקן לביצוע עבודות האיטום. האיטום מתבצע באמצעות פריסת יריעות PVC בין הבטון המותז של הדיפון לבין הבטון של שלד המבנה. את יריעות האיטום מעגנים לקמרונות האולמות. קצב עבודות האיטום מהיר משמעותית מקצב עבודות הדיפון הסופי ולכן אין מניעה להתחיל כבר כעת בביצוע הדיפון, כפי שנראה בהמשך.

26. והנה מכונת הדיפון הסופי של V.Linger האשדודית. חלקי המכונה כבר נמצאים בפתח המערבי של המנהרה. הרכבת המכונה תארך כשלושה שבועות באמצעות ג'קים, מאחר שלא קיימת אפשרות להכניס מנוף למנהרה. אורכו של כל מקטע יציקה של המכונה מסתכם בשמונה מטרים. קצב היציקות צפוי להגיע עד שלוש יציקות בשבוע.

27. כדי שמכונת הדיפון תוכל להתקדם ללא הפרעות ועצירות, על עבודות האיטום להקדים אותה. בעניין זה לא צפויה כל בעיה. מרכיב ביצוע נוסף שצריך להקדים את הדיפון הוא יציקת רצפת ההפרדה המפלסית שעליה נעה המכונה ע"ג מסילות. בתמונה זו רואים את המקדמה שנטלה רצפת ההפרדה המפלסית. המצב בהחלט נראה מבטיח.

28. לקראת סיום, הפורטל המערבי של מנהרות שז"ר. 28 קורות אימתניות במשקל 260 טון כ"א יוצרו באתר והונפו על הפורטל כדי לייצר את המראה הזה. להשלמת תקרת הפורטל נותר לבצע עוד קטע של יציקה באתר.

29. צנרת ספרינקלרים שהובאה להתקנה בקומה מינוס 5 של החניון. בקומה זו החלו כבר עבודות המערכות והן כוללות צביעה, התקנת צנרת כיבוי אש וסולמות עבור כבילה. סיום עבודות המנהור הטעה אותנו לחשוב שתם העניין בפרויקט שז"ר ותמו המראות מעוררי ההתפעלות. אלא שאז צצו הפירים שבביצוע "לינום", החיבורים השונים אל תחנת נבון ועבודות השלד שטרם הסתיימו. הפרויקט ההנדסי העוצמתי והמופלא הזה טרם אמר את המילה האחרונה וכנראה שגם אנחנו. להתראות בסקירה הבאה!

הדמיה

הדמיה

הדמיה

הדמיה

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר