יורדים לשטח - פרויקט מרכזי ההספקה של צה"ל

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

את "שפיר הנדסה אזרחית וימית" פגשנו בעיקר בביצועם של מגה פרויקטים תחבורתיים. פרויקטים מרתקים כדוגמת עבודות אינפרא 2 בירושלים, כביש 16, חניון בייט ודפו 25, אף זכו לסקירות באתר קבוצת CivilEng. סקירה זו מגיעה אף היא מפרויקט ענק ונוסף שבביצוע החברה - פרויקט מרכזי ההספקה (להלן, מרה"סים) של צה"ל, שבהזמנת משרד הביטחון. פרויקט המרה"סים אינו עוד פרויקט בינוי. עלותו הכוללת מסתכמת ב-5.5 מיליארד ש"ח ובמסגרתו מקימה "שפיר" שלושה מחנות ייעודיים: מרה"ס צפון מוקם בקרבת צומת גולני, מרה"ס מרכז בקרבת היישוב שוהם ומרה"ס דרום מוקם במשמר הנגב. הגדרת פרויקט המרה"סים כפרויקט בינוי או נדל"ן בלבד, חוטאת מאוד לאמת. הפרויקט כולל הטמעת  טכנולוגיה מתקדמת וחדשנית, מרכיבי הנדסה אזרחית מגוונים, לוגיסטיקה בסדרי גודל חריגים ואפילו ענייני אדריכלות שנמצאים במקום לא צפוי כדוגמת מחנות צה"ל. פרויקט המרה"סים הוא פרויקט זכייני מסוג PPP. לשילוב של נתון זה יחד עם זהות המזמין קיימת ייחודיות שאינה נמצאת בפרויקטים אחרים. הדבר מתבטא הן בתכולת הביצוע והן באתגרי ותחומי האחריות שמוטלים על הזכיין (קבוצת "שפיר-אוריין") במשך תקופת הזכיינות. מעבר לגודלו העצום, פרויקט המרה"סים הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית רבה אשר נוגעת לכלל אזרחי המדינה. 

במהלך שנת 2017 פורסם שלב המיון המוקדם (PQ) של הפרויקט. שש קבוצות, מהגדולות במשק, עברו את שלב המיון המוקדם וחמש מהן הגישו את הצעותיהן ברבעון השלישי של 2019. בשנת 2020 נבחרה קבוצת "שפיר-אוריין" כזכיין הפרויקט לאחר הליך תחרותי ששילב בתוכו ניקוד איכות והצעת מחיר. ביולי 2020 נחתם הסכם המדינה מול הזכיין וסימן הגעה לאבן דרך משמעותית בתחילת התכנון של הפרויקט. חתימת ההסכם בין המדינה לזכיין סיכמה תקופה בת כשנתיים מיום פרסום המכרז ועד מועד החתימה ויש בה כדי להעיד על גודלו ומורכבותו של הפרויקט הלאומי. מתוקף מכרז ה-PPP, הוטל על קבוצת "שפיר-אוריין" לתכנן להקים ולתפעל את מרכזי הלוגיסטיקה במהלך כל 25 שנות הזיכיון. לבחירה בהליך מסוג PPP קיימים מספר יתרונות. המכרז מקטין את מעורבות הממשלה במקומות בהם קיימים יתרונות מובהקים למגזר הפרטי. מומחיותה המוכחת של "שפיר" בבנייה איכותית עתידה להוזיל את עלויות התחזוקה, להוביל להתייעלות כוללת בפרויקט ולהטמעת טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות הן בביצוע והן בתפעול השוטף. 

בתכולת הביצוע של הפרויקט נמצאת הקמתם של עשרות מבנים לאחסון מגוון עצום של פריטים והקמת מבנים מנהלתיים. חמישה מתוכם הם מחסנים אוטומטיים בעלי קיבולת גבוהה במיוחד. במחסנים אוטומטיים אלה תימצאנה מערכות טכנולוגיות חדשניות שנמנות עם המערכות המתקדמות ביותר מסוגן. נתוניו המספריים של הפרויקט מרשימים ביותר: בשטח בן כ-1,500 דונם יתבצע בינוי בהיקף כולל של כ-300,000 מ"ר. לאלה ייתווספו עבודות עפר (מילוי וחפירה) בהיקף של למעלה מ-1.5 מיליון מ"ק. לנתונים חלקיים אלה יש להוסיף אלפי טונות של פלדה קונסטרוקטיבית, מאות אלפי טון אספלט ומעל 150,000 מ"ק של בטון בשלושת המרה"סים. לריכוז האספקה בשלושה מרכזים קיימים יתרונות משמעותיים על פני המצב הקיים כיום - מצב שמתאפיין במספר רב של מתקנים, שאינם פועלים בהכרח בתאימות מלאה. מעבר לעלויות התפעול הנמוכות יותר שהוזכרו, מספקים המרה"סים החדשים יעילות גבוהה בטיפול, אחסון הסחורות וניהול המלאי. היכולת הלוגיסטית המשופרת של צה"ל עתידה לספק ערוצי הפצה יעילים יותר ותכנון מיטבי של שרשראות האספקה באופן מרוכז ויעיל. כל אלה יופעלו תחת מערכת מידע ניהול מידע ייעודית ואחת (WMS) אשר תשמש כמערכת ההפעלה של כל הפעילות. מערכת זו, שתעמוד בדרישות ביטחון המידע של המזמין, תסופק ותופעל ע"י הזכיין.

כבר מקריאה על גודלו ותכולתו של פרויקט המרה"סים מתקבלת ההכרה, כי לפנינו פרויקט עתיר אתגרים הן בתכנון והן בביצוע. עם זאת, לא רק הגודל והתכולה הם אלה שקובעים לבדם את אתגרי הפרויקט. לאתגרים אלה יש להוסיף את זהות המזמין, שאינו מזמין מן המניין, ואירועים גלובליים ומקומיים אשר התרחשו במהלך כל תקופת הפרויקט. למשרד הביטחון  כמזמין קיימות דרישות ייחודיות, שאינן נמצאות בפרויקטים 'רגילים', גדולים ככל שיהיו. דרישות אלו באות לידי ביטוי בהצבת לוחות זמנים מאתגרים לתכנון ולביצוע ובעמידה על קיומם. העבודה במחנות צה"ל וכוח האדם שנדרש עבור ביצוע מחייבים עמידה בדרישות ביטחון שדה של הצבא. לזהות המזמין קיימת השפעה גם על השׁוֹנוּת  הרבה של הביצוע ההנדסי ועל הדרישות הביטחוניות השונות שמתלוות לתכנון וביצוע של כל מבנה ומבנה. בפרויקטים המרה"סים אין מבנה אחד דומה למשנהו ולרוב גם אין קומה אחת דומה לזו שתוקם אחריה. כך למשל, ביצועו של מחסן אוטומטי נעשה בחלקים ולא כחבילה שלמה. חלקי המחסן השונים (ממידוף ועד עגורנים) נרכשים בנפרד וממספר רב של ספקים. על הזכיין מוטלת האחריות לבצע התאמה בין כלל הציוד הנרכש והקבלנים שקשורים בו. אל הביצוע ההנדסי נצמד ליווי קבוע של המזמין אשר נמשך לכל משך הפרויקט. 

פרויקט המרה"סים מתוכנן ומבוצע בתקופה בעייתית ורוויית אתגרים גלובליים ומקומיים . משבר הקורונה, שפרץ במהלך חיי הפרויקט, לא דילג על הפרויקט. ההתמודדות עם השלכות המשבר הייתה מאתגרת פי כמה כאשר מדובר בפרויקט בעל סדר גודל עצום כפרויקט המרה"סים. מלחמת רוסיה-אוקראינה תרמה אף היא את חלקה להתייקרות חומרי הגלם ולקושי שבהשגתם. אם באלה לא די, הרי שגם לאירועים מקומיים, כדוגמת מלחמת 'חרבות ברזל' ואירועים ביטחוניים נוספים, קיימת השפעה ישירה על המדינה ועל דרישות המזמין. לעמידה בדרישות ובתנאים המשתנים קיימת חשיבות לאומית רבה עבור כל אזרחי המדינה, במיוחד בתקופה רגישה זו. התמודדות המדינה עם אתגרי התקופה, היא אותה התמודדות שבה נוטלת "שפיר" חלק מרכזי בפרויקט המרה"סים. התמודדות זו מחייבת הפגנת איתנות פיננסית, עוצמה ביצועית וגמישות רבה, מצד החברה.

כתמיד, הדרך הטובה ביותר להיווכח אם פרויקט עומד ביעדיו עוברת דרך הרגליים. מראה העיניים הוכיח שבהחלט יש עניין הנדסי רב ויש  מה לראות בפרויקט מרתק זה. צוות CivilEng התארח במרה"ס מרכז, שהינו הגדול ביותר מבין שלושת המתקנים שמקימה "שפיר". הצוות זכה לקבל מנציגי החברה ומהמזמין הסברים מקצועיים לעילא על מרכיבי הפרויקט וחשיבותו הרבה. זה המקום להודות למארחינו על האירוח המקצועי ומסביר הפנים באתר העבודה. עניין רב קיים בהמשך הביצוע ואנו ב-CivilEng בהחלט מקווים לסקירת המשך בעתיד. כהרגלנו, לתמונות הסקירה יתלווה מידע והסברים נוספים. בואו נביט ונקרא. 

 

קרדיטים

  • מזמין: משרד הביטחון. מטעם המזמין: אופיר כהן, ראש היחידה להקמת פרויקט PPP מרה"ס
  • תכנון וביצוע: "שפיר הנדסה אזרחית וימית". מנהל פרויקט המרה"סים - אייל מבל
  • זכיין פרויקט PPP: שותפות "שפיר-אוריין"
  • מתכנני קונסטרוקציה: משרד "י. שני מהנדסים", משרד "סטאר מהנדסים"
  • אדריכלות: משרד "קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים" 
  • תכנון תנועה ופיתוח נופי: "ק.ס.מ קבוצת סוף מערב אדריכלים"
  • צילומים: צוות CivilEng וצילומים נוספים באדיבות "שפיר הנדסה אזרחית וימית"

 

מבט כללי מזרחה במרה"ס מרכז. בתמונה מופיע שטח גדול למדי מתוך המתקן, אך אין בו כדי להמחיש או לייצג את כלל המרה"ס, שהינו גדול יותר ובגודל מחנה צבאי לכל עניין ודבר. בשטח הנראה בתמונה מופיעים מספר מבנים שנמצאים בשלבי הקמה ומערכת כבישים שמתוכננת אליהם.  

מעבר אל מרה"ס דרום שבמשמר הנגב. הביצוע במרה"ס זה במצב מתקדם יותר מהשניים האחרים. בתמונה נראים שני המחסנים האוטומטיים שנמצאים על סף סיום ההקמה. בפרויקט המרה"סים נעשה שימוש בשלוש טכנולוגיות אחסון וליקוט אוטומטיים: HBW, Mini-Load ו-VLM. טכנולוגיית HBW נמצאת במחסנים אוטומטיים שבהם משטחים בעלי עומק כפול אשר נתמך באצטבאות. גובה המידוף שנתמך בטכנולוגיה זו יכול להגיע עד ל-35 מ' והוא הגבוה ביותר מבין שלוש הטכנולוגיות. בתמונות הבאות נכיר את מאפייניהם המרכזיים של שתי הטכנולוגיות הנוספות. 

עדיין במרה"ס דרום. זהו המחסן האוטומטי הראשי שמוקם במתקן. במחסן זה יפעלו עגורנים אשר ישנעו סחורות משני סוגי מידוף שיימצאו במחסן זה: HBW שתואר קודם לכן ו-Mini-Load. בטכנולוגיית Mini-Load נעשה שימוש בארגזי פלסטיק בעומק כפול. גובה המידוף מסוגל להגיע ל-20 מ'. את הטכנולוגיה המתקדמת הזו פגשנו לא מכבר בפרויקט הספרייה הלאומית, שזכה לסקירה באתר קבוצת CivilEng. השימוש ב-Mini-Load יקנה למערכת יכולת בת 80,000 איתורים (גישה למיקומים במחסן), בעוד שהשימוש ב-HBW יאפשר 15,000 איתורים.

מידוף Mini-Load במרה"ס צפון. טכנולוגיית מידוף נוספת שתיושם בפרויקט תהיה VLM - מחסן אוטומטי אנכי. בטכנולוגיה זו נעשה שימוש במידוף שמגיע עד לגובה 12 מ'. יש לקוות שאת אופן עבודתם של מערכות חכמות אלו נוכל לראות בהמשך הביצוע.

לפני שעוברים אל הפרק ההנדסי בסקירה, בואו ונכיר שלושה מהנדסים מוכשרים ומקצוענים מהצוות של "שפיר". מימין לשמאל: מוטי שמן, מהנדס ביצוע במרה"ס מרכז; מתניה חדד, מנהל ביצוע מבנים במרה"ס מרכז ומוביל הסיור; יוסי קדוש, מנהל ביצוע של מספר מבנים במרה"ס מרכז. כאמור, לכל מבנה במרה"ס קיימים מאפיינים הנדסיים שונים ודרישות הפעלה שונות מצד המזמין. עניין זה הופך את תפקידם של השלושה שבתמונה למאתגר במיוחד. לשלושתם מגיעה תודה גדולה במיוחד על הסברים מקצועיים ומרתקים, שהועברו לצוות CivilEng במהלך הסיור. 

המחסן הממוגן. עוברים אל המבנה ההנדסי המרשים ביותר לטעמנו במרה"ס מרכז. כפי שנראה בהמשך, יש למבנה זה גם ממדים ראויים לציון וגם מרכיבי הנדסה מעניינים. בינתיים, רק נאפשר למוטי ויוסי להתמודד עם אחת הדלתות של המבנה. משקלה כ-11 טון וכמוה קיימות דלתות נוספות במבנה. קטן עליהם...

המחסן הממוגן - מבנה ענק שבנוי משלושה חלקים. בתמונה מופיע החלק המרכזי של המבנה אשר ישמש לקבלה והפצת ציוד. חלק זה הוא סככה בעלת קונסטרוקציה פלדה וקירוי. אל סככה זו צמודים שני חלקיו הממוגנים של המחסן. מבנה זה הוא אחד המבנים הגדולים שבמרה"ס מרכז. שטחו מסתכם ב-13,000 מ"ר. 

המחסן הממוגן. בחלק מתקרת המבנה הולכות ונשלמות ההכנות ליציקה גדולה של התקרה בנפח 1,100 מ"ק. בתמונה נראים פתחים בתקרה שמהם משתרבבים צינורות אשר ישמשו לפליטת עשן מהמבנה. 

ממשיכים עם מבנה המחסן הממוגן ועם מרכיבי ההנדסה המעניינים שיש למבנה זה להציע. מגובה הקרקע נראית התקרה שהוצגה בתמונה הקודמת. לעמודים הגבוהים שבתמונה תפקיד קונסטרוקטיבי בתמיכת התקרה בעלת המפתח הגדול. העמודים מסתיימים בכותרות מתומנות, שתפקידן לפזר עומס מרוכז שעובר מהתקרה אל העמוד. עוד בתמונה: פתחים בתקרה לפיזור העשן המגיע מרכבים שנכנסים לסככה. 

"יער" של מגדלי פיגומים שהוקמו בשטח המחסן הממוגן. הצורך הרב בהקמת והעתקת  פיגומים ממקומם הוביל לפתרון היצירתי אשר נראה בתמונה הבאה.

מגדלי הפיגומים מוקמים בתוך פסי פלדה בעלי פרופיל בצורת האות U. לכל יחידת מגדלים יש ארבע רגליים אשר מוצבות בתוך  פרופילים אלה. כאשר קיים צורך בהזזת מגדל מסוים, מרימים באמצעות ג'קים את הרגליים ומציבים גלגיליות מתחתיהן. אלו יסייעו בהמשך לדחיפה או משיכה של מגדל הפיגומים אל מיקומו החדש.

פתח זמני ומאושר מראש, שהושאר בדופן המחסן הממוגן. הפתח מיועד למעבר כלי צמ"ה בעת ביצוע עבודות השלד. הפתח ייסגר לאחר היציקה האחרונה. הכנות לסגירת הפתח נראות בחלקו העליון עם אינסרטים (נקבה) שאליהם יחוברו מוטות הברגה. 

חוזרים אל מבנה מחסן ה-Mini-Load האוטומטי ואל מראה תעלות המיזוג שנמצאות באזור מסוים שלו. גובה התקרה כאן מגיע ל-21 מ'. ככלל: כל תשתיות המערכות בפרויקט המרה"סים מתוכננות באמצעות BIM ועל פי דרישות המזמין. 

יוצאים אל האוויר הפתוח במרה"ס מרכז ולפנינו חלקו של מערום ענק ובו עשרות אלפי חלקי מידוף שמיועדים להתקנה במחסנים האוטומטיים. חלקים אלה מיובאים מחו"ל ורציפות הגעתם ארצה היא אחד האתגרים החשובים בפרויקט נוכח המלחמה ואיומי החותים על נתיבי השיט.

כניסות שהוקמו בדופן החיצונית של המחסן ותפקידן לאפשר כניסה נוחה של המשאיות ורכבי האספקה אל המחסן. כל כניסה שכזאת נקראת 'משווה גובה'. עבודות השלד של המחסן מבוצעות עד מתחת למפלס הרצפה ונעצרות בנקודה זו. בשלב הבא מותקן תריס ומתבצעת יציקה של רצפה מיוחדת, שעליה נלמד בהמשך.

מבט משלים לתמונה הקודמת. כך נראה משווה הגובה עם התריס במבט מתוך המחסן.

בפרויקט המרה"סים מבצעת "שפיר" רצפות מיוחדות בכל המחסנים. סדר הגודל מרשים: כ-180,000 מ"ר. מדובר ברצפה מדויקת שאינה כוללת ברזל זיון אלא סיבי פלדה. בדרך זו מצליחים להקטין את עובי הרצפה ולחסוך משמעותית בעלויות. 

בפרויקט המרה"סים נעשה שימוש נרחב בהתקנת גגות מרחביים. חלקי הגג מגיעים במכולות מחו"ל כמוטות וכדורים ממוספרים שאותם יש להרכיב ע"פ תוכנית ההרכבה. הגג מורכב ומונף בשטח האתר ע"י הקבלן המקומי. השימוש בגג מרחבי חוסך בעלויות ההקמה לעומת גג רגיל ונותן מענה לצורך בקירוי שטחים גדולים בפרק זמן קצר.

תמונה מרשימה נוספת מהנפת והתקנת הגג המרחבי במרה"ס מרכז.

מבט אל מבני האנרגיה שמוקמים במרה"ס מרכז. המבנים נמצאים כעת בשלב עבודות השלד. בחדרי החשמל יותקנו בהמשך השנאים והצ'ילרים אשר עתידים להפעיל את מערכות המיזוג בכל המתקן.

את השונות הרבה שבין המבנים במרה"ס ניתן לראות גם במבנה זה שבמרה"ס מרכז וגם בתוכו. מדובר במחסן מקורר שבו ארבעה אזורים: אזור קפוא, אזור מקורר, אזור יבש ואזור משרדים. שטחו של מבנה זה מגיע ל-10,000 מ"ר. המבנה אינו עושה שימוש בגג מרחבי עקב ריבוי המערכות שנדרשות לקירור שטח בסדר גודל שכזה. נתון נוסף ומרשים שמספק מבנה זה הוא 600 טון פלדה שבאמצעותם מוקם המבנה.

סקירת פרויקט המרה"סים מתקרבת לסיומה, אך רחוקה עדיין מסיכומה. מפאת גודלו העצום של הפרויקט, הוצגו מתוכו בעיקר מספר מרכיבי הנדסה בולטים. פרק המערכות עוד לפנינו ואיתו גם עניינים נוספים של הנדסה, לוגיסטיקה ותפעול, שנמצאים בשפע בפרויקט הלאומי הענק. אם תפורסם סקירת המשך, היא צריכה לעסוק בכל אלה. בינתיים, בואו ונעיף מבט במוצר המוגמר חיצונית - מחסן במרה"ס דרום, שהושלמה בו מעטפת הפאנלים החיצונית.

כל פרויקט באשר הוא מתחיל ומסתיים באנשים. לשניים שבתמונה קיימת תרומה שלא תסולא בפז, להעלאת סקירה זו. מימין, מתניה חדד מ"שפיר", שאותו הכרנו בתמונה קודמת. אין דרך לתאר את גודל הסיוע ושיתוף הפעולה שזכינו לקבל מאיש מקצוע זה. בהסבריו, הצליח מתניה לגלות עבורנו מרכיבים מרתקים בביצוע ובתכנון הפרויקט. לצידו של מתניה מופיע אופיר כהן, ראש היחידה להקמת פרויקט PPP מרה"ס במשרד הביטחון. מעבר להיותו איש שיחה מרתק, אופיר התגלה כמי שאחראי למעבר בסיסים נוספים של צה"ל. כנציג המזמין, אופיר הציג בפנינו נקודות מבט מערכתיות על הפרויקט ועל דרישות המזמין. דרישות אלו תשפענה על כשירותו של הצבא ונוגעות בסופו של דבר לכל אזרחי המדינה. תודה גדולה מקרב לב לשני מקצוענים אלה אשר הפכו את סקירת הפרויקט לאפשרית! 

סיום הסקירה עם תמונת הצוות המקצועי של "שפיר" במרה"ס מרכז. זה המקום להודות ל"שפיר הנדסה אזרחית וימית" על האירוח הלבבי בפרויקט הלאומי הענק ועל הזכות להעלות סקירה בעניינו באתר קבוצת CivilEng.

על המחבר