יורדים לשטח - פרויקט עוקף אל ערוב

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

כביש 60 הינו הכביש השלישי באורכו במדינה. הכביש משתרע מבאר שבע שבקצהו הדרומי ועד נצרת שבקצהו הצפוני. בשנים האחרונות משקיעה המדינה רבות בשדרוג ובפיתוח חלקים גדולים של הכביש. שלושה מהם אף זכו לסקירות אצלנו בקבוצת CivilEng: כביש עוקף חווארה וכביש המנהרות על שני מכרזי הביצוע שבו. מכרזים אלה מסכמים קטע שדרוג של הכביש, ממחלף רוזמרין בירושלים ועד לצומת חוסאן שבמפגש עם כביש 375 .לרשימה זו מצטרף כעת קטע נוסף ומכובד לא פחות: כביש עוקף אל ערוב אשר לטעמנו יכול להיקרא באותה מידה גם כביש "עוקף בית אומר".

פרויקט  "עוקף אל ערוב" הוא פרויקט תשתיות ופיתוח בעל חשיבות רבה אשר תורם להגברת הבטיחות, הביטחון ורמת השירות בכביש 60. קטע הביצוע מהווה חלק משמעותי מתוך רצף הפרויקטים שעל כביש 60. רצף זה מבוסס על "דרך האבות" העתיקה שעברה מבאר שבע לנצרת ובה נמצאו יישובים ואתרים מרכזיים כדוגמת חברון, ירושלים, שכם, שומרון העתיקה ועמק יזרעאל. קטע הכביש המטופל בפרויקט עוקף אל ערוב מתאפיין מזה שנים, בעומסי תנועה בשעות היום ובפרט במפגש הצירים הרוחביים שחוצים אותו, כדוגמת כביש 367 והכניסות לצירי רוחב שמשמשים את הצבא והתושבים המקומיים. עומסי תנועה אלה מתבטאים בפקקי תנועה שמשתרכים לא אחת, לאורך קילומטרים רבים ולהם קיימת תרומה שלילית להגברת המתיחות באזור רגיש זה.

בכביש הקיים נמצאים מקטעים רבים שאינם הולמים כביש בין עירוני במספור דו ספרתי - כביש אשר משמש עורק תנועה מרכזי בגב ההר של יו"ש. תוואי הכביש חולף סמוך למחנה הפליטים אל ערוב והעיירה בית אומר. בשני  מוקדים אלה מתנהלת פעילות סחר ענפה על ציר התנועה עצמו ולא במסוף צדדי. מרכיב זה מייצר כמובן צוואר בקבוק תנועתי. גורם נוסף שנמצא במשוואת הבטיחות הרופפת של הכביש הוא הולכי הרגל והסוחרים שמציעים את מרכולתם במרחק אפסי משולי הכביש. בתנאים שבהם אין תאורה ו/או תשתיות סלחניות, הופך כל ניסיון לחציית הכביש לאירוע מסוכן עבור כל משתמשי הדרך: הן הולכי הרגל והן הנהגים בכביש. עצמו. מכל המתואר לעיל נולד פרויקט "עוקף אל ערוב": פרויקט בעל חשיבות ראשונה במעלה בשמירה על חיי האדם ועבור כלל האוכלוסייה שמתגוררת וחיה באזור - ללא הבדל בין מרכיביה.

באוקטובר 2020 הוזנק עוקף אל ערוב לביצוע. "א.מ.צ שמש" נבחרה לבצע את הפרויקט של "נתיבי ישראל" תחת ניהולה של "אחים מרגולין". התוואי שפגש הקבלן הפגין קשיחות רבה והתאפיין במסלע קשה. אדמת הטרשים הצריכה עבודות עפר וחציבה נרחבות לצורך הכשרת התוואי. במקרים מסוימים העדיף הקבלן לבצע ניסור של הסלע על פני שימוש בבאגרים. כמות הכלים ההנדסיים שנדרשו  לביצוע עבודות החציבה הייתה גדולה מאוד; כ-50 כלים הנדסיים ושלוש מגרסות נצפו בעבודה מדי יום, במהלך שלב ביצוע זה. היקף עבודות החציבה והמילוי בפרויקט מסתכם במיליון מ"ק - נתון מרשים לכל הדעות. במהלך ביצוע עבודות החציבה התמודד הפרויקט עם אתגר נוסף, גדול ומשמעותי: אתגר הגאולוגיה ההנדסית אשר הופיע בעיקר במהלך עבודות החציבה והחפירה, אך לא רק. פירוט נוסף לאתגר זה יופיע בתיאורי התמונות ולקראת סיום הסקירה.

ביצוע עבודות החציבה שתואר לעיל אינו האתגר היחיד בפרויקט. כביש עוקף אל ערוב נמצא בסביבה ביטחונית אשר הצריכה רגישות רבה כבר בשלב ההפקעות. סביבה זו מצריכה ממשק רב זרועות מול כוחות הביטחון ומול חברות תשתית. סעיף זה תקף במיוחד בצומת הגוש עתיר התשתיות: הן תשתיות צבאיות והן תשתיות אזרחיות כדוגמת קווי חשמל, מקורות, תקשורת, ניקוז ועוד. אם לא די בכך, הרי שצומת הגוש מתאפיין בעומסי תנועה רבים בהיותו מרכז מסחר, תרבות ופנאי, של תושבי האזור. הפיכת מעגל התנועה שבו בוצעה בארבעה שלבים והצריכה מבצעי לילה ארוכים ומורכבים. לכל אלה נוסף אתגר ההתמודדות עם מזג אוויר באזור גבוה, שמתאפיין בטמפרטורות נמוכות בחורף. בעת אירועי שלג, סייעו צוותי הביצוע בפרויקט בפינוי צירים עבור כוחות הביטחון וההצלה.

אתגר נוסף ואחרון שמציב עוקף אל ערוב נמצא בהכנת הסקירה ובתיעוד המתרחש לאורך התוואי. לעזרתנו התגייסה חברת הניהול "אחים מרגולין" עם מיכאל אטיאס מנהל הפרויקט המקצוען מטעמה ועם אריאל קוזניץ המפקח. זה המקום להודות לשניים אלה, שבלעדיהם לא ניתן היה להביא את דבר הפרויקט. תודה נוספת על הסיוע המועיל, לגלעד נאור המנהל הממונה על הפרויקט מטעם המזמין. לסיום, תודה גדולה נוספת ומיוחדת ל"עין הנץ צילום אווירי" אשר דבר לא נסתר מעיניה. עין חדה זו הצליחה לתעד כל אתר ואתר מהתוואי הבלתי נגיש של הפרויקט. הודות למלאכת הצילום היסודית לעילא של הנץ, מתאפשרת העלאת הסקירה. כהרגלנו, הסברים יצורפו לתמונות.

 

אהבתם ? לכל הפרויקטים >>

 

 

קרדיטים:

  • יזם: "נתיבי ישראל". מנהל ממונה מטעם היזם - גלעד נאור, סגן מנהל אגף פרויקטים מרכז ותח"צ
  • ניהול ופיקוח: "אחים מרגולין". מנהל הפרויקט - מיכאל אטיאס, מנהל חטיבת תשתיות - אהוד רויטמן, מפקח - אוריאל קוזניץ
  • קבלן ראשי: "א.מ.צ שמש"
  • תכנון קונסטרוקציה - "פאר משה שמעון מויאל מהנדסים"
  • מתכנן ראשי: משרד "לוי שטרק זילברשטיין מהנדסים יועצים"
  • אדריכלות: אלישע אוסמן
  • אדריכל נוף: דן פוקס
  • צילומי אוויר: "עין הנץ צילום אווירי"

 

1. תרשים תוואי כביש עוקף אל ערוב. קצהו הצפוני של התוואי נמצא כאמור בצומת הגוש. התוואי ממשיך דרומה כשהוא עוקב אחר התוואי הקיים ומשדרג אותו לכביש דו מסלולי - דו נתיבי. עם הגעת התוואי לאל ערוב, כביש 60 מתרחק מעט מערבה מהעיקול הקיים וממשיך דרומה בתוואי חדש לחלוטין אשר עוקף גם את בית אומר. סמוך לאל ערוב נבנה מחלפון חדש אשר בו נעסוק בתרשים הבא. פרט נוסף שאינו מופיע בתרשים הוא זרוע שנשלחת מהתוואי החדש לעבר כרמי צור. גם בה נעסוק בהמשך הסקירה.

2. מחלפון אל ערוב - המרכיב ההנדסי הבולט בפרויקט. בצד ימין בתרשים מופיע כיוון צפון, בצד שמאל - דרום. הערה חשובה: המחלפון כולל שני מעגלי תנועה, שאחד מהם אינו נראה בצילום. מעגל זה נמצא בהמשך צידו השמאלי העליון של התרשים. מעגל זה יאפשר גישה אל תוואי כביש 60 הישן הן עבור הבאים מאל ערוב והן עבור הבאים מכביש 60 מכיוון צפון. בנוסף, הבאים מצפון מכביש 60, יוכלו לצאת לעבר אל ערוב באמצעות זרוע גישה שמחברת את כביש 60 דרום עם מעגל נוסף זה.הבאים. לנוסעים הבאים מכיוון דרום בכביש 60 תהיה יציאה מצומת שנראה בקצהו הימני של התרשים. מצומת זה תישלח זרוע שתוביל לעבר מעגל תנועה חדש - זה שנראה בתרשים. המעגל ישרת את הבאים והיוצאים אל/מ אל ערוב. כביש 60 המשודרג יחלוף בגשר קורות מעל התוואי הישן אשר ממשיך לעבר בית אומר וכרמי צור. סביר להניח שמספורו של תוואי ישן זה יוחלף למספר ארבע ספרתי בהתאם למעמדו החדש. ביצוע המחלפון יוריד משמעותית את נפחי התנועה בתוואי הישן שעובר בבית אומר ולאלה שמכירים את התוואי מדובר בשיפור הבטיחות בקטע כביש צפוף ובעייתי.

3. למי תודה ולמי ברכה. צילום ארכיון מימי ראשית הפרויקט ובו מופיע מימין מנהל הפרויקט מיכאל אטיאס ולצידו אוריאל קוזניץ המפקח. שניהם אנשי מקצוע מעולים ומוכשרים אשר עובדים בתנאי שטח קשים. בימי החורף הם עתידים לפגוש טמפרטורות נמוכות ולעיתים גם שלגים ובימי הקיץ מסוגלות הטמפרטורות לטפס גם לקרבתן של 40 מעלות. לכמויות הגדולות של האבק והבוץ, שהפרויקט מייצר במהלך הביצוע, נוספת הסביבה הביטחונית הרגישה ובה קיים צורך תמידי להתנהל בתבונה מול תושבי האזור ובעלי העניין שבסביבה. קבוצת CivilEng מודה לשניהם על הסיוע בהכנת הסקירה ומאחלת להם הצלחה רבה בהמשך הדרך.

4. מבט מצפון לדרום על צומת הגוש, קצהו הצפוני של עוקף אל ערוב ומרכז העצבים בפרויקט. במקום זה הפך מעגל תנועה לצומת מרומזר. לשם כך, נדרשו לא פחות מארבעה הסדרי תנועה ופתרונות יצירתיים עבור מרכיבי הסביבה השונים. צומת הגוש מרכז סביבו מתחם קניות, בילוי ושירות של תושבי האזור. מטבע הדברים, בסביבה שכזו נמצאות תשתיות רבות ומגוונות שנדרשה העתקתן: ניקוז, ביוב, מים, תקשורת, חשמל, תשתיות צבא - הכול מהכול נמצא בסביבת הצומת.

5. בצומת הגוש קיימת התייחסות גם לכביש 367 שמגיע ממערב ומופיע בצד שמאל של הצילום. כביש זה מורחב בצומת עד תחנת הדלק הסמוכה. בשלב זה, הצומת נמצא בשלב הביצוע הזמני האחרון מבין ארבעה שלבים מתוכננים. במקום מתבצעות הכנות לרמזור קבוע, שילוט, מערכות מיגון, עבודות ניקוז ומפרדה קשיחה.

6. מתקדמים דרומה ועוזבים את צומת הגוש, אבל לא לגמרי. המבט מופנה כעת צפונה וצומת הגוש נראה רק בקושי בחלקו העליון של הצילום. תוואי הכביש בקטע זה עוקב אחר התוואי הקיים עם הסטה קלה שנראית בתצלום. מצידו השמאלי של הכביש מופיע 'בית הברכה' - מבנה שהוקם לפני קום המדינה ותולדותיו מעניינות. בהחלט שווה להתעניין.

7. מבט ממוקד יותר על קטע הכביש שבתמונה הקודמת. שינוי התוואי בקטע זה מייצר שיפור גאומטרי של הכביש והגדלת מהירות התכן. עניין נוסף שניתן להבחין בו הוא תנועת כלי הרכב שהועברה לנתיבים החדשים בצד המערבי של הכביש. כעת ניתן לשדרג גם את הנתיבים הקיימים שבצד מזרח של הכביש. כאמור, קטע זה של הכביש הינו דו מסלולי - דו נתיבי.

8. עדיין באותה סביבה, כמה מאות מטרים דרומית לצומת הגוש. לאורך הפרויקט קיימים שבעה חיבורים בין כביש 60 החדש לתוואי הקיים. כל החיבורים הנ"ל מוסדרים באמצעות הסדרי תנועה זמניים. בתמונה נראה קו בקוטר 36 צול של מקורות אשר הוטמן לאורך 7.5 ק"מ בפרויקט ועד לחיבור הדרומי של התוואי החדש עם כביש 60 הקיים. לקו זה

9. קפיצה קטנה דרומה ואנו נמצאים מדרום למחלפון אל ערוב עם המבט צפונה. כביש 60 שמגיע מצפון מתרחק מהתוואי המקורי שלו שעבר בעיקול חד צמוד לאל ערוב שממזרחה לו. הסטה זו של הכביש מגדילה את בטיחות כביש 60 ואת ביטחונם של משתמשי הדרך. מנקודה זו ואילך הכביש ימשיך דרומה ככביש חד מסלולי ודו סטרי. מחלפון אל ערוב מהווה נקודת ציון חשובה הפרויקט: מכאן ימשיך הכביש דרומה בתוואי חדש לגמרי אשר עוקף את בית אומר ותורם אף הוא לבטיחות הנסיעה בכביש.

10. גשר מחלפון אל ערוב הוא גשר צנוע. הגשר מורכב משבע קורות טרומיות בחתך U, במשקל 50 טון כ"א ובאורך 25 מ'. משני צידיו של הגשר מופיעים קירות קרקע משוריינת. נתונים צנועים אלה אינם מעידים כלל על אירוע ההנפה הלילי שהתנהל בסוף אוגוסט 2021 תוך הקדמה של כשנה מהלו"ז המתוכנן. כביש 60 נסגר אז הרמטית בכניסה לאל ערוב תוך אבטחה של כוחות הביטחון. מבצע ההנפה והרכבת הקורות התנהל כמבצע צבאי מתוזמן היטב. בתוך  כשלוש שעות בלבד הסתיימה מלאכת הנפת הקורות והרכבתן.

11. מבט מערבה על מחלפון אל ערוב אשר מצליח לקלוט בקצהו העליון את העבודות על הזרוע שיוצאת מכביש 60 בכיוון דרום אל המעגל החסר מהתרשים שבתחילת הסקירה. מעגל זה יאפשר גישה מכביש 60 החדש אל כביש 60 בתוואי הישן לכיוון בית אומר וכניסה מכביש 60 דרום לאל ערוב. בשלב זה התנועה מתנהלת עדיין מתחת לגשר המחלפון ובתוואי הקיים שעובר סמוך לבית אומר.

12. אוגוסט 2021. פרק המחלפון מסתיים עם תמונת ארכיון באדיבות "נתיבי ישראל". הצילום נלקח ממבצע ההנפה של קורות גשר המחלפון - BR-01. שני מנופים של "מנופי אבי" עסקו במלאכת ההנפה שנמשכה כאמור 3 שעות בלבד.

13. קטע כביש שנמצא דרומה ממחלפון אל ערוב וצפונה מהזרוע אל כרמי צור. המבט שמופנה צפונה קולט בחלקו העליון של הצילום את אל ערוב. הכביש בקטע זה הוא חד מסלולי ודו סטרי. משני צידי הכביש נמצאים שטחים חקלאיים שעבורם הוכשרו דרכי גישה לאורך מספר קילומטרים. אחת מדרכים אלו נראית במרכז התמונה. מימין לכביש נראה אחד משלושה מוקדים ששימשו לגריסת החומר שנחצב במהלך עבודות החציבה והעפר. עוד בתמונה: אספלט ועמודי תאורה שכבר הותקנו לאורך התוואי.

14. מעבר חקלאי M2. מעבר זה שמתחת לכביש 60 נראה די בקושי בתמונה הקודמת. חקלאי הסביבה קיבלו שלושה מעברים מסוגו בפרויקט אשר מאפשרים להם מעבר בטוח ונפרד מהתנועה שמתנהלת על הכביש.

15. אנו בקצה הדרומי של הכביש עם מבט צפונה מהחיבור הדרומי של כביש 60. בתמונה מופיע צומת מרומזר, שתינתן לו התייחסות בתמונה הבאה. עוד בתמונה: הסוללה הדרומית שנמצאת מצפון לצומת. מרכיב ביצוע מעניין זה, שבאדריכלות הנוף בפרויקט, מקנה לסוללה מראה שמשתלב היטב עם הסביבה ועם שיטת חקלאות קדומה שנהוגה באזור. הקמת הסוללה, שגובהה 22 מ' בוצעה באמצעות מכונת הידוק דינאמי ייעודית.  

16. צומת החיבור בקצה הדרומי של התוואי. צומת זה הוא אחד מארבעה צמתים מרומזרים בפרויקט. הצומת מחבר את המשכו של כביש 60 החדש דרומה אל התוואי הישן ומעניק עדיפות לתנועה זו. בתמונה שכיוונה דרום נראית זרוע מערבית שמגיעה מכיוון בית אומר ויוצרת צומת T. עוד בתמונה: קיר 100 בפרויקט. קיר זה,שנמצא בצד המזרחי של הצומת, הוא קיר בטון מותז ששטח הפנים שלו מסתכם ב-4,000 מ"ר.

17. מבט מצפון לדרום על קצהו הדרומי של כביש עוקף אל ערוב. קטע התוואי הקיים שבתמונה (מימין) עתיד להתבטל לאחר פתיחתו של הצומת שנראה בתמונה הקודמת.

18. זרוע הכביש אל היישוב כרמי צור. זרוע זו היא החוליה האחרונה בסקירה. במבט מדרום לצפון נראית הזרוע שממשיכה מערבה לעבר היישוב והתוואי הישן שמגיע מבית אומר ועליו עדיין מתנהלת התנועה בכביש 60. מפגש הזרוע עם כביש 60 יוצר צומת T שירומזר אף הוא. במקום יימצאו תחנת הסעה ודרכי שירות.

19. אורכה של הזרוע הרוחבית אל כרמי צור מסתכם ב-400 מטרים והוא ממחיש את עומקה של ההסטה שעבר כביש 60 במיקום זה. עומק ההסטה אינו אחיד כמובן ובפרויקט נמצאים מיקומים בהם עומק ההסטה גדול אף יותר. כמו במקומות נוספים בפרויקט כולו, גם כאן נדרשה מלאכת הפקעות רגישה אשר נוהלה היטב ע"י בועז ממשרד "גבע" ובשיתוף הגורמים הרלוונטיים מהמנהל האזרחי, הצבא וחברת הניהול.  

20. לקראת סיום, לא ניתן שלא להתייחס לאחד האתגרים הגדולים שאיתם מתמודד הפרויקט ואשר דורש דגש מיוחד עליו ולו רק בגלל נפח הפעילות שהצריך. מדובר באתגר הגאולוגיה ההנדסית. לאורך התוואי קיימים אזורים רבים בהם הקרקע משנה את תכונותיה תוך מעבר חד של מטרים בודדים. בתוך סעיף זה נמצאים חללים ואזורים קארסטיים שהתגלו לאורך התוואי. חללים ואזורים אלה אתגרו מאוד את צוות התכנון והצריכו פתרונות דיפון ואיטום יצירתיים. בנוסף, תופעות כגון מים שעונים וזרימה תת קרקעית הצריכו תכנון מערכת ניקוז ייעודית לשמירה על מבנה המיסעה. אחת הדוגמאות לכך היא חתך הקרקע בשמורת הר קרן שבתמונה זו.

21. הקצה המערבי של הזרוע אל כרמי צור. במקום זה נראות ההכנות לביצוע מעגל תנועה שממנו תתאפשר בין היתר גישה אל היישוב. קצה הזרוע הוא גם קצה הסקירה. למרות שלל אתגרי הביצוע והניהול שמעמידה הסביבה, פרויקט עוקף אל ערוב מתקדם בקצב מצוין. התקדמות זו מושגת בין היתר הודות לשיתוף פעולה פורה בין הפרויקט ומנהליו לבין צמרת הפיקוד בחטיבת עציון. באופק כבר נראית פתיחה לתנועה והיא במרחק מספר חודשים. פתיחה זו תהיה אבן הדרך הבאה בפרויקט.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר