לחשוב מחוץ לתבנית

השימוש בטפסות (תבניות) בטון הוא אחד מאבני היסוד של מלאכת הבנייה. בטפסות נעשה שימוש ביציקת בטון לחלקים רבים של המבנה והן הפכו כבר מזמן לחלק בלתי נפרד מהעבודה, ובעצם הבסיס להפיכת תהליך הבנייה למתועש. עם עליית חשיבותו, ועם ההבנה שהשימוש בטפסות מייעל ומדייק את תהליך הבנייה ואת תוצאותיו, כך גם הלך והשתכלל התכנון, השימוש והפתרונות שמציע התחום

 

"תהליך העבודה", מסביר מתן חית, סמנכ"ל הנדסה ושיווק בפרי הנדסת תבניות, "מתחיל מהשלב בו חברה קבלנית פונה אלינו דרך מנהלי הפרויקטים שלנו, בבקשה לקבלת הצעת מחיר ופתרון הנדסי לביצוע הפרויקט. מנהל הפרויקט, מנוסה ובקיא בכלל המערכות והפתרונות שאנחנו יודעים להציע, מגבש את הפתרון הנכון ביותר עבור הלקוח ועבור הפרויקט בהתחשב בכלל הדרישות. לטובת כך, תבוצע פגישה של מנה"פ ומנהל המכירות ובה נגבש את הגישה המרכזית ואת החלופות אותן נספק ללקוח, בדגש על התאמת המערכות לחיסכון בזמן ובכוח העבודה תוך התחשבות בכלל דרישות הלקוח".

פיטר סלים, סמנכ"ל הנדסה באלומלייט הנדסת תבניות מחדד - "חלק מהלקוחות פונים בשלב המכרז, עוד לפני שניגשו לפרויקט ותמחרו אותו, וחלק פונים אחרי שזכו במכרז והגיעו לשלב הביצוע. הלקוח שולח לנו תוכניות של הפרויקט, אנחנו אומדים אותו, קובעים פגישה ראשונית כדי להבין אם יש אילוצים בשטח ולאחר מכן בודקים אילו מערכות יכולות להתאים לפרויקט מבחינת סגנון השלד, בין אם זה לוח"דים או תקרות יצוקות במקום וכדומה".

אמנם התכנון הוא שלב קריטי לתהליך אבל שיטת הבנייה באמצעות טפסות לא יכולה להיות בגדר שיטת "שגר ושכח". דורון שטוקפיש, מנהל תיקי לקוחות ופרויקטים באורדילן פתרונות טכנולוגיים, מספר שמחלקת ההנדסה מעניקה גיבוי תכנוני וליווי לפרויקט בהתאם לאבני הדרך שלו ובמידת הצורך מספקת ליווי טכני בשטח על ידי הנדסאי מוסמך אשר מדריך את צוותי העבודה. "שיתוף הפעולה עם צוות המהנדסים ומנהלי הפרויקט באתר הינו קריטי להצלחת הפרויקט", גורס דורון. "אנחנו מספקים מעטפת רחבה הכוללת אופציות תכנוניות וחלופות אפשריות המותאמות לדרישות הקבלנים באשר לעמידה בלו"ז, כמות מנופים, סבבי יציקה ועוד".

 

מימין לשמאל: פיטר סלים, דורון שטוקפיש ומתן חית 

 

פרויקטים מורכבים

אבל היום, בניגוד לעבר, פרויקטים הופכים מורכבים יותר, וטכנולוגיים יותר. פיטר מאלומלייט מספר כי "רוב הפרויקטים לאחרונה הופכים להיות מאסיביים וגדולים – פרויקטים כמו WIX וביג גלילות הם סביב ה-30-40 דונם לכל קומה. לשם כך צריך להתארגן לוגיסטית עם כמויות אדירות של ציוד, אבל גם הנדסית אנחנו צריכים לעמוד בקצב של האתר מבחינת יציקות, תכנונים וליווי בשטח".

דורון מאורדילן מסביר כי בפרויקטים גדולים איפיון הפרויקט הינו שלב ראשון, כלומר: בדיקת גובה הקומות, הבנת השוני בין קומות שונות, בדיקת יציקת הגרעינים, בדיקת יכולת ומקום לאחסון ציוד, כמות מנופים ומיקום משאבות בטון. "הפרויקטים כיום, בעיקר המגדלים, מאופיינים בבנייה מורכבת. החל מהחניונים הדורשים מענה ייחודי, מספר המגדלים או המבנים בפרויקט שכולל לעיתים מבני מסחר, מגדלי מגורים ומגדלי משרדים. בתחום התשתיות, המינהור ומערכות לביצוע קירות גבוהים או עם גימור ייחודי של הבטון מאתגר את התכנון ומכתיב אספקה של ציוד ייעודי. מרכיב עקרי הבולט הן במגדלים והן בפרויקטים של פינוי בינוי הינו חוסר מקום להתארגנות. כאן נכנס ספק הטפסות גם בייעוץ ותמיכה לוגיסטית צמודה במהלך ביצוע הפרויקט".

"בשנים האחרונות" מספר מתן מפרי "רואים את השינוי שחל בעיקר בפרויקטים הגדולים שהפכו מורכבים מאוד, הן מבחינת גיאומטרית והן מבחינת שטחי ההתארגנות באתר שהצטמצמו. מבחינה גיאומטרית יותר ויותר בניינים עם גרעינים, עם פינות חדות ולא ישרות. דבר זה מקשה על הביצוע ומאריך את קצב הביצוע. בנוסף היקפי הבניינים הפכו עגולים יותר, משופעים לכל הכיוונים ומשתנים לגובה, דבר המקשה מאוד על הביצוע וגורם לקצב בנייה נמוך יותר. מה שאנחנו מנסים לעשות הוא לשכלל בכל פעם את היכולות שלנו למתן מענה לצרכים המתחדשים, ובנוסף לייעץ כבר במהלך המכרז ולעיתים גם בשלב ההצעה והביצוע מה כדאי לעשות על מנת להקל על קשיים אלו. לדוגמא, אנו מייעצים ללקוח מהם האלמנטים שכדאי לבצע בשלב שני, כיצד לבודד את הנתיב הקריטי על מנת לא להיות מוגבלים על ידו, כיצד לחסוך פעולות מנוף בשימוש במערכות הידראוליות ועוד".

 

 

תוכנה וחומרה

הצורך לשכלול העבודה, והמעבר לתהליך מוסדר יותר גם בשטח באמצעות עבודה עם ממשקים דיגיטליים מכתיב גם לחברות ההנדסה שמספקות את הטפסות יישור קו עם הטכנולוגיה. 

"היום אנו עושים שימוש גובר והולך בכלי עבודה בתלת מימד בתכנון טפסות ופיגומים" מספר מתן. "בנוסף, אנו מקבלים היום ממתכנני המבנים מודלים תלת מימדיים של המבנים, מה שמקל על ההבנה של הפרויקט בכללותו ומייעל את עבודת התכנון. אין ספק כי העבודה על מודל BIM של מבנה, בשילוב תכנון בתלת מימד, טומנת בחובה יתרונות רבים בעיקר בתחום תיאום התכנון של המערכות השונות והיכולות להימנע משגיאות תכנון". אבל, מדגיש מתן, "הדבר הזה מחייב את שהתכנון ב-BIM יהיה מקצועי וברמת פירוט גבוהה".

"שימוש בתוכנות Revit הינו חלק מקבלת תוכניות, בעיקר בפרויקטים הגדולים, כגון מגדלים, מבני מסחר ומרלו"גים", מספר דורון. "התוכנה נותנת לנו אפשרות לאיפיון הפרויקט, לדוגמא: בדיקת שינויים גיאומטריים במבנה, בדיקה של הגרעינים והתאמתם בין מפלסי המבנה, תקרות, קורות ותקרות טרנספורמציה. האפשרויות הללו מקצרות ומדייקות את תהליך תכנון הטפסות".

אבל שכלול עבודת הטפסות לא נעצר ברמת התוכנה, אלא ממשיך גם ברמת החומרה. באלומלייט מציעים לקבלנים מערכות מודולוריות ליציקת קירות, גם כאלו שמיוצרות במיוחד לפרויקט דוגמת מערכת AluMax וטפסות מסוג Rasta לקירות. השימוש במערכת או בחלופה המתאימה חוסך זמן, כוח אדם וכמות משאיות. באורדילן קיימת מחלקה טכנית אשר אמונה על בניית טפסות אורדימקס H20, פלטפורמות ומסכי הגנה. מתן מסביר כי בפרי "החלופות שונות אחת מהשנייה ברמת התיעוש וברמת המורכבות של המערכות הנדרשות לפתרון, ולעיתים מדובר בחלופות המציעות תהליך עבודה שונה במהותו או סדר עבודה ומחזורי יציקה שונים".

 

מודל ACS (צילום מסך: באדיבות פרי הנדסה ותבניות)

 

פרויקטים

בשלב זה של הכתבה ביקשנו מכל אחת מנציגי החברות שהשתתפו בכתבה לספר על פרויקט מיוחד ומורכב מהארסנל שלהם.

מתן סיפר על עבודתה של פרי בפרויקט BYOND: "בימים אלו אנו בעיצומו של שת"פ מוצלח עם חברת תדהר בפרויקט מגרש 1 – BEYOND. מדובר בפרויקט מיוחד מאוד ובצוות אתר מעולה שמן הרגע הראשון פעל לטובת פתרונות מתועשים איכותיים שיביאו להצלחת הפרויקט. הפרויקט הינו מגדל משרדים רב קומות בן 70 קומות. שני האתגרים המרכזיים בפרויקט היו הפתרון לגרעין והפתרון להיקף. לגרעין בחנו מספר חלופות ולבסוף הוחלט על חלופה הכוללת 4 פלטפורמות ACS-P מטפסות הידראולית בגודל של 11.5X9 מ' ובסה"כ כ- 100 מ"ר כל אחת. חלופה זו מתבררת היום כהצלחה וכגורם המשפר את קצב התקדמות הפרויקט. לעניין היקף הבניין, היה מדובר באתגר תכנוני וביצועי מורכב מאוד. ההיקף הוא צורה של מעוין עם פינות עגולות אשר משנה את צורתו עד אמצע הבניין לצורת ריבועית מעוגלת פינות ואז חוזר בחזרה בהדרגתיות לצורת מעוין לכיוון הנגדי. לפרויקטים מסוג זה הפתרון האידיאלי הינו תליית מערכת הגנה היקפית מסוג RCS-P אשר מעוגנת לשתי קומות ומגנה על הקומה השלישית. המערכת מספקת הגנה מפני נפילות חפצים, רוחות ומזג אוויר סוער ומגנה על קומות העבודה. התוצאה היא עבודה בטוחה יותר ועם תשומות עבודה מוגברות לעומת מערכות אחרות. עקב הגיאומטריה המאתגרת, וההשתנות ההדרגתית בכל קומה נדרשנו לתכנון מערכת פנאלים מיוחדת שתדע לטפס בהרמוניה עם השתנות היקף הבניין ולחזור חזרה. ביצענו תכנון עם מודל תלת מימד של המערכת ע"ג הבניין ולקחנו בחשבון את השיפועים והנטייה בכל קומה, תוך שימוש בסנדלי עיגון מיוחדים המאפשרים טיפוס בנטייה אלכסונית משתנה".

 

פרויקט Byond - מעויין עם פינות עגולות (צילום: באדיבות פרי הנדסת תבניות)

 

פיטר שיתף על החוויה של אלומלייט בפרויקט הדפו 25: "רוב הפרויקטים אצלנו הם מאתגרים גם הנדסית וגם ביצועית, אבל אחד הפרויקטים שבלט אצלנו לאחרונה גם מבחינת היקף וגם מבחינת מורכבות זה פרויקט הדפו 25 בירושלים, של חברת שפיר. זהו פרויקט שמה שמייחד אותו זה ההיקף שלו – כל קומה משתרעת על 30 דונם, הפרויקט מורכב מ-4 או 5 קומות מתחת לקרקע, עוד מבנה משרדים מעל הקרקע, ובעתיד קיים תכנון לבנות מגדלים מעל ה-30 דונם. בכללי, כל היציקות מאוד מסיביות, ישנם קירות בגובה 8-9 מטרים שהם גם בגיאומטריה משתנה, לכן נדרשנו לתת פתרון על ידי טפסות מודולריות, תוך התייחסות לכך שהיציקות הן מאוד גבוהות. בגלל שהטפסות  שלנו מודולריות הן נתנו מענה לכל גיאומטריה וכל גובה שהיה בפרויקט, כשחלק מהקומות היו בגובה 6 מ', 8 מ' ו-12 מ'. בנושא התקרות היה לנו שילוב. המערכות שהשתמשנו בהן היו: מערכת RASTA DECK - ראש נופל לתקרות מקשיות, מגדלי אקרו 2 צול' פלדה שכללו מערכת אופקית מאלומיניום לאזורים משופעים, אבל האירוע ה"רציני" היה ברצפת קרקע, תקרה בעובי 2 מ' בטון עם צפיפות ברזל לא סטנדרטית (400 ק"ג/מ"ק) על כל ה-30 דונם, כלומר, יציקות של 2,000-1,500 מ"ר כל יציקה. במקרים כאלו אנחנו מתכננים את התמיכות של התקרה עם מערכת מגדלי אלומיניום המאפשרת העמסה של עד 34 טון למגדל ומערכת אופקית מקורות אלומיניום בחתכים של 14 ס"מ (כ-ליגר) ו-16.5 ס"מ (כ-אונטר ליגר). משימות מסוג זה דורשות מאיתנו בקרה צמודה בשטח למניעת טעויות ביצוע. סה"כ משך ביצוע הפרויקט היה כשנתיים, והחלק האינטנסיבי יותר - רצפת הקרקע - לקח בערך כשמונה חודשים".

 

דפו 25 - קירות בגיאומטריה משתנה (צילום: באדיבות אלומלייט הנדסת תבניות)

 

דורון הסביר כיצד אורדילון ביצעה את המשימה בפרויקט מילנייה: "פרויקט מילנייה הינו מבנה משרדים בן 2 מגדלים אנכיים ומגדל אופקי המחבר בין שני המגדלים. האתגרים שעמדו בפנינו היו דרישות הקבלן, חברת פרשקובסקי. התכנון הגדיר יציקת קורות היקפיות עבור תקרות לוח"דים כך שיוכלו להגיע ל-4 קומות בחודש, ובנוסף, תכנון ואספקה של תקרות קונזטליות בקומה 17 על מנת לגשר בין שני המגדלים. הפתרון ההנדסי דרש תכנון דייקני ואספקה לוגיסטית של מערכות ייחודיות לביצוע".

 

פרויקט מילנייה והמגדל האופקי (צילום: באדיבות אורדילן פתרונות טכנולוגיים)

 

מגמות עתידיות

מתן חושב שהיכולות הטכנולוגיות המתקדמות הקשורות במידול בתלת מימד ובשימוש במציאות רבודה יביאו להתפתחות ענף הטפסות והפיגומים בארץ. כבר היום קיימת מסוגלות לתכנן פיגום בתלת מימד ע"ג מודל המבנה, כך שבעזרת טאבלט או סמארטפון ניתן לראות כיצד מונח הפיגום בפועל ביחס למבנה עצמו, ולאתר את הבעיות וההפרעות או חוסר ההתאמות שקיימות. הדבר מקנה יכולת להרכיב את הפיגום בקלות רבה ובעתיד הקרוב זה רק ילך ויתשכלל. פיטר גורס כי בשנים הקרובות הציוד של החברות שעוסקות בטפסות יתועש ומשך הפעולות של הטפסנות ילך ויתקצר לטובת ייעול העבודה.

 


 

טיפים

לסיכום – לעבודה נכונה באמצעות טפסות השפעה אקוטית על עלויות הביצוע בפרויקט, על הלוגיסטיקה שלו ועל לוחות הזמנים. התחום משתכלל ללא הרף וחשוב להכיר את הפתרונות הקיימים. לטובת עבודה נוחה מול ספק הטפסות שלכם הנה כמה עצות מעשיות:

  • הכנה מבעוד מועד – ניתן לבצע הכל אם עושים עבודת הכנה מספיק זמן מראש ופונים לספק הטפסות לייעוץ או קבלת הצעה כמה שיותר מוקדם בחיי הפרויקט.
  • תיאום ציפיות – הקבלן צריך להגדיר ולהבין בדיוק מה הוא מעוניין להשיג ולשקף זאת מול ספק הטפסות. הן ברמת לוחות הזמנים, הן ברמת תיעוש הבנייה והן ברמת התקציב שמיועד לכך.
  • השקעה אל מול תמורה – הקבלן צריך לבחון מהם היתרונות בשימוש במערכות שונות בהתייחס לאיכות המוצר והיתרונות שהוא מביא אל מול עלותו. לדוגמא, מוצר יקר יותר יכול להיות בעל יתרונות משמעותיים שיחסכו כסף רב מבחינת אורך החיים של המוצר ומבחינת חסכון בעובדים בזכות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. להבדיל, מוצר זול בעל אורך חיים קצר יותר וטכנולוגיה מיושנת יותר ידרוש יותר עובדים והחלפה מהירה יותר במוצר חדש.
על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר