מה חשוב לדעת ודגשים לימי ההכנה: מתכוננים לבחינת רישוי המהנדסים

ב-25.2.19 תיערך בחינת הרישוי למהנדסים. רשאים לגשת אליה מהנדסים רשומים בעלי ניסיון של שלוש שנים לפחות בעבודה, במשרד מאמן מורשה על ידי משרד הכלכלה. נדרש אישור רשמי כי המהנדס שניגש לבחינה הוא בוגר לימודי הנדסה אזרחית שביצע פרויקט גמר במבנים. נדרש גם שם הפרויקט, שם המנחה והציון. כמו כן, נדרש אישור רשמי כי המהנדס למד את כל שרשרת מקצועות הליבה בהנדסת מבנים. העוברים את בחינה הרישוי יזכו למעמד מהנדס רשוי. מיקום הבחינה ייחשף באתר משרד העבודה סמוך למועד הבחינה.

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות של CivilEng ב WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

 

רבים מכם, חברינו המהנדסים, ניגשים לבחינה הזו במועד הקרוב. כדי לסייע לכם לצלוח אותה גייסנו את עזרתם של שניים שכבר עברו אותה בעבר, המהנדסים דנה סבו ואשד מלכי, שנבחנו בבחינה באחד מהמועדים האחרונים ושרדו אותה כדי לספר.

 

לבחינה שני חלקים, מעשי ועיוני. אם נכשלים באחד מהחלקים ניתן לגשת שוב לבחינה רק עבור החלק שבו נכשלתם, במועד הבחינה הבא, בדרך כלל שנה לאחר מכן.

 

מהם המפתחות להצלחה? במה כדאי להתמקד? איך כדאי להיערך? גללו מעט למטה ותגלו את התשובות.

 

מחפשים עבודה כמתכננים? למשרות בתחום התכנון, לחצו כאן >>

 

צעד ראשון – מתכוננים: הכירו את התקנים

סבו: "כדאי להכין את התקנים הנדרשים בצורה מסודרת ונוחה לעיון, כולל גיליונות תיקון. כמו כן, כדאי לעבור על קורס עיקרי תכן מבנים שכן הוא מסייע מאוד בחלק מהשאלות הפתוחות. בנוסף לכך, כדאי להיעזר גם בספר אדום, בספר שאלות\הרצאות בפלדה וגם בבחינות משנים קודמות, אבל חשוב לשים לב שיש בפתרונות המפורסמים לא מעט טעויות".

מלכי: "חשוב להדפיס מראש את כל התקנים ואת שאר החומר, לעבור על הכל כדי להכיר מה נמצא איפה, וללמוד איתם ואותם. רצוי לקרוא את כל גליונות התיקון של התקנים - מומלץ לסמן את השינויים של הגיליונות על התקן המקורי כדי לא לקחת בטעות נתון ישן. זה מקור קלאסי למסיחים. גיליונות אקסל מומלצים מאוד וכדאי אפילו לשדרג ולשפר אותם לקראת המבחן".

סבו: "רצוי לתרגל בחינות משנים קודמות. בחלק העיוני (שאלות אמריקאיות) כדאי לתרגל כל מבחן לגופו. בחלק המעשי המלצתי היא לחלק את השאלות באופן רוחבי מכלל הבחינות לפי נושאים (תכן תקרת בטון, תכן מסבך\פלדה, קיר תמך וכדומה). מומלץ להשאיר מבחן או שניים לסוף תהליך ההכנה לבחינה, ולעשות סימולציה אחת לפחות של יום, שבה מתרגלים בחינה מלאה, במקביל לעבודה עם שעון לבדיקת הזמנים. לדעתי, יום לפני הבחינה לא כדאי להתכונן".

מלכי: "כדאי מאוד לעבוד עם מבחנים פתורים כדי להבין את הראש של הבודקים וכדי להבין איפה אנשים טועים. כמו כן, היעזרו בכל חומר של סד"פים ובסיכומים. תוך כדי הלמידה למבחן כל אחד מכם ימצא במה הוא משתמש".

 

צעד שני – החלק העיוני: ינסו להטעות אתכם

מלכי: "כשפותרים את החלק העיוני במהלך הבחינה מומלץ להתחיל עם השאלות הגדולות שדרושות חישוב. כדאי לבוא מוכנים עם כל התקנים מסודרים, זה חוסך זמן יקר. חלק מהשאלות מנסות לבלבל בכוונה אז צריך לקחת את זה בחשבון. היכרות טובה עם התקנים ועם המפרט הכללי, בעיקר מה מופיע איפה, מאוד עוזרת".

סבו: "החלק העיוני אורך 3 שעות ומורכב מ-20 שאלות אמריקאיות של 3 נקודות (60 סה"כ) ו-5 שאלות אמריקאיות חישוביות של 8 נקודות כל אחת (40 סה"כ). ניתן להפעיל אסטרטגיה ולבחון כמה שאלות של 3 נקודות הן בטוחות, ולפיכך לדעת כמה שאלות חישוביות בטוחות תצטרכו. השאלות החישוביות מכילות בתשובות גם פתרונות מטעים וחובה לשים לב לכך. למשל, אם עליכם לבדוק תסבולת של בורג, ייתכן ובתשובות תופיע גם תסבולת של גזירה וגם תסבולת של מעיכה. אם בדקתם רק אחד מהם אז אתם בבעיה. בבחינה האחרונה רוב השאלות האמריקאיות היו על תקנים כך שיש לשים לב לגיליונות תיקון. גם כאן הם נתנו בתשובות פתרון שמתאים לתקן לפני גיליון תיקון ופתרון שמתאים לגיליון תיקון. בבחינה האחרונה היו כמה שאלות אמריקאיות (של 3 נק') שהפתרון שפורסמן לגביהן היה ככל הנראה שגוי. ככלל, לא מתאפשר לערער על החלק העיוני (כי בחלק הזה אפשר רק טועים או צודקים) אבל במקרה הזה היו כאלה שבכל זאת הגישו ערעור (כנראה דרך החלק המעשי) והוא התקבל. לכן, חשוב לעבור טוב על הפתרונות ואף לערוך השוואה עם אחרים על התשובות".

 

 

צעד שלישי – החלק המעשי: גבשו אסטרטגיה

סבו: "בעיניי, אסטרטגיה היא המפתח לחלק זה. אורכו של החלק המעשי הוא חמש שעות והוא מגיע אחרי שלוש שעות של התמודדות עם החלק העיוני, כך שזה מעייף מאוד. לכן, מגבשים סדר מענה - בוחרים 3 שאלות מתוך 5. כדאי להתחיל עם השאלות הפשוטות יותר ולענות עליהן כמו שצריך. רצוי להקציב זמן ברור לכל שאלה ולעקוב אחר השעה כדי להימנע מחריגה בזמנים. צריך לשים לב לניקוד שמקבלים על כל סעיף – חלק מהסעיפים שווים מעט נקודות ואם נתקעים בהם, יתכן שלא שווה לבזבז עליהם זמן. היעזרו ב"שיתוף מחשבות" – רצוי לכתוב במילים בין החישובים מה כוונתכם לעשות, מה הייתם עושים אם היה ברשותכם יותר זמן, איזה הנחות אתם מניחים לצורך הפתרון. כל אלה יראו לבודק שאתם מבינים מה אתם עושים גם אם המספרים שיוצאים לכם שגויים בגלל טעויות חישוב. באותו הקשר, לדעתי רצוי פחות להשתמש בסטראפ, במידת האפשר, מכיוון שכך הבודק לא רואה את הדרך שבה עבדתם אלא מקבל רק תוצאה. לדעתי יש יותר סיכוי לדלות כמה נקודות נוספות אם משתמשים בחישוב ידני, גם אם יהיו טעויות חישוב".

מלכי: "כדאי לעבור על שאלות לדוגמא, שכן רוב השאלות חוזרות על עצמם מבחינת הנושא: סכמה של תקרת בטון, גג פלדה, קיר תומך וכו. לדעתי כדאי לבחור מראש את השאלות שמתמקדים בהם ולקחת שאלה אחת נוספת בחשבון למקרה שנקלעים לבעיות במהלך המבחן. תנסו להעריך כמה זמן לוקחת כל שאלה כי אם היא 'שורפת' זמן יקר, לא שווה בכלל להתחיל לפתור אותה ולהכנס אחר כך לבור. אני ממליץ לשמור את כל הקבצים עם החומרים הרלוונטיים במחשב כדי שלא תיאלצו לנבור בניירות".

סבו: "כשתקבלו את תוצאות הבחינה תראו שאין עליה ניקוד. מתפרסם מחוון לשאלות האמריקאיות וגם הפתרון לשאלות הפתוחות, שלרוב אינו מפורט ואף מתבסס על תוצאות מתוכנה. מסיבה זו יהיה קשה לערער במידה ותצטרכו , כי כדי לדעת על מה לערער עליכם להשוות את המבחן שלכם לפתרון שפורסם - והוא אינו מפורט, לא מציג היכן הטעויות ועל מה הורידו נקודות. לכן, פירוט ברור של מה אתם עושים יראה לבוחן שאתם מבינים עניין ולא סתם מעתיקים תוצאות ממודל שהבוחן לא יכול לראות בכלל. הפירוט יכסה את הפתרון אפילו רק ברמה הרעיונית (סטייל בניית המהנדס), כך שלא תותירו לבוחן הרבה מקום להוריד לכם ניקוד".

 

 

חלק רביעי – יום הבחינה: הלוגיסטיקה שתסייע לכם

מלכי: "נסו להגיע מוקדם למקום הבחינה, לתפוס מקום ולסדר הרשמה במידת הצורך. מומלץ להביא מפצלים לחשמל בשביל המחשבים כדי למנוע בעיות סוללה. חלקו את החומר לחלק העיוני לשניים: התקנים וחומר עזר בסיסי. את שאר הספרים והסיכומים השאירו בתיק ותעיינו בהם רק אם צריך, כי לא כדאי למלא את השולחן בניירות שברובם לא תשתמשו. למי שעובד עם STRAP במשרד, יש אפשרות להוריד גרסת ניסיון ל-30 עבור המחשב האישי".

סבו: "כדאי שיהיה מולכם שעון זמין, בין אם מדובר בשעון יד, במחשב או על הקיר. אל תשכחו להביא אתכם כריכים, שוקולד ומים וחשוב לזכור להביא מפצל ומטען למחשב כדי שתוכלו להעזר בהם במידת הצורך".

 

*המידע המובא בכתבה אינו מהווה מסמך מקצועי ו\או רשמי, או מהווה הכנה מוסמכת לבחינה.

 

מדריך מפורט של מהנדסת דנה סבו על אודות תהליך הרישוי למהנדסי מבנים >

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר