מחקר: הליך ההתמחות לאדריכלים בישראל הוא המחמיר בעולם

ממחקר שערך פורום קהלת למדיניות עולה כי בהשוואה לשש מדינות מפותחות הדומות בגדלן לישראל הליך ההתמחות לאדריכלים בישראל הוא המחמיר והפוגעני ביותר בזכויות המתמחים. עוד עולה מהמחקר כי בעוד כי ברוב המדינות קיימות אלטרנטיבות להליך הרשמי בישראל אין הליך דומה.

הועדה לפניות הציבור בכנסת, בראשות ח"כ עדי קול (יש עתיד), תתכנס לדיון בעניין, מחר, יום שלישי 04/11/14, בשעה 12:00. הדיון יתקיים ביוזמת צעירי יש עתיד, התאחדות הסטודנטים ופורום אדריכלים צעירים, והוא פתוח לתקשורת.

מצורף המחקר: רישוי אדריכלים בישראל - פורום קהלת

רקע: תנאי ההתמחות לרישוי באדריכלות נמצאים תחת אחריות משרד הכלכלה. תנאי התמחות אלו כובלים את האדריכלים הצעירים למספר מצומצם של משרדים מאמנים, מונעים מהמתמחים להשתלב במקצועם ויוצרים פגיעה ביכולת האדריכלים הצעירים להתמחות באופן מקצועי ולהתפרנס בכבוד.

בשנת 2008 נקבעו תנאי ההתמחות אשר שינו באופן משמעותי את התקנות הנוגעות להסדרי הרישוי של האדריכלים. התקנות החדשות הוטלו באופן רטרואקטיבי על כלל האדריכלים והסטודנטים לאדריכלות בישראל, והם כוללים למעלה מ-3 שנות התמחות במספר מצומצם של משרדים, דרישה להספקים הדורשים החלפת מספר משרדים בתקופת ההתמחות, ובחינה חסרת קריטריונים. מכלול הדרישות המוגזמות יוצרות תנאי התמחות המהווים למעשה חסם בפני האדריכלים הצעירים ומונעים את השתלבותם בשוק העבודה באופן הוגן.

מסקר שערכו פורום אדריכלים צעירים עולה כי בפועל ההתמחות אורכת 6 שנים במקום שלוש המוגדרות בתקנות, וכי כל מתמחה נאלץ לעבור בממוצע כ-2.6 משרדים במהלך תקופת ההתמחות. הגיל הממוצע של המתמחים בתום תקופת ההתמחות הוא 34.

סרטון על הליך ההתמחות: אדריכלות רק בישראל

 

חה"כ עדי קול, יו"ר הוועדה לפניות הציבור: "אין כל הצדקה לקשיים שהמדינה מערימה על המתמחים והסטודנטים לאדריכלות בדרך להסמכתם. אדרוש ממשרד הכלכלה להשיב לטענות הסטודנטים ולהסביר מדוע הוקשחו כל כך התנאים לקבלת רשיון אדריכל. הבעיה צריכה להיפתר במהירות כדי להמנע ממצב בו מאות צעירים אינם יכולים להתפרנס מהמקצוע שרכשו".

אדריכל ויקטור אבקסיס, יו"ר פורום אדריכלים צעירים:"הליך ההתמחות לאדריכלים צעירים בישראל הוא הליך שרירותי שאינו מהווה הליך התמחות מקצועי. הדרישות המוגזמות והשרירותיות, המחמירות בעולם המערבי, פוגעות באופן משמעותי ביכולת של הצעירים להתמחות באופן מקצועי ולהתפרנס בכבוד. יש צורך דחוף לערוך שינויים מיידיים בהליך ההתמחות ולקיים הליך שיוויוני, הוגן ומקצועי".

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים:"לא יתכן שהאדריכלים הצעירים בישראל יסבלו מתנאים דרקוניים שמקשים עליהם לסיים את ההתמחות, בעוד שבמדינות מפותחות ברחבי העולם, נהוגה שיטה אנושית והוגנת יותר. אנו נמשיך לעמוד לצד האדריכלים הצעירים שבסך הכל רוצים לעסוק במקצוע אותו למדו ביושר, כאן בישראל"

יוראי להב הרצנו, יו"ר צעירי יש עתיד: "נדמה שלימודי אדריכלות הם מסע כומתה שני. לא ברור לנו מדוע הרגולציה היא כה מחמירה, וזאת בהשוואה לסטנדרטים הנהוגים בעולם המערבי. נעמוד לצד המתמחים והסטודנטים במאמץ לשינוי ההליך בכדי לאפשר להם לעסוק במשלוח היד בו בחרו".

פורום אדריכלים צעירים המייצג את המתמחים ואת הסטודנטים לאדריכלות דורש ממשרד הכלכלה לבטל את הליך ההתמחות הנוכחי ולקיים הליך התמחות מקצועי והוגן המותאם לתנאי שוק האדריכלות הישראלי. כתבים וצלמים מוזמנים לדיון בוועדה לפניות הציבור ביום שלישי 4/11/14 בשעה 12:00.

 

קרדיטים

צילומי הפגנה: ניב שפרן וניב קורן

מחקר וטבלת השוואה: פורום קהלת למדיניות

סקר מתמחים: פורום אדריכלים צעירים

לאתר המאבק: www.yia.co.il

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר