פרויקט מתגלגל - מימוש תמ''א 38. חלק 2

חלק 2 - הכנות ותחילת העבודה

הצגת מיזם פרויקט מתגלגל בנושא תוכנית מתאר ארצית 38 (תמ"א 38).

במאמר זה אסקר את תחילת העבודות בפרוייקט, כמו גם את הקשיים והבעיות איתן נאלץ להתמודד הקבלן. ייחודו של הקמת פרוייקט חדש, הנבנה בצמידות רבה כל כך למבנה מגורים קיים (על אחת כמה וכמה בשל היותו בניין ותיק) מצריך חיפוש פתרונות יצירתיים ויחודיים, על מנת להתגבר על המכשולים והאתגרים הנקרים בדרך על בסיס יומיומי.

אחסנה באתר
קבלת חומרים לשימוש באתר (באמצעות מוביל \ משאית וכו`) ואחסנתם לשימוש בטווח המיידי/בינוני או הארוך, מצריכה תכנון מוקדם והכנות לוגיסטיות שאינן טרוויאליות בפרוייקטי בנייה שאנו מכירים ורגילים לראות.

החומרים העיקריים המתקבלים בתחילת הפרוייקט לאתר, כוללים את הזיון (ברזל בניין) המשמש לכלונסאות, ראשי כלונס וכו`, עץ (לוחות, קרשים ודיקטים) המשמשים לטפסנות וחומרים מתכלים כגון שקי צמנט, חוט קשירה, מסמרים וכו`.

בנוסף מאחר ועל מנת להתחיל בעבודות החפירה והביסוס, יש להחליף בבניין את כל תשתיות המים, לרבות ביוב וניקוז - התקבלו לאתר חומרים הרלוונטיים לעבודות אלה (שוחות ביוב, תאי בקרה, צנרת להובלת מים וכו`).

מאחר והבניין סמוך לבניינים אחרים, כמו גם העובדה כי רוב רובו של השטח עשוי להחפר ו/או להפוך לאיזור בו יהיו כלונסאות, איזורי האחסון מצומצמים מאוד. נתוני שטח אלה, זו מאלצים את מנהל הפרוייקט, להזמין חומרים במשורה ולתזמן את הגעתם רגע לפני יישומם ו/או השימוש בהם (אספקת זיון - רגע לפני קשירת הכלונסאות, קבלת שוחות ביוב - רגע לפני התקנתם בקרקע  וכו`).

בתמונה: קשירת ואחסון זיון כלונסאות ("כלובי זיון") לאחר קשירתם - מתחת לרצפת הכניסה לבניין.

 


העתקה והתחברות לתשתיות קיימות
על מנת לאפשר הוספת יחידות הדיור חדשות, כמו גם את המשך תפקודו של הבניין, יש לחדש ולהחליף חלק מהתשתית הקיימות. התשתיות הקיימות בבניין כוללות את מערכת הביוב, מערכת הניקוז ואספקת המים, טלפון, חשמל, גז, טל"כ וטלוויזה בכבלים (טל"כ). בנוסף להעתקה, את חלק מהתשתיות יש להתקין בגובה, על מנת לאפשר את העבודה הקרקעית \ תת קרקעית, בלי חשש מפגיעה בתשתית - היכולה להוות מכשול.

בתמונה: חיבור זמני למערכת אספקת המים לבניין.

 


בתמונה: חיבור צנרת שופכין חדשה - לצנרת הישנה.

 


בתמונה: החלפת קו ביוב ישן בקו חדש (כולל שוחות ותוואי צנרת שופכין)

 


נגישות ושינוע
יש משפט שאני מאוד מתחבר אליו, אותו למדתי על בשרי במהלך עבודתי כמהנדס ביצוע ומנהל פרוייקט: לבנות כולם יודעים, החכמה היא ללמוד לבנות פרוייקט מסובך מבחינה לוגיסטית. מאחר ומדובר על בנייה בסמוך ומתחת לביין קיים, הקשיים הלוגיסטיים והביצועיים אינם קשיים בהם נתכל איש המקצוע, ברוב הפרוייקטים שהוא מבצע. על מנהל הפרוייקט לתכנן כל צעד ושעל מאחר ויש קושי פיסי ולוגיסטי לבצע את רוב הפעילויות (שלד וגמר). קידוח הכלונסאות, יציקת האמנטים, עבודת הטפסנות והברזלנות, שאינם מהווים קושי בפרוייקט קונבנציונלי, הופכים לאתגר יומיומי ומתמשך - בפרוייקט מהסוג הנ"ל.

הסמיכות לבניינים קיימים, המשך שגרת החיים של הדיירים, הקרבה לתשתיות קיימות (רובן רעועות ושבריריות), מרחב העבודה והתמרון המצומצם - מקשים מאוד על הביצוע והם עצם מהות הפרוייקט.

בתמונה: עבודה עם כלים קטנים (מיני-מחפרון) ליד ומתחת לבניין הקיים.
  


בטיחות ושגרת הדיירים והבניין
על מנת להבטיח את המשך השגרה של הדיירים, יש לדאוג להסדרי בטיחות נאותים. הקבלן ידאג להכין דרך גישה בטוחה ומוארת, שתשרת את הדיירים במהלך עבודות הבנייה. ייתכן ובמהלך העבודות, יאלץ הקבלן לבטל דרך/שביל קיים (קבוע או זמני) אולם הוא ידאג לדרך אלטרנטיבית. בנוסף, בלא מעט מהמקרים, יאלץ הקבלן להשתמש במקומות חנייה קיימים, על מנת לאפשר גישה לאזורי העבודה השונים, ויתכן ויתבקש למצוא פתרון זמני/חלופי לבעיות החנייה.

מאחר והדיירים מקיימים שגרת חיים במקום, ייתכן ואף יתבקש לשמור שעות עבודה מוגדרות ומוסכמות (מחשש למטרד רעש). במקרה וחלק מחיזוק המבנה, כולל גם חיזוק פיר המעלית/חדר המדרגות, יהיה על הקבלן למצוא חלופה זמנית לכך, כדי לאפשר לדיירים להמשיך ולהשתמש במדרגות במהלך העבודה.


יציקה באתר
בשל הצפיפות הקיימת באתר, אין אפשרות מעשית להכנס לירכתי הבניין עם מערבל בטון ("מיקסר") על מנת לצקת את האלמנטים החדשים. עובדה זו, מסרבלת מאוד את העבודה ומצריכה שימוש
במשאבת בטון מסוג "מייקו". השימוש במשאבה מיקר מאוד את היציקות ולכן יש לתזמן בחכמה את היציקות. משמעות הדבר היא כי יש להכין מספר רב של אלמנטים לקראת היציקה בכדי לצמצם את עלות השימוש במשאבה למ"ק בטון. בנוסף לעלות הגבוהה של הבטון השאוב, הסרבול והלוגיסטיקה שבשימוש במשאבה באיזור צפוף ומרכזי, מקשים עוד יותר את היציקות באתר. המשאבה מתמקמת באיזור החניות שבחזית הבניין, ומערבלי הבטון נצמדים אלייה ומרוקנים לתוכה את תכולתם. הבטון מוזרם לאלמנטים השונים, באמצעות צנרת גמישה המחוברת למשאבה ומאפשרים בכך להגיע כמעט לכל מקום בו רצוייה יציקה.

הכנות לקראת החורף
החורף הוא האוייב של העוסקים בביצוע - בפרוייקט בו מעורבת עבודה קרקע. בכדי לצמצם את העבודה בעונת הגשמים, החליט מנהל הפרוייקט, לבצע תחילה את כל עבודות החפירה באתר. החפירה באתר מתבצעת על מנת להגיע למפלס ממנו מתבצעים קידוחי הכלונסאות, עליהם מונחות קורות הקשר (יסודות הבניין). החפירה נעשית לאחר שהמודד סימן את מיקומם של הכלונסאות, כמו גם את מיקומן של קורות הקשר העתידות. החפירה עצמה מתבצעת באמצעות מיני-מחפרון, המאפשר נגישות לכלל המקומות בפרוייקט (גם מתחת לתקרה).

 


קידוח כלונסאות
על מנת להגיע למפלס הקידוח, בוצעו עבודות חפירה. הכלונסאות יאפשרו את חיזוק וחיבור המבנה הקיים, כמו גם יאפשרו את בניית האלמנטים עליהן ישענו הקומות העליונות החדשות.

רוב מהכלונסאות נמצאים מחוץ לבניין, אולם חלק מהם - תחתיו ואף בתוך אחת מהדירות הקרקע (!) בשל שקיעת הרצפה בה. הקידוח נעשה באמצעות מחפרון עליו מותקנת מכונת הקידוח המאפשר אווירות ונגישות טובה. בשל הגובה הנמוך של המחפרון ומגדל הקידוח (ביחס למכונת קידוח קונבנציונלית), ניתן לבצע את קידוח הכלונסאות מתחת לבניין הקיים, אולם יש לחפור ולהוריד את גובה פני הקרקע על מנת לאפשר למחפרון להתמקם.

בתמונה: מיקום הכלונסאות שיש לבצע - מתחת למבנה הקיים.

 


בתמונה: קידוח הכלונסאות באמצעות מכונת קידוח המותקנת על מחפרון מסוג JCB והכנסת כלובי הזיון לקראת היציקה.

 


שינוע ופינוי עודפי חפירה
הפרוייקט ברחוב אליעזר יפה, ממוקם בדיוק מול בית ספר יסודי, מהגדולים שברעננה. עובדה זו, מקשה עוד יותר על שינוע וקבלת חומרים לאתר, כמו גם על פינוי עודפי חפירה אדמה. הוצאת עודפי האדמה, בחפירה למפלס הרצוי (קידוח הכלונסאות וקורות הקשר) נעשית לתוך מכולת פינוי פסולת על ידי מיני מחפרון (בובקט) ומשם נאספת על ידי מוביל ומסולקת מהאתר.

בתמונה: פינוי מכולת אדמה, הממחישה את הקרבה לכביש ואת קושי הכרוך בכך.

 


בית ספר ברטוב, נמצא מעברו השני של הרחוב ומכאן שתנועה ערה של כלי רכב מצטופפת מדי בוקר ובשעות הצהריים ומקשה על הפעילות והנגישות לאתר.

 

למאמרים הקודמים
חלק 1
: הצגת המיזם - סיקור פרוייקט תמ"א 38 ברעננה כניסה

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר