קריסת תקרת רביץ - חוות דעת הנדסית ומקצועית

השבוע היינו שוב עדים ל"נס" שהתרחש ,כאשר תקרת רביץ קרסה בגן ילדים בשעה שהילדים לא היו בחדר הגן ברגע הקריסה. "נס" דומה התרחש לפני כ-3 שנים בכתת מחשבים בבית ספר בפתח תקווה.

תקרות רביץ הינה שיטת בניה של גמר תקרה במבנים המקורים בגג עץ מכוסה ברעפים. השיטה מבוססת על הצמדת רשת לתחתית החגורות התחתונות של אגדי הגג, באמצעות מרישי עץ ולאחר מכן צפוי הרשת בטיח בטון במריחה או בהתזה. השיטה היתה מקובלת מאד ורבים המבנים הקיימים עדיין, המכילים תקרות רביץ.

במהלך השנים התקרות אף "שודרגו" על ידי הוספת מזרוני בידוד טרמי על התקרה או התקנת תקרות אקוסטיות המכילות גופי תאורה בתחתיתה. להלן אצרף חוות דעת שהכנתי בהזמנת עירית פתח תקוה, אשר ביקשה ללמוד על הסיבות האפשריות לקריסה. אבקש להודות למר פיני דקטר מאגף החינוך בעיריה, אשר אישר לי להפיץ את חוות הדעת בקרב ציבור המהנדסים וגולשי הפורטל.

מתוך התקשורת:
נס בגן ילדים בצפון: גג קרס, רק הגננת נפצעה קל המשך

חדשות מקומיות: על קריסת תקרת חדר המחשבים כאן

קריסת תקרת רביץ - בית הספר נווה עוז 2008 - חוות דעת הנדסית ומקצועית

בהתאם להזמנתכם ביקרתי באתר בית הספר בנווה עוז, בו קרסה תקרת הרביץ בכיתת המחשבים.

בדקתי את הממצאים ולהלן תקציר חוות דעתי:

 
הכיתה נמצאת בקומה שנייה של מבנה, מבניה קונבנציונלית, שנבנה לפני עשרות שנים. מתחת לתקרת הרביץ הייתה תלויה תקרה אקוסטית מינרלית. תקרת הרביץ תלויה, באמצעות מסמרים הנעוצים אנכית כלפי מעלה, מתחת לחגורות התחתונות של אגדי עץ, הנושאים גם את הרעפים המכסים את הגג.

תקרת הרביץ נפלה כלפי מטה בשטח של כ 60% משטח תקרת הכיתה. מרבית התקרה נפלה יחד עם המרישים אליהם הייתה רשת הרביץ מחוברת.
 
הערכת הגורמים לכשל
 
הכשל של תקרת הרביץ התרחש, כפי הנראה, כקריסה בשרשרת. כושר האחיזה של המסמרים ירד ומספיק שמסמר אחד כשל, על מנת שהעומס על המסמר השכן מוכפל ואז גם הוא נשלף. המסמרים הסמוכים מתחלקים בעומס שלפתע נוסף, אינם מסוגלים לעמוד בכך ונשלפים וכך הלאה עד לקריסה כוללת. תופעה זאת מוכרת בספרות ונקראת Progressive Collapse.
 
במפרט מכון התקנים כתוב כי "אין להשתמש במסמרים עמוסים צירית לזמן העמסה ארוך" יחד עם זאת תקרת הרביץ העמיסה את המסמרים במתיחה צירית (כוחות המבקשים לשלוף את המסמר מחלקו הנעוץ בלוחות האגד) במשך עשרות שנים, דבר המוכיח כי כוח השליפה היה גדול ביחס לעומס התקרה.

מחישובים שערכתי מתקבל כי משקל התקרה היה גבוה בכ 22% מהמשקל המוגדר בתקנים. כמו כן העומס על כל מסמר היה גבוה בכ-35% מהעומס הבטיחותי אך כמובן עדיין נמוך מהתסבולת לשליפה.
 
לפני מספר חדשים מועט, בוצע שיקום של הגג כאשר הכסוי בלוחות האסבסט הוחלף ברעפי פח. במהלך השיפוץ חוזקו אגדי הגג הקיימים, על ידי תוספת לוחות עץ, הן בחגורה התחתונה והן בחגורה העליונה.

עבודת השיפוץ גרמה לשינויים במאמצי המתיחה של החגורה התחתונה של האגדים. בתחילה שוחררו המאמצים במהלך פירוק כסוי האסבסט ולאחר מכן הוגברו המאמצים במהלך העמסה ברעפים החדשים. שנויי המאמצים בלוחות העץ עלולים היו להקטין את כוח החיכוך שבין פני המסמר לתווך העץ.

בנוסף, חיזוק הקונסטרוקציה על ידי הצמדת לוחות נוספים לאגד על ידי החדרת מסמרים במכות פטיש גרמו לזעזועים אשר הוסיפו להחלשת האחיזה של המסמרים בתוך לוחות העץ.
 
קיימת גם אפשרות, שהפועלים, שעבדו במקום, לא השתמשו בלוחות דריכה כנדרש, אלא עמדו ישירות על המרישים ובכך הגבירו את העומס על המסמרים עד כדי תחילת החלקה כלפי חוץ.
 
גורם נוסף שאפשר אולי לייחס כתורם להתפתחות הכשל, היא רעידת האדמה בעוצמה בינונית של 5.3 בסולם ריכטר, שהתרחשה והורגשה היטב בכל רחבי המדינה, בתאריך 15/2/2008 ,מספר ימים לפני קרות האירוע של נפילת התקרה.
 
קשה מאד להעריך מהי התרומה היחסית של כל גורם להתרחשות. לא אוכל לקבוע, למשל, האם הייתה מתרחשת הקריסה היה ועומס התקרה היה נמוך מהמותר, השיפוץ היה מתבצע כפי שבוצע ולא הייתה רעידת אדמה.

מה שאוכל רק לומר, שכפי שקורה בדרך כלל בתאונות, שהן נגרמות כתוצאה של הצטברות נדירה של גורמי סיכון רבים.
 
לסיכום להלן הערכתי לאוסף הגורמים שהביאו לכשל:
 
  • תקרת רביץ כבדה באופן יחסי לנדרש בתקנים
  • מסמרים חלקים הנעוצים כלפי מעלה בצורה ורטיקלית ולא אלכסונית
  • עומס ממוצע על כל מסמר גבוה מהעומס הבטיחותי המותר אך נמוך מהתסבולת לשליפה
  • שנויים במאמצי המתיחה בחגורה התחתונה של אגד העץ עקב פירוק וכסוי הגג
  • זעזועים בלוחות העץ המהווים את חגורת האגד התחתונה עקב הצמדת חיזוקים במהלך השיפוץ
  • אפשרות כי פועלים שעבדו במהלך השיפוץ דרכו ישירות על המרישים ולא על פסי דריכה
  • אפשרות של השפעת רעידת האדמה שהתרחשה מספר ימים לפני קריסת התקרה
 
כל אלה במשותף גרמו להחלשת האחיזה של המסמרים ולשליפתם במהלך של קריסת שרשרת.
 
המלצות
מאחר והתקרה בכיתה הסמוכה זהה לתקרה שקרסה , סביר שבעתיד הקרוב יכולה אף תקרה זאת לקרוס ולכן מומלץ לפנותה מיידית ולפרק את התקרה האקוסטית ואת תקרת הרביץ. את התקרה האקוסטית בתוספת הבידוד ניתן להתקין ישירות לגג העץ ללא צורך בתקרת רביץ.

 

בנוסף, מומלץ לבצע בדיקה מקיפה לכל תקרות הרביץ שבגגות העץ הישנים ,של מוסדות החינוך ולשקול החלפתן או חיזוקן.

* לקבלת חוות הדעת המלאה, ניתן לפנות לאינג` אריה בוימל במייל a_boimel@yahoo.com

תמונות מהשטח:

 

 

 

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר