ראיון עם צבי ערד, מהנדס אזרחי ושמאי מקרקעין

חלק א` - הצגת המרואיין
חלק ב` - גוף הראיון
חלק ג` - ניצן ענבר ניהול פרויקטים

הצגת המרואיין

מר צבי ערד הינו מהנדס אזרחי (.B.Sc) ושמאי מקרקעין בוגר הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל (מחזור 1977)
שותף ומנהל סניף צפון בחברת
ניצן ענבר ניהול פרויקטים 

שאלה : מהו הרקע האקדמי שלך ?
את לימודי בטכניון התחלתי כסטודנט מן המניין בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול. לאחר מלחמת יום כיפור, החל המשק הישראלי להראות סימני התאוששות ותנופה הבנייה בארץ נתנה את אותותיה. במהלך לימודי "קורסי החובה" (המשותפים לכל הפקולטות) הכרתי חבר לספסל הלימודים, שלמד בפקולטה להנדסה אזרחית (מר רפי ביסקר, המשמש כיום כיו"ר חברת נכסים ובניין) עמו נהגתי לקיים שיחות רבות ולבסוף החלטתי להפסיק את לימודי בפקולטה לתעו"נ ולהמשיך כסטודנט בפקולטה להנדסה אזרחית.


 
 
שאלה : איך נראה יום טיפוסי שלך ?
אני מתחיל את היום בשעה 5:00 בבוקר ובשעה 5:30 אני כבר מחוץ לבית בדרכי לעבודה. (בעת הצורך - נסיעה לת"א כדי להגיע פגישות מתואמות). למשרד בחיפה אני נכנס בסביבות השעה 5:30, עובר על הניירת והמסמכים ולאחר מכן מתחילות להכנס פגישות מתוכננות. כל מהלך היום מתנהל בפגישות שתואמו מראש על ידי המזכירה, ללא חריגות וללא "מריחת זמן" גם אם זה מצריך ממני לומר לפעמים "תודה" הפגישה הסתיימה ולעבור לפגישה הבאה. הפגישות רובן בנושאים הקשורים לתיאום תכנון, ישיבות עם קבלנים, משאים ומתנים, ניהול שוטף וכו`.
 
בסוף יום העבודה אני מקפיד להיות כ-4 פעמים בשבוע בחדר הכושר (הולמס פלייס בחיפה).
 
גוף הראיון

שאלה : אם מישהו כבר החליט ללמוד הנדסה אזרחית – באיזה מסלול לימוד תמליץ לו להתמחות ?
זה מאוד אינדיבידואלי ותלוי באופי הסטודנט. אני באופן אישי מאוד אוהב את תחום הניהול ואני חושב שזה המקצוע הכי אטרקטיבי, בו אפשר להתפתח ולהרוויח הכי הרבה (תלוי כמובן ביכולת האישית). כאופצייה שנייה - הייתי ממליץ ללמוד תכנון, למרות שבאופן אישי, אני התמחתי בקונסטרוקציות וניהול הבנייה ומעולם לא עסקתי בתכנון.

בהתחלה עבדתי כמהנדס ביצוע בחברה קבלנית (סולל בונה) ורק לאחר מכן עברתי לניהול ופיקוח. אני מאוד ממליץ למי שמעוניין לעבוד בפיקוח וניהול – לעבוד מספר שנים בביצוע, להבין "מן השטח" עם מה מתמודדים. לדעתי מפקח שלא עבד בביצוע "לא מבין" תמיד את הקבלן.
מבחינת הבחירה של לעבוד בביצוע או בניהול זה כבר עניין של אופי. לא כל אחד יכול לעבוד בניהול ובטח שלא בביצוע. משרת תכנון היא בכלל אופרה אחרת, יש צורך בסבלנות רבה ובאופי מיוחד. לי באופן אישי משרת תכנון נראית דיי משעממת, אולם לא מעט בוחרים בדרך זו ומאוד נהנים ומרוצים.
 
שאלה : על אילו לימודים או הכשרה היית ממליץ לעובד שלך על מנת להתקדם באופן אישי ומקצועי ?
אני באופן אישי מאוד אוהב ללמוד. למדתי הנדסה אזרחית, אחר כך המשכתי ללמוד ניהול פרוייקטים בטכניון, ולבסוף גם לימודי שמאות מקרקעין והכל במטרה להתעדכן, להתחדש ולהתפתח באופן אישי.
ככלל, בעבודה השוטפת והשגרתית, צריך לדעת ולהבין את התפקיד ואת תפקידו של המפקח (שמירה על טיב הביצוע של עבודת הקבלנים, התאמה לתוכניות במהלך הביצוע, עמידה בתקציבים ובלוחות זמנים ועוד). ככל שהמהנדס מבין את המטרות שלשמן הוא הגיע ובמקביל הוא לומד את התוכניות, המפרטים, החוזים, תיקי ביצוע וכו` – הוא יצליח טוב יותר בעבודתו. כמובן שכל הרחבת אופקים משפיעה על היכולות האישית בעבודת המהנדס. 
 
שאלה : כשאתה מראיין מועמד, האם יש משמעות עבורך באיזה מוסד לימוד הוא למד ?
מועמד לעבודה בחברת ניצן ענבר למד לימודי הנדסה או הנדסאות. הבחירה במועמד "מהנדס" או "הנדסאי" היא פונקציה של התפקיד הנדרש. לתפקיד מהנדס פרוייקט – יתקבלו הנדסאים או מהנדסים, לתפקיד מנהל פרוייקט – חובה להיות מהנדס (בדרך כלל נדרש ומחוייב על ידי היזם).
 
שאלה : כלומר, אם תראיין מועמד מאוניברסיטה X או ממכללה Y – אין משמעות מבחינתך ?
אין לכך משמעות כלל. מה שעומד כנגד עיניי הם קודם כל הנסיון, הרצינות, היכולות והרצון לעבוד.
שאלה : מה דעתך על המצב כרגע בשוק ?
השוק התעורר ויש המון עבודה. לצערי המחירים בשוק ושכר הטרחה עדיין לא משקפים את המצב ובפועל היזמים מנצלים את המצב ו"שוחטים" את המשק (הקבלנים, המתכננים, היועצים וכו`).

לדעתי רוב היזמים טועים ולא הפנימו עדיין שעלייהם לדאוג לחברת פיקוח וניהול טובה, מנהל פרוייקט הוא יד ימינו של היזם ובזכותו ניתן לחסוך עשרות אלפי שקלים. אני מוצא את עצמי מסביר ליזמים שכדאי להם להשקיע שכר הוגן ולהבטיח שתהיה להם חברת ניהול ראוייה. בלא מעט מהפרוייקטים אנחנו מחליפים חברות ניהול ש"נזרקו" אחרי שכשלו בתפקידם ו\או שלא הוכיחו את הערך המוסף שלהם, למעט המחיר הזול ששלמו בגין העסקתם.

כפועל יוצא מ"חסכון" היזם (כביכול), היכולות שמפגין מנהל הפרוייקט וצוות הניהול נמוכים מאוד, מאחר ולא ניתן להביא מנהלים איכותיים שעולים יותר. כמובן שחסכון היזם לוחץ ומשפיע לכל אורך שרשרת הבנייה – דרך הניהול והתכנון, וכלה בביצוע ובטיב העבודה.
שאלה : מה דעתך על ה"מיתוג" של מהנדס אזרחי ?
לצערי התחום עדיין נחשב "אפור" והענף לא מצליח למשוך המונים שרוצים ללמוד הנדסה. פעם האמהות היו רוצות בן "רופא" או "עורך דין" והיום איש מחשבים והייטק. כולם חושבים על "אקזיטים" וכסף גדול...
מאז הפירמידות ועד היום, למעט שיטות בנייה מתקדמות, תיעוש, חומרים וכו`, תהליך הבנייה נשאר זהה : רצפה, קירות ותקרה. כפועל יוצא מכך - תחום הבנייה נחשב פחות טכנולוגי וחדשני, ובניגוד לענפי המחשבים וההייטק.
שאלה : במהלך הלימודים מעולם לא פתחנו תוכנית אדריכלות או קונסטרוקציה. מה דעתך על הנתק שבין האקדמיה והפרקטיקה ?
לדעתי חייבים להכניס תקופת סטאג` כחלק ממסלול הלימודים, בדיוק כפי שמקובל בעריכת דין, שמאות או רפואה ואף במחיר של עבודה ללא תמורה כספית. כשאני סיימתי את הטכניון, לא ידעתי מה זה "בלוק". הגעתי לאתר בנייה והכל נראה היה לי כמו סינית מדוברת. כששאלו אותי שאלה, הייתי מתקשר מיד למנהל הישיר שלי ושואל אותו מה לענות. לדעתי חובה ללכת לאתרי בנייה, להצמד למנהל הפרוייקט או למהנדס האתר וללמוד מהם.
הבן שלי (אסף, בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון. מנהל פרוייקט ) החל לעבוד כבר בתחילת השנה השנייה ללימודיו - בחופשות ובימי שישי, נכנס לאתרי בנייה בכדי להכיר את הנפשות הפועלות. לדעתי זו הדרך היחידה שמאפשרת לך להבין איך הדברים עובדים.
שאלה : מה דעתך על התגמול למהנדס אזרחי ?
התגמול הוא נגזרת של שכר הטרחה המשולם בכל פרוייקט. יש לי אנשי מפתח שמנהלים מספר פרוייקטים ומקבלים שכר גבוה, ויתרת המפקחים מקבלים שכר בהתאם להיקפי הפרוייקטים בהם הם מטפלים.

שאלה : מה דעתך על עבודה בחו"ל ?
פעם העבודה בחו"ל היתה מאוד מפתה, בשנה שנתיים האחרונות הבוננזה התנפצה ורוב האנשים חזרו ארצה. נראה שלאט לאט שוב יוצאים לעבוד בחו"ל, אולם בראייה יותר מפוקחת ובזהירות רבה.

שאלה (ע"י גולש מהפורום) : אילו תכונות אתה מחפש במנהל טוב ?
יחסי אנוש מעולים, דומננטיות ויכולת להפעיל אנשים, אמינות, יכולת אישית ורצון לעבוד. הייתי מקצין ואומר שמנהל טוב חייב להיום אדם שמקשיבים לו, והכוונה לכך שהוא דורש שיעמדו בשירות שהם התחייבו לתת.
שאלה : מהו סדר הגודל של שכר מהנדס מתחיל ?
השכר ההתחלתי של מהנדס יהיה כ - 8000 ₪ (ברוטו) זאת בנוסף לרכב וטלפון על חשבון החברה. בהמשך יתעדכן השכר בהתאם לכישורים, ההתקדמות האישית והמקצועית.
ניצן ענבר ניהול פרויקטים                                                                                            

ניצן ענבר ניהול פרויקטים (1992) בע"מ הנה חברת המשך של ניצן ענבר מהנדסים בע"מ שנוסדה בשנת 1968. החברה הנוכחית נמצאת בבעלות של אורי ענבר.

מזה ארבעים ואחת שנה, ניצן ענבר ניהול פרויקטים (1992) בע"מ פועלת בתחום של תאום התכנון וניהול הביצוע של הקמת פרויקטים בבנייה. החברה נחשבת היום לאחת החברות הותיקות, המנוסות והגדולות בישראל בנושא ניהול פרויקטים גדולים ומורכבים בתחום ההנדסה האזרחית.

מתחילת דרכה, שמה לה החברה למטרה להתמחות אך ורק בניהול, תאום ופיקוח של פרויקטים, מתוך מטרה ברורה לספק את מיטב השירות באופן המקצועי ביותר ולהיות החברה המובילה בתחום זה בישראל.

באופן מכוון, ובכדי להימנע ממצב של ניגוד אינטרסים, בחרה החברה לספק את שירותיה ליזמים בלבד ונמנעה מלעסוק בתכנון, בביצוע ומתן שירותים לקבלנים.

במהלך שנות קיומה בצעה החברה ניהול פרויקטים מיוחדים ומורכבים שדרשו ידע רחב ומעמיק בתחום עבודות תשתית, בנין ומערכות אלקטרו-מכניות מורכבות. בין השאר ניהלה את הקמתם של : בתי מלון, מבני משרדים, מבני ציבור, מבני תעשיה, מעבדות, מבני מגורים ופרויקטים מיוחדים עבור משרדי הממשלה השונים.

לחברה מוניטין רב בקרב לקוחותיה במגזר הפרטי, הציבורי והממשלתי וכן בין האדריכלים, היועצים ההנדסיים, הקבלנים והספקים עמם עבדה.

הצוות המקצועי של החברה כולל מהנדסים ואנשי מקצוע המתמחים באספקטים השונים של ניהול פרויקטים, לרבות : מהנדסי בנין, מהנדסי תשתיות, מהנדסי מערכות אלקטרו-מכניות, אנשי מחשוב, תוכנה ומנהלה. פעילותה משתרעת מחיפה ונהריה בצפון ועד אילת בדרום. חלק נכבד מהצוות הבכיר עובד בחברה מעל 15 שנים. לפני כעשור נכנס דור ההמשך של המייסדים לעבודה בחברה. החברה הוסמכה לתקן ISO 9002.

נתונים ועובדות על החברה

ניצן ענבר ניהול פרויקטים (1992) בע"מ הנה בבעלות של אורי ענבר - מהנדס (.M.Sc) בוגר הטכניון, מכון טכנולוגי לישראל מחזור 1961.

מנהלים בחברה
  • עדו ענבר - מהנדס אזרחי (.B.Sc) בוגר Polytechnic University, Brooklyn N.Y מחזור 1994.
  • עמרי ענבר - מהנדס תעשיה וניהול (.Industial Management Eng - B.Sc ) בוגר אוניברסיטת Coventry University מחזור 1998.
  • צבי ערד - מהנדס (.B.Sc) בוגר הטכניון, מכון טכנולוגי לישראל מחזור 1977. הצטרף כשותף לסניף חיפה ב-1996.

צוות

החברה מונה כ-60 מהנדסים ועובדי שירות העוסקים בהנדסה אזרחית, מערכות מכניות, חשמל, מחשב וניהול וכן צוותים נוספים העובדים בפרויקטים בחו"ל.

התמחותנו

במשך 41 שנה אנו עוסקים בתאום, פיקוח וניהול של פרויקטים מהגדולים והמורכבים בארץ. אנו עוסקים בכל מגוון עבודות הבנייה, התשתית וההנדסה האזרחית. ניהלנו ביצוע פרויקטים בשטח כולל של מעל 4,000,000 מ"ר, השלמנו מספר פרויקטים בעלות ביצוע של 100,000,000 דולר לפרוייקט. ביניהם הקמת מספר מלונות מהגדולים בישראל עבור יזמים פרטיים ורשתות בין-לאומיות וכם פרויקטים גדולים במיוחד של משרד הבטחון. הוכחנו יכולת לנהל פרויקטים מיוחדים שונים מהמקובל בארץ מבחינת המורכבות ההנדסית וההיקף הכספי כגון שדה התעופה רמון בשנים 1979-1982 בהיקף של 550,000,000 דולר.

חברת ניצן ענבר ניהול פרויקטים (1992) בע"מ שותפה עם חברת אמנת וחברת ניהול הפרויקטים האמריקנית Lehrer McGovern Bovis בניהול ובפיקוח על הקמת פרויקט נתב"ג 2000 שהיקפו הכספי היה כ - 750,000,000 דולר אשר הושלם והופעל בהצלחה מרובה.

כניסה לאתר חברת ניצן ענבר

 
 

 

פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למרואיינים בפורום הפורטל.

מעוניין\ת להיות המרואיין\ת הבא\ה ? כתוב\י לנו

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר