תחליף עדיף לממ''ד ולבנייה

במסגרת עבודתי בשדה התכנון, נתבקשתי לתכנן קונסטרוקציה למבנה ציבורי בכפר פינס, אולם לאור הדרישה למרחב מוגן על כל הכרוך בכך מבחינת ההוצאה והסרבול, ורק בגלל זאת – הפרויקט בוטל מטעם המזמין. כמו כן, במהלך עבודתי נתקלתי במקרים רבים בסקטור הפרטי בהם בוטלו יוזמות של תוספות בניה בגלל החיוב במרחב המוגן כפי שנדרש על ידי פיקוד העורף.

 

ממ"ד – מרחב מוגן דירתי? המרחב המוגן כפי שקיים במתכונתו אינו נותן מענה נגד תרחישים כימיים, בעת תקיפה כימית, נכנסים לממ"ד אך לאחר מספר שעות [משך הזמן תלוי במספר הנוכחים בממ"ד ובנפחו] – אוזל החמצן, כאשר מחוץ לממ"ד עדיין מצוי החומר הכימי הפעיל.

במצב דברים זה, עלול הממ"ד להוות מלכודת מוות במקום להציל חיים.

במקרה של פגיעה ישירה, הממ"ד לא מהווה הגנה נאותה, וזאת כבר הוכח במלחמת לבנון השנייה, רקטות שפגעו בבית משותף חדרו אלמנטים של בטון מזוין. אם הממ"ד מקבל פגיעה אנכית ישירה, סביר להניח שכל יושביו יעלו בסערה השמימה. להלן נראה שניתן למגן נגד פגיעה לא ישירה (הדף ורסיסים) בעלויות נמוכות בהרבה ובשיטות הגיוניות.

 

מחיר בניית הממ"ד לדירה מוערך בכ- 50000 ₪ ויותר, וזאת מלבד התכתיב האדריכלי שנוצר בגלל הצורך בהתחשבות בו, כגון – הגנה על הכניסה לממ"ד, דלת הנפתחת כלפי חוץ, חלון פלדה במשקל של כ- 200 ק"ג אשר לא ניתן לתפעול על ידי בן אנוש, ומניעת האפשרות לביצוע שינויים אדריכליים בעתיד.

 

הפתרון "בלוק פילטר" - כמו "תיבת נוח" רק יותר נוח.


בלוק אחד טרומי שיושתל בקיר חיצוני של "חדר ממוגן" (יפורט להלן) במהלך בניית החדר, ויכלול בתוכו פילטר ומפוח חשמלי, עם אפשרות להפעלה ידנית מבפנים, ועם האפשרות להחליף את הפילטר מתוך החדר. עלות משוערת של ה"בלוק" הנ"ל לאחר תכנון וייצור המוני צריכה להיות קטנה מעלות של "סט ממ"ד" – חלון ודלת.

 

"חדר ממוגן"

ה"חדר הממוגן" הוא חדר אשר ייבנה מבלוק רגיל בעובי 15 או 20 ס"מ, בתוספת יריעות חוזק דוגמת "לינקס" או חלופה כגון רשת פיברגלס המיושמת בשכבת הטיח המקדימה ("הרבצה") בהדבקה אפוקסית או צמנטית עם חגורת בטון היקפית במפלס אדני החלונות בנוסף לחגורה שממילא קיימת במפלס 2.05+ ניתן לדרוש שתקרת החדר תהיה מקשית בעובי 20 ס"מ, שזוהי דרישה סטנדרטית לחלוטין, ובכך להשתוות למיגון הנוכחי של ממ"ד.  

 

פתחים

הפתחים בחדר הממוגן יחוזקו ע"י 2 חגורות אנכיות (דבר המומלץ גם בבניה רגילה), החלון המחוזק בשילוב עם תריס יהווה גם פתרון פרקטי ביום יום, ויועדף חלון הזזה בגלל ניצול החלל, את דלת החדר ניתן יהיה לפתוח פנימה ולא אל המסדרון + נעילה מתאימה למניעת פתיחה פנימה ע"י הדף, נעילה זו תופעל רק בשעת חירום.

יש לציין שהאטימות לא חייבת להיות הרמטית, מפני שנוצר בתוך החדר ע"י המפוח לחץ גבוה יותר מהסביבה, ולכן קיימת זרימה מהחדר החוצה, כמו כן יש לתת פתח חד כיווני ליציאת אוויר. כמובן שהפירוט הנ"ל הוא כללי ואינו נכנס לפרטים.  יש לכתוב תקינה מתאימה ומפורטת.


מיגון חדרים קיימים
 
פתרונות מסוג זה, לא רק שיחסכו עלויות ומשאבים רבים, יצמצמו את זמן הביצוע, יפחיתו אילוצים תכנוניים מיותרים ויאפשרו גמישות במקרה של החלטה על שינויים פנימיים, זאת ועוד, תהיה גם דרך קלה וסבירה להפוך חדר רגיל בבניין קיים בו אין ממ"ד לחדר ממוגן בשיטה המוצעת.

החדר המוצע כתחליף לממ"ד לפי מאמר זה יהווה חדר יותר מתאים ויותר נוח למגורים מהסיבות הבאות:

 
לא תהיה בחדר פליטה מופרזת של גז ראדון כפי שקיים בממ"ד מבטון מזוין. קירותיו יהיו מבודדים תרמית להבדיל מקירות בטון בממ"ד. חלונותיו ופתחיו יהיו נוחים לשימוש וקלים לתפעול.
החדר יוכל להכיל מידות לא סטנדרטיות של פתחים. למעשה, מדובר בחדר רגיל לחלוטין ככל חדר אחר בדירה, כמעט ללא הגבלת תכנון.
 
החדר המוצע אשר נותן מענה כמיגון כימי, ואף נותן הגנה מפני פגיעה קונבנציונאלית בלתי ישירה, מבחינה סטטיסטית, יציל מספר רב יותר של נפשות מאשר הממ"ד הנוכחי. טיל כימי יחיד, כזה הנמצא בידי אויבינו, שנופל במרכז אוכלוסיה צפופה, מסכן את חייהם של כ-15,000 תושבים, לעומת אלפי רקטות שנפלו ברחבי המדינה וגרמו לפגיעות מזעריות בנפש.

המסכות המחולקות כיום לתושבים לא מהוות פיתרון להתקפה כימית כי הפגיעה לא מתמקדת רק בכלי הנשימה ובפנים, חלק מהגזים תוקפים דרך מגע ישיר בעור. מה גם שהמסכה כולל מנגנון חלוקתה והחלפתה מעת לעת עולה ממון רב.

יובהר כי אין לראות במאמר זה משום תמיכה במדיניות ההתמגנות של כל ממשלות ישראל, כי המחבר מתנגד למדיניות זו.
כדאי ללמוד איך דויד הלך להילחם בגולית בלי "מיגון" ובלי נעלים. אולם אם כבר למגן אז לפחות עם שכל.

הכותב הינו מהנדס בניין קונסטרוקטור ומהנדס חילוץ בפיקוד העורף.

תגיות
הוספת תגובה
תגובות
2 תגובות
התמונה של אנונימי
אביחי כהן
תתקשרו בבקשה אי אפשר להשיגכם, 0504578673
התמונה של אנונימי
אביחי כהן
ייעוץ לגבי התקנת דלת וחלון ממוגני ירי ורסיסים יע"י כך הסבת חדר רגיל לחדר ממוגן גם אם לא רשום כממ"ד כדת וכדין בטופס 4...

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר