"בלי הקונסטרוקטור, אין בניין". מאמר דעה

"עוד פרויקט מתחיל. פרויקט הנדסי, שכולל מגוון רחב של בעלי מקצוע ויועצים. אנשי המקצוע שבולטים ברמת המאקרו הם האדריכל, מהנדס האינסטלציה, יועץ מיזוג האוויר, יועץ האקוסטיקה, מהנדס חשמל ועוד. ברמת המיקרו לוקחים חלק בעלי מקצוע שמתמחים בפינישים כגון מעצבי פנים, מתכנני תאורה וכו'. האדריכל מתמרן על הפרויקט – עליו לתאם בין היועצים והוא אחראי על רוח המבנה ועל הפונקציונליות שלו. אלא שלתוך כל זה נכנסים אנחנו, הקונסטרוקטורים. אנחנו חלק מרמת המאקרו בפרויקט ובלעדינו, הפרויקט לא יכול להתקדם.

 

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות שלנו ב WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

 

 

התפקיד שלנו אינו פשוט כלל: עלינו לשלב את כלל הדרישות של אנשי המקצוע לתוך שיקולי התכנון ההנדסי. למשל, האדריכל רוצה מפתחים גדולים ותקרות גבוהות, יועץ המיזוג זקוק לפתחים גדולים בקורות למעבר תעלות המיזוג, יועץ האינסטלציה מבקש להעביר צינורות מי גשם בקירות הבטון, ועוד. לכן, עלינו לקחת את כל אלה בחשבון כשאנו מתכננים את המבנה, תוך הבנה כי הוא צריך לשמור על יציבות, תוך שמירה על הבטיחות, תוך ניסיון להוריד את העלויות עד כמה שניתן ותוך מתן מענה לכלל הפונקציות הנדרשות למבנה.

 

החנון ששם רגליים

עם הזמן אני מגלה שמעמדי ומעמדם של חבריי הקונסטרוקטורים פוחת. אנחנו נתפסים כחנון ששם רגליים לשאר היועצים, תוקע להם מקלות בגלגלים, למרות שברור כי לא כך הדבר. חושבים עלינו כעל הגורם שמעכב את התכנון והפיחות מתבטא בהיבטים נוספים. אחד מהם הוא שכר הטרחה, שאינו תואם את מידת המקצועיות שלנו, את מידת ההשקעה ואת האחריות שיש לקונסטרוקטור בפרויקט. בנוסף לכך, אנו עדים לתופעות כגון השמטת שמם של הקונסטרוקטורים משלטי הפרויקטים או מפרסומים אחרים.

 

למה זה בעצם קורה? אני חושב שיש כמה סיבות לכך, אבל אלה העיקריות בהן:

  • חאפרים. גם בתחום שלנו ישנם אנשים לא מקצועיים שמבצעים עבודה באיכות ירודה ולכן גם שכר הטרחה שלהם נמוך בהתאם. ברוב המקרים מדובר באנשי מקצוע שלא מבינים הנדסה ברמה מספקת ולכן נענים לכל דרישה של האדריכל, מוגזמת ככל שתהיה. במקרים רבים התוצאה היא שכשנכנס לפרויקט קונסטרוקטור רציני, ומציע הצעה כספית שתואמת את מידת השקעתו בפרויקט ובאיכות הפלט שהוא מייצר, לא מוצאים לנכון להעריך את איכות העבודה שלו מכיוון שמהנדס חאפר עובד ב-60 אחוז מהמחיר. מזמין העבודה לא יודע ברוב המקרים שהקונסטרוקטור שאותו הוא לקח לפרויקט הוא חאפר מכיוון שאין בידיו את הידע המקצועי כדי לבקר את עבודתו.

 

  • כואב לומר את זה, אבל חבריי לתחום – חלק מאיתנו לא מעריכים את עצמנו ואת עבודתנו מספיק! חלק מאיתנו נותנים לשאר היועצים לזלזל בהם והדבר בא לידי ביטוי אפילו בכך שבשלט הפרויקט, שמו של הקונסטרוקטור יופיע בסוף הרשימה, לאחר בעלי מקצוע שחשיבותם לפרויקט פחותה מזו של הקונסטרוקטור. וכמו שציינתי, בפרסומים במדיה החברתית לעתים לא מזכירים אפילו את הקונסטרוקטור. השינוי מתחיל באמונה עצמית.

 

אני מאמין שאפשר לשנות את המגמה. אם נבצע את הפעולות הבאות אני בטוח שמעמד הקונסטרוקציה ישתפר. אני חושב שכדאי  להפוך את החברות באיגוד המהנדסים לחינמית. צעד נוסף שאני מאמין כי יכול להביא לשינוי הוא יצירת מחירון מחייב שלא ניתן יהיה לחרוג ממנו. במצב כזה, העבודה תגיע ככל הנראה למהנדסים הטובים באמת. ולסיום, עלינו למנוע את הזלזול כלפינו, החל מרמת מנהל הפרויקט ועד רמת מהנדס הביצוע. עלינו להבין ולגרום לאחרים להבין שבלי הקונסטרוקטור, אין בניין".

 

מסכימים? חולקים על הדברים? כתבו לנו בתגובות. 

 

אתם מוזמנים להציע רעיונות לטורים על נושאים הקרובים ללבכם ולשלוח אותם לכתובת: Editor@civileng.co.il

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
14 תגובות
התמונה של אנונימי
doctor all
זה לגמרי לא נכון. אילו אנשים היו "בורחים" מהמקצוע אז במקצוע היה נוצר חוסר ואילו היה נוצר חוסר , אזי אף אחד לא היה מזלזל בקונסטרוקטורים. אני חושב שבסך הכל הקוסטרוקטור החאפר הוא לא באמת "חאפר" אלא ההפך, הקונסטרוקטור העאלק "רציני" הוא זה שמושך את המחירים למעלה ואז הוא יוצר הזדמנות לחאפרים להכנס. הבה נודה בעובדות , התחום שלנו נשלט על ידי בהמות , במיוחד היזמים שרובם היו מרגישים בבית בכל באסטה וגם האדריכלים , שהטובים שבהם הם פוצים מגלומנים והגרועים הם סתם נוכלים וסוחרי עבדים. ככה זה בבניין. לא יודע אם יש מה לעשות
התמונה של אנונימי
מהנדס ביצוע
קונסטרוקטור ומהנדס ביצוע זה כמו חייל קרבי וחייל ג׳ובניק, אחכ שואלים למה ביצועיסטים מרוויחים 50% יותר. מכיוון שמהנדס ביצוע יכול להיות קונסטרוקטור, אך לא הפוך.
התמונה של אנונימי
מבין עניין
חייבים כבר להבין שקונסטרוקטור מבצע את התכנון הכי מסובך ונושא באחריות הכי כבדה מכל צוות המתכננים. התגמול בהחלט לא ראוי וחייבים לשנות זאת! מהנדסים שבחרו במסלול הכי קשה בהנדסה אזרחית בורחים מהתחום עקב השכר וחבל שכך.
התמונה של אנונימי
לקראת סיום לימודים
העולה מהמאמר והתגובות הוא שכיון שהיזמים שלא כל כך מבינים או טפשים במקרה הטוב או רוצים לחסוך על גב איכות המבנה והלקוחות ולכן חוסכים ברמת התכנון אבל מוכנים לשלם למי שמריץ להם את העבודה ולכן תופעת הלוואי היא שחיקה ברמת ושכר הקונסטרוקטורים ומאידך עלית השכר והביטחון עצמי של מהנדסי הביצוע. אופיני לחברה שלנו בהרבה תחומים
התמונה של אנונימי
לקראת סיום לימודים
העולה מהמאמר והתגובות הוא שכיון שהיזמים שלא כל כך מבינים או טפשים רוצים לחסוך על גב איכות המבנה והלקוחות ולכן חוסכים ברמת התכנון אבל מוכנים לשלם למי שמריץ להם את העבודה ולכן תופעת הלוואי היא שחיקה ברמת ושכר הקונסטרוקטורים ומאידך עלית השכר והביטחון עצמי של מהנדסי הביצוע. אופיני לחברה שלנו בהרבה תחומים
התמונה של אנונימי
מנהל פרויקט בביצוע
מסכים ב100% הגיע הזמן שתעריכו את עצמכם יותר! הקונסטרוקטור ביחד עם האדריכל הם הנווטים של הפרויקט שאר המתכננים צריכים להסנכרן איתם. הגיע הזמן שכל מהנדסי הבניין יתלכדו ביחד וישימו קץ לחאפריות שמשום מה היזמים מעריכים דרך החור שבגרוש
התמונה של אנונימי
אור כהן
מסכים בהחלט כל מילה נכונה הבעיה היא שגם קונסטרוקטורים טובים מורידים את שכר הטרחה שלהם למרות שמחיר זה גבוהה משל חאפרים אבל עדין נמוך ביחס לתמורה כי בסופו של יום צריך להתפרנס . חייב לשנות את זה...
התמונה של אנונימי
יזם
אני באופן אישי לא מזלזל באף מתכנן( במיוחד לא ב"מתכנני הליבה" של המבנה כמו אדריכל, קונס', מהנדס אינס' ומהנדס חשמל). הבעיה שלכם לדעתי נובעת ממקום אחר לגמרי. הדור הקודם של היזמים( כמו אבי לדוגמא) בנו בניינים עם 3 - 4 מתכננים. ושכט היה בהתאם. היום נדרש לבניה כ20-30 מתכננים כמעט ללא קשר למורכבות בניין. העובדה שנדרשים כל כך הרבה מתכננים שבעיני לקחו תפקידי אותם 4 מתכנני יסוד ופירקו אותם לגורמים יוצר זלזול בכל התככנים כי אף אחד לא מוכן לקחת אחריות על התחום שלנו וממציאים "נישות" שלא היו קיימות בעבר רק כדי לפרנס אנשים ללא עבודה. מה עוד שעל האדריכל מעלים קשיים של רישוי שגם הם לא היו קיימים בעבר ולעניות דעתי גוזלות ממנו את רוב זמנו.. אדריכלים נפגעים מכך. קונסטרוקטורים נפגעים מכך. אבל אולי הראשון שנפגע מכך הוא היזם והפרויקט. נקודה למחשבה..
התמונה של אנונימי
מה ההתלהבות מהמתכננים של המיבנים ?
כול היום במישרד, לא עושים הרבה, יש להם משרטטים, הם עצלנים אפילו לבוא לפיקוח עליון כשמבקשים - עושים לך טובה. אני מאחל לכם שיעבירו את כול התכנון למכונות, כך בכלל לא צריכים אתכם בכלל. תודה ויום טוב
התמונה של אנונימי
מהנדס וחוקר באקדמיה
תשובה ל'מהנדס ביצוע': להחליף את המתכנן שצריך להפעיל שיקול דעת והבנה עמוקה בתופעות (שלא כולם כתובות כמתכון בתקנים!!) לא יקרה בזמן הקרוב. לעומת זאת להחליף מהנדסים באתר במפעילי מדפסות למכונות שמדייקות בביצוע יותר מכל פועל נראה קצת יותר קרוב...
התמונה של אנונימי
מתכנן תשתיות
השחיקה במעמד המתכנן קיימת גם בענפים המקבילים. ראה ערך התגובה האינטיליגנטית של זה המכנה את עצמו מהנדס ביצוע אך בפועל כנראה לא מבין מה עומד מאחורי המילה תכנון כלל ועיקר. כפי שרשם המחבר, הסיבה העיקרית היא אותם "מתכננים" בערך שמוכנים להוציא תוצרים ברמה של חצי עבודה אם לא פחות מזה, ולתת לקבלנים לעשות מה שהם רוצים. היזמים לא מבינים עד כמה הטעות גדולה עד שמתחילות הבעיות ואז בדרך כלל מאוחר מידיי. הנזקים גדולים בסדרי גודל מהחסכון בשכר התכנון.
התמונה של אנונימי
שחר נביא
מסכים וחושב שיש מקום לעלות את השכר לקונסטרוקטור בפרויקט.
התמונה של אנונימי
היר
אפשר הסבר ממגיב מספר 1?
התמונה של אנונימי
מהנדס ביצוע
קח את ה 8000₪ בחודש ושב במשרד תתכנן ,אל תתלהבו מעצמכם יותר מדי. גם ככה עוד עשור לא יהיה לכם עבודה.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר