משרד העבודה והרווחה מודיע על כוונתו לעדכן את תקנות הבטיחות בעבודות בנייה

מנהל הבטיחות בזרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוביל עדכון מקיף בתקנה המרכזית המסדירה את הבטיחות באתרי הבנייה. "תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה) תשמ"ח-1988" מפרטות את האופן בו עבודות הבנייה צריכות להתבצע, החל מבעלי התפקיד האחראים להבטחת שלום העובדים המועסקים בהן וכלה בקביעת דרישות טכניות לאופן ביצוען.

 

 

הדו"ח הוא חלק רשמי מתהליך החקיקה, כך שלאחר פרסומו ושמיעת הערות הציבור, בכוונת המשרד להמשיך לשלב הבא של כתיבת התקנות המעודכנות.

 

בדוח מצוין כי בעוד שכרגע, הרגולציה הנוכחית מטילה את האחריות לבטיחות בעיקר על  הקבלן המבצע ועל מנהל העבודה, מתכוון המשרד לעדכן את תפיסת הרגולציה כך שהאחריות תוטל גם גורמים נוספים. בראשם, היזם - שיחוייב לספק די משאבים לטיפול בבטיחות - והכפופים לו: מתכנן, פיקוח עליון (האחראי על הביקורת על הביצוע), מנהל הפרויקט באתר ומהנדס הביצוע.

כמו כן, בעוד שכיום קבלן מבצע מסווג לפי רשם הקבלנים אולם על פי חקיקת הבטיחות עליה אמון משרד העבודה תנאי זה של סיווג אינו מוזכר, מוצע על פי המודל החדש שהקבלן המבצע יהיה חייב לעמוד בסיווג (של רשם הקבלנים) בבואו להודיע על פעולת בנייה למינהל הבטיחות ומינוי מנהל העבודה.במסגרת שיתופי הפעולה האכיפתיים בין משרד העבודה למשרד הבינוי והשיכון, המידע הזה ישמש גם לאכיפה כלפי קבלנים שאינם מסווגים או כאלה העושים עבודות בנייה שחורגות מהסיווג שהם מחזיקים בו.  

 

 

בשלב הראשון, המשרד מפרסם להערות הציבור דו"ח הערכת השפעת נטל רגולטורי (RIA) המפרט את מדרג הסמכויות והאחריות של בעלי התפקידים באתרי הבנייה ובהמשך, המשרד יוביל את שינוי החקיקה בכנסת. כאמור, שינויי החקיקה יתייחסו לגורמים שהוזכרו בפסקה הקודמת וגם למהנדס השלד (מהנדס ביצוע). התהליך שמוצג בדו"ח הולם דרישות סביבת בטיחות המעוגנת במדינות מערב אירופה, ובראשן אנגליה.

 

בהקשר בעלי התפקידים באתר, לצד מנהל העבודה, תוטל אחריות לבטיחות גם על מנהל הפרויקט באתר, שלו הסמכות הניהולית בשטח. מכיוון שצרכי הנדל"ן בישראל אמורים להכפיל את עצמם בעשרים השנים הקרובות, נדרשת רגולציית בטיחות המגדירה מראש את האחריות בכל התחומים.

 

בהקשר תפקיד עוזר הבטיחות, לתפיסת מינהל הבטיחות זוהי הוראת שעה, אך המודל החדש אמור לייתר את התפקיד שכן רגולציה נכונה, שבה האחריות על בטיחות מוטלת על גורמים רבים, תייצר סטנדרטיזציה של בטיחות שעוברת בכל שרשרת התפקידים.

 

הוספת מנהלי עבודה לשוק ושמירת זכויות בעלי התפקידים

לצד זה, מפרטים במשרד העבודה והרווחה שינויי חקיקה נוספים שמטרתם להטמיע עבודה על פי ניהול סיכונים באתר, חיזוק בעלי התפקיד ושמירת כשירותם המקצועית, חובת יידוע בטרם הקמה/הגבהה/פירוק של עגורן צריח וזאת לצד תיקון משלים בתקנות בטיחות מקבילות לאלה של הבניה, שבהן תעוגן עצמאותם המקצועית של ממוני הבטיחות ומנהלי העבודה באתרים.

 

מכיוון שבונים יותר, נדרשים יותר מנהלי עבודה זאת על פי החוק. בדו"ח, מצוין כי על פי המודל החדש לא יהיה צורך במנהל עבודה היכן שיש פטור מהיתר בנייה, לרבות אנשים פרטיים שבונים לעצמם בית. מסיבה זו, יותר מנהלי עבודה ישוחררו לשוק, למקומות שיותר צריך אותם. כמו כן, מכיוון שיש צורך רב במנהלי עבודה עולות דרישות המבקשות להוריד את הכשירות המקצועית של בעלי תפקיד אלה. במטרה לעודד את בעלי הסמכת הנדסאי בניין (וטכנאים), שהיום נדרשים לשנתיים נסיון ו80 שעות הכשרה יעודית) כדי לשמש מנהלי עבודה, על פי המודל החדש תידרש רק שנת ניסיון אחת ולשני מבחנים. שינוי מהותי נוסף הוא הוספת מבחן בכל חמש שנים, למי שמוסמך לתפקיד.

 

עדכון התקנות נעשה במסגרת מדיניות של שר העבודה והרווחה היוצא חיים כץ, והיא להסדיר את תחום הבטיחות בבנייה בישראל כצעד משלים, לפעולות מהותיות שננקטו בשנה החולפת, ביניהן: איסור עבודת בני נוער באתרי בנייה, העברת תחום רשיונות העגורנאים ממשרד התחבורה למשרד העבודה, הנפקת רשיונות קשיחים לעגורנאים, מינוי עוזרי בטיחות למנהלי העבודה באתרי בנייה גדולים, הגברת מבצעי אכיפה נרחבים וממוקדים, סגירת אתרים בצווי בטיחות ללא הגבלת זמן ועוד.

 

אריק שמילוביץ', ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בפועל: "בשנתיים האחרונות הוביל המינהל מאמץ רחב היקף להגברת הפיקוח והאכיפה באתרי הבנייה ורתם לשם כך רגולטורים ממשלתיים נוספים. הדו"ח שפורסם היום הוא נדבך חיוני נוסף בחומת ההגנה הנבנית לשם הגנה על העובדים. העברת תיקון התקנות בכנסת, והטמעת מודל האסדרה המוצע החדש המפורט בו, תביא לשינוי כללי המשחק בענף ולהטלת אחריות על בעלי תפקיד מרכזיים בו שעד כה נפקד מקומם מחקיקת הבטיחות בעבודה".

 

מוטי אלישע, ממונה זרוע עבודה: " הדו"ח אשר מפורסם היום מפרט שורת עדכונים אשר הטמעתם, לצד פעולות הפיקוח והאכיפה שמוביל המשרד, צפויים לתרום רבות להורדת היקף הנפגעים בענף הבינוי. היקף נזקי תאונות העבודה בענף הבינוי בישראל, הן ברמה הפרטנית בגוף ונפש והן ברמה המישקית, מחייב את העלאת הרף ודרישות החוק באופן משמעותי כך שהאחריות על שלומם של העובדים תחל מהעומד בראש והוא יזם הבנייה, ותתפרס אל שורת בעלי תפקיד אשר בפעולותיהם יידרשו להביא בחשבון את הבטחת שלום העובדים ולנקוט בצעדים לשם כך".

 

התקנות תהיינה פתוחות להערות הציבור עד לתאריך 15.11.2019.

 

לדוח המלא >>

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות
2 תגובות
התמונה של אנונימי
זאב כספי - ( אדריכל , קבלן , מנהל עבודה , בקר תכן וביצוע )
עברתי על הדו"ח 56 עמודים ! לא הבנתי את ההמלצות האופרטיביות , הכל בגדר המלצות מעורפלות . מה שכן הדהים אותי , בסוף יש רשימת תפוצה , עשרות גופיפ , מלשכת ראש הממשלה ועד איגוד בודקים מוסמכים , מה אין ? אין איגוד מנהלי העבודה ! כי אין כזה פורמלי / מקצועי .
התמונה של אנונימי
מוטי הנדסאי
לאחר קריאתי המסמך, לא הבנתי מתי נכנס לתוקף ? זהי רק הצעה ראשונית כמדומני.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר