ראיון עם חנן שני - מנהל פרוייקט בניגריה (רילוקיישן לאפריקה)

שם: שני חנן

שנת לידה:1951

תפקיד נוכחי: מנהל פרויקט

היסטוריה תעסוקתית ותפקידים קודמים: מנהל פרויקט בקונגו בפרוייקט של שיפוץ ובניית בית חולים. מנהל אתר של בניית בית חולים ובו 150 מיטות כולל מבנה בית חולים, בית מלון, מגורי רופאים, מרכז לוגיסטי, מרכז אנרגיה ומיני סופר. מנהל אתר של בניית בית מלון בין 200 חדרים ו3000 מ"ר שטחים ציבוריים בלאגוס ניגריה. מנהל ביצוע של חברה למוצרי גמר - ביצוע של שדה התעופה הפנימי בלאגוס, ייעוץ ויישום מוצרי גמר באתרים שונים. ועוד...

השכלה: 12 שנות לימוד, טכנאי שרטוט מכונות

אג'נדה מקצועית: עמידה בלוחות זמנים, רמת ביצוע גבוהה, הקפדה על איכויות מוצרים וביצוע, שמירה על בטיחות העובדים (!)

---

מה דעתך על ענף הבנייה בארץ ?

יש בארץ את רמת הטכנולוגיה מהגבוהות בעולם, אולם יש הרגשה שכל חברת ביצוע מנסה להוזיל עלויות ולא תמיד לשמור על איכויות הביצוע (יש יותר מידי דוגמאות של כשלים שקרו בשנה האחרונה). גם בנושא כח האדם החברות מנסות לצמצם כח אדם ניהולי ומקצועי על מנת להוזיל עלויות, נוצר מצב שבו לוקחים מנהל אתר שהוא גם מנהל העבודה ולפעמים גם מהנדס הביצוע ומנהל הפרוייקט. גם ברמת השכר החברות מנסות להישאר בהוצאות נמוכות ולא מחפשות את האדם המנוסה והמקצועי ביותר אולם במסגרת רמת השכר שמציעים לו. עובדה זו גורמת לירידה באיכויות הבניה ולכן שומעים יותר ויותר על טענות של מזמינים ולקוחות לא מרוצים והקבלנים מתרוצצים ומבצעים הרבה תיקונים חוזרים.

 

ספר על החיים באפריקה, סדר יום, ביטחון אישי, אתר הלינה וכו'

בדרך כלל החברות הגדולות שוכרות קומפאונדים הכוללים מספר יחידות דיור ומספקות שמירה היקפית ושמירת שער 24/7. ישנם מקרים בודדים כדוגמת עבודה שבצעתי בקונגו (בעיר ששהיתי הייתי הישראלי היחיד והיהודי השני) בה החברה שהעסיקה אותי שכרה חוילה מוגנת ומוקפת חומה. יש לכל בעל תפקיד נהג ורכב צמוד ולעיתים בתלות באופי העבודה - נמצא באתר רכב אחד המשמש שניים או שלושה יחדיו. במקומות בהם יש ולו החשש הקל של חוסר ביטחון אישי, החברות שוכרות מהמשטרה המקומית שוטר חמוש שמלווה את העובדים לעבודתם וחזרה ולכל פעילות אחרת שנדרשת (קניות, בילוי וכו' ). ברוב המקומות לכל עובד (או קבוצת עובדים) יחידת דיור משלו, אליה מצוותת החברה מנקה, טבח וכו'. רוב חוזי ההעסקה באפריקה כוללים את עלות המחיה על חשבון המעביד ולכן למעט הוצאות קטנות (לדוגמא סיגריות או שתייה) ולכן האדם ומחשבותיו פנויים לעסוק ב"עבודה נטו".

 

ספר על פרויקט מאתגר שלקחת בו חלק בחו"ל

למעשה כל הפרויקטים שהשתתפתי בניהולם היו מאתגרים מגוונים. אבל פרויקט אחד היה מאוד מיוחד והוא הקמת בית החולים במלאבו. כשאתה אומר "בית חולים" אנשים רואים בדמיונם מבנה של בית חולים ולא יותר מכך. אולם בפרויקט הזה שטח מבנה בית החולים הי 10,000 מ"ר, מבנה נוסף של מלונית בן 7 קומות, 40 חדרי אורחים בשטח של 2500 מ"ר, מגורי רופאים ואחיות בשטח של 3000 מ"ר, מבנה לוגיסטי שכלל מטבח, חדר אוכל, מחסנים וחדרי קירור בשטח של 1300 מ"ר ומבנה אנרגיה שכלל שלושה גנרטורים, מפעל יצור חמצן, מערכות שאיבת מים וטיפול בהן. רמת הביצוע של העבודה במכלול הפרוייקט והסטנדרט שדרשנו ונדרשנו לבצע הוא מהגבוהים שאני מכיר. כל החומרים לפרויקט הגיעו מישראל, חלקם הגיע דרך הים וחלקם באויר - כל זאת כדי לסיים את הפרויקט בזמן. מזמין הפרוייקט הוא נשיא המדינה בה אתה עובד (בכבודו ובעצמו) ובעיצומו של הפרוייקט (8 חודשים לפני הסוף המתוכנן) הוא דרש מאיתנו כשמונה לקצר את מועד המסירה בשלושה חודשים - משימה בה עמדנו בהצלחה (!). המון מהקרדיט בפרוייקט זה היה בזכות התיאום והלוגיסטיקה הטובה . פרויקט זה הסתיים בתוך שנה ושמונה חודשים - מיום יציקת היסודות ועד למסירה.

 

האם יש הבדלים משמעותיים בין המדינות באפריקה ?

ישנם הבדלים בין המדינות באפריקה, הנובעים בעיקר וזה בשוני בין המשטרים ומכאן בהתיחסות של האוכלוסיה לעצמה ולזרים. יש אוכלוסיות מאוד נחשלות (בעיקר בגלל מלחמות ארוכות שנים) ויש יותר נאורות יותר (בגלל עצמאות מוקדמת והחלפת השלטון שנעשתה באיטיות תוך כדי עזרה לשלטון החדש) ראה לדוגמא את גאנה ודרום אפריקה, ניגריה ועוד. יש מדינות בהן השלטון הוא שלטון יחיד אולם בניגוד לצפיות הוא פיתח את התשתיות שבמדינה ויש עדיין מדינות שנמצאות בכאוס מוחלט ובמלחמות - כדוגמת דרום סודן.

 

אילו תפקידים יש לישראלים בחו"ל ?

התפקידים המוצעים לישראלים הם מאוד מגוונים ומאתגרים ולמעשה דומים מאוד לקשת התפקידים המוכרים בארץ (בבניין), מנהלי עבודה, מהנדסי ביצוע, מנהלי פרוייקטים, אנשי כבישים ותשתיות. כמובן שיש תפקידים נוספים בתחום הרפואה, הביטחון, התקשורת, המסחר, החקלאות וכו'.

 

האם אופי העבודה בחו"ל שונה מהעבודה בארץ ?

כשאתה עובד בחו"ל מרגע שירדת מהמטוס בשדה התעופה, החל במקום עבודתך ועד המראתך בחזרה לארץ - אתה נמצא ב"עבודה". אתה יוצא בבוקר עם חבריך לעבודה, עובד איתם, אוכל איתם צהריים בסופו של יום אתה נשאר במשרד באתר לארגן את יום המחר. משם אתה יוצא למשרד הראשי לבצע הזמנות או ישיבת תכנון (לפחות פעם בשבוע). אחר כך אתה מגיע הביתה ובארוחת הערב שוב עם חבריך לעבודה כך שיום העבודה מתחיל ב6:30 בבוקר ומסתיים ה20:00 בדרך כלל.

בחו"ל אתה צריך לדאוג למלאי חומרים לביצוע (תלוי בחברה בה אתה עובד) כי הספקה מהארץ היא בטווח של 3 חודשים. החברה קונה את המוצרים בשוק המקומי או מיבאת אותם, לכן צריך לבדוק מלאים של כלים חומרים וציוד עזר - הרבה מראש.

לדוגמא, החברה שאני עובד בה קנתה אריחים בשוק המקומי בעיר אחת ומרחק הנסיעה הוא 4 ימים. הסחורה הגיעה לאחר חודש ימים לאתר וזה מהטעם שתשתיות הכבישים באיזור ואיכות המובילים - היתה גרועה.

דוגמא נוספת והפוכה - באתר בית החולים שנבנה במלאבו באותו הזמן שיצקנו את היסודות לבניין הגיעו לפתע המכולות עם חומרי הגמר ! (כולל ברגים מברגות לוחות גבס קרמיקות רובה וכדומה)

 

האם העבודה עם העובדים מקומיים בחו"ל שונה מהעבודה עם העובדים בארץ ?

העובדים המקומיים מתחלקים כמו בארץ לשני סוגים - יש עובדים טובים יש כאלה שהם ממש גרועים (!). יש שחייבים להעסיק ויש עצלנים שגם איתם אתה אמור לדעת להסתדר, צריך לעשות הכל על מנת להסתדר עם החומר האנושי הקיים ולדעת להוציא ממנו את המיטב בעבודה.

הניסיון שלך במרחב הזמן מלמדים אותך איך להתמודד עם כח האדם המקומי.

 

כיצד מתבצעת התקשורת עם המקומיים ?

בחברות רבות אשר עובדות במדינות שבהם דוברים שפה זרה, יש דרישה מקומית שלהן להעסיק עובדים דוברי השפה המקומית (לדוגמא אנגלית, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית וכו'). אם המנהל לא דובר את השפה המקומית, או לכל הפחות דובר את השפה האנגלית - יש מקומי שמתרגם ומעביר את הוראות המנהל. בדרך כלל אחרי שלושה חודשים כולם בצורה זו או אחרת מתקשרים עם המקומיים, אמנם השפה עילגת אולם היא מצליחה לקיים משטר עבודה ומסחר.

 

האם תוכל להסביר את תנאי תשלום המשכורת, ביטוח בריאות, מיסים מקומיים ומס הכנסה ?

ישנם הסכמים רבים בין עובדים ומעבידים, יש תנאי העסקה כרווק ויש תנאי העסקה עם משפחה. השכר שמסוכם משולם במלואו ע"י החברה - היישר לחשבון הבנק שנקבע ע"י העובד. ביטוחי בריאות משולמים ע"י החברה (לחברות שמתמחות בכך) והעובד מכוסה באופן מלא. ישנם בתי חולים מקומיים למקרים קלים ולמקרים קשים דחופים - יש פינוי לבית חולים (מסוכם מבעוד מועד) ע"י הטסה. בהתאם לארץ שבה עובדים החברה משלמת מיסים על העובדים (מיסי בריאות, מס הכנסה, רשיונות עבודה וויזה).

 

האם צריך לפתוח חשבון בנק בחו"ל ?

רצוי בדרך כלל לפתוח חשבון בנק בחו"ל והחברות מפנות את העובדים לבנקים שהחברה עובדת איתם. התהליך יותר קל רק שעובד שיוצא לחו"ל לזמן מוגבל של שנתיים רצוי שיעשה תאום מס בארץ 1. יש זיכוי של אשל יומי בסך חודשי של 2900-3200$ ותשלום המס חל רק על הסכומים שמעל לסכום זה . כמו כן רצוי לשמור על הזכויות בביטוח לאומי ובקופות החולים זכות זו נשמרת רק ל5 שנים בלבד לאחר תקופה זו העובד חייב לבטח את עצמו בביטוחי בריאות בארץ כי בחופשות הוא לא יהיה מכוסה.אחרי 5 שנים העובד נחשב לתושב חוץ והמיסים שהוא משלם בחו"ל מוכרים במלואם ואין כל בעיית מיסים.

 

כיצד משולבים חיי משפחה עם עבודה בחו"ל ?

כשמשפחה מצטרפת לעובד בארץ זרה, היא מקבלת דיור הולם וחלק מהחברות אף משכנות את המשפחות ב"שיכון משפחות" או ב "שיכון רווקים". יש רישומים לבתי ספר, ישנה פעילות של המשפחות בחברה ופעילות קהילתית. בנוסף, בדרך כלל יש גם בית ספר משלים שפועל לפי תכנית הלימודים בארץ, על מנת  שהילדים לא יחסירו את החומר ההכרחי. כשעובד יוצא לעבוד ב"תנאי רווקות" המשפחה בארץ עוברת שינוי גדול, העובד יוצא לתקופה של בין חודשיים לשלושה חודשים וחוזר ארצה לחופשה בת שבועיי. בדרך כלל מדובר בתנאי העסקה זהים לכל אורך חוזה העבודה.

 

ספר על חיי החברה במקום עבודתך

זה קצת מסובך... אבל במקום שיש חברות ישראליות רבות כמו בלגוס, אבוג'ה ואקרה יש חיי קהילה והפרט (רווק) לפעמים משתלב בפעילויות המשותפות או מבלה ביחד עם חבריו. ישנם בילויים מגוונים בערים הגדולות כגון בארים, מועדוני ריקודים, ויש גם מרכזי בילוי גדולים ובתי קפה. בערים קטנות או במקומות שאין קהילה לבנה גדולה אז יוצאים מידי פעם עם חברים שנרכשים לאורך הזמן לבתי קפה מקומיים או בארים ומעבירים את הזמן בשמיעת מוזיקה, ריקודים, גלישה באינטרנט וטלוויזיה.

 

ספר על קשיי ההסתגלות וכיצד התמודדת איתם ?

קשיי הסתגלות הם מאוד אישיים, וש שמסתגלים לאט ויש שמסתגלים מהר (ויש שלא מסתגלים וחוזרים באותה הטיסה בחזרה לארץ...) צריך להסתגל לשפה (גם אם מדובר בשפה האנגלית - ישנם ניבים מקומיים) צורת העבודה, התיחסות לעבודה ולעובדים וכמובן היכרות עם השטח. לגבי סוג האנשים שאתה עובד איתם - לוח הזמנים משתנה בהתאם לארץ שבה אתה עובד. הקשר עם המשפחה נעשה בהתאם למעט העובדה שיש לפעמים הבדל של 3 שעות.

 

איך נראה יום עבודה טיפוסי בעבודתך ?

בשעה 6:45 יציאה לאתר וב 7:00 ישיבת מנהלים. מדובר על ישיבת בקרה, בה כולם ממוקדים על העבודה שהם צריכים לבצע. בשעה 7:30 סיבוב באתר ובקרת טיב העבודה, כמו גם בדיקה לוודא כי לא נגנב שום דבר בליל אמש. בקרת ניקיון ותחילת עבודה. בשעות 8:30-11:00 פגישות עם קבלני משנה ספקים ובשעה 12:00-12:45 ארוחת צהריים (משתנה לפי הצורך, מיקומה והמשתתפים בה) חזרה לעבודה בקרת טיב העבודה, דרישת הזמנת חומרים מהמנהלים השונים והתאמה של האספקות ללוח הזמנים. בשעב 17:00 ישיבה עם מנהל האתר והכנת העבודה למחר לפי החומר הקיים ולוח הזמנים הצפוי. בשעה 18:00- 20:30 (פחות או יותר),  עבודת משרד, ניהול כספים, תשלומים, רישום דו"ח עבודה, ניהול יומן עובדים, הזמנת חומרים מהארץ וכדומה.

 

מתעניינים במשרה בחו"ל ? נשמח לעזור לכם ! כניסה לפרטים נוספים

 

--

מבני מגורי הצוות הרפואי מאוכלסים

פרוק מנוף בית החולים

עובדים מקומיים בפרויקט בו עבדתי

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
3 תגובות
התמונה של אנונימי
יעקב מנדל
אני הכרתי את חנן היטב . המדובר בשקרן סדרתי ותו לא .
התמונה של אנונימי
שלמה
אני שלמה. אני רוצה אם אתים יכולים לעזר לי במשהו חשוב מאוד יש לי חברה. שגרה שם לאגוס ניגריה שם שלך זה אליון גבריאל. הי גרה שהיתך בת 3 למה אני כותב לכים את זה היא גרה בבית אתומים.. אין לך כסף אך לבוא לפה לארץ. כי צריך אצלה שהיה 1200 דולר בארנק שלך אבל את זה אין לך גם לי אין לי אני גר בישראל.. המצב יש בישראל אך אני עזר לך בקשתי ממהים אם אתים יכולים לעזר לי הטלפון שלך זה 2349053516517+ השם שלך אליון גבריאל גרה בלאגוס בניגריה בבית אתומים..תוגה לכים אל עזר היא יודעת מי אני תודה לכים
התמונה של אנונימי
מאיר
אני הייתי מנהל הפרויקט אשר בו עבד האיש הזה , חנן שני, מדובר בסך הכל באדם שחצן , רברבן ללא כל הסמכה ולא אמין.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר