רילוקיישן - הזדמנוית והכנות

רילוקיישן כולל בחובו דברים רבים, לצד החוויה האישית, הוא יכול לתרום רבות לקידום מקצועי. מספר היבטים בדבר היתרונות שרילוקיישן מציע :

ניסיון בינלאומי - עולם ללא גבולות עדיין ישנו הבדל רב בין עבודה אל מול חו"ל לבין שהייה בחו"ל. המעבר לחו"ל יוצר הזדמנויות להכרת השוק שאנו עובדים אליו לעומק, בד בבד לצד הרגלי העבודה של השווקים, הוא יוצר גם רשת עסקית רחבה וניסיון אמיתי בטריטוריה.
 
קידום מקצועי - ההחלטה להציב עובד ברילוקיישן נובעת רבות מהצורך שיהיה איש אמון של הנהלת החברה בשטח, מישהו שיוכל לדבר בשפתם מחד ולוודא כי הדברים מתנהלים כסדרם מאידך. בחירת המועמד המתאים לרילוקיישן שונה מבחירת מועמד לתפקיד בישראל. במשרה כזו נכנסים שיקולים רבים אחרים לצד שיקולים מקצועיים, כגון, נכונות לעבוד, מצב משפחתי, שליטה בשפות ובתרבות, יכולת הסתגלות אישית ועוד. כך פעמים רבות ניתנות הזדמנויות מקצועיות למועמדים אשר לא בהכרח הינם בעלי הניסיון המקצועי העשיר ביותר. יחד עם זאת, המציאות לרוב דורשת מאותו המועמד לרכז סמכויות רבות ותחומי האחריות שלו הינם לרוב רחבים. מה שנותן הזדמנויות קידום מקצועי ופיתוח רבות. בחזרה מהרילוקיישן לרוב ייפתחו בפני העובד דלתות רבות בשוק העבודה בשל הניסיון הבינלאומי שהוא צבר. התפיסה הרווחת היא כי מי שידע להתמודד בהצלחה עם אתגרי העבודה בחו"ל, יוכל לנהל בהצלחה פעילות בשוק המקומי.
 
קידום אישי - היכולת להסתדר במדינה זרה, שונה בשפתה, תרבותה ונהגיה אינה עניין של מה בכך. ההתמודדות עם הקשיים, ההתגברות עליהם והצלחה בתפקיד ,היכולת להתגבר על פערי תרבות ושבירת מחסומים מהוה קידום אישי וחוויה מיוחדת במינה.
 
הזדמנות כלכלית - רילוקיישן הינו גם הזדמנות כלכלית. מסגרת רילוקיישן כוללת כיסוי עליות מחיה אישיות ומשפחתיות וכן תגמול בגין העברת העובד בחו"ל. על כן, זו היא גם לרוב הזמנות מצויינת לחיסכון כלכלי עבור העובד. 

לאחר שכבר החלטתם ללכת לכיוון של רילוקיישן, תכנון נכון מהווה נדבך מרכזי בהצלחת התהליך.

ננסה לרכז את הנקודות החשובות שכדאי לבחון לפני היציאה מהארץ :

  • מול מי נחתם החוזה ? אחרי הבדיקה הראשונית שאכן החברה שאתם עומדים לצאת בשליחותה רצינית ומבוססת. ישנה חשיבות רבה למול איזו ישות נחתם החוזה , ובעיקר היכן הישות הזו מאוגדת ורשומה . חתימה מול חברה ישראלית מחייבת אתכם בתשלום מס לישראל, ולעיתים גם בתשלום מס במדינת השהייה, אך שומרת לכם על זכויות מלאות בישראל, ומאידך תקשה על הוכחת שינוי מרכז חיים. לעומת זאת, חתימה אל מול ישות זרה עשויה לחייב אתכם בתשלומי מיסים מקומיים שאינכם מודעים אליהם, ולעיתים גם בתשלומים לישראל אם לא קיימת אמנת מס בין המדינות.
  • כיצד משנים מרכז חיים ? לשאלה הזו אף אין תשובה מדוייקת או ברורה. מרכז החיים והגדרתו מורכב ממכלול פרמטרים, ביניהם: משך השהיה בחו"ל בפועל, משך השהיות בישראל בתקופה זו, פעילותכם בישראל בתקופה זו, מיקום המשפחה שלכם ועוד. כמה דברים שתמיד יעזרו בהוכחת העברת מרכז החיים הינו : אי אחזקת רכוש בארץ,סגירת חשבונות בנק מקומיים, שהייה מינימלית בארץ הקודש, ועוד כהנה וכהנה.
  • האם יש צורך בליווי ע"י רואה חשבון ? ע"מ לוודא כי התכנון שאתם עושים הינו נכון, חשוב שתתייעצו ברואה חשבון המתמחה בייעוץ מס בינלאומי, טרם, בעת ואחרי החזרה מרילוקיישן . אין דך אחת שמתאימה לכולם. לכל אדם מותאם המסלול שלו לפי מצבו המשפחתי, מדינת השהייה,משך הרילוקישן , ועוד ועוד ועוד.
  • האם אדרש לשלם מיסים ? כן .השאלה רק לאיזו מדינה תדרש לשלם ובאיזה שיעור. רמת המיסוי תקבע לפי המדינה, יחסיה עם ישראל ואמנות מס בין המדינות.  רמת המיסוי של ישראלים העובדים בחו"ל בכל מקרה הינה מופחתת ונקבעת לפי תקרות שונות. כמו כן, חלק מהכסף יכול להדרש כאש"ל במידה שנדרשתם בכיסוי עלויות מקומיות.
  • ומה חשוב לוודא בחוזה ? קודם כל שאתם מכוסים בביטוחי בריאות, חיים ואובדן כושר עבודה בכל מצב , ובטח ובטח כשמדובר על מדינות בעלות סיכון גבוה. עוד כיסוי ביטוחי מומלץ למדינות עולם שלישי בעיקר הינו ביטוח חילוץ והטסה על כן ישנה חשיבות להבין מה כוללות הפוליסות שמכסות אתכם לפני שתזדקקו להם חס וחלילה. חישוב להבין מה כוללת עלות המחייה שניתנת  וכמה יעלה לכם בפועל לחיות בצורה סבירה במדינה. אל תתפתו למספרים בלבד! שכר דירה ועלויות מחיה במקומות שונים בעולם יכול להגיע לאלפי דולרים בחודש, בידקו האם ההצעה שניתנה לכם מתאימה למדינת היעד.
  • אילו זכויות חשוב לשמור בישראל ? יש להתייעץ עם רואה חשבון/רשויות לפני שמפסיקים לשלם תשלומי ביטוח לאומי,ותשלומים לקופת חולים, על מת לא לאבד את זכויות הותק ולא להיות מחוייבים בתקופת הפשרה עם חזרתכם לארץ. יחד עם זאת, לאחר שהייה רצופה של מספר שנים בחו"ל ייגרע אתכם ביטוח לאומי ממצבתו בין אם תרצו בכך ובין אם לאו, ואז שמירת הזכויות יכולה להעשות ע"י קניית הזכויות בחזרה.
  • תחום השיפוט שמוגדר בחוזה - הכוונה היא כי במקרה של מחלוקת משפטית מול החברה, לא תמצאו את עצמכם נדרשים להגיש תביעה במדינה שכלל לא ידעתם על קיומה. ההתעקשות על ישראל כמדינת שיפוט לא תמיד נכונה, אבל דאגו כי מדינת השיפוט הנבחרת הינה מדינה מערבית, שחוקי העבודה בה דומים לחוקי העבודה בישראל. תמיד כדאי להוסיף גם סעיף בוררות מוסכמת בחוזה כברירה ראשונה, כדי לנסות להמנע מבתי משפט במקרה של מחלוקות.
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר